Tárgyalás- és előadástechnika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

Hogyan írj remek webes értékesítési szöveget? Langmár Zsuzsanna A hatékony sales oldalak titka.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Csináljunk üzletet! Avagy,
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Versenyelemzés 8.fejezet.
Konfliktus és kooperáció
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nemzetközi tárgyalási technikák
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
B.Sc. / M.Sc. Villamosmérnöki szak
A projekttervezés első lépései
Konfliktus és konfliktuskezelés
Konstruktív konfliktuskezelés
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás
Tárgyalástechnika 6..
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
A SZAKDOLGOZAT.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Útmutatások a szerepjátékok alkalmazásához  Magyarázd el a szerepjáték alkalmazásának folyamatát  Magyarázatodban ne használd a „eljátszani” szót Mond.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
A Mediáció.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
1 Vitatípus A helyzetet meghat. konfliktus CélEszközKövetkezmény Veszekedés Érzelmi, morális, anyagi konfliktus A másik legyőzése, feszültség levezetése.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Maximális teljesítmény
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Személyes életvitel. Tanácsok a személyes lelki szolgálathoz 1.Alapvető szempontok Hatékonyság titka a személyes kapcsolat Segítségedre, nevelésedre bízott.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Tárgyalás- és előadástechnika
Tárgyalás- és előadástechnika
(Pannon.Elemző Iroda, Hétfa Kutatóintézet)
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Tárgyalás- és előadástechnika
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Kognitív és emotív jelentés
Kommunikációs kampánytervezés
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tárgyalás- és előadástechnika
Üzleti terv bemutatása
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Előadás másolata:

Tárgyalás- és előadástechnika 14. óra Tárgyalási gondolkozási stílusok Neuman - Szabó – Tanács BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 2016/17. ősz

A FÉLÉV RENDJE HETEK TEMATIKA 1. Bevezetés. Előadástechnika 1.: Írott anyagból előadás. Technikai eszközök, vizuális megjelenítés. Jó és rossz gyakorlatok. 2. Előadástechnika 2.: Retorika, verbális és nonverbális kommunikáció, stressz- és kérdéskezelés, diszkusszió. 3. Előadástechnika 3.: Prezentációs gyakorlatok 4. Mi a tárgyalás? Mikor tárgyaljunk, mikor ne? Belépési és kilépési pontok, a tárgyalás sikerkritéiumai. 5. A tárgyalás három dimenziója (tartalom-folyamat-kapcsolat). A háromszintű modell (nyitás-felfedezés-lezárás). 6. A tárgyalóerő. A TELA és kidolgozása. Problémadarabolás és napirendtervezés. Szerepgyakorlat/Videóelemzés 7. 1. ZH. 8. Tárgyalási típusok: pozícióharc, kötélhúzás, alku-csere. A bértárgyalás. Szerepgyakorlat/Videóelemzés 9. Lehetőségfeltárás-opciógenerálás. A kooperatív tárgyalási modell (RKEM), objektív eljárások és mércék módszere. 10. Realitásvizsgálat. A három nézőpontból történő tárgyalás. 11. Nagy tárgyalási szerepgyakorlat. 12. Érvelés, meggyőzés és tárgyalás viszonya. Szerepgyakorlat. 13. 2. ZH 14. Tárgyalási gondolkozási stílusok. Tárgyalási prezentáció, kapcsolatépítés, tárgyalás nehéz emberekkel. 15. pót/javító ZH

Tárgyalási gondolkozási stílusok Tárgyalási gondolkozási stílusok: a jó tárgyaló. Tárgyalási prezentáció, kapcsolatépítés. Tárgyalás nehéz emberekkel.

A jó tárgyaló: Eszközei: hatékonyan, előremutató jelleggel feldolgozza az egyes tárgyalások tapasztalatait, tekintet nélkül arra, hogy azok sikeresek vagy sikertelenek voltak. a leszűrt tanulságok fényében szisztematikusan készül az előtte álló tárgyalási helyzetre.

A jó tárgyaló (folytatás): Képességei és hajlandóságai: elemzési képességek: mind a tapasztalatok, mind a tárgyaló előtt álló szituáció vonatkozásban. hajlandóság (hozzáállás, attitűd) jellegű képesség mindenekelőtt a negatív tapasztalatok, sikertelen tárgyalások vonatkozásában, de tulajdonképpen a pozitív tapasztalatok, a sikeres tárgyalások vonatkozásában is. probléma-érzékenység és problématűrési-képesség a szituáció igazi nehézségének, megoldásra váró kérdésének azonosításához. kreativitás a megoldási lehetőségek feltárásában.

A jó tárgyaló (folytatás): jól választja meg a tárgyalás időpontját (nem tör rá a másikra) türelemmel igyekszik a vonakodó ellenfelet a tárgyalóasztalhoz ültetni kerüli a minden előkészítés nélkül adódó tárgyalási helyzeteket alaposan ismeri saját ügyét megpróbálja kikövetkeztetni, mi lehet az ellenfele tárgyalási stratégiája tisztában van saját és tárgyalópartnere képességeivel (pl. reggel vagy este vág-e jobban az esze).

Tárgyalási prezentáció A félév első 3 óráján az előadástechnika keretében alapvetően a bizonyító, megalapozó, érvelő típusú prezentációkat tartottuk szem előtt: Egyrészt azért, mert a hallgató számára jellemző helyzetek első körben ilyen prezentációkat feltételeznek, pl.: Szakdolgozat vagy diplomavédés, TDK és OTDK előadás stb. Másrészt, a hallgató végzést követő szakmai élete során számos helyzet a racionális-tényfeltáró vitatípusnak megfelelő prezentációkat feltételez, pl.: annak bizonyítását, tisztázását, hogy: Budapestnek megéri olimpiát rendezni, a Challenger fellövése a jelenlegi időjárási körülmények és az előállt műszaki kockázatok mellett nem biztonságos, megalapozott a gyanú, hogy Irak rendelkezik tömegpusztító fegyverekkel, egy megvalósulásra leadott födém vasalási tervében benne maradt hiba újratervezést tesz-e szükségessé.

Tárgyalási prezentáció Az alapvetően érdekütközés jellegű konfliktus magukban rejtő helyzetekhez azonban a korábban javasolt szerkezet (lásd 01-03. ppt, 15. dia, „PPT - egy lehetséges előadási struktúra”) nem passzol A tárgyalási helyzetekhez, az üzleti tárgyalás típusú vitához egy másik alapvető prezentációs szerkezetet, az SCQA struktúrát javasoljuk Az S-C-Q-A szerkezet Situation-Complication-Question-Answer Helyzet-Probléma-Kérdés-Válasz

Az SCQA szerkezet A háttér, kiindulási helyzet: Az érdekütközési helyzethez vezető folyamat és történések ismertetése: a kérdéses téma, a célok, a feladatok, az adottságok, az erősségek, a kérdés története, az adott piaci helyzet, jogi háttér stb. ismertetése. Rendezd be a színpadot! Kik a szereplők? Mik a legfontosabb előzmények, amelyek életre hívták a helyzetet? A prezentációt az is értse, aki úgy esik be a meetingre, hogy semmit nem tud az előzményekről Célszerű egyetértési pontokat megjeleníteni benne. A folyamatok és események elemeinek bemutatása fair, elfogulatlan legyen, ne preferáld a saját nézőpontodat: ellenőrizd 2. és 3. személyű nézőpontból!

Az SCQA szerkezet 2. A probléma Az érdekütközés, mint megoldandó probléma, közös kihívás bemutatása: komplikációk, gyenge pontok, ami frissen történt, új fenyegetés vagy lehetőség. a beavatkozás oka, mindaz, amiért ez a javaslat elkészült (piaci problémák, a jogi háttér megváltozása, politikai változások, a cég jó hírének összeomlása, új vásárlói kapacitás megjelenése, a versenytárs kiszorulása stb.). Az érdekütközés elemeinek bemutatása fair, módon elfogulatlanul történjen, ne preferálja a Te nézőpontodat: ellenőrizd 2. és 3. személyű nézőpontból!

Az SCQA szerkezet 3. A kérdés „Hogyan tudjuk közösen …” „Hogyan tudunk megoldani egy …” „Hogyan tudjuk az Önök számára előnyös, megfelelő, értékes stb. …” A kérdés sűríti a probléma lényegét. Ez lesz a mérce, amihez a megoldásokat mérjük. Segít a javaslatok megrostálásában: kiszűri, mi az, ami helyből nem jó javaslat, nem megoldás a problémára. Célszerű egyetértési pontként megfogalmazni.

Az SCQA szerkezet 4. A válasz: megoldási javaslatok és stratégiák Tárgyalástechnikai eszköztárként minimum alku/csere típusú hozzáállásból megfogalmazva. Rugalmasságot mutasson: a tárgyalás rugalmas eszköztár. Ne legyen agresszív, „kizárólag így képzelhető el a megoldás” hatású. Kínáld fel, hogy majd a partner is megfogalmazhassa az ő javaslatait, válogathasson belőle, adhasson hozzá stb.! Azt mutasd meg, hogy van megoldásod/megoldásotok, és hogy hiszel abban, hogy valamilyen módon – pl. a prezentált módokon – megoldható az érdekütközés. A megoldási alternatívák, megküzdési módok, stratégiák kapcsán a hogyanok és miértek előnyeikkel (szükség esetén kockázataikkal) együtt bemutatva.

Az SCQA szerkezet 5. Összefoglalás: a javaslat lényegének tömör kimondása Egy 20 perces bemutató kb. 8-10 tartalmas ppt diát bír el. Helyzet: 1-2 db. dia. Probléma: 1-2 db. dia, de együtt, kérdéssel összesen inkább csak 3 db. Kérdés: 1 db. dia Válasz: 2-3-4 db. dia Összefoglalás: 1 db. dia

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel Ahhoz, hogy túljuss a NEM-en, tudnod kell, hogy mi van a „nem” mögött. Mi az oka, hogy a másik fél nem hajlandó veled együttműködni? Megváltoztathatod a magatartását, ha megismered a mögötte húzódó indítékokat, és sikeresen tudsz rájuk építeni.

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) A szemben álló feled ellenkezése mögött düh és ellenségesség húzódhat meg. Merevsége mögött félelem és bizalmatlanság. Abban a meggyőződésben, hogy neki van igaza, azt hiszi, hogy felesleges odafigyelnie arra, amit neki mondasz. Vélekedhet úgy a világról, hogy az egy olyan hely, ahol vagy őt verik, vagy ő veri a másikat, ezért tarthatja jogosnak, hogy aljas manővereket alkalmazzon, hogy védje magát vagy bosszút álljon.

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) Mi több, a tárgyalófeled bele is lovalhatja magát egy támadásba. Még ha tudatában is van az együttműködő tárgyalás lehetőségének, elutasítja, mert nem látja, milyen haszna lehetne belőle. Még ha segítenéd is érdekei érvényesítésében, félhet attól, hogy ha álláspontját megváltoztatja, presztízsveszteséget szenved. Számára már az is elég ok lehet az elutasításra, hogy a te ötletedről van szó.

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) Mi több, ha a tárgyalásra W–L ajánlatként tekint, nyilvánvalóan nyertesként akar belőle kikerülni. Ha úgy érzi, nagyobb hatalma van, nem érzi szükségét, hogy problémamegoldó tárgyalásokba bonyolódjék. Vezérelheti őt az egyszerű recept: „Ami az enyém, az az enyém. Amit a tied, arról tárgyalhatunk.”

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) Ahhoz, hogy túljuss a NEM-en, le kell győznöd az együttműködését gátló akadályokat. Mik ezek? A negatív érzelmei, a tárgyalási szokásai, kétkedése, hogy kölcsönösen előnyös megoldásra juthattok, feltételezése, hogy a tárgyalási pozíciói erősebbek a tieidnél, és a saját reakcióid. Öt kihívással kell tehát szembenézned.

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) Az első lépés, hogy megtanulsz uralkodni magadon. Ahelyett, hogy gondolkodás nélkül reagálnál a téged ért hatásra, vissza kell nyerned és meg kell őrizned a lelki egyensúlyodat, a célodra kell figyelned: arra, amit el akarsz érni a tárgyalással. Az első kihívás tehát: Ne reagálj!

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) A következő feladatod, hogy a szemben álló félnek segíts visszanyerni a lelki egyensúlyát. Hatástalanítanod kell negatív érzelmeit – védekező magatartását, félelmét, gyanakvását és ellenségességét. Át kell törnöd az ellenállását, és rá kell bírnod, hogy figyeljen arra, amit mondasz. A második kihívás tehát: Le kell fegyverezned a másikat!

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) Miután megfelelő légkört teremtettél a tárgyaláshoz, el kell érned, hogy a másik hagyjon fel a pozícióalkuval, és kezdje ő is vizsgálni, milyen megoldások lehetségesek, amelyek mindkét fél érdekeit kielégítik. Át kell törnöd az általa emelt „kőfalakat”, el kell térítened a támadásait, és semlegesítened kell a furfangjait. A harmadik kihívás tehát: Változtasd meg a játszmát!

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) Ha a másik már bekapcsolódott a problémamegoldó tárgyalásba, le kell győznöd a kétkedését, és el kell vezetned egy kölcsönösen kielégítő megoldáshoz. Át kell hidalnod az érdekeitek között lévő szakadékot. Segítened kell, hogy megőrizze a presztízsét, és az eredményt az ő győzelmeként kell beállítanod. A negyedik kihívás tehát: Könnyűvé kell tenned a másik számára, hogy igent mondjon!

A kellemetlen tárgyaló, tárgyalás nehéz emberekkel (folytatás) A másik azonban még mindig azt hiszi, hogy nálad erősebb. Ezért növelned kell a tárgyalóerődet, és ezt az erőt fel kell használnod, hogy tárgyalóasztalhoz ültesd őt. Úgy kell bevetned erőidet, hogy ezzel ne tedd ellenségeddé a másikat, hogy aztán még nagyobb ellenállást tanúsítson. Az ötödik kihívás tehát: Tedd nehézzé a tárgyalófeled számára, hogy nemet mondjon!

KÖSZÖNÖM SZÉPEN A FIGYELMET! Neuman Péter: peter.neuman@filozofia.bme.hu Szabó Krisztina: kriszti.szabo@filozofia.bme.hu Tanács János: tanacs@filozofia.bme.hu