Nagy elbeszélések II. / Epika I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

Az élet értelméről mint metaforikus kifejezésről Mráz Attila CEU, Budapest Metafora Konferencia május 28.
A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Egy ötlet megvalósítása
Művészet By: Turi Krisztina.
Könyvtárismeret Dokumentumok típusai.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Tudás, közösség, hatalom
(1882 – 1941). James Joyce (dzsémsz dzsojsz)  Ír származású angol író  Fő műve az 1922-ben Párizsban megjelent Ulysses című regény  Dublini emberek,
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Novellaelemzési szempontok
A munka világával kapcsolatos tudás
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Ferenczi Sándor.
Kultúra – nemzet – emlékezet
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Alfred Adler individuálpszichológiája
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
Készítette: Somody Kristóf
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A képszerűség szerepe a retorikában
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Managerek éjszakája.
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A történelmi tanulás sajátosságai
Mesék bűvöletében Az állatmese
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Metafora - metonímia A filmben?. Roman Jakobson Rámutat, hogy a metafora-metonímia bipolaritás megfeleltethető a nyelvi működés alapmodelljének, a paradigmatikus-szintagmatikus.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Multietnikus-identitás a gender aspektusából Molnár Csilla adjunktus NyME BEPK Nyelvi és Kommunikációs Intézet.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A postás, aki egy ujjal tudott fütyülni MŰNEME: epika MŰFAJA: novella
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Hol használjuk? küldő jel csatorna fogadó Partner háttérismeretei Partnerrel való viszonyunk Partner motivációja Kiegészítő mechanizmusa Hely Idő.
Micheal Foucault.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
1. Balladák.
Pszichoanalízis és irodalomtudomány / A dramatikus szöveg
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Kognitív és emotív jelentés
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
Nagy elbeszélések október 4..
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Előadás másolata:

Nagy elbeszélések II. / Epika I. 2016. október 11.

Diskurzusanalízis A diskurzus definíciója: Beszédrend – az életet összerendező nyelviség, amelyen keresztül a világot szemléljük Michel Foucault: olyan történeti vizsgálatokat kezdeményezett, amelyek szövegeket átfogó struktúrákra irányult Nemcsak nyelvi formáknak, hanem egyéb kulturális szimbolizációknak is jelentést kell tulajdonítani (ruházat, építészet stb.)

Diskurzusanalízis II. A diskurzusok szinkron és diakrón vizsgálhatók Szinkron: Foucault: A szavak és a dolgok (1966) – különböző egyidejű diszkurzusből egy korszakprofil rajzolódhat ki – az episztémé fogalma: kognitív elrendezési séma, amely alapján egy elrendeződik egy kor hétköznapi és tudományos tudása

Diskurzusanalízis III. Diakron: Foucault: Felügyelet és büntetés; A klinikai orvoslás története; A szexualitás története I-III. – pl. a bolondság története: 1. középkor: szent (metafora) 2. kora újkor: bűnöző (metonímia) 3. XIX.sz.: beteg (szinekdoché) 4. Freud: a mi tükrünk (irónia) Fontos, hogy a diskurzusok ellentétpárokra épülnek: normális-abnormális, igaz-hamis, stb.

Szubjektum a posztmodernben A foucault-i archeológia: a diskurzusok posztmodern leírása, ahol a tudás előfeltételei az érdekesek, nem az egyének tudatossága A karteziánus én tagadása (nincs a lét mögött rendezett értelem, sem egy transzcendens szubjektum) – a szubjektum középpont nélküli, a diskurzus terméke

Szubjektum a posztmodernben II. Tehát nincs egységes szubjektum, így szubjektum-elmélet sem Van egyén, egyes ember, de a szubjektum nem egy központon át teremtett, sokkal inkább reakció – a pszichoanalízis már megelőlegezte ezt (hármas nárcisztikus trauma) A személy állandóan változó lesz

Irodalom és diskurzusanalízis Az identitás narratív lesz – nem fontos a szerző Foucault: eredetileg az irodalmat ellen-diskurzusnak gondolta, majd úgy vélte, hogy egyszerre több diskurzusnak is teret tud adni A diskurzusokat szociális erőviszonyok, hatalmak generálják, de egyben részei is ennek (jó példa erre a kánonképződés)

Epika I.

Próza – a valós, a fiktív és az imaginárius Wolfgang Iser (1993): nem használható a fikcionális szövegek leírásánál a fiktív-valós szembeállítás A fikcionálás határátlépés: a diffúzból (az álmodozásokból) a meghatározott felé mozdul el az imaginárius, azaz a reális felé Másik irányú határátlépés: a megismételt reális esemény irrealizálódik

A fiktív, a valós és az imaginárius „1. feltételt biztosítanak a már megformált világ átformálásához 2. lehetővé teszik egy még formátlan világ megértését 3. megnyitják egy ilyen esemény megtapasztalhatóságát”

Paul de Man: Az önéletrajz mint arcrongálás A szövegolvasás alapalakzata a prosopopeia (prosopon poiein=arcot, maszkot adni valakinek) – eddig leginkább a megszemélyesítés/antropomorfizáció kapcsán találkozhattunk vele Az önéletírás másik koncepciója: Lejeune „önéletrajzi paktuma”

Genette: Transztextualitás Az intertextualitás fogalmát Julia Kristeva alkotta meg 1966-ban Bahtyin nyomán Genette öt kategóriát különböztet meg: 1. intertextualitás 2. paratextusok 3. metatextusok 4. architextusok 5. hypotextus és hypertextus (Odüsszeia viszonya Joyce Ulysses-éhez és Vergilius Aeneis-éhez)

Az intertextualitás funkciótörténeti modellje (Kulcsár-Szabó Zoltán) Integratív intertextualitás: a régiség irodalmát jellemezte, a szövegek egymást idézik, de azért, hogy ezzel ugyanahhoz a közösséghez tartozzanak Identitás-elvű intertextualitás: romantikától, s főleg a klasszikus modernre jellemző: új értelem létrehozása a korábbi szöveghez képest Dinamikus intertextualitás: posztmodern tapasztalat – a szövegek eleve benne állnak egy szöveguniverzumban, óhatatlanul idéznek

Narratopoétikai alapvetések Alapvető megkülönböztetés elbeszélt történet és az elbeszélés (mikéntje) között (fabula és szüzsé) Fontos fogalom a kronotoposz: idő és tér egysége a regényben (Bahtyin) Nem azonosítható az empirikus szerző, az implicit szerző és az elbeszélő – még az önéletrajzban sem

Nézőpontok az epikában Vannak kézenfekvő különbségek: az elbeszélt világon kívül álló elbeszélő (auktoriális elbeszélő) E/3-ban, az én-elbeszélő E/1-ben beszél Csak az epika műnemére jellemző viszont, hogy a beszélőtől független személy kimondatlan gondolatai, érzései, percepciói ábrázolhatók

Alapfogalmak (Dorrit Cohn) Pszicho-narráció: az elbeszélő beszél szereplőjének tudati folyamatairól (E/3.) Idézett monológ: a szereplő saját mentális megnyilatkozása (E/1.) Elbeszélt monológ: a szereplő mentális megnyilatkozása a narrátor szövegének képében (E/3.)