2015. április 24. Kissné Papp Gabriella AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT tapasztalatainak reflexiós feldolgozása, programzárás ötletek 2015. április 24. Kissné Papp Gabriella
IKSZ = PEDAGÓGIAI ESZKÖZ Fejlődnek a tanulók személyes és szociális kompetenciái Újfajta tudásra és készségekre tesznek szert TAPASZTALATI TANULÁSON keresztül fejlődhetnek ezek a készségek: Több mint maga a tevékenység – tervezés/cselekvés/megfigyelés/reflexió
FELELŐSSÉG – TANÁRÉ? DIÁKÉ? IKSZ = KIHÍVÁS / ÉLVEZETES IDŐTÖLTÉS / ÖNISMERET FEJLŐDÉSE TANULÓK ÉLETÉT IS KÉPES MEGVÁLTOZTATNI A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLATOT SZERVEZŐK FELELŐSSÉGE
A FELKÉSZÍTÉS, A TEVÉKENYSÉG ÉS A FELFOLGOZÁS HÁRMAS EGYSÉGE Miért? Hogyan? Hol? Kikkel? Mit? Várható problémák és azok megoldására való felkészítés TEVÉKENYSÉG – KÍSÉRÉS – segítő személyes kapcsolat, elérhetőség
FELDOLGOZÁS - LEZÁRÁS: Élmények, eredmények megosztása – önmagában nem elég Reflexió Értékelés – visszajelzés egy formája
Tevékenység ciklus Tervezés Előkészítés Bemutatás Megosztás Reflexió Bemutatás Megosztás
REFLEXIÓ (megjegyzés, észrevétel, elmélkedés, szemlélődés, önmegfigyelés, visszaverődés) KIK? Résztvevők köre: diákok, tanárok, szülők, fogadó intézmények HOGYAN? NYILVÁNOS / BIZALMAS EGYÉNI / CSOPORTOS OBJEKTÍV / SZUBJEKTÍV SZÓBAN / ÍRÁSBAN (keretek, útmutató / portfólió)
FELDOLGOZÁS KIK? adott csoport, adott tevékenységi kör, osztály, évfolyam, egész iskola HOL? osztályterem, fogadó intézmény, ….. HOGYAN? szóban - beszámoló, beszélgetés, kiselőadás…… írásban - honlap, iskolaújság, napló,…. egyéb – tablók, fotókiállítás, kisfilm, vetítés…… MIKOR? a folyamat, tevékenység közben – terv módosítása, beavatkozás a folyamat, tevékenység/program/projekt végén – megvalósult folyamat elemzése,értékelése
Reflexió - beszámolók Segítő kérdéssor (pl.: naplóban) Élmények, tapasztalatok a naplóban Külön „projekt” a beszámoló írása – teljesítés feltétele Kérdőív formában
Első reflexiós alkalom lehetséges kérdései A közös értékelés a következő kérdésköröket járja körül az első alkalommal: hányszor végezted a tevékenységet eddig? mi volt az első benyomásod a fogadó szervezetről? milyen találkozásod volt a többi segítővel vagy a segítettekkel? mi volt nehéz a tevékenység végzésében? mi okozott örömet a tevékenység végzése során? mi volt számodra meglepő? mit őrzöl meg az eddigi élményeidből a továbbiakra? mit jelent számodra egy szóval összefoglalva: „időt szánni valamire”?
Második reflexiós alkalom kérdései Milyen észrevételeid lennének távolabbról szemlélve az egész tevékenységet: 1. a fogadó szervezet vonatkozásában (tevékenységek, munkatársak stb.) 2. a segítettek vonatkozásában 3. mivel gazdagított téged vagy milyen nehézséget jelentett általánosságban? 4. mit tehetnél saját életedben (személyes, leendő foglalkozás, család), hogy ne múljon el nyomtalanul, hanem hasznosuljon ez a tapasztalat? 5. mit jelent számodra egy szóval/jelzős szószerkezettel összefoglalva: „elköteleződés”/közösségi szolgálat?
Záró esszé szempontjai 1 Záró esszé szempontjai 1. Karlowits-Juhász Orchidea Reflektív segítés a pedagógusképzésben , 2016.alapján Hol és milyen segítőtevékenységeket végeztél a Közösségi szolgálat keretében? Melyik volt az a tevékenység, ami a legjobban tetszett? Volt-e olyan, ami nem tetszett? Mit gondolsz, kinek mit adtál az IKSZ során? Mit gondolsz, mi az, amiben fejlődtél, mi az, amit tanultál a program során? Mit gondolsz, hol tudod hasznosítani az IKSZ során tanultakat? Melyik volt a legemlékezetesebb napod ? Kérlek, meséld el! Ütköztél-e nehézségekbe? Ha igen, mik voltak ezek? A teljesítéséhez elegendő segítséget kaptál az iskolától és a fogadó intézménytől?
Záró esszé szempontjai 2 Záró esszé szempontjai 2.. Karlowits-Juhász Orchidea Reflektív segítés a pedagógusképzésben , 2016.alapján Mennyire tartod sikeresnek az IKSZ során végzett tevékenységedet? Min lehetett volna javítani? Közösségi Szolgálat során szerzett tapasztalataid és tanulmányaid között látsz-e kapcsolatot? Mik ezek a kapcsolódási pontok? Hasznos segítségnyújtás, az IKSZ? Ha igen, miben? Tervezed-e, hogy a jövőben önkéntesként folytatod a megkezdett segítő tevékenységedet? Tervezel-e más önkéntes tevékenységet? Mit gondolsz, az általad segítettek számára milyen további segítség lenne hasznos a jövőben?
ÉRTÉKELÉS KI? Többi diák Pedagógus Fogadó intézmény mentora, kapcsolattartója Önértékelés HOGYAN? A pozitívumokat kiemelve Előrelépést szem előtt tartva
A reflexió jelentősége Fejlődik a tanuló: önismerete önbizalma reális önértékelése érzelmi kiegyensúlyozottsága flexibilitása nyitottsága interperszonális és kommunikációs képességei felelősségtudata
Kispesti Deák Ferenc Gimnázium Név: …oszt.: ……..... Visszatekintés a közösségi szolgálatra 2016. Beszámoló a közösségi szolgálati tapasztalataimról, véleményemről Hová jártál, milyen területen segítettél, milyen rendszerességgel? Milyen gondolatokkal, érzésekkel kezdted a szolgálatot és ez változott-e benned a hónapok, évek során? Mit tapasztaltál-tanultál magadról a szolgálat végzése folyamán? Mi okozta a legjobb érzést? Mi ment könnyen? (konkrét szituációt is írhatsz) Mik voltak a nehézségek? Hogyan próbáltad legyőzni őket? (konkrét szituációt is írhatsz) Hogyan fogalmaznád meg egy mondatban a magad számára és másoknak „mottóként” a közösségi szolgálat lényegét?
Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma
Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma
Zárás Szempontok a záró rendezvény szervezéséhez: időpont résztvevők köre érintettek köre konkrét tapasztalatok meghívott vendégek, előadók elismerések, köszönetnyilvánítás
Zárás A tevékenységek bemutatásának módjai: egyéni portfoliók egy-egy helyszín bemutatása egyéni vagy közös készítésű plakáttal, prezentációval fotók, kisfilmek tanév végi (záráshoz tartozó) kiállítás
Záró/nyitó rendezvény Kastély ppt http://www.youtube.com/watch?v=Ox8c KUOpJTE (füzet) http://www.youtube.com/watch?v=tfPww YC2QuY (Mogyoród)
FELADAT (3.nap) TERVEZZÜNK MEG EGY REFLEXIÓS FOGLALKOZÁST, ESEMÉNYT HOL? MIKOR? KIK VESZNEK RÉSZT? SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK, ELŐKÉSZÜLETEK TEVÉKENYSÉGEK, MÓDSZEREK EGYÉB…..