szabványok ütközőpontjai az MSZ EN 81-1/2 szabványok előírásaival Előadó: Gyökér Imre 30/530-2592 2018.01.01.
+ EN 81- szabványcsalád 40 41 70 80 (TS) 82 EN 81 EN 81-1x (TR) 10 Szabványok családja EN 81-1x Alapok & Értelmezések (TR) 10 EN 81 szabványok rendszere 12 Kockázatértékelési eljárások (ISO 14798) (TS) 11 Értelmezések EN 81-2x Felvonók személyek és áruk szállítására 21 Új személy- és személy-teher felvonók létesítése meglévő épületekben 22 Személyfelvonók, ferdepályás 28 Személy- és személy-teher felvonók távvészjelző rendszere 1 Passenger & Goods/Passenger Lifts-Electric 2 Passenger & Goods/Passenger Lifts-Hydraulic EN 81-3x Felvonók csak árúk szállítására 3(0) Villamos és hidraulikus üzemű kisteher-felvonók 31 Járható fülkéjű teherfelvonók EN 81-4x Különleges felvonók személyek és áruk szállítására 40 Lépcsőfelvonók és ferdepályás emelőlapok mozgáskorlátozott személyek számára 41 Függőleges pályájú emelőlapok mozgáskorlátozott személyek számára 43 Darukezelő-felvonók 51 Felvonók típusvizsgálata EN 81-5x Értékelések 58 Aknaajtók tűzállósági vizsgálata 61 Műszaki dokumentáció & használati utasítás csak teher liftekhez EN 81-6x Dokumentáció felvonókhoz 60 Műszaki dokumentáció & használati utasítás különleges személy és teherfelvonókhoz 68 Távfelügyelet 71 Vandálbiztos felvonók EN 81-7x Különleges kialakítású személy és teher felvonók 70 A felvonók megközelíthető-sége személyek részéről, beleértve a fogyatékkal élő személyeket is 72 Tűzoltófelvonók (TS) 76 Felvonók használata mozgáskorlátozottak evakuálására 73 Felvonók viselkedése tűz esetén 77 Földrengés biztos felvonók 81 Felvonók korszerűsítése EN 81-8x Meglévő felvonók 80 Meglévő személy- és személy-teher felvonók biztonsága növelésének előírásai (TS) 82 Meglévő felvonók megközelíthetőségének javítása (TS) 83 Meglévő felvonók vandálbiztosságának javítása 20 Személy és személy – teher felvonók Hajtótárcsás Hidraulikus Stb. 50 Felvonó részegységek tervezési szabályai, számításai és vizsgálatai + EN 81-1:1998+A3:2009 Villamos üzemű személy- és teherfelvonók EN 81-2:1998+A3:2009 Hidraulikus üzemű személy- és teherfelvonók Magyarázat: Publikált szabvány Fejlesztés alatt Lehetséges jövőbeli fejlesztés 2018.01.01.
CEN/TC 10 Work program General overview -1 2018.01.01.
CEN/TC 10 Work program General overview -2 2018.01.01.
EN 81-20 és EN 81-50 2018.01.01.
Idővonal 2017 június 2017. augusztus 1. 2018.01.01.
MSZ EN 81-1/A3 és MSZ EN 81-2/A3 visszavonás napja 2018.01.01.
MSZ EN 81-20 és MSZ EN 81-50 01.01.2018
MSZ EN 81-20:2014 3. Fogalmak - Új meghatározásokkal egészül ki, pl.: Feljogosított személy: az a képzett személy, aki az üzemeltető engedélyével a korlátozott hozzáférésű helyekre beléphet (gép- ill. kerékház, akna, aknafej, süllyeszték, stb.) Képzett személy: az a megnevezett személy, aki megfelelően képzett, tudással és gyakorlattal rendelkezik, hogy a vizsgálat, vagy a karbantartás során a szükséges tevékenységet, illetve a fülkéből a felvonót használó személy mentését elvégezze. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Szerelést végző (installer) Az a természetes vagy jogi személy, aki felelős a berendezés beépítésért és üzembe helyezéséért az épületben, annak végleges helyén. Karbantartás: A telepítés után, a rendeltetésszerű és biztonságos használhatósághoz szükséges műveletek a felvonó teljes életciklusa alatt; tartalmaznia kell: kenés, takarítás, tisztítás, stb..; ellenőrzéseket; mentési műveleteket; beszabályozási és beállítási műveleteket; kopó vagy sérülő részegységek javítása, cseréje és nem érinti a telepített felvonó jellemzőit. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Előkészítési művelet (preliminarty operation) A felvonógép és a fék/hidraulikus szelep feszültség alá helyezése, a normál üzemű menet előkészítéseként, amikor a fülke az ajtózónában áll, az ajtók nincsenek zárva és reteszelve. Mentési művelet (rescue operations) Meghatározott műveletek, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a fülkében és az aknában rekedt személyeket biztonságosan kiengedje a képzett személy. Biztonsági berendezés (safety component) Biztonsági feladatot ellátó részegység. A Felvonóirányelvben szerepel a biztonsági berendezések listája. E szabványban más elemek is biztonsági elemnek tekintendőek azért, hogy ezen alkatrészek biztonságos működését is típusvizsgálat igazolja. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Különleges eszköz (special tool) A berendezés biztonságos állapotban tartásához vagy a mentési művelethez szükséges egyedi eszköz. Típusvizsgálati tanúsítvány (type examination certificate) A típusvizsgálatot végző kijelölt szervezet által kiállított dokumentum, amely igazolja, hogy a vizsgált termékminta kielégíti a rá vonatkozó előírásokat. Felülvizsgálatra kerültek a gépház és a géptér fogalmak. Törlésre került: Csillapított hatású pillanatműködésű fogókészülék. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 5. Fejezet (Biztonsági követelmények és/vagy védőintézkedések) Az akna falából kiálló vízszintes kiszögellés vagy vízszintes tartógerenda, amelynek vízszintes vetülete nagyobb, mint 0,15 m – ide értve a határoló gerendákat is – legyen védve a ráállástól, kivéve, ha a megközelítését korlát akadályozza meg a fülketetőn. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Védőterek száma és mérete az aknafejben és a süllyesztékben A helyviszonyoktól függően (annak függvényében, hogy a személynek térdelnie, guggolnia vagy állnia kell) a biztonsági tér magassága 2,0+0,035v2 m is lehet. Meg kell adni, hogy a fülketetőn, illetve a süllyesztékben hány személy tartózkodhat karbantartás, illetve vizsgálat alkalmával, és a védőterek számát is ennek megfelelően kell megállapítani. A védőterek nem érhetnek egymásba. A személyek számát, a megközelítésre szolgáló aknaajtóból jól olvashatóan, ki kell írni. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Aknafej: 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Süllyeszték: 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 A süllyeszték alja és a fülke legalacsonyabban lévő részei közötti szabad függőleges távolság legalább 0,5 m legyen. Ez a távolság csökkenthető: - a fülke váz, a fogókészülékek, vezetőszerkezetek és kitámasztó készülékek alatt, ha ezek és a vezetősín közötti távolság megfelel a 6. és 7. ábrákon szereplőkkel. 6. ábra: Vízszintes XH távolság a vezetősín körül 7. ábra: Minimális függőleges távolság 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Stop kapcsoló a süllyesztékben: Két vészelállító (STOP) kapcsolót kell felszerelni, ha a süllyeszték mélysége nagyobb, mint 1,6 m. Ha van külön bejárata, annak közelébe is el kell helyezni egy vészleállító kapcsolót. Elhelyezési követelmények a szabványban. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Aknavilágítás: Megfelelő számú világítótesttel kell megoldani (nem elég az aknafejbe, süllyesztékbe és a fülketetőre telepített világítás). - 50 lux a fülketető felett 1 m-rel, - 50 lux a süllyesztékben 1 m-rel a talaj felett, - 20 lux aknában máshol, Gép és kerékterek: - 200 lux a gépterekben, vezérléseknél, - 100 lux a kerékterekben, - 50 lux munkaterületek közötti útvonalakon. Vészvilágítás: Legalább 5 lux minimum 1 órán keresztül: A vészjelző készülékeknél a fülkében és a fülketetőn is! A fülke közepén 1 m magasságban, A fülketető közepén 1 m magasságban. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Vészjelzés Feleljen meg az MSZ EN 81-28 szabványnak! Elhelyezése (ahol fennáll a bezáródás veszélye): süllyesztékben, fülkében, fülketetőn. Járófelületek A padlóburkolatok kialakítása csúszásmentes legyen a géptérben, a fülketetőn és a süllyesztékben. Süllyeszték megközelítése 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Akna- és fülkeajtók Ütőingás vizsgálat mind akna-, mind pedig fülkeajtó esetében. Részletek az EN 81-50-ben 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Ha az ajtó zárási energiája nagyobb mint 4 J, akkor fényfüggönyt kell beépíteni. (a küszöb fölött 25 mm-től 1600 mm-ig) A fülkeajtó reteszt biztonsági berendezésként kell kezelni. Vizsgálata és a követelmények az EN 81-50-ben. A süllyeszték megközelítésére szolgáló aknaajtó süllyesztékből történő kireteszeléséhez, oda beépített eszköz szükséges. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Fülketető 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Függesztő eszközök Az új technológiák (övek, szíjak, műanyag kötelek) a különböző szabadalmakkal kapcsolatos nehézségek miatt nem kezelhetőek. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Feleljenek meg az MSZ EN 12385-5 szabványnak. Kötélbekötések: szimmetrikus és aszimmetrikus, ékes bekötés MSZ EN 13411-6 vagy MSZ EN 13411-7; szorítógyűrűs kötélbekötés MSZ EN 13411-3; sajtolt MSZ EN 13411-8. 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Kötelek fel- és lefutásánál lévő rések védelme: Kötélleugrás elleni védelem: 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 UCM Kivétel: nincs villamos süllyedéshelyesbítő rendszer, nincs indulás előkészítés nyitott ajtókkal, illetve korai ajtónyitás szintbeállásnál, a megállító elem a hajtógép fékje (kettőzött + típustanúsítvány, önellenőrzés-típustanúsítvány). 2018.01.01.
MSZ EN 81-20:2014 Vezérlés Kikerült a rámpamenet vezérlés. A karbantartási (vizsgálati) vezérléshez kiegészítő követelmények kerültek: az irány gombokhoz közös menet gomb, a süllyesztékben is kell, az aknafej, illetve a süllyeszték 2 m-re történő megközelítése esetén a sebesség automatikus csökkentése 0,3 m/s-ra, vagy automatikus leállítás. A vezérlésnek rendelkeznie kell az akna-, fülkeajtó és a biztonsági zárak érintkezők biztonsági vonalának áthidalhatóságával. Ismét lesz vizsgálati vezérlés: külső hívás kikapcsolása, automata ajtók hatástalanítása, lehetővé teszi legalább a szélső állomásokra történő hívást. 2018.01.01.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.emi-tuv.hu 2018.01.01.