Az Ószövetség társadalmi keretei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
Kis országok – nagy örökség.  Földrajzi környezet  Jordán folyó – Holt-tenger  földművelés és állattenyésztés  Kánaán nevezik  XIII. században itt.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A Horthy-korszak kezdete Trianoni békeszerződés. 1.Előzmények (a tanácsköztársaság bukása utáni időszak) a.) rövid életű, átmeneti kormányok alakulása.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Áj falu. Fekvése: Tornától 4 km-re északra a Szlovák karszthegység az Áj-i szurdok-völgy bejáratánál fekszik m tengerszint feletti magasságban.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
A nemzetiségi nevelés-oktatás eredményei és hatékonyság mutatói a tótkomlósi Szlovák Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában és Óvodában Készítette: Laukó.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Gyűjtőköri szabályzat
Dr. Kovács László Főtitkár
(Dávid és Salamon uralkodása)
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az Írások könyvcsoportja
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Nagy Károly.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A közigazgatás személyi állománya
A „fény százada”.
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
1993-as közoktatási törvény
A korai Egyház Az első közösségek.
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Família Nagycsaládosok Egyesülete
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
BTMN.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Az Ószövetség társadalmi keretei 11. tétel J

A kérdés Az ószövetségi irodalom jelentős része közösségi munka (hagyományirodalom), és nem egyéni gondolatokat fejez ki (szerzői irodalom). A kérdés: Milyen alkotói csoport foglalkozott az ószövetségi könyvek írásával? Minek az érdekében készültek az ószövetségi könyvek? Kik és hol őrizték, használták a műveket? Hogyan hagyományozták át nemzedékről nemzedékre?

Meghaladott szemléletek 19. századi irodalomkritika: eszmetörténetben gondolkodott; úgy képzelték el, hogy a könyvekben korabeli teológusok a saját teológiai- történeti meggyőződésüket fejezték ki. A 20. század eleji formakritika: a könyvek mögé népi hagyományokat gondoltak el, amelyeket gyűjtők szedtek össze, írtak le és adtak ki. Ma reálisabban nézzük: Az ókorban az írás pénzt és szakértelmet igényelt  intézmények Hosszú ideig tartó hagyományozásra is csak stabil intézmények képesek => A bibliai műveket társadalmi igények, törekvések hívták életre, amelyeket a királyi udvar, a templom és az iskola képviselt és közvetített.

Az iskola A 10-3. századi oktatásról nincs közvetlen adatunk, de Izraelben is kellett létezzen oktatás A királyság korában udvari iskola  írnokok, hivatalnokok képzése A fogság után templomi iskola A Prédikátornak, Sirák fiának voltak tanítványai (= magániskolák jobb módú ifjak nevelésére?) Jézus korában tudunk Hillél ( Gamáliel) és Sámmáj írástudó iskoláiról Az oktatás alapja egy iskolai kánon = olyan tananyag, amely a társadalom számára hasznos embereket képez  tudás (a közösség szolgálatához szükséges általános és szakismeret)  nevelés (helyes értékrend a lojalitáshoz, együttműködéshez, karrierhez)

Iskolai irodalom Tudás = Izrael története, világnézete, vallási hagyományai Történeti művek írása, törvények, parancsok tanítása Nevelés = bölcsességi irodalom mondásai, intelmei Nemzetközi ismeretek, a Közel-Kelet népszerű alkotásai Gilgámes eposz (sumér eredetű) Szinuhe meséje (Egyiptom) Achikár bölcsessége (Mezopotámia), stb. Ezekből Izrael számos motívumot kölcsönöz saját irodalmához Pl. a vízözön, a csecsemő Mózes elrejtése a nádasban, stb.

Kormányzati iratok A fogság előtt a kormányzat központja a királyi udvar Rengeteg irat jön létre, amik idővel elavulnak: rendeletek, levelezések, szerződések, adóösszeírások, számadások, stb. Időnként ezekből is felhasznál a bibliai irodalom, pl. Józsue második része (Kánaán felosztása a törzsek között) esetleg adóösszeírás alapján készült Ezdrás, Nehemiás, 1-2Makkabeusok: levelezések, listák idézése Törvénygyűjtemények A királyság korából két gyűjtemény is fennmaradt a Pentateuchusban Szövetség könyve kazuisztikus része (Ex 21,1-22,16) Deuteronomiumi törvények (Dt 12-25)

Legitimációs írások A hatalom nemcsak ügyeket intéz – igazolnia kell önmagát: Eredetét: ha a király megkérdőjelezhető módon jut hatalomra Dávid Saul ellenében Salamon az idősebb és rangosabb testvérei ellenében  A fiatalabb testvér kiválasztásának gyakori motívuma Az északi királyok sokszor puccsal (pl. Jehu  Omri háza) Illés és Elizeus történetei Tetteit, uralmuk eredményeit: királyi évkönyvek  1-2 Királyok alapja Udvari novellák  lásd főleg Sámuel könyvét Udvari próféták tevékenysége és jövendölései  Királyok könyve megőrzött belőlük

A kultusz A kultusznak is sokféle szövegre volt szüksége: hitvallások, kultikus énekek (zsoltárok), rituálék (istentiszteleti szabályok, áldások, imádságok) A 7. század végéig a szentélyek egy-egy tájegység központjai is voltak: helyi történetek, legendák, hagyományok őrzése Zarándokok oktatása: parancsok, vallási hagyományok, tisztasági szabályok, ünnepek történetei Egyéni élet szolgálata: könyörgő, hálaadó embereknek áldás- és szertartásformulák, könyörgések, bűnbánati és hálaadó zsoltárok, stb. Kapcsolat a prófétasággal: Ámosz a bételi szentélyben beszél, Izajás a jeruzsálemi templomban kapja a meghívását, Ezekiel és Zakariás papok voltak, Náh-Hab-Szof: kultikus énekek Kultikus próféták: orákulumokat mondanak a szentélybe érkezőknek

De ki alkotta és őrizte az ellenzéki szövegeket? Történeti és prófétai irodalom jelentős része erősen kritikus a királysággal, a kultusszal és a bölcsekkel szemben. Az Ószövetség különlegessége a magas etikai igény, erős társadalom- és valláskritika Izrael sajátos helyzete Nagyhatalmak ütközőpontján feküdt, sokféle kulturális hatás érte Megőrizték annak emlékét, hogy Izrael a kánaáni feudális berendezkedéssel szemben jött létre Erős hatalmi központ sosem alakult ki, az ellenzékiség nagy hagyománnyal rendelkezett Lásd a gazdasági, katonai szempontból sikeres Omri ház bukását Politikai frakciók gyakori puccsai

Az egység igénye Vallási és politikai egység igénye, de Valójában sosem jött létre csak a szembenálló hagyományok egyensúlyaként tudták elgondolni. A törzsek: ellenlábasok és szövetségesek Királyság: ellenzők és pártolók Konzervatív papság  liberális arisztokrácia Főváros  vidék Dávidi háznak adott ígéretek  néppel kötött szövetség Izrael mint vallási közösség  Izrael mint vér szerinti rokonság Hellenizmus pártolói  ellenzői Jézus korában a feltámadás hívei (farizeusok)  elutasítói (szadduceusok)

Az ellenzéki irodalom létrejötte, átörökítése Kr. e. 8. század: nagyhatalmi vákuum  kedvező gazdasági helyzet  megerősödő közép- és felsőosztály => Egy réteg képes volt megszervezni és finanszírozni az udvartól, templomtól független irodalmat Hogyan tudták áthagyományozni is…? -- ez kérdés Ebben a korban jelenik meg a politikát és a kultuszt élesen bíráló prófétai irodalom Izajás: a felsőbb körökből származott, tanítványai is voltak Jeremiás: a befolyásos Sáfán család támogatta Hogyan voltak képesek irodalmukat a fogság alatt megmenteni??? Nem tudjuk, de ebben a korban már lehettek nem hivatalos gyűjtemények A fogság alatt a szembenálló csoportok őrizték a maguk irodalmát

Közösségi és szerzői irodalom Az Ószövetség legnagyobb részét a közösségi természetű hagyományirodalom alkotja. Ez az irodalom sokszor régi anyagokat dolgoz fel, még ha csak a fogság utáni korban szerkesztik is meg őket: Izrael története, nemzeti sorskérdései (történeti és prófétai irodalom) Bölcsességi kincsei  bölcsességi irodalom Ima- és szerelmi költészete  zsoltárok, Siralmak, Énekek éneke De van benne egyéni alkotás is, amely az írója nézeteit fejezi ki. Ez a fajta irodalom a fogság után keletkezett: Ritka benne a régi anyag (bár előfordul, pl. Jób könyve) Gyakran kölcsönöznek korábbi bibliai művekből (pl. Krónikák, Joel, Báruk, stb.) Gyakran pszeudo-történeti alkotások (Jónás, Dániel, Tóbiás, Judit, Eszter, stb.) Néha markáns nézeteket fejeznek ki (pl. Prédikátor, Jónás, Tr-Iz) Máskor inkább csak ismétlik vagy újrarendezik a régi műveket (Zak, Báruk, Sirák) Megírásukat és terjesztésüket a hellenista kor tette lehetővé Az írásbeliség széles körben elterjedt, a középrétegek is megengedhetik maguknak a könyveket Zsinagógai hálózat kiépülése