A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei Az emberi mozgás szabályozottsága. Az ízületi mozgékonyság. A testtartás. Testnevelés ttp. 6 ea.
Koordináció - régebben ügyesség Koordinációs képességek: az idegrendszer és a vázizomzat együttműködése valamely célra irányított mozgásfolyamaton belül. ~: egyes izmok, izomcsoportok összehangolt működése Háttérben az idegi szabályozó tevékenység áll. Testnevelés ttp. 6 ea.
Az emberi mozgás állandó szabályozás alatt áll. Testnevelés ttp. 6 ea.
Az emberi mozgás szabályozottsága: Analizátorok Programozás Innerváció A mozgás végrehajtása Visszajelentés a mozgás lefolyásáról A „kell” és a „van” érték összehasonlítása Korrekció Testnevelés ttp. 6 ea.
A koordinációs képességek (koordinált mozgás) fő jellemzői: Optimális energia befektetés. A mozgás hatékonysága. Biztonság, kedvező mozgásélmény, könnyedség. Testnevelés ttp. 6 ea.
Felosztása: (elméleti) I:mozgásszabályozó II: mozgásalkalmazó és átállító III: mozgástanulási A feladat bonyolultsága, a megoldás minősége A feladat -megoldáshoz szükséges idő A tanuláshoz szükséges idő Testnevelés ttp. 6 ea.
Az ügyesség edzésében használt eljárások: szokatlan kiinduló helyzetek „tükörszerű „ végrehajtás (transzfer) sebesség, iram változtatása térbeli jellemzők változtatása a gyakorlat végrehajtásmódjának változatása gyakorlat végzése kiegészítő feladatokkal Testnevelés ttp. 6 ea.
Az egyensúlyérzék Érzékszerve a belső fülben található. A civilizáció csökkentette jelentőségét. Bizonyos sportágakban igen fontos. Fejlesztése: 9-12 éves korig. Testnevelés ttp. 6 ea.
Az egyensúlyérzék: Stabilitás csökkentése. Járás csúszós felületen. Súlypont helyzetváltoztatása. Haladás (ugrások, futások) irányváltoztatásokkal, fordulatokkal. Járás csúszós felületen. Szokatlan helyzetek Súlypont távolítása az alátámasztási ponttól. Alátámasztási felület csökkentése. Testnevelés ttp. 6 ea.
Téri tájékozódó képesség – térérzékelés Rendkívül fontos szerep a közlekedésben. 7 évtől felfelé, 10 évtől kiválóan fejleszthető. Dobások (álló, mozgó célra), ugrások (célba), futkározások irányváltoztatásokkal. (szem-kéz, szem-láb koordináció). Testnevelés ttp. 6 ea.
Ritmusérzék Sokrétű kapcsolatok: 7 évtől jól, 9 évtől kiválóan fejleszthető. Egyenletes ütemű végrehajtás (a zene szerepe). Váltakozó ütemű végrehajtás. Testnevelés ttp. 6 ea.
Kinesztetikus érzékelés Szóbeli javításra korrigál. Tükör. Testnevelés ttp. 6 ea.
Manipulációs képesség A kézzel, lábbal ill. a szerekkel való bánás ügyessége: pl. labdaérzék, gömbérzék Testnevelés ttp. 6 ea.
Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság Az a képesség, amelynek segítségével a mozgásokat az anatómiai mozgáshatárokon belül a legnagyobb mozgásterjedelemmel lehet végrehajtani. Fajtái: aktív, passzív. Testnevelés ttp. 6 ea.
A hajlékonyság függ: Az izmok, izületi szalagok rugalmassága, elasztikussága. (ellazulási képesség) A mozgás technikai szintje. Külső hőmérséklet, napszak. Testnevelés ttp. 6 ea.
A hajlékonyság jelentősége: A mozgástanulásban A végrehajtás eredményességében. A gyorsasághoz is szükséges. Fejlesztése: nyújtó hatású gyakorlatokkal. Testnevelés ttp. 6 ea.
A helyes testtartás Esztétikai szempontok. Belső szervek. Az egész test egyensúlyhelyzete. Mély hátizmok szerepe. Fejlesztése: nem csak testnevelés órán Természetes gyakorlatok, botgyakorlatok, függésgyakorlatok. Testnevelés ttp. 6 ea.