A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 .
Advertisements

Az edzői hatékonyság pszichológiája
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A koordinációfejlesztés lehetősége
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
EuroScale Mobiltechnika Kft
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
A repülés kultúra A tudatos gyakorlás vezet mesterfokra.
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Aerobic (Testnevelés)
Sportolás hatása szervezetünkre
MOZGÁS ÉS TANULÁS.
A gimnasztika szaknyelve
Az atlétika versenyszámai
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
A könyök biomechanikája
IKT: Információs és kommunikációs Technológiák
ELTE Budai Sportoktató Akadémia AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Sportági mozgásformák gyűjteménye
A torna felosztása.
Az iskolaérettség kérdése
A GIMNASZTIKA FOGALMA, CÉLJA, FELADATAI, JELLEMZŐI
Természetes gyakorlatok
TÁMASZUGRÁSOK OKTATÁSA 2012.
Kézenátfordulás előre-hátra oktatása
Mozgás szervrendszere CSOTVÁZ ÉS csontokhoz tapadó vázIZOMZAT
Időbeli lefolyás szerinti
A Kovács-módszer alapismeretei
SBANTA 2143 H.Ekler Judit.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Helytelen testtartás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
BIOMECHANIKA.
Csontok, ízületek, vázizomzat jellemzői, felosztásuk
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A test mozgási energiája
„Amilyen a bemelegítés olyan az edzés”
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Labdarúgó foglalkozások sajátosságai
Változások az Óvodai nevelés országos alapprogramjában: kihívások, feladatok Pécs-Kecskemét-Budapest, 2010 MOZGÁS avagy tennivalók az óvodai testnevelés.
Asztalitenisz játékosok erőnléti felkészítése
A gyorsaság fejlesztése futásnál
Készítette : Dr. Müller Anetta Ph.D
Gerincvédelem a mindennapokban
A súrlódás és közegellenállás
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Mozgáskoordináció.
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
Hajlékonyság.
Edzéselmélet és edzésmódszertan Készítette: Török Ferenc rész
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
Gyógytornász szerepe a demens betegek mozgásterápiájában
A hallás Készítette: Speth Evelin. A fül Fül: a hallás és az egyensúlyozás érzékszerve. 3 részre tagolódik 1.Külső fül 2.Közép fül 3.Belső fül.
A vízbe merülő és vízben mozgó testre ható erők
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
Isten hozott! A művészet (zene – játék – mese) úri passzió vagy emberi létszükséglet?
Energia: Egy test vagy mező állapotváltoztató képességének mértéke. Egy testnek annyi energiája van, amennyi munkát képes végezni egy másik testen,
rendellenességei, betegségei
Szalai Ádám Jurisich Miklós Gimnázium KŐSZEG
rendellenességei, betegségei
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Gyorsaság fejlesztése
Előadás másolata:

A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei Az emberi mozgás szabályozottsága. Az ízületi mozgékonyság. A testtartás. Testnevelés ttp. 6 ea.

Koordináció - régebben ügyesség Koordinációs képességek: az idegrendszer és a vázizomzat együttműködése valamely célra irányított mozgásfolyamaton belül. ~: egyes izmok, izomcsoportok összehangolt működése Háttérben az idegi szabályozó tevékenység áll. Testnevelés ttp. 6 ea.

Az emberi mozgás állandó szabályozás alatt áll. Testnevelés ttp. 6 ea.

Az emberi mozgás szabályozottsága: Analizátorok Programozás Innerváció A mozgás végrehajtása Visszajelentés a mozgás lefolyásáról A „kell” és a „van” érték összehasonlítása Korrekció Testnevelés ttp. 6 ea.

A koordinációs képességek (koordinált mozgás) fő jellemzői: Optimális energia befektetés. A mozgás hatékonysága. Biztonság, kedvező mozgásélmény, könnyedség. Testnevelés ttp. 6 ea.

Felosztása: (elméleti) I:mozgásszabályozó II: mozgásalkalmazó és átállító III: mozgástanulási A feladat bonyolultsága, a megoldás minősége A feladat -megoldáshoz szükséges idő A tanuláshoz szükséges idő Testnevelés ttp. 6 ea.

Az ügyesség edzésében használt eljárások: szokatlan kiinduló helyzetek „tükörszerű „ végrehajtás (transzfer) sebesség, iram változtatása térbeli jellemzők változtatása a gyakorlat végrehajtásmódjának változatása gyakorlat végzése kiegészítő feladatokkal Testnevelés ttp. 6 ea.

Az egyensúlyérzék Érzékszerve a belső fülben található. A civilizáció csökkentette jelentőségét. Bizonyos sportágakban igen fontos. Fejlesztése: 9-12 éves korig. Testnevelés ttp. 6 ea.

Az egyensúlyérzék: Stabilitás csökkentése. Járás csúszós felületen. Súlypont helyzetváltoztatása. Haladás (ugrások, futások) irányváltoztatásokkal, fordulatokkal. Járás csúszós felületen. Szokatlan helyzetek Súlypont távolítása az alátámasztási ponttól. Alátámasztási felület csökkentése. Testnevelés ttp. 6 ea.

Téri tájékozódó képesség – térérzékelés Rendkívül fontos szerep a közlekedésben. 7 évtől felfelé, 10 évtől kiválóan fejleszthető. Dobások (álló, mozgó célra), ugrások (célba), futkározások irányváltoztatásokkal. (szem-kéz, szem-láb koordináció). Testnevelés ttp. 6 ea.

Ritmusérzék Sokrétű kapcsolatok: 7 évtől jól, 9 évtől kiválóan fejleszthető. Egyenletes ütemű végrehajtás (a zene szerepe). Váltakozó ütemű végrehajtás. Testnevelés ttp. 6 ea.

Kinesztetikus érzékelés Szóbeli javításra korrigál. Tükör. Testnevelés ttp. 6 ea.

Manipulációs képesség A kézzel, lábbal ill. a szerekkel való bánás ügyessége: pl. labdaérzék, gömbérzék Testnevelés ttp. 6 ea.

Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság Az a képesség, amelynek segítségével a mozgásokat az anatómiai mozgáshatárokon belül a legnagyobb mozgásterjedelemmel lehet végrehajtani. Fajtái: aktív, passzív. Testnevelés ttp. 6 ea.

A hajlékonyság függ: Az izmok, izületi szalagok rugalmassága, elasztikussága. (ellazulási képesség) A mozgás technikai szintje. Külső hőmérséklet, napszak. Testnevelés ttp. 6 ea.

A hajlékonyság jelentősége: A mozgástanulásban A végrehajtás eredményességében. A gyorsasághoz is szükséges. Fejlesztése: nyújtó hatású gyakorlatokkal. Testnevelés ttp. 6 ea.

A helyes testtartás Esztétikai szempontok. Belső szervek. Az egész test egyensúlyhelyzete. Mély hátizmok szerepe. Fejlesztése: nem csak testnevelés órán Természetes gyakorlatok, botgyakorlatok, függésgyakorlatok. Testnevelés ttp. 6 ea.