A dietetikai tevékenység értékelése fekvőbeteg intézményekben a személyi minimumfeltételek teljesülése tükrében Erdélyi-Sipos Alíz MSc Főtitkár, Magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Barcsák Marianna KPSZTI
Gyűjtőköri szabályzat
Dr. Kovács László Főtitkár
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Hajléktalanokért Közalapítvány
A gyógyítás (hézagos) gazdasági alapjai
Flóris István A sürgősségi baleseti ellátás finanszírozásának
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
SZÁMVITEL.
Egészségügyi közbeszerzések
Haemokultúra számának alakulása a BMKK Pándy Kálmán Tagkórházban
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Bemutatkozik az iskolapszichológus
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Magyar Kórházszövetség XXX. Kongresszus Eger, április
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Dr. Krisztián erika – megyei tisztifőorvos
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Előadás másolata:

A dietetikai tevékenység értékelése fekvőbeteg intézményekben a személyi minimumfeltételek teljesülése tükrében Erdélyi-Sipos Alíz MSc Főtitkár, Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) Bartha Kinga MSc Szerkesztőbizottsági tag, MDOSZ Magyar Kórházszövetség XXIX. Kongresszus Siófok, 2017. április 26.

60/2003. (X. 20.) ESzCsM rendelet Dietetikai szakellátás személyi minimumfeltételei - Az ágyszámtól függetlenül 1 fő dietetikus végzettségű élelmezésvezetőt és 1 fő dietetikust, valamint 100 ágyanként 1 fő dietetikus. 1 fő dietetikus maximum 10 beteget oktat naponta egyénileg. Átlagos egyéni oktatási idő: 30 perc/beteg Csoportos oktatás: maximum 10 fő/csoport, ideje átlag 45 perc A dietetikai dokumentáció kötelező tartalmi elemei Azonosítást szolgáló adatok, táplálásterápia, dietetikai tanácsadás, gondozás: helyzetfelmérés, páciens energia- és tápanyag szükség-letének, a felvétel módjának meghatározása, az ajánlott konyha-technika megnevezése, a táplálási, táplálásterápiás folyamat, dietetikai oktatás megvalósított és tervezett elemeinek rögzítése.

Kinek az érdeke – Kinek jó? Dietetikai dokumentáció, jó a betegnek, az orvosnak, a dietetikusnak, a szakmának. Személyi minimum rendelet: megfelelő betegellátás, jó a páciensnek, az orvosnak, hatékonyabb gyógyulás. Egységes diéta (EDR)elnevezések, megfelelő üzenet a szakmának, a páciensnek és az orvosnak.

29 egészségügyi intézmény Felmérés Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége online felmérés a hazai, állami finanszírozású, fekvőbeteg intézményekben 2016. december 29 egészségügyi intézmény 7 régió közel 23 ezer beteg

Az intézmények földrajzi lefedettsége Nyugat-Dunántúl 4878 (N=7) Dél-Alföld 3625 (N=3) 2247 (N=4) Dél-Dunántúl Közép-Magyarország 4804 (N=8) Észak-Alföld 2741 (N=2) Észak-Magyarország 2955 (N=4) Közép- Dunántúl 1728 (N=3)

Az 1 dietetikusra jutó betegszám Átlagosan 144 ágyra jut 1 dietetikus - 100 páciensre 0,8 dietetikus Legrosszabb arány: Nyugat-dunántúli város – 333 ágyra 1 dietetikus - 1000 páciensre 3 dietetikus Legjobb arány: Észak-magyarországi város: 105 ágyra 3 dietetikus - 35 páciensre jut 1 dietetikus Az MDOSZ 2015-ben végzett felméréséhez képest nem javult a helyzet* -100 ágyra jutott 0,8 dietetikus. *(Szűcs Zs., Bartha K., :Személyi minimumfeltételek megvalósulása a fekvő- és járóbeteg-szakellátásban. Új Diéta 2015/5)

Dietetikai tevékenység dokumentálása A rendelet értelmében kötelező Jó a páciensnek, mert rögzítve van: a tápláltsági állapota, visszakereshető a betegségének megfelelő diéta a dietetikus megfogalmazásában a kórházban kapott tanácsadási forma, az otthonra javasolt diéta Jó az orvosnak, mert látja: milyen dietetikai ellátásban részesült a páciens milyen dietotherápiás javaslat született az otthoni ellátásra Jó a dietetikusnak, mert: munkája dokumentálva van, finanszírozás esetén kimutatás követhető a páciens dietetikai esettörténete

Hogyan történik a dietetikai tevékenység dokumentációja Saját fejlesztésű elektronikus rendszerben történik a dokumentáció Saját fejlesztésű papír alapú rendszerben történik a dokumentáció MDOSZ által kifejlesztett dokumentációs rendszer használatával Ápolási dokumentáció, lázlap MedSol informatikai rendszerben Nincs egységes dokumentáció, mindenki egyénileg, egyéni formátumban dokumentál Tanácsadás esetében egyéni formátumban dokumentálunk, a létszámjelentés egy saját fejlesztésű elektronikus rendszerrel történik Tápláltsági állapot szűrést dokumentáljuk Van dokumentációs adatlap, de az osztályok jellegétől függően eltérő adattartalmú dokumentumokkal dolgozunk 1 2 1 8 1 1 1 2 12

Közös nyelvezet, egyértelmű üzenet – EDR Az egységes diétás rendszer (EDR) a diéta csopor-tosításánál kétféle szempontot vesz figyelembe: az energia- és tápanyag-összetétel szerinti és az ételkészítési eljárások. A felmérésben az intézményekben átlagosan 62 féle diétát alkalmaznak. A minimum 11, a maximum 320 volt. Az egyénre szabott diéta átlagosan az összes diéta körülbelül 6,5%-át teszi ki. A két szélsőérték 1 és 30%.

A 10 leggyakoribb diétatípus

Az Egységes Diétás Rendszer Szükséges az EDR felülvizsgálata. A tudományos irányelvek figyelembe vételével kialakított EDR a dietetikai zárójelentés alapja. A hivatalosan elfogadott gyógyélelmezés(diéta) az alapja a páciens számára előírt diétának. A felmérés alapján az EDR és az egységes dietetikai szakmai nyelvezet újrafogalmazására munkacsoport alakult, a Semmelweis Egyetem ETK Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék vezetésével, az MDOSZ közreműködésével.

Köszönöm a figyelmet!