Titkos adat- és infor- mációszerzás a büntető eljárásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Az arckép profil nyilvántartás jövője - Gondolatok a törvénytervezetről Készítette: dr. Pál Zoltán Budapest,
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
 INFORMÁCIÓS BÜNTETŐJOG E-JOG. INFORMÁCIÓS BÜNTETŐJOG A büntetőjog forrásai  A büntetőjog első forrása a Btk., (2013. július 1-től) a évi C. törvény.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Könyvvizsgálati dokumentumok áttekintése. Minden olyan információ, ami a könyvvizsgálói vélemény kialakításához fontos és lényeges a könyvvizsgálati dokumentáció.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Munkáltatói intézkedések közlésének Kttv. szerinti szabályozása
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Tanulószerződés-kötés
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
SZÁMVITEL.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
ÉVOSZ - Németországi Vállalkozási Tagozat ( ÉVOSZ-IWTD )
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A gyermeki jogok érvényesítése
Készletek transzformációja
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Szabálytalanságkezelés
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Titkos adat- és infor- mációszerzás a büntető eljárásban IX. Fejezet V. cím 200.§- 206/A. §

Titkosszolgálati eszközök története Heltai Gáspár (1570) az inkvizíció vizsgálati módszereiről: „…annakutána egynéhány nap múlva áruló szolgákat bocsátanak alattomban utána, kik mindenképpen megkémlik szegényt, mit csinál, hol jár, kikkel nyájaskodik és beszél.” A rendszerváltozás előtt titkos belügyi utasítások alapján folyt. Magyarországon 1990. január 25.-én született csak törvény a különleges titkosszolgálati eszközök és módszerek engedélyezésének átmeneti szabályozásáról.

„Adatszerzés” és „információgyűjtés” Adatszerzés: a nyomozás elrendelése után az elkövető tudta nélkül a bizonyítás érdekében végzett titkos tevékenység Információgyűjtés: büntető eljáráson kívül bűnüldözési vagy nem bűnüldözési (nemzetbiztonsági) célból végzett titkos informálódás

A titkos adat és információszerzés rendszere engedélyhez engedélyhez kötött nem kötött pl. megfigyelés, bírói ügyészi informátor, lakás (iroda) egészségügyi, fedővállalkozás, levelezés üzleti titok csapda telefon próbavásárlás

Jogi háttér (felhatalmazások) Rendőrségi törvény (1994. évi XXXIV.tv.63-75.§) Ügyészségi törvény (2011. évi CLXIII.tv. 18. §) Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló törvény 2010. CXXII. tv.51-56. § Nemzetbiztonsági törvény (1995.évi CXXV.tv. 53-66.§) Büntetőeljárási törvény (1998.évi XIX. tv., IX. Fejezet V. Cím)

1. Adatszerzés

Emberi Jogok Európai Egyezménye, 8. cikk Magán- és családi élet tiszteletben tartásához való jog 1. Mindenkinek joga van arra, hogy magán- és családi életét, lakását és levelezését tiszteletben tartsák. 2. E jog gyakorlásába hatóság csak a törvényben meghatározott, olyan esetekben avatkozhat be, amikor az egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a közbiztonság vagy az ország gazdasági jóléte érdekében, zavargás vagy bűncselekmény megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme, avagy mások jogainak és szabadságainak védelme érdekében szükséges

A cikk értelmezése: - Mersch v. Luxemburg (1985) - Malone v. The United Kingdom, 2 August, 1984, ; Klass v. Germany, 6. September 1978, ; Huvig v France, 24. April 1990. ; Kruslin v. France, 24. April 1990.

AZ EJEB gyakorlatának főbb elvei: „a telefonlegallgatások demokratikus társadalomban is szükséges intézkedések lehetnek nemzetbiztonsági, vagy bűnüldözési célból…” Lényegesek azonban a megfelelő ellensúlyok: - világos törvényi felhatalmnazás, - a bírói ellenőrzés A megfigyelt utólagos tájékoztatásának elmaradsáa nem egyezménysértő

Bizonyos limitált körre ügyészi engedély (Be. 178/A. §) 178/A. § (1) A nyomozás elrendelését követően az ügyész, illetőleg az ügyész jóváhagyásával a nyomozó hatóság a megkeresésre vonatkozó szabályok szerint - ha ez az ügy jellege miatt szükséges - a gyanúsítottról (feljelentettről, illetőleg az elkövetéssel gyanúsítható személyről) a tényállás felderítése érdekében adatok szolgáltatását igényelheti az egészségügyi és a hozzá kapcsolódó adatot kezelő szervtől és egyéb üzleti titoknak minősülő adatot kezelő szervtől. A nyomozó hatóság az adóhatóságtól, a hírközlési szolgáltatást nyújtó szervezettől, a banktitoknak, értékpapírtitoknak, pénztártitoknak minősülő adatot kezelő szervtől, a közúti közlekedési nyilvántartásból, valamint az ingatlan-nyilvántartásból az ügyész jóváhagyása nélkül is igényelheti adatok szolgáltatását. Az adatszolgáltatás nem tagadható meg.

Az Alkotmánybíróság a titkos adatszerzés törvényi feltételeiről (2/2007. (I.24. AB határozat) Alkotmányellenes bizonytalan tartalmú fogalmak használata pl. „országhatáron átnyúló bűnözés”, „kiskorú ellen irányuló bűncselekmény”, „kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmény”

A bírói engedély formális feltételei: öt évig terjedő vagy ennél súlyosabb szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény, üzletszerűen vagy bűnszövetségben elkövetett, három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény, a lelkiismereti és vallásszabadság megsértése, a kitartottság, a hivatali visszaélés bűncselekménye, az emberkereskedelem, tiltott pornográf felvétellel visszaélés, a kerítés, az embercsempészés, a bűnpártolás, a vesztegetés, a vesztegetés nemzetközi kapcsolatokban, a környezetkárosítás, a természetkárosítás, a hulladékgazdálkodás rendjének megsértése három évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegetett alakzata, a visszaélés minősített adattal cím alá tartozó bűncselekmények, az a)-e) pontban meghatározott bűncselekmény kísérlete, valamint – ha az előkészületet a törvény büntetni rendeli – előkészülete esetében van helye.

Személyi kör: a gyanúsított aki a bűncselekmény elkövetésével gyanúsítható, bárkivel, ha az előző személyekkel való bűnös kapcsolattartásra merül fel konkrét adat, vagy ilyen kapcsolat megalapozottan feltehető, a titkos adatszerzés akkor is végezhető, ha az kívülálló személyt elkerülhetetlenül érint, védőként eljáró ügyvéd esetében, továbbá lelkésszel, egyházi személlyel, illetve azzal szemben, aki a tanúvallomást megtagadhatja akkor végezhető titkos adatszerzés, ha velük szemben a terhelt ellen folyamatban lévő üggyel összefüggő bűncselekmény megalapozott gyanúja merült fel, Rendőrségi fogdában, büntetés-végrehajtási intézetben, javító-nevelő intézetben lévő ügyvédi beszélőben akkor végezhető titkos adatszerzés, ha az ügyvéddel szemben a terhelt ellen folyamatban levő üggyel összefüggő megalapozott gyanú merült fel (202.§).

Tárgyi kör Magánlakásban történtek technikai eszközzel történő megfigyelése és rögzítése, Postai küldemény, elektronikus úton továbbított kommunikáció tartalmának megismerése és rögzítése, Számítástechnikai rendszerben tárolt, továbbított anygaok megismerése, rögzítése

2. Információgyűjtés A büntetőeljárásban bizonyítékként akkor használható fel, ha a) a titkos adatszerzés engedélyezésének e törvényben meghatározott feltételei a bizonyítani kívánt bűncselekmény tekintetében fennállnak, b) a titkos információgyűjtés engedélyezését kérő szerv a büntetőeljárásban felhasználni kívánt információ megszerzését követően a nyomozást nyomban elrendelte vagy a feljelentési kötelezettségének nyomban eleget tett.

A „célhoz kötöttség” (nem megjelölt személy ill A „célhoz kötöttség” (nem megjelölt személy ill. bűncselekmény felmerülésének) szabályai Adatszerzés - engedélyezett személy további bűncselekményére is (ha arra is adottak a feltételek) engedélyezett bűncselekmény nem engedélyezett (további) elkövetőjére is Információgyűjtés - nem megjelölt személy vagy nem megjelölt bűncselekmény esetén *első lépcsőként indítványozni kell az alkalmasság bírói megállapítását, *alkalmasság esetén az információ felhasználható