BELSŐ KÖRNYEZET ELEMZÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Advertisements

Humán Erőforrás Menedzser Szak Bátor Attila
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Az üzleti terv.
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Regionális gazdaságtan 4.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Minőségmenedzsment 1. előadás
Stratégiai menedzsment
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Településmarketing Értékaudit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
BCG mátrix A BCG mátrix a vállalat stratégiai helyzetét két dimenzióban elemzi és értékeli: (relatív piaci részesedés és piaci növekedési ütem).
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Termelésmenedzsment Production Management
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A MARKETING FOLYAMATA.
Pénzügyi-számviteli mutatók
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Vállalati stratégia március március március 28.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
„INTERREGIONAL INNOVATION SYSTEM IRIS L00049” c. projekt WP2 MUNKACSOMAG – INTERREGIONÁLIS KKV FEJLESZTÉS IRIS INNOVATÍV ÜZLETI ÖTLET ÉRTÉKELŐ MÓDSZER.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A külső környezet elemzése
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK
Célpiaci marketing.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Kérdések a második zh-hoz
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
1. Stratégiai tervezés és marketing
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
Versenyhelyzet- elemzés
Előadás másolata:

BELSŐ KÖRNYEZET ELEMZÉSE

A stratégiai marketing folyamata: 2018.01.08. by deakati 2018.01.08. 2

A belső elemzés területei A szervezet erőforrásainak felmérése A szervezet képességeinek feltartása 2018.01.08. by deakati

1. A szervezet erőforrásai A szervezeti erőforrások mindazok a pénzügyi és nem pénzügyi felhalmozódott elemeket tartalmazzák, amelyek fölött a vállalkozás rendelkezhet. 2018.01.08. by deakati

1.1. Alapvető típusai: Pénzügyi erőforrások Működési erőforrások Emberi erőforrások Törvény által biztosított jogok Menedzsment információs rendszerek Marketing erőforrások 2018.01.08. by deakati

1.2. Marketing erőforrások csop 1.2.1. A fogyasztók véleményén alapuló erőf.-ok: Image, CI, elismertség Márka – magasabb árak Piacvezető szerep Az előállító ország Egyedülálló termékek és szolgáltatások 2018.01.08. by deakati

1.2. Marketing erőforrások csop 1.2.2. Értékesítéshez kapcsolódó erőforrások: Az értékesítő hálózat mérete és minősége Az értékesítő csatornák feletti ellenőrzés mértéke 2018.01.08. by deakati

1.2. Marketing erőforrások csop 1.2.3. Egyéb marketinggel kapcsolatban álló belső erőforrások: A költségszerkezet MIR Innovációs kultúra, az új iránti érzékenység A termeléshez kapcsolódó szaktudás 2018.01.08. by deakati

1.2. Marketing erőforrások csop 1.2.4. Megegyezéseken alapuló erőforrások: A piac meghódítását lehetővé tevő szerződések Licencszerződések Közös vállalatok létrehozását eredményező szerződések Kizárólagos termékforgalmazást biztosító szerződések 2018.01.08. by deakati

2. A szervezet képességei stratégiai képességek, funkcionális képességek, operatív képességek, egyéni képességek, csoportképességek, a szervezet szintjén érvényesülő képességek 2018.01.08. by deakati

3. Belső marketingkörnyezet elemzésének területei a marketingstratégia vizsgálata, a marketingszervezet vizsgálata, a MIR tevékenysége, tervezési, fejlesztési rendszerek megfelelőssége, pénzügyi vizsgálatok – költség, profit, a marketing-mix vizsgálata 2018.01.08. by deakati

4. Belső marketingkörnyezet elemzésének módszerei 4.1. GYELV-elemzés 4.2. Ansoff-mátrix 4.3. BCG-mátrix 4.4. GE-mátrix

4.1. SWOT analízis GYELV - elemzés

4.1.1. LÉNYEGE a vállalkozást a versenytársaitól megkülönböz-tető belső erősségek és gyengeségek, külső lehetőségek és fenyegetettségek szemléletes összefoglalója. 2018.01.08. by deakati

4.1.2. A GYELV MÁTRIX 2018.01.08. by deakati

4.1.3. A GYELV - elemzés előnyei Egyszerűség: nem igényel szakértelmet. Alacsony költségek: olcsó elkészítés. Rugalmasság: könnyen felhasználható. Integráltság: kezeli a különböző információ-források együttesét. Együttműködés: a különböző területek összhangjához vezet. 2018.01.08. by deakati

4.1.4. A GYELV sikerének elvei Koncentrálás: egy terméket és a piac kapcsolatát elemzi. Versenytársak nyomon követése: a márkák egymás közötti harca Együttműködés más felhasználási területekkel: termelés, számvitel, HR, stb. Vevői nézőpont alkalmazása: a vevők véleménye rólunk – elégedettség, kialakult kép A belső és külső elemek elválasztása 2018.01.08. by deakati

4.1.5. GYELV - stratégiák 2018.01.08. by deakati

4.1.5. GYELV - stratégiák S-O negyed: arra a kérdésre adnak választ, hogy hogyan tudja a szervezet belső erősségeit kihasználva a lehetőségeket előnnyé alakítani. S-T negyed: hogyan tudja a vállalkozás megvédeni magát a külső fenyegetettségek ellen, felhasználva a szervezet erősségeit. 2018.01.08. by deakati

4.1.5. GYELV - stratégiák W-O negyed: hogyan tudja a szervezet lehetőségeit kihasználva leküzdeni belső gyengeségeit. W-T negyed: olyan stratégiákat építhetünk, amelyek képessé teszik a vállalkozást arra, hogy megvédje magát a külső fenyegetettségek ellen, leküzdve egyúttal a szervezet gyengeségeit is. 2018.01.08. by deakati

4.1.6. A GYELV – elemzés tartalmi elemei 6.1. Potenciális belső erősség: Alacsony költségek. Méretgazdaságosság. A technológia tulajdonlása. Kitűnő termékminőség. Jelentős pénzügyi erőforrások. Jó image. Kitűnő menedzsment. 2018.01.08. by deakati

4.1.6. A GYELV – elemzés tartalmi elemei 6.2. Potenciális belső gyengeségek: A stratégiakészítés hiánya. Képzetlen munkaerő. Nagyon szűk termékvonal. Alacsony K+F színvonal. Elavult termékek. Rossz elosztási/értékesítési rendszer 2018.01.08. by deakati

4.1.6. A GYELV – elemzés tartalmi elemei 6.3. Potenciális külső lehetőség: Gyors piaci növekedés. Önelégült versenytársak. Magas márkahűség. Gazdasági növekedés. Szövetségkereső vállalkozások. Új értékesítési rendszerek. Új technológia. 2018.01.08. by deakati

4.1.6. A GYELV – elemzés tartalmi elemei 6.4. Potenciális külső fenyegetések: Külföldi versenytárs megjelenése, Új helyettesítő termék megjelenése. Változó fogyasztói igények. Növekvő szabályozás. Külföldi kereskedelmi gátak. Hanyatló szakaszba kerülő termék. Recesszió. 2018.01.08. by deakati

4.2. A termék/piac lehetőség mátrix Ansoff - mátrix

Az Ansoff - mátrix Jelenlegi termék Új termék Jelenlegi piac Új piac A piackiaknázás stratégiája növelni a piaci részarányt növelni a használat gyakoriságát új alkalmazásokat bevezetni A termékfejlesztés stratégiája tökéletesíteni a terméket új terméket kifejleszteni ugyanarra a piacra a termékvonal kiterjesztése Új piac A piacfejlesztés stratégiája földrajzi terjeszkedés új piaci szegmens meghódítása A diverzifikáció stratégiája az eddigi tevékenységhez kapcsolódó diverzifikáció az eddigi tevékenységhez nem kapcsolódó diverzifikáció 2018.01.08. by deakati

4.2.1. Piackiaknázás termék minőségének a javítása, marketing-ráfordítások növelése, több hirdetés, magas promóció, értékesítési hálózat növelése, 2018.01.08. by deakati

4.2.2. Termékfejlesztés a meglévő termékek továbbfejlesztése, választékbővítés 2018.01.08. by deakati

4.2.3. Piacfejlesztés új használati módok keresése, új pozícionálás, új szegmentumok, marketingakciók, 2018.01.08. by deakati

4.2.4. Diverzifikáció több lábon állás stratégiája, tevékenységi kör kiszélesítése, belső erőforrásokon alapuló fejlesztés, külső felvásárlás. 2018.01.08. by deakati

4.3. Boston Consulting Group portfóliómátrixa BCG - mátrix

2018.01.08. by deakati

4.3.1. Kialakítható stratégiák építkezés, szinten tartás, aratás, kivonulás. 2018.01.08. by deakati

Építkezés Cél a piaci részesedés növelése a piaci pozíció erősítésével. Rövid távú profitelvonások – hosszú távú megtérülés. Kérdőjelekből – csillagok legyenek. 2018.01.08. by deakati

Szinten tartás Cél: a jelenlegi piaci részesedés és pozíció megőrzése. A fejős tehenek pozíciójához kapcsolódik. Maximális bevétel megtartása 2018.01.08. by deakati

Aratás Cél: rövid távú pénzáram maximalizálása. Gyenge fejős tehenek esetén. Likviditási problémák megoldása. Életképtelen kutyák és kérdőjelek esetén is alkalmazhatják. 2018.01.08. by deakati

4.3.2. BGG - modell korlátjai a piaci növekedési ütem alkalmatlan a piac vonzerejének szemléltetésére, nem csupán a piaci részesedés határozza meg a termék által kiváltott pénzáramlást, jelentősen eltérhet egymástól a termék életciklusa, a pénzáram csak egy tényező a befektetési döntések meghozatala során. 2018.01.08. by deakati

4.4. A PIACI VONZERŐ VIZSGÁLATA A GE - mátrix

A GE - mátrix Versenyképesség Magas Piaci vonzerő Szelektív növekedés Beruházás és Szelektivitás Aratás, felszámolás Magas Ala-csony Piaci vonzerő Versenyképesség A GE - mátrix 2018.01.08. by deakati

4.4.1. Versenyképességet meghatározó tényezők (függőleges tengely) megkülönböztetési előnyök piaci részesedés, értékesítés nagysága és növekedési üteme, termékvonal szélessége, szabadalmi rendszer, értékesítési rendszer hatékonysága, piacbefolyásolás hatékonysága, az árak feletti ellenőrzés, gazdaságos sorozatnagyság, az innovativitás. 2018.01.08. by deakati

4.4.2. A vonzerőt meghatározó tényezők a piac mérete, a piacok különbözősége, a piacok teljes és szegmensenkénti növekedése, a teljes és termékegységre jutó profit, az eladások stabilitása, a versenytársak, a tőke intenzitása, a gazdaságos sorozatnagyság, a társadalmi és a jogi környezet, a technológiai haladás. 2018.01.08. by deakati

4.4.3. A mátrix megalkotásának lépései 1. Lépés: Az iparági vonzerő elemeinek a kijelölése. 2. Lépés: A kiválasztott jellemzők fontossági súlyának meghatározása (pl.: 0,1; 0,2 – összegük pontosan 1) 3. Lépés: A kiválasztott tényezők egyedi értékelése [Nagyon vonzó(5); Vonzó(4); Megfelelő(3); Nem vonzó(2); Egyáltalán nem vonzó(1)] 2018.01.08. by deakati

4.4.3. A mátrix megalkotásának lépései 4. Lépés: A súlyozott pontossággal meghatározott iparági vonzerő kiszámítása Kritérium Fontossági súly Értékelési pontszám Súlyozott Piaci méret 0,5 4 2,0 Piac növekedési üteme 0,3 3 0,9 Gazdaságos sorozatnagyság 0,2 5 1,0 Teljes súlyozott pontszám 3,9 2018.01.08. by deakati

4.4.3. A mátrix megalkotásának lépései 5. Lépés: A vállalat üzleti erősségeinek meghatározása az 1-4. lépés megoldásai szerint. 6. Lépés: Az iparági vonzerő és a vállalat üzleti erősségének birtokában az adott termék elhelyezése a mátrix megfelelő helyére. 7. Lépés: A különböző változatok értékelése, stratégiai út kiválasztása. 2018.01.08. by deakati

2018.01.08. by deakati

2018.01.08. by deakati