Darák Péter XI. Adózás Európában Budapest, 2017. június 15. alkotásban alkalmazásban Digitalizáció a jog Darák Péter XI. Adózás Európában Budapest, 2017. június 15.
Környezeti hatások Technológiai nyomás Innovációs dinamika Digitális transzformáció Digitális ökoszisztéma E-demokrácia Új élethelyzetek
Nyomtatott kódexek kora Fragmentált tudás Szektorális kapcsolatrendszer Részleges stratégiai tudatosság Ellentmondásos hozzáállás Szétforgácsolt erőforrások Technológia öncélúsága
Digitális múlt Új üzleti modellek Új információkeresési módszerek Közösségi információ Online létforma Közösségi megosztás
Digitális jövő Bárhol, bármit, bármikor Versenyhelyzet Tranzakciós költségek csökkenése Kiterjedt innováció (app-ek piaca) Hálózati gazdaság Moor-törvény, Gartner-modell (Hype-görbe)
Integrált jogalkotás, elektronikus támogatás I. Jogszabályleírásra képes adatstruktúra Intelligens keresés, tárolás, publikálás (Önkormányzati normák) Adatelemzés (Statisztikák, hatásvizsgálatok) Szerkesztés, szövegezés Belső kommunikáció (Megosztás, véleményezés)
Integrált jogalkotás, elektronikus támogatás II. Back office Rendszerintegráció, interoperabilitás Folyamatvezérlés Szakértői támogatás Azonosítás, személyre szabott ügyintézési felület Személyre szabott szolgáltatások (Változás-követés)
Integrált jogalkotás, elektronikus támogatás III. Jogszabályi háttér szolgáltatás Jogszabály azonosítás Jogszabály értesítés Intelligens ügyintéző és határozat-előkészítő modul Adatvédelmi incidens jelentő rendszer (NAIH)
Az E-bíróság szintjei I. 1. E-információ nyújtása (tájékoztatók a honlapon) 2. Egyirányú e-kapcsolat (formanyomtatványok elérhetők, kinyomtathatók) 3. Kétirányú e-kapcsolat (jelenleg offline kitöltést és ügyfélkapun vagy perkapun való feltöltést jelent, a közeljövőben online kitölthető lesz)
Az E-bíróság szintjei II. 4. E-tranzakció (minden elektronikusan intézhető, még a díjfizetés is) 5. Többlet e-szolgáltatás személyre szabva (pl. sms a tárgyalás időpontjáról, törzsadatokat automatikusan betölti a formanyomtatványba, stb.)
E-bírósági előtörténet 2008, 2012 cégeljárás 2013 első fokú tvszéki polgári ügyek 2015 civil szervezetek nyilvántartása, csődeljárás 2015 július 1. első és másodfokú polgári perek 2016 július 1. kötelező elektronikus kapcsolattartás
E-bíróság ma I. BIIR rendszer, gondokoltak nyilvántartása, előzetes jognyilatkozatok nyilvántartása csatlakozása a személyi adat és lakcímnyilvántartóhoz, illetve közhiteles adatok átvétele E-per Cégeljárás
E-bíróság ma II. Civil szervezetek bejegyzése, beszámolók E-vád (jelenleg elektronikus és papíralapú benyújtás is történik, elektronikusan nem jut el a felsőbíróságokra) E-panasz Távmeghallgatás, videókonferencia
E-bíróság ma III. Pertartam kalkulátor Sms és e-mail küldés E-akta (érthető alatta elektronikus aláírással vagy időpecséttel ellátott, összecsomagolt dokumentum, amely elektronikus ügyintézéssel nyújtható be a bíróságra, egy másik értelemben érthetjük alatta a bíróságon az adott ügyben keletkezett dokumentumok összességét)
Jogszabályi háttér Pp. 2015. évi CCXXII. E-ügyintézési tv. 910/2014 EU rendelet – eIDAS 451/2016. (XII.19.) Korm.rendelet 44/2004. (XII.20.) PM.r – illetékfizetésről 14/2002. (VII.1.) IM.r – BÜSZ 17/2014. (XII.23.) OBH utasítás - iratkezelés
Kinek kötelező? Belföldi székhelyű gazdálkodó szervezet Jogi képviselő Közigazgatási szerv Ügyész Továbbra is választhat a személyesen eljáró természetes személy!
Mely perek? Fizetési meghagyásból alakult per Közigazgatási per Jegyző birtokvédelmi határozatának megváltoztatási pere Teljesítésigazolási Szakértői szerv szakvéleményére alapított per Minden polgári, gazdasági, munkaügyi per
Elektronikus és papíralapú vegyes perek, tiszta perek E+P (felperes e. –alperes p.) P+E (felperes p. –alperes e.) Tiszta perek: E+E (felperes e. –alperes e.) P+P (felperes p. –alperes p.) e.= kötelezett vagy vállalja p.= nem kötelezett és nem vállalja
Papír alapú és elektronikus iratkezelés egyidejűleg I. Irat keletkezés: részben e. részben p. Együtt képezik az ügy iratait Mind a papír alapú mind az elektronikus akta tartalma azonos (pl. elektromos vétív kinyomtatott példánya) Utasítások? „a skarlát betű” (@) az iratborítón
Papír alapú és elektronikus iratkezelés egyidejűleg II. Papír alapú iratokat rögzíteni kell a lajtstromban Papír alapú iratokat szkennelni, menteni kell (pdf) és fel kell tölteni Mellékleteket azonosan kell elnevezni Szkennelés után záradék (e. másolat)
Lajstromozás kötelező ha munkaidőn túl érkezett, a következő munkanapon az érkezés időpontja a Központi Rendszerhez érkezésnek a befogadás-visszaigazolásban megjelölt időpontja A bírósági szakrendszer a bírósági befogadásról is küld visszaigazolást az ügyfélnek másodfok, felülvizsgálat: elektronikus felterjesztés esetén is a papír alapú akta másodfokú bíróságra érkezésének napja
Illetékfizetés I. e. perben kizárólag e.illetékfizetés (http://birosag.hu/ekapcsolattartas /illetek-megfizetese) ha illetéket fizetett a peres fél, a befizetést a BIR-O automatikusan feldolgozza
Illetékfizetés II. Ha a bíróság kincstári illetékbevételi számlájára fizet, a GH küldi meg a Magyar Államkincstártól kapott számlakivonatot, azt a perbíróság kezelőirodája az ügyirathoz szereli ÜKM azonosító kereshető a BIIR programban
Hasznos információk http://e-tajekoztatas.justice.hu http://birosag.hu/ekapcsolattart as/elektronikus-kapcsolattartas- birosagi-eljarasokban
Értékelés e-költségmentességi kérelmet miért kell papíron is benyújtani? Nem feltétlenül kell. (Ha az ügyfél az adóhatóságnál leigazoltatja az adófizetési kötelezettséget a költségmentességi nyilatkozaton, azt hiteles elektronikus másolatként elektronikusan elküldheti.) e-idézés, e-kommunikáció a perben, e-aláírás, videókonferencia lehetséges! IT költségvetés 367%-kal nőtt!!! Ügyszámra nem volt jelentős hatással
Következő célok Anonimizált bírósági határozatok böngészésének továbbfejlesztése Elektronikusan betekinthető bírósági iratok Állami nyilvántartásokhoz való általános csatlakozás (Központi Kormányzati Szolgáltatási Busz)
Visszajelzések I. BÜK – civil nyilvántartások (hiánypótlások, mintaokiratok, stb.) Az E-PER Helpdesk (e- ugyintezes@birosag.hu ) az elektronikus kapcsolattartással összefüggő, alapvetően technikai, informatikai rendszerhasználati kérdések megválaszolására szolgál.
Visszajelzések II. A megkeresések az alábbi témakörök szerint kategorizálhatók: - általános tájékoztatás az informatikai feltételekről, - illetékfizetés, - űrlap beküldése, kitöltése, - értesítések, - elektronikus aláírás, AVDH,
Visszajelzések III. - informatikai jellegű kérdések, - hibajelzés, - elveszett beadvány, - egyéb (BETFR, bírósági határozatok keresése az anonimizált határozatok tárában...stb.).
Visszajelzések IV. program honnan tölthető le nem fut az ő verzióján hol találja a formanyomtványt nem találja a megküldött határozatot illeték visszaigazolást nem találja nem tudja megnyitni a hitelesítő szoftvert