Közlekedéskinetika és -kinematika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Lévai Zoltán Professor Emeritus
Advertisements

a sebesség mértékegysége
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Stacionárius és instacionárius áramlás
Környezeti és Műszaki Áramlástan II. (Transzportfolyamatok II.)
Környezeti és Műszaki Áramlástan I.
A vízszintes mérések alapműveletei
Mozgások I Newton - törvényei
Az anyagi pont dinamikája A merev testek mechanikája
Gőzmozdonyok I. 2. előadás Dr. Csiba József
Közlekedéskinetika és -kinematika
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
Mechanika I. - Statika 3. hét:
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
A villamos és a mágneses tér
Az igénybevételek jellemzése (1)
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
Motorteljesítmény mérés
Ideális kontinuumok kinematikája
Veszteséges áramlás (Hidraulika)
Veszteséges áramlás (Navier-Stokes egyenlet)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Folyadékok mozgásjelenségei általában
PTE PMMK Matematika Tanszék dr. Klincsik Mihály Matematika III. előadások MINB083, MILB083 Gépész és Villamosmérnök szak BSc képzés 2007/2008. őszi félév.
Matematika III. előadások MINB083, MILB083
Mérnöki Fizika II. 3. előadás
Mérnöki Fizika II előadás
Mérnöki Fizika II előadás
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Összefoglalás Dinamika.
Hogyan mozognak a testek? X_vekt Y_vekt Z_vekt Origó: vonatkoztatási test Helyvektor: r_vekt: r_x, r_y, r_z Nagysága: A test távolsága az origótól, 1m,
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Menetellenállások Alapellenállások: Járulékos ellenállások:
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Biológiai anyagok súrlódása
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
A függvény deriváltja Digitális tananyag.
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
A derivált alkalmazása a matematikában
A dinamika alapjai - Összefoglalás
Egyenes vonalú mozgások
2. előadás.
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
A HATÁROZOTT INTEGRÁL FOGALMA
Ütközések Ugyanazt a két testet többször ütköztetve megfigyelhető, hogy a következő összefüggés mindig teljesül: Például a 2-szer akkora tömegű test sebessége.
Menetdiagram.
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
Különféle erőhatások és erőtörvények
Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ideális kontinuumok kinematikája.
Ütközések Ugyanazt a két testet többször ütköztetve megfigyelhető, hogy a következő összefüggés mindig teljesül: Például a 2-szer akkora tömegű test sebességváltozásának.
Légellenállás 4. gyakorlat. A légellenállás az az ellenállás (fékezőerő), amellyel az áramló levegő a testre hat. A légellenállás olyan közegellenállás,
Közlekedéskinematika folyt és kitűzés
Rezgések Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
Stacionárius és instacionárius áramlás
Mechanika Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
Készítette: Horváth Zoltán
Hogyan mozog a föld közelében, nem túl nagy magasságban elejtett test?
Áramlástani alapok évfolyam
Stacionárius és instacionárius áramlás
Szalai Ádám Jurisich Miklós Gimnázium KŐSZEG
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 2. előadás.
Súrlódás és közegellenállás
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Közlekedéskinetika és -kinematika Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT VASÚTI PÁLYÁK Közlekedéskinetika és -kinematika Összeállította: Gyimesi András Budapest 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika Mivel foglalkozunk? Mozgást előidéző aktív erők Mozgást akadályozó passzív erők A számítások során FAJLAGOS ellenállásot fogounk használni: μ [N/kN] Járműre ható ellenállási erő: Fe= μ G [N] Ahol G a jármű súlya Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika Vasúti járműre ható ellenállás összetevői: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika - menetellenállás Csapsurlódás: A vasúti kerék csapágyazásának ellenállása: Gördülési ellenállás: kerék és sin érintkezésénél kölcsönösen létrejövő alakváltozásokból és a kígyózó mozgásból adódó a jármű mozgását akadályozó hatás. Sebesség függvényében állandónak tekinthető. μg=a1=0,9-1,1 [N/kN] Sinütközési ellenállás: (hevederes) sinillesztések által okozott többletellenállás – függ a sinvégek közti hézagok méretétől és a szintkülönbségek nagyságától, a jármű sebességének négyzetével arányos. [N/kN] Átlagos értéke: ~0,6 N/kN Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika - menetellenállás Légellenállás: mozgó jármű homlokfelületére ható levegő nyomásából, tető és oldalfelületére ható surlódás, az esetlegesen keletkező örvénylő légmozgásokból, valamint az utolsó jármű után keletkező légritkulásból adódó ellenállás. Négyzetesen arányos a jármű sebességével (vagy a relatív sebességével) és egyenesen arányos a redukált homlokfelülettel. Az előzőek alapján, a menetellenállás számítása: Egyszerűsítéssel, ha a csapsurlódást sebességtől függetlennek tekintjük: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika - menetellenállás Gyakorlati menetellenállási képletek: Mozdonyellenállási képletek Kocsiellenállási képletek Vonatellenállási képletek (Mozdony+kocsik) Pályatervezési szabályzat által meghatározott menetellenállás képletek: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika – járulékos ellenállások Ívellenállás: külső szálon nagyobb út: nincs differenciálmű, csúszások egyenlítenek ki az ívhosszak különbségét kúpos kerékkiképzés kerékpár – nyomtáv játék (rendellenes mozgások a hatást csökkentik!) Járműtengelyek párhuzamosak (ábra), nincsenek sugárirányban. Peremsúrlódás + ferde csúszás Centrifugális erő miatt külső szálon peremsúrlódás R≥150 m esetén tervezési szabályzat szerint: R<150m esetén: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika – járulékos ellenállások Emelkedő ellenállása: Normál vasútüzemben: [N] Nagyobb emelkedésű vasutaknál a fentebb közölt közelítés nem engedhető meg: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika – járulékos ellenállások Kitérő ellenállás: A kitérőn áthaladó járűre az előzőeken túl további járulékos ellenállásként hat. Természetesen csakkitérők hosszában kell számításba venni, ami álltalában a jármű által megtett út elhanyagolató töredéke. Például gurítódombos, vagy folytonos esésű pályaudvarok tervezése esetén azonban a kitérők nagy száma miatt figyelembe kell venni. μkitérő= 0,2 – 1,9 [N/kN] (gyakorlati tapasztalat – nagy szórás) Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika – járulékos ellenállások Belső ellenállás: a vonaton belül keletkező lengések, rezgések, ütközések és súrlódások okozta ellenállás. Számszerüsítésük elméleti megfontolások útján nem lehetséges, a tapasztalat szerint a jármű sebességével egyenesen arányos. Gépezeti ellenállás: (vagy gépészeti ellenállás) a mozdony gépészeti egységeiben tetten érhető ellenállás. Külön részellenállásként nem tárgyaljuk, mivel a gyakorlatban a mozdony vonóhorgán mérhető vonóerővel számolunk. Gyorsítási (avagy indítási) ellenállás: mred=m ς =~m+mkerék ς=1,02 – 1,11 (kocsik) ς=1,15 – 1,28 [N] [N/kN] Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika – Vonóerő Vonóerő: a vontató járművet meghajtó erőgép forgatónyomatékának (különböző áttételeken keresztül) meghajtott kerekek és a sin érintkezési helyén ébred, a kerék és a sin közötti surlódás hatására. Így a legnagyobb kifejthető vonóerő nem lehet nagyobb mint az elméleti surlódási, vagy adhéziós vonóerő: Ahol μcs: a surlódási tényező a kerék és sin közt (~ 0,15) Gmh: vontató erőkerekeire jutó súlyhányad [kN] Teljesítmény (állandó vontatási sebesség esetén): [kN] így a vonóerő: [N] Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinetika – Vonóerő Vonóerő és teljesítmény diagrammal egybe rajzolt ellenállás diagram Kiadott nyomtatott anyag: mértékadó emelkedő vontatási munka meghatározása Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – KÖZLEKEDÉS KINEMATIKA Vasúti közlekedéskinematika: a vasúti pályán végbemenő mozgásokkal és azok vágánygeometriai hatásaival foglakozik. A mozgást a mozgásállapot ismeretében, az előidéző okoktól függetlenül vizsgálja. Az adott körülmények között megfelelő vágánygeometria meghatározására alkalmazzuk. A valóságos vasúti pálya térbeli vonalvezetésű, ennek megfelelően azt, mint térgörbét vizsgáljuk, a mozgást pedig, mint az ezen a görbén lezajló időbeli jelenséget vizsgáljuk. A vasúti pályán (térgörbén) mozgó járműszerelvény (pontrendszer) kinematikailag egyértelműen határozott, ha bármely időpillanatban ismerjük a pontrendszer térbeli elhelyezkedését. Az elhelyezkedést leíró időfüggvényt nevezzük mozgástörvénynek: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika A sebességvektor a helyvektor idő szerinti deriváltja, így függvénye felírható: t: érintőirányú egységvektor A gyorsulásvektor a sebességvektor idő szerinti deriváltja: Tehát értelmezhető a pályairányú és a kör középpont felé mutató gyorsulás összetevő is A h-vektor a gyorsulásvektor idő szerinti deriváltja: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika – átmenetiívek Az átmenetiív: két eltérő görbületi sugárral rendelkező pályaszakasz csatlakozásánál a gyorsulás (az előző képletben a harmadik hatványon!) ugrásszerű változásának kiküszöbölése céljából a z eltérő görbületi íveket egy, a pálya síkjában fekvő, fokozatos görbületi változást biztosító közbenső görbületátmenettel kötjük össze. Az átmeneti ív eleje a zérus (esetleg kisebb) görbületű, átmeneti ív vége mindenkor a nagyobb görbületű vágánytengelypont. (Jelölések ÁE és ÁV) Lineáris görbületátmenet esetén a görbület az ívhosszal egyenes arányban változik, ebben az esetben a görbületváltozás fgv-e: Koszinusz átmenetiív: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika - átmenetiívek Az átmenetiívek kitűzése: Ha G=f(l) (görbület – ívhossz fgv) ismert, akkor: Átmeneti ív érintő (központi) szög-ívhossz függvény meghatározása: Mivel alapintegrálokkal az x, y értékei közvetlenül nem számíthatók, ezért numerikus módszerekkel való meghatározásához Simpson féle parabolaformulát, sorfejtést használunk: Kitűzési pontok x,y koordinátái, ívhossz paraméterrel: Közelítő képlet (első tagok) Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika - átmenetiívek x és l egyenlőségének feltételezése miatt : a valóságnál kisebb értékű vetülettel számolunk, ezért ÁV-ben kisebb görbülettel (nagyobb sugárral) csatlakozunk A körívet helyettesítő másodfokú parabolaképlet miatt az ÁV pontban ordinátaeltolódás jelentkezik. Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika - átmenetiívek Klotoid átmeneti ív kitűzése (lineáris görbületátmenetnél adódó átmenetiív) Érintőszög függvény: Érintő hajlása az ÁV-ben (l=L): x,y koordináták meghatározása: L=x alkalmazásával: A közelítés miatt csak rövid átmenetiíveknél használható (L ≤ 0,15 R) Ahol C=RL a klotoid görbe állandója Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika - átmenetiívek Klotoid átmeneti ív kitűzése ÁV pont közelítő ordinátája: Köríveltolás közelítő értéke: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika - átmenetiívek Koszuinusz átmeneti ív kitűzése: Érintőszög függvény: Érintő hajlása az ÁV-ben (l=L): x,y koordináták meghatározása: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika - átmenetiívek Koszuinusz átmeneti ív kitűzése: étmeneti ív geometria y=f(x) ordinátája: az ÁV pont ordinátája: (x=L) A köríveltolás értéke: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – vasúti közlekedéskinematika - átmenetiívek Az átmeneti ív hosszát a h vektor képletéből számítjuk, annak feltételezésével, higy az átmeneti ív mértékadó pontjában a megengedettnél nagyobb harmadrendű jellemző nem ébred. Klotoid átmenetiív L hossza: Koszinusz átmenetiív hossza: Magyarázat: Harmadrendű derivált képletébe van G=1/R behelyettesítve Tessenek letölteni, és átbogarászni: BME-Út és Vasútépítési tanszék (Építőmérnöki Kar) Liegner – Vasútigörbület-átmeneti geometriák és alkalmazásuk A fentieknél részletesebben (több esettel is)