Az uniós normák közvetlen végrehajtásának dilemmái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Advertisements

Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Az Európai Unió és Magyarország
Az Európai Unió döntéshozatali mechanizmusa és jogrendszere
Az Európai Közösségek Bírósága - A Bíróság - Az Elsőfokú Bíróság - (A Közszolgálati Törvényszék)
A magyar munkajogi szabályok harmonizációja az EU-ban
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
2014. szeptember 12.. A 4 FŐSZEREPLŐ : Az Európai Unió Tanácsa Az Európai Bizottság Az Európai Unió Bírósága Az Európai Parlament.
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Új lehetőség - EGTC  Az INTERREG közösségi kezdeményezési programok a közötti programozási időszakban Európai területi együttműködés (ETE)
A köztisztviselők jogállásáról…
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A közigazgatási bíráskodás - A közigazgatási bíráskodás - Az eljáró bíróságok Polgári eljárásjog Polgári eljárásjogelőadás Dr. Pribula László egyetemi.
Az EU felépítése és alapelvei
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Újratervezés a hazai közigazgatási eljárásjogban
Minisztériumok, központi közigazgatás
Az Európai Unió polgári eljárásjogának kialakulása, fejlődése Joghatósági szabályok az Európai Unióban Debrecen, november 16.
A közigazgatási bíráskodás alapjai
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
Európai Uniós ismeretek
Az EU intézményrendszere
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A jogforrási rendszer II.
ÁTLÁTHATÓ, HOZZÁFÉRHETŐ ÉS VERSENYKÉPES KÖZBESZERZÉS  BÍRÓSÁGI FELÜLVIZSGÁLAT MAGYARORSZÁGON Dr. Gyarmathy Judit november 14.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Az EU jogrendszere őszi szemeszter Szegedi László NKE-ÁKK
Az EU jogrendszere őszi szemeszter Szegedi László NKE-ÁKK
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Az uniós normák közvetlen végrehajtásának dilemmái Uniós közszolgálati jog, ügynökségek és jogvédelem 2016. szeptember 27. Szegedi László NKE-NETK Vizsgatípus Felkészítő tanfolyamon résztvevők száma Felkészítő csoportok száma Vizsgára jelentkezettek száma Vizsgán megjelentek Sikeres vizsgát tett tisztviselők száma vizsgacsoportok száma Titkos ügykezelői alapvizsga 152 8 159 136 Ügykezelői alapvizsga Közigazgatási alapvizsga 531  30 586 581 526 30 Közigazgatási szakvizsga 364   3  405 387  341  21  összesen  1047  41  1150  1127 1003  59 

A válság utáni korszak jellegzetességei A közvetlen végrehajtás erősödése, olyan területeken, amelyek eddig ismeretlen kihívásokkal szembesítik az Uniót Dilemmák az alapító atyák elképzeléseihez az alábbi területeken: Közvetlen végrehajtás személyzete: Uniós közszolgálati jog Közvetlen végrehajtás szervezete: Európai Bizottság + uniós ügynökségek Közvetlen végrehajtással szembeni jogvédelem: kialakuló eljárási keretek

Dilemmák egy-egy idézet tükrében „Ha eljön az a nap, amikor már kétszáznál is többen leszünk, elvesztünk.” (J. Monnet) „Nem szabad ügynökségek mindenhatóságában bízni!” (Mervyn King)

Közvetett vs. közvetlen végrehajtás Uniós normák megalkotása Közvetlen végrehajtás térnyerése napjainkban Közvetlen jogviszony uniós polgár és uniós (végrehajtó) szervek között (1) Milyen személyzet, (2) milyen szervezeti keretek között, (3) milyen jogvédelmi garanciák mentén feleljen a közvetlen végrehajtásért? Unió általi közvetlen végre-hatás tagállamok általi közvetett végrehajtás

Közvetlen-közvetett végrehajtás viszonyának korszakai Kezdeti integráció (’60-’70-es évek) A deficitek korszaka (1980-2008): A válság utáni időszak (2008-): Uniós normák végre-hajtásának szervezeti keretei közvetett végrehajtás abszolút túlsúlya, de Bizottság versenyhatósági szerepköre adott közvetlen végrehajtás megjelenése+ közösségi hatáskörök bővülése (DE: szubszidiaritás) + végrehajtási deficit közvetlen végrehajtás további erősödése (agencification) Uniós normák végre-hajtásának eljárási keretei rendelet−irányelv−határozat hármasával kapcsolatos bírósági esetjog kialakulása, amely gazdasági, piacszabályozási kötődésű tagállamok eljárási autonómiája (DE: hatékony és egyenértékű jogvédelem közvetett végrehajtásban) kezdeményezések eljárásjogi kodifikációra

2008/2009: ügynökségek felállítása (de Larosiére-jelentés) Közvetlen végrehajtás erősödésének lépései egy ágazati példán keresztül 2008/2009: ügynökségek felállítása (de Larosiére-jelentés) 2011-13: Európai Felügyeleti Hatóságok (ügynökségek) felállítása + banki mentőcsomagok 2013: Ügynökségek helyett egységes felügyeleti mechanizmus EKB keretein belül

végrehajtási ügynökségek decentralizált ügynökségek Uniós ügynökségek Többféle jellemzőkkel bíró szervet magában foglaló szakirodalmi kategória – „szerződésidegen” jogi helyzet EURATOM-ügynökségek behatárolt szektorban tevékenykedik a szükséges infrastruktúra biztosítása, a biztonságos és megfelelő atomenergia felhasználásáról gondoskodnak végrehajtási ügynökségek Bizottság határozata hozta létre határozott időre, önálló jogi személyiség nélkül uniós programok végrehajtására ügynökségek alapszabályának jogi alapja: 58/2003/EK rendelet decentralizált ügynökségek szakpolitikai speciális szaktudásuk révén segítik az uniós intézményeket + tagállamokat egyre kiterjedtebb piacfelügyeleti és piac-szabályozási hatásköröket

Uniós ügynökségek dilemmái Ügynökségek felállítása egyre nagyobb számban (agencification) DE: máig „szerződésidegen” szervek - elsődleges jogi alapokkal nem rendelkeznek + EuB esetjog szerint a feltételekhez kötött hatáskör-átruházás máig érvényes („szerződésidegenség miatt”) KÉRDÉS: hatékonyság vs. hiányzó elsődleges jogi alapok? DILEMMA: politikai akarat hiányzik legalább decentralizált ügynökségek elsődleges jogi elismeréséhez, így különutak: EKB (SSM) bankfelügyeleti hatóság Tagállamok végrehajtási hatáskörei Európai Bizottság felhatalmazása EKB felügyeleti szervként Szerződések intézményei ügynökségek fellépése

Uniós közszolgálati jog és döntéshozatal Monnet jóslatához képest 200-at jóval meghaladó létszám (Hamburg-hasonlat) Egységes jogi keretek bizonyos szempontból adottak (259/68 Közszolgálati Statútum) ugyanakkor szükségszerűen nehézségek is felmerülnek pusztán a hivatalos nyelvek sokasága miatt Tagállami és uniós érdekek összeütközése elkerülhetetlen adott döntéshozatali kérdésekben

Uniós közszolgálati jog ágazati kérdései Adott ügynökségek fő döntéshozatali szervében (felügyeleti tanács – Board of Supervisors) – tagállami képviselők rendelkeztek szavazati joggal DE: Bár Unió pénzügyi érdeket kell szem előtt tartaniuk – hatósági jellegű tevékenységből fakadóan konkrét-egyedi (ország-specifikus) aktusokat bocsátanak ki KÉRDÉS: Tagállami érdekek mellett (felett) mennyiben képviselhető uniós érdek? DILEMMA: 2012 június spanyol bank-mentőcsomag esete + EBA stressz-teszt hatékonysága? Adott tagállamoknak címzett aktusok Uniós döntéshozatal tagállami érdekek mentén?

Eljárási garanciák alkalmazási köre Uniós normák megalkotása Unió általi közvetlen végre-hatás Uniós szinten megfogalmazott közigazgatási működési követelmények tagállamok általi közvetett végrehajtás

Uniós (eljárási) jogvédelem Eljárási garanciák sok esetben egyes ágazatokhoz kötötten alakultak ki és bizonyos szempontból magukon viselik azok jellegzetességeit iratbetekintés joga, meghallgatás joga, indokolási kötelezettség versenyjogi kötődése + Bizottság versenyhatósági szerepköre alapja Alapjogi Chartában is megjelenik a megfelelő ügyintézéshez való jog (41. cikk), amelynek része része a meghallgatás, az iratbetekintés, a nyelvhasználat joga, az eljáró szervek indokolási kötelezettsége döntéseik meghozatala során, és jóvátételi kötelezettségüket a feladatuk teljesítése során okozott károkért Alkalmazási kör kérdése? Csak közvetlen végrehajtás vagy közvetett is (51. cikk szerint, ha „a tagállamok uniós jogot hajtanak végre”). Ágazati példa ismét EKB (SSM) bankfelügyeleti jogkörei EKB minden jogalkotási és nem jogalkotási aktust, így többek iránymutatásokat és ajánlásokat fogad el és határozatokat hoz, valamint rendeleteket is elfogadhat Uniós bankjogi szabályozás kialakulatlan eljárásjogi keretek között?

Köszönöm a figyelmüket! E-mail: Szegedi.Laszlo@uni-nke.hu