Jogi ismeretek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Munkajogi ismeretek Jogok és kötelezettségek I.. A felek jogai és kötelezettségei a munkajogviszonyban Együttműködési kötelezettség A munkajogviszonyban.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Tanulószerződés-kötés
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
JOGTANI ALAPISMERETEK
Jogi alapismeretek 2013.
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Öröklési szerződés és Köteles rész
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
1993-as közoktatási törvény
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
A jogviszonyok sajátosságai
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Nemzetközi magánjog II.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Állampolgári jogok és kötelességek
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Iskolai szociális segítő
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Jogi ismeretek

Bevezetés Ahhoz, hogy egy adott államban az emberek együtt tudjanak élni, szükség van bizonyos szabályok kialakítására. Ha nincsenek meg a szabályok által kijelölt határok, viselkedésünket meghatározó keretek, akkor életünk a szabályozatlanság miatt káoszba süllyed. Szabályok, vagyis normák nélkül az emberek képtelenek lennének az együttélésre. Vannak egyszerű normák, amelyek viselkedésünket, mindennapi életünket szabályozzák. A társadalmi normákon belül kitüntetett szerephez jut a jog, amely speciális társadalmi norma, a társadalmi fejlődés bizonyos fokán jelenik meg

A társadalmi norma fogalma A társadalmi normák olyan magatartás-előírások: Amelyek a lehetséges magatartások közül előírják a helyeset és a követendőt, Az előírás be nem tartása esetére hátrányos következményt helyeznek kilátásba. Az előadó mutasson rá, hogy a társadalmi magatartásokat többfajta normarendszer szabályozza, említse meg, hogy a jogi normákon kívül egyéb társadalmi normák is léteznek (erkölcsi, vallási, szervezeti, szakmai, illem, szokás, tabu). A normák egyes közösségekben eltérhetnek, így a társadalom normarendszere komplex, összetett, eltérő magatartásmintákat nyújt (deviancia kérdése) Emelje ki, hogy a normatípusok közül a két legelterjedtebb az erkölcs és a jog normarendszere. Mutasson rá továbbá, hogy a társadalmi norma egyidős a társadalommal, és arra is, hogy a társadalmi norma jellegéből adódóan a jogkövetkezmény nemcsak hátrányos, hanem előnyös is lehet. Mutasson rá továbbá arra is, hogy bizonyos magatartások a körülményektől függően kerülnek értékelésre, például a személyi szabadságtól való megfosztást általában elítéli a társadalom, ugyanakkor támogatja, ha öngyilkosság megakadályozása érdekében alkalmazza valaki. Példák: Házasságon kívül született gyermek kezelése a jogban (támogatás) és az erkölcsben (helyenként súlyosan elítélő) Adóelkerülés (jog: elítél) (erkölcs: esetleg mintaként tekinti)

A társadalmi normák típusai 1. Erkölcsi normák: a jogon kívüli legerősebb normafajta. Van általános közerkölcs, amelynek szabályait valamennyi erkölcsi rendszer magáénak vallja, pl. az emberi élet méltósága, szeretet, segítő készség. Szokásnormák: lényege a hagyományok átörökítésében és gyakorlásában van, pl. különféle ünnepek megtartása. Illemszabályok : (etikett): a társadalmi érintkezés felületi normái.

A társadalmi normák típusai 2. Vallási szabályok: egyrészt jelentik a vallásgyakorlás formáit, a rítusokat, másrészt a vallási szabályok tartalmaznak erkölcsi jellegű normákat is, amelyek jelentős hatással voltak és vannak a társadalmi közerkölcsre, pl. a tízparancsolat szabályai. Szakmai-technikai normák: ide tartoznak a különféle szakmák speciális szabályai, mesterségbeli szokások, foglalkozási normák, pl. a gyógyítás, nevelés, autóvezetés, a különböző szabványok. Egyéb normacsoportok: pl. politikai normák, szervezeti szabályok, a divat szabályai, nyelvtani szabályok. A rendszer nem lezárt, a társadalom fejlődésével újabbak is létrejöhetnek.

A norma funkciói Magatartásmintát nyújt Közreműködik a konfliktusok rendezésében Értékelési alapot nyújt mások magatartásához Kiszámíthatóvá teszi mások magatartását Az előadó kösse a norma funkcióit a korábbi diákon lévő ismeretekhez. (A norma sajátosságaiból levezethetők annak funkciói is a társadalom életében, a közösségi szocializációs folyamatban) - A mintanyújtás esetében mutasson rá, hogy a minta nem mindig az általánosan- társadalmilag elismert- mintákat jelenti (deviáns csoportok esetenként olyan erős mintakövetést mutatnak, amely leronthatja más minták követését). A norma azáltal segíti a konfliktusok rendezését, hogy előrevetíti, egyes konfliktushelyzetekben kitől milyen magatartást vár el a társadalom, illetve a normaképző közösség) -A kiszámíthatóság, mint funkció magyarázata során mutasson rá arra, hogy a jövőbeni ismétlődő magatartás elvárásának milyen jelentősége van (például „Ne ölj norma” esetében a vitás helyzetek kialakulása során joggal számíthat bárki arra, hogy száz emberből 99 nem fogja megölni vetélytársát.)

A jog fogalma Amelyek keletkezése állami szervekhez kötődik A jog olyan magatartási szabályok és azokhoz kapcsolódó egyéb magatartás-előírások (elvek, célmeghatározások) összessége: Amelyek keletkezése állami szervekhez kötődik Amelyek általánosan kötelezőek Amelyek érvényesülését az állami szervek végső soron kényszerrel ténylegesen biztosítják Az előadó említse meg, hogy ez a fogalom a vizsgára való felkészülést szolgálja, és hogy a tudományban sokféle fogalom létezik, de a vizsgán e fogalom ismerete az elvárás. Utaljon rá, hogy ez általános fogalom, így például a deklaratív normákban csak az első elem jelenik meg. (pl. Az Alkotmánybíróság székhelye: Esztergom) Húzza alá, hogy a jog, mint normarendszer egyik sajátossága, hogy mindig csak állami szervek jogosultak jogi normák képzésére. Emelje ki, hogy e tekintetben állami szerveken a helyi önkormányzatokat is érteni kell, ennek megfelelően az önkormányzati rendelet is jogszabály! Hívja fel arra a figyelmet, hogy a fogalom bekezdésre bontott elemei együttes feltételeit jelentik a jog fogalmának, bármely elem hiányában nem beszélhetünk jogról Az általános kötelező erő azt jelenti, hogy – a kivételeket leszámítva – a jogi norma az adott állam minden polgárára kötelező, bárhol is tartózkodjon, illetve mindenkire kötelező, aki az adott ország területén tartózkodik, állampolgárságára tekintet nélkül. A jog sajátossága az is, hogy kizárólag a jogi normák érvényesítése érdekében van lehetőség az állami kényszer alkalmazására. (más normáknál ez elképzelhetetlen)

A joggal szembeni követelmények A jognak: általánosnak, közzétettnek, jövőbeni cselekvésre irányulónak, világosnak, ellentmondás-mentesnek, lehetségest követelőnek (reálisnak), stabilitással rendelkezőnek, a szabály és a hivatalos cselekvés közt egyezést mutatónak kell lennie Az előadó fejtse ki az egyes pontok tartalmát, ahol lehet, világítsa meg példákkal. Emelje ki a közzétettség esetében, hogy a társadalmi normát „szájhagyomány” útján lehet megismerni, és azt, hogy a jövőbeni cselekvésre irányuló követelményből következik a visszaható hatály tilalma. Általánosság: pl. a jegyző illetményének megállapítása nem a jog világába tartozik , mert egyszeri rendezést jelent, így nem általános Közzétettség. Pl. a polgármester irodájának falára kifüggesztett rendezési terv nem tekinthető jogszabálynak, mivel az érintettek számára nem került megfelelően közzétételre. Jövőbeni cselekvésre irányuló jelleg: pl. nem mondhatja azt a jog, hogy ha tegnap pofon vágtam a gyermekemet, azért holnap bűnhődnöm kell, mert az mától fogva tilos. Világosság: pl. ötfordulatos összetett mondat, többszöri alárendelt mondatösszetétellel biztosan nem világos Ellentmondásmentesség: pl.pl ugyanabban a kérdésben nem lehet a jogosult egyszerre kötelezett is Realitás: pl nem írható elő, hogy minden államigazgatási ügyet egy napon belül kell intézni, vagy a türelmi zóna kijelölésének problémái Stabilitás: pl. zavart okoz, ha egy költségvetési rendeletet a képviselőtestület ülésén napirendenként módosítanak A szabály és a hivatalos cselekvés összhangja (konformitás): pl. „Vizet prédikál és bort iszik” Pl. a nemdohányzók védelméről szóló törvényt maguk a képviselők sem tartják be.

A jogalkotás fogalma A kifejezetten jogalkotó hatáskörrel felruházott állami szerveknek Az általános és absztrakt magatartásszabályok formájában megfogalmazódó Jogi normák létrehozására irányuló tevékenysége Az előadó bevezetésként utaljon a társadalom normaképző szerepére. (A közösség bizonyos magatartás-formákat tart kívánatosnak és elvárja tagjaitól, hogy ezen minták alapján szervezzék életüket.) Ez minden mikro- és makroközösség sajátossága – a szocializációs folyamat kulcskérdése- . Utaljon arra, hogy e normaképzés sokrétű, sokirányú egy társadalomban és e tananyagrészben ennek egyik domináns típusával, a jogalkotással ismerkedünk meg. Világítson rá, hogy a fogalom három együttes kötelező tartalmi elemet tartalmaz. (Jogalkotó hatáskörrel felruházott állami szerv; általános (absztrakt) magatartásszabályok; jogi normaként való megfogalmazás) Példákkal világítsa meg a fogalom tartalmát. Pl. Aki mást megöl, bűntettet követ el, 5-15 évig terjedő szabadságvesztés büntetéssel büntetendő.(jogi norma) – Ne ölj, mint erkölcsi, vallási norma. A jogi norma követelményei három eleméből itt csak egy valósul meg, az, hogy általános magatartásnorma. Önkormányzat szociális rendelet – testület és jogalkotás, míg Mari néni tüzelőutalványa egyedi döntés, amely nem irányul jövőbeni általános rendezésre

Jogalkotási jogkörrel felhatalmazott szervezetek Országgyűlés Kormány Miniszterelnök A kormány tagja, azaz a miniszter Önkormányzat

Jogforrás Kettős jelleg, mert jelenti: - Azokat a szervezeteket amelyek jogszabályt alkotnak (jogalkotó szervek) Maga a jogszabály A jogforrás tehát elsősorban azokat a jogszabályi formákat jelenti, amelyekben a kötelező állami akarat megjelenik.

Jogforrások hierarchiája Jogpiramis Alkotmány Alaptörvény (1 db) Törvények (Évente kb. 100 törvény kerül elfogadásra Kormányrendeletek Kormány tagjainak rendeletei Önkormányzati rendeletek

Jogszabályt csak a következő formában lehet alkotni Alkotmány (Alaptörvény) Törvény Kormányrendelet Miniszterelnöki rendelet Miniszteri rendelet Önkormányzati rendelet

Jogrendszer és jogág Jogrendszer: Az adott állam hatályos jogszabályainak rendezett összessége. A jogrendszer és a jogszabály közötti közvetítő szint a jogág. A jogrendszer jogágakra tagozódik, és pedig a jogi szabályozás tartalmi különbségei szerint. Jogág: Azonos vagy hasonló típusú társadalmi viszonyokat, azonos módszerrel szabályozó jogi normák összessége, jogilag szabályozott társadalmi viszony.

A jogrend belső egysége: a jogrendszer A jog tagolása A jogrend belső egysége: a jogrendszer Magánjog: Polgári jog Polgári eljárás jog Munkajog Családjog Nemzetközi magánjog Közjog: Alkotmányjog Büntetőjog Közigazgatási jog Büntetőeljárási jog Pénzügyi jog Nemzetközi jog

A magánjog szabályozza a tulajdonosi szférát, illetve a jogalanyok személyi és vagyoni viszonyait. A közjog szűkebb értelemben a közérdeket, míg tágabb értelemben az állami szervek létrehozásának módját, szervezeti felépítésüket, működésüket, valamint ezen szervek egymással és a lakossággal való viszonyát szabályozza

A jogszabály fogalma A jogszabály általános, mindenkire kötelező norma, amelyet az állam alkot és az állam biztosítja az érvényesülését is. A jogszabály, mint magatartási szabály bizonyos cselekvésre kötelez, tilt vagy megenged.

A jogszabály érvényessége A jogszabály akkor érvényes, ha megfelel mindazoknak a követelményeknek, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a jogszabály alkalmazható legyen, tehát az előírásoknak megfelelően alkották meg. Az érvényességnek az alábbi feltételei vannak: a jogszabály alkotója rendelkezzen jogalkotói hatáskörrel, a jogszabályt az előírt eljárási szabályok betartásával hozzák létre, a megalkotott jogszabály ne álljon ellentétben magasabb szintű jogszabállyal, vagyis illeszkedjen a jogszabályi hierarchiába, a jogszabály a jogalanyok számára megismerhető legyen, tehát az arra előírt formában kihirdetésre kerüljön.

A hatály a jogszabály alkalmazhatóságára ad választ. A jogszabály hatálya A hatály a jogszabály alkalmazhatóságára ad választ. A hatály alábbi típusait különböztetjük meg: alanyi (személyi) > kikre vonatkozik a jogszabály területi (földrajzi) > hol, mely földrajzi térségben kell alkalmazni időbeli > mikortól és meddig kell alkalmazni. tárgyi (alkalmazási kör)> alkalmazási köreként határozzuk meg, milyen ügyben kell alkalmazni szervi > Arra a kérdésre ad választ, hogy a jogszabályt mely szervnek kell alkalmaznia. funkcionális > akkor beszélhetünk róla, ha egy adott jogszabály háttér jelleggel, speciális előírások hiányában más jogviszonyokra is alkalmazandó, pl. Gt – Ptk.

A jogszabályok megjelölése Törvény: 2011. évi CXC. Törvény A nemzeti köznevelésről Kormányrendelet: 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról Miniszterelnöki rendelet: 2/2010. (VI. 1.) ME rendelet a miniszterelnök-helyettes kijelöléséről Miniszteri rendelet: 64. 30/1996. (XII.6.) BM rendelet a tűzvédelmi szabályzat készítéséről Együttes miniszteri rendelet: 40/2009. (VIII. 31.) KHEM rendelet a közúti közlekedési ágazatban használt önjáró emelő- és rakodógépek kezelőnek képzéséről és vizsgáztatásáról Önkormányzati rendelet: XY önkormányzat képviselő-testületének 3/2003. (IV. 1.) rendelete a közterület-használat rendjéről A jogszabály megjelölése magában foglalja a jogalkotó megnevezését, nevének rövidítését (a törvény és a törvényerejű rendelet kivételével), a jogszabály kihirdetésének idejét (szintén az előbbi kivételekkel), a jogszabály számát, megnevezését és címét.  Törvénynél és törvényerejű rendeletnél a Magyar Közlönyben való megjelenés évét kell feltüntetni, más jogszabálynál – az évet követően, zárójelben – a megjelenés hónapját és napját is. Az önkormányzati rendeletnél a kihirdetés időpontja az önkormányzati közlönyben való megjelenésre, illetőleg a helyben szokásos módon való kihirdetésre utal.  A törvény számát római számmal, a többi jogszabályét arab számmal kell jelölni. A korábban törvénycikként megjelölt jogszabályt törvényként kell megjelölni.  Ha a miniszterelnök és egy vagy több miniszter együttes rendeletet ad ki, első helyen az ME jelzést, majd az egy vagy több miniszternek a jelzését kell feltüntetni. Ha a rendeletet több miniszter együttesen adja ki, első helyen a kiadásért elsősorban felelős minisztert, majd a többit betűrendben kell feltüntetni. [A hivatalos megjelölésre lásd a jogszabályszerkesztésről szóló 12/1987. (XII. 29). IM rendelet Mellékletének az 1. §-hoz kapcsolt felsorolását.] A jogszabályokat a jogalkotó szervek szerint évenként 1-től kezdődően folyamatosan kell számozni. Az együttesen kiadott jogszabályt az első helyen feltüntetett jogalkotó szerv jogszabályainak sorszámát alapul véve, e jogszabályok közé sorolva kell megszámozni. A jogszabály címét (tárgyát) röviden kell megjelölni. (Negatív példa a szervezett bűnözés elleni törvénycsomag, vagy az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosítása stb.)

A jogi norma szerkezete A jogi norma a jog legkisebb olyan önálló egysége, mely a jog valamennyi jellegzetességét magán viseli. Három szerkezeti eleme van: hipotézis ( másként tényállás vagy feltétel) diszpozíció (más néven rendelkezés) jogkövetkezmény

Hipotézis (Tényállás vagy feltétel) A szabályozni kívánt társadalmi viszony lényeges elemeit tartalmazza, azoknak a körülményeknek az összességét, amelyekre a meghatározott magatartást elrendeli. Azt az élethelyzetet írja le amikor a jogszabálynak érvényesülnie kell.

Diszpozíció (Rendelkezés) A jogszabály legfontosabb tartalma, ugyanis ez határozza meg a követendő magatartást, ha a tényállás megvalósul. A feltétel megvalósulása esetén a követendő magatartást határozza meg, ami lehet: kötelező (kogens)- feltétel nélkül, függetlenül a felek akaratától megengedő(diszpozitív) - a felek rendelkezhetnek másként is Maga a cselekvés. Mit kell tenni, mit lehet, mit tilos. Vagy megenged vagy kötelező vagy tilos

Jogkövetkezmény (szankció) A jogkövetkezménynek két csoportja van: szankció joghatás A szankció hátrányt, büntetést jelent, amit a jogalkotó a szabály megsértőivel szemben kilátásba helyez. A joghatás pedig akkor áll be, ha valaki a rendelkezésnek megfelelően jár el.

A polgári jogi jogszabály elemei (példa) Ptk. 167.§. „Ha valamelyik föld nincs összekötve megfelelő közúttal (tényállás), a szomszédok kötelesek tűrni, hogy a jogosult a földjeiken átjárjon.” (rendelkezés, kogens) Ptk. 312.§. (3) bekezdés „Ha a teljesítés olyan okból vált lehetetlenné, melyért a jogosult felelős (tényállás), a kötelezett szabadul tartozása alól (rendelkezés, kogens), és követelheti (rendelkezés, diszpozitív), kárának megtérítését.” (jogkövetkezmény, szankció) Ptk. 319.§. „A felek a szerződést (tényállás), közös megegyezéssel megszüntethetik.” (rendelkezés, diszpozitív) Ptk. 319.§. (2) bekezdés „A szerződés megszüntetése esetében (tényállás) a szerződés a jövőre nézve szűnik meg.” (jogkövetkezmény, joghatás).

A jogszabály tagolása A jogszabályt és annak mellékleteit megfelelően tagolni kell. A tagolásnak elő kell segítenie a normák áttekinthetőségét és közérthetőségét. Részek - rész címét nagyobb betűtípussal, csupa nagybetűvel Fejezet - csupa nagybetű, kisebb betűtípus Alcím - eltérő betűtípussal Szakasz (§) – folyamatosan, arab számozással. A jogi rendezés önálló mondanivalóját foglalja egységes rendszerbe. (A jogszabály alapegysége) Bekezdés– (1-2-3, stb.) zárójelben, arab számmal) külön feltételek, kivételek, terjedelem, a szakaszban foglalt mondanivaló miatt. Pontok – ábécé kisbetűivel, illetve arab sorszámmal –francia bekezdések kerülése Alpontok – ábécé kisbetűivel, vagy arab számmal (ha pontok is vannak, az ábécé kisbetűinek kettőzésével (általában kerülendő) Végrehajtási jogszabály beillesztése - elkülönítve, de hivatkozás az alapjogszabályra, vagy az alapjogszabály megfelelő rendelkezései közé illesztés (eltérő betűtípus, illetve írásmód)

A jogviszony és a jogintézmény A jogviszony nem más, mint jogilag szabályozott társadalmi viszony. A jogviszonynak három szerkezeti eleme van: 1.) a jogviszony alanya, 2.) a jogviszony tárgya és 3.) a jogviszony tartalma.

A jogviszony tárgya A jogviszony tartalma A jogviszony közvetlen tárgya azon emberi magatartások, amelyeket az adott jogviszony alanyainak egymás irányában tanúsítaniuk kell, a közvetett tárgya pedig az a dolog, amelyre ez az emberi magatartás irányul. A jogviszony tartalma A jogviszony tartalma a jogviszony alanyait megillető jogosultságok és az őket terhelőt kötelezettségek együttese.

A jogviszony A jogviszony alanyai jogképes személyek. A jogképesség azt jelenti, hogy a jogviszony alanyának jogai és kötelezettségei lehetnek. A jogviszony alanyai lehetnek: természetes személyek (az ember), jogi személyek,

A természetes személy, jogi személy A jogban természetes személynek minősül maga az ember.  Jogi személy: Szervezet, az állam által elismert szervezeti formában működik. Önálló vagyonnal rendelkezik. (tevékenységéért vagyoni felelősséggel tartozik).

A jogképesség fogalma Az embernek és a jogi személynek az a képessége, hogy a polgári jogviszony alanya lehet (jogok és kötelességek alanya lehet). Bizonyos eseten a jogképességhez egyéb más feltételek is szükségesek. A jogi személy jogképessége az emberéhez képest korlátozott, mert csak azokra a jogokra és kötelezettségekre terjed ki, amelyek jellegüknél fogva nem csupán az emberhez köthetők.

Az ember mint jogalany - jogképesség ÁLTALÁNOS, EGYENLŐ, FELTÉTLEN Általános: minden élő ember jogképes a születésétől a haláláig Feltételen: minden embert megillet a jogképesség, azt feltételhez kötni nem lehet Egyenlő: bármilyen vonatkozásban (életkor, nem, nemzetiség, vallás…)

A természetes személy jogképessége egy elvont képesség, ami alapján elvileg bárkinek bármilyen joga és kötelessége lehet. A jogképesség az emberrel vele születik, el nem idegeníthető, nincs fejlettségi fokhoz, értelmi képességhez kötve. A törvény a jogképességet az adott emberrel szemben is megvédi, tehát senki sem nyilatkozhat úgy, hogy jogképességéről részben vagy egészben lemond.

A jogképesség nem alanyi jog, ezért róla lemondani nem lehet, az arról lemondó szerződés semmis. Kezdete: élve születés befejeződése Vége: halál (agyhalál) a holttá nyilvánítás és a halál tényének bírói megállapítása. Feltételes jogképesség: méhmagzat (ha élve születik, akkor a fogamzás időpontjától – születéstől visszaszámolt 300 nap – jogképes)

Az ember mint jogalany - cselekvőképesség Általános szabály: minden ember cselekvőképes, kivéve, ha azt törvény kizárja vagy korlátozza. Életkor alapján: Cselekvőképtelen: 14 év alattiak Korlátozottan cselekvőképes: 14 – 18 év közötti Cselekvőképes: 18 év feletti A korlátozottan cselekvőképes és cselekvőképtelenek ügyeiben a törvényes képviselőjük (szülő, gyám, gondnok) jár el. Nagykorút bíróság ítéletével korlátozottan cselekvőképesnek, vagy cselekvőképtelennek nyilváníthat.