„Miért játszott a szíved, te szerencsétlen,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A kiáltó világ.
Mit kell tenned, ha meg akarsz térni Istenhez?
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
A mi generációnk nem lesz híres semmiről, Soha nem mondja majd senki, hogy Mi vagyunk az emberiség csúcsa. Tévedés, az igazság az, hogy A generációnk.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
József Attila önéletrajza, versei
József Attila kései lírája
Puskin: Anyegin.
Arany János élete és munkásága
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Arany János: Epilogus.
„Férfinak és nőnek teremtette”
József Attila
Karácsonyi óhaj.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Ady Endre Érettségi tételminta.
József Attila Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Május 13. az első Fatimai Mária jelenés emléknapja
A gomba és a csiga.
Zene: Claydeman Klikkelj!
Oidipusz király 15/C.
A haldokló beteg ápolása
Vajon mit gondol Rólam az Isten?
FELOLDOZÁS.
A szegénység dimenziói Dr. Janka Ferenc CCEE. „A patkószeg“ Rendszerszemlélet Szükségszerü összefüggések A változtás lehetösége Dimenziók A négyszög,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Íme, az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
A Mennyben fenn a trónusnál a Krisztus értem közbenjár
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Folyamodjatok az Úrhoz,
Két ember eléd lép, két ember Téged kér, áldd meg, áldd meg
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Arany János Mindvégig.
A TÉKOZLÓ FIÚ (Negyedik lecke) Felismerés III..
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Isten mondta.
Zene: Chris Spheeris - Carino Nagy Elizabeth: Ha szíved hajt.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
JÓ REGGELT !.
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Szent győzedelmes élet, Melyből erő fakad. Legyen te osztályrészed
József Attila tájlírája
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Jób könyve 1.. Játék Helyezzük Istent középpontba a tanulmányozás során Jeremiás 29:11-13 Zsoltárok 33:4-7,,Mert amit Isten kimond, az élő beszéd, erőteljes.
Képek: Szentesi Gyors.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
József Attila: A Dunánál
Arany János élete és munkássága
Asztrológiai továbbképzés
A szegény kisgyermek panaszai
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
A) Jézus Krisztus személye
Avagy ahogy én írtam volna …
Vojtina ars poetica Arany János.
A keletkezés körülményei
A diszfunkcionálisan működő család
Arany János Vojtina Ars Poétikája
Arany János: Vojtina Ars poeticája
Madách Imre: Útravaló verseimmel
„Miért játszott a szíved, te szerencsétlen,
Előadás másolata:

A társadalmi és személyes lét válságának megjelenítése József Attila kései (1935-37) költészetében

„Miért játszott a szíved, te szerencsétlen, rombolva magad szüntelen télben, építve dalra dalt…(?)” /Nagy László: József Attila/

Háttérinformációk József Attila tragikus sorsának s egyben költészetének sajátos vonásai: állandó önreflektáló magatartás folytonos önértelmezés hibáinak (csonka család, nélkülözés, szerelmi kudarcok, tanulmányainak félbehagyása, kihasználatlan életlehetőségek) korai felismerése  

Háttérinformációk Az önmarcangoló magatartás következményei: már kilencévesen öngyilkosságot kísérel meg Az első öngyilkossági kísérletet újabbak követik (pl. a makói évek alatt, Szántó Judit mellett is) többször kezelik szanatóriumban is idegösszeomlás miatt (pl. a „Vágó Márta-afférból” fakadóan) krónikus – idegi eredetű(?) gyomorpanaszai is súlyosbodnak a 30-as években

Háttérinformációk az utolsó három évben (1935-től) állandósul rossz közérzete: skizofréniával kezelik (borderline-kórban szenved) kialakul benne a bűn nélküli bűnösség tudata erősödik szeretethiánya megérlelődik benne az a felismerés, hogy a világ törvényszerűségei megismerhetetlenek, illetve irracionálisak nem találja a helyét a világban öngyilkos lesz

Az önreflexió versei 1935 és 1937 között írott verseiben lépésről lépésre nyomon követhető személyes válságélményének elmélyülése, melyhez gyakran kapcsolódik a társadalmi lét válságának megfogalmazása is „Válságversek”: Levegőt! Nagyon fáj Bukj föl az árból Kész a leltár Tudod, hogy nincs bocsánat Utolsó vershármas (Karóval jöttél…, Talán eltünök hirtelen…, Ime hát megleltem hazámat…)

Szeretethiány – Anyahiány „Az a szerencsétlen, aki ezeket írta, mérhetetlenül áhítozik a szeretetre, hogy a szeretet visszatartsa őt oly dolgok elkövetésétől, melyeket fél megtenni. Őt olyasmiért verték, amit soha nem tett volna, ha szerették volna. Ő az a gyermek, akit nem szerettek s akit ezen kívül azért vertek, mert nem tudták elviselni azt, hogy nem szeretik...” (Szabad ötletek jegyzéke) József Attila saját bevallása szerint is elveszített édesanyját kereste szerelmi kapcsolataiban Megpróbálja analizálni magát, a freudizmus tanai szerint ugyanis az embernek saját magának kell felismernie és feloldania bűnét A freudizmus egyik alapgondolata szerint sok esetben az Ödipusz-komplexusra vezethető vissza a normális párkapcsolatot kialakítani nem tudó egyének lelki problémája

Szeretethiány – Anyahiány József Attila is megpróbálja újraértelmezni anyja iránt érzett ambivalens érzelmeit, s egész művészetével azt próbálja kompenzálni, hogy kamaszkorában nem tudta megsiratni édesanyját Az életében utolsóként megjelenő kötet címe (Nagyon fáj,1936) is erre utal a Gyömrői Edit-féle viszonnyal kapcsolatban Több művében felfedezhetők az Ödipusz-komplexus összetevői: Kései sirató („Nagyobb szélhámos vagy, mint bármelyik nő,/ki csal és hiteget”) Gyermekké tettél („Etess, nézd - éhezem. Takarj be – fázom.”) Nagyon fáj („mint a gyerek/kezében a csörgő csereg,/ha magára hagyottan rázza”) A versek „mama”-képeiben a magára hagyott gyermek keserű hangja szólal meg

A bűn nélküli bűnösség tudata A művészi fejlődésére és szemléletmódjára hatást gyakorló kortárs alkotók közül elsősorban Franz Kafka írásainak, gondolatvilágának felfedezése tükröződik vissza költeményeiben József Attilában is kialakul a bűntelen bűnösség tudata: úgy érzi, hogy valamilyen bűnt kellett elkövetnie, mert egész életében bűnhődik 1935-ben íródott A bűn című versében is a kafkai bűnt keresi önmagában: „Hogy bűnös vagyok, nem vitás. / Csak az zavar e semmiben, / mért nincs bűnöm, ha van.”

A bűn nélküli bűnösség tudata A versek hátterében nem csak személyes, társadalmi veszteségélmény is áll; annak az embernek a felismerése, aki csalódott az őt körülvevő kisebb (család, barátok), illetve nagyobb (nemzet, emberiség) közösség értékrendszerében, értékítéletében (ld. Íme, hát megleltem hazámat…; Levegőt; Hazám) Hangsúlyos a bűntelen-bűn motívuma a Levegőt ! (1935) című versben: „…nem sejthetem, mikor lesz elég ok,/előkotorni azt a kartotékot,/mely jogom sérti meg.” A bűntudat a külső, kényszerítő hatalomnak köszönhetően alakul ki - kafkai módon – a költőben; az állandósuló fenyegetettség-érzetnek köszönhetően

A bűn nélküli bűnösség tudata Nem emel föl kezdetű költeményében az Istenhez való odafordulásban, a krisztusi sorssal való azonosulásban, a hitben keresi a megoldást, a bűnök alóli feloldozás lehetőségét („ne viszonozd a tagadásom”) Tudod, hogy nincs bocsánat (1937)című versében a bűn feloldhatatlanságára figyelmeztet, miközben „bűneit” (segítségkérés, naivitás, megalázkodás) és annak lehetséges következményeit (öngyilkosság, mégis-remény) is felvillantja A Talán eltűnök hirtelen…(1937) már keserű iróniával érzékelteti a bűn nélküli bűnösség állapotának tényét és elfogadhatatlanságát (a lírai én legfőbb bűne: „Ifjuságom…szabadnak hittem és öröknek”)

Utolsó vershármas Az utolsó versek J.A. életművében A végső számadás költeményei: a már felismert léthelyzet, sors elfogadásának folyamatát tárják elénk Szárszón keletkeztek, 1937 őszén Összeköti a verseket: A létösszegzés Az erőteljes önéletrajziság (szárszói hónapok, gyermekkori események) A közös motívumrendszer (gyermek-, illetve család-motívum, a nélkülözés, a hideg motívumai)

Talán… A három vers az önértékelés és a kiútkeresés egy-egy állomását rajzolja meg: A Karóval jöttél… kérdező jellege a válaszkeresést szemlélteti: az elhibázott élet okait kutatja folyamatos önmegszólításokkal a költemény; emellett a léthelyzetet is, a végzetszerűséget is feltárja: „Be vagy a Hét Toronyba zárva” A Talán eltünök hirtelen… a végső megoldást fogalmazza meg. A kijelentések beletörődést sugallnak, ám a halál még csak egy lehetőség: „Talán eltünök…” Az Ime, hát megleltem hazámat… -ban már az elfogadás, a megnyugvás hangja szólal meg. A költő „…tűzhelyet, családot/már végképp másoknak remél.”

Íme, hát megleltem hazámat A versekben folyamatosan mérséklődik az önvád: az elsőben még erőteljes az önkritika a másodikban ironikus felhanggal színeződik, és rejtett módon a környezet kritikájává alakul az Ime hát…-ban az önvád helyébe az indulatok nélküli józan helyzetfelismerés lép (a költő közvetlen és tágabb környezetét teszi elsősorban felelőssé sorsáért: „Mert nem kell…/ a vashatos”) A költeményeket hasonló logikai kapcsolatok határozzák meg: Ok-okozati: előzmény-következmény Időbeli: (jövő)-múlt-jelen

„Nincs alku – én hadd legyek boldog” Az Ars poetica erkölcsi parancsa teljesíthetetlenné vált a költő számára Utolsó időszaka saját életének elfogadási kísérlete Mégis képes ebben az időszakban is vállalni a Nem én kiáltok programját, és kiállni „az igazat mondd, ne csak a valódit” Thomas Mann-i hitvallás mellett (ld. Levegőt, A Dunánál, Ars poetica, Thomas Mann üdvözlése)

…a Mindenség summáslegénye” „a nagy: te vagy, …a Mindenség summáslegénye” /Nagy László: József Attila/