A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008 Menner Ákos
2007 VÁRT EREDMÉNYEI Intézményi fejlesztési célkitűzések hatékony megvalósítása Indikátorok feltöltése a benchmarking adatbázisba Horizontális tanulás eredményei, elszámolás Teljesítményértékelés módszerei, eszközei és az erre épülő képzés kialakítása
A CQAF Modell alkalmazása a szakképző intézményekben Vezetés Folyama-tok Dolgozók irányítása Politika és stratégia Partnerkap-csolatok és erőforrások A tevékeny-ség kulcs indikáto-rai Dolgozói eredmények Vevői eredmények Társadalmi eredmények Innováció és tanulás ADOTTSÁGOK EREDMÉNYEK
A Szakiskolai önértékelési modell bevezetési szintjei Az SZÖM II. szintjének megvalósítása Modell Képzés Útmutató Szakértői támogatás 3. KIVÁLÓSÁG SZINT 2. FEJLESZTÉSI SZINT 1. HELYZET- FELMÉRŐ SZINT
A minőségfejlesztési terület tervezett fő tevékenységei 2008 Intézményi felelősök felkészítése a SZÖM II bevezetésére Helyszíni szakértői támogatás biztosítása a SZÖM II megvalósításában Teljesítményértékelés eszközeinek biztosítása, intézményenként 2 fő képzése Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása
Intézményi felelősök felkészítése a SZÖM II bevezetésére Akkreditált pedagógus továbbképzés Célja: A SZÖM II Modell megismerése, módszertan elsajátítása, önértékelés szabályozására felkészülés A minőségügyi felelősök részvétele Intézményenként 2 fő, 140 pedagógus 30 órás képzés Időszak: 2008 február – március 15 – 20 fős csoportokban gyakorlatorientált képzés
Támogatás biztosítása a SZÖM II megvalósítására Célja: a CQAF alapú önértékelés módszertani követelményeinek megfelelő önértékelés és fejlesztési terv elkészítése, az előző fejlesztések eredményének visszamérése, új fejlesztések indítása Szakértői, tanácsadói helyszíni támogatás Önértékelés megtervezése, elkészítése, a megvalósítás értékelése, a folyamat szabályozása intézményenként 48 óra Március – június Informatikai támogatás kialakítása Az önértékelés költségeinek részbeni finanszírozása: Dologi költségek Munkatársak tiszteletdíja Együttműködések támogatása
Teljesítményértékelés eszközeinek biztosítása, intézményenként 2 fő képzése Célja: a Közoktatási törvényben foglalt kötelezettség hatékony teljesítése, az oktatásban a legfontosabb erőforrás hatékony kezelése 2007-ben kifejlesztett teljesítményértékelési eszközök elektronikus formában való biztosítása A teljesítményértékelés 2008-09-es tanévben való alkalmazására felkészítés: 30 órás akkreditált képzés Intézményenként két fő szeptember – november Fejlesztések eredményének mérése, anonim adatok biztosítása
Közös Kritériumok (CQAF Modell) A CQAF alkotó részei Közös Kritériumok (CQAF Modell) Mérés (Indikátorok) Módszertan (Önértékelés) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás A CQAF alkotóelemei: egy modell, amely lehetővé teszi a rendszerek megtervezését, gyakorlatba átültetését, megvalósítását, értékelését és felülvizsgálatát a megfelelő szinteken, egy megfelelő módszertan a rendszerek felülvizsgálatára (pl. önértékelés), a folyamatos fejlesztés előmozdítása céljából; egy külső szerv általi monitoring nemzeti vagy regionális szinten (lehetőség szerint peer review (azonos tevékenységet végzők egymás általi értékelése) alkalmazásával)); /Az EU munkacsoport tagjai 2004-ben egymás rendszereit értékelték a CQAF-nak való megfelelőség szempontjából./ mérési eszközök kifejlesztése nemzeti vagy regionális szinten, annak érdekében, hogy segítsék a tagállamokat saját rendszereik monitoringjában és értékelésében. Monitoring (Külső értékelés) 9
Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása A Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) harmadik eleme a Külső értékelés, egy olyan külső fél által történő értékelési rendszer működtetése, amely segíti a szakképzési rendszer és a szakképző intézmények értékelését, valamint az értékelés alapján kitűzött fejlesztések megvalósítását. Az Európai gyakorlat meghonosítása, a fejlesztés megközelítésű külső értékelés rendszerbe állítása Az intézmények támogatása működésük, illetve szakmai fejlesztéseik folyamatos fejlesztése érdekében Első lépésben az azonos irányítási szinten levő szervezetek egymás közti külső értékelésének megvalósítása
Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása A külső értékelés intézményi szinten az önértékelés hitelesítését jelenti Segíti az intézmények által végzett mérések és értékelések rendszeres felülvizsgálatát, az intézmény működésének és eredményeinek rendszeres értékelését, valamint összehasonlítható adatok szolgáltatását a szakképzésen belül Jó gyakorlatok bemutatása, tapasztalatok megosztását Együttműködési hálózatok kialakítását
Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása Intézmény „párok” pályázhatnak a külső értékelés megvalósítására Hazai, 20 intézmény Külföldi, 5 intézmény Támogatás az értékelés költségeinek finanszírozására: utiköltség, Közreműködők tiszteletdíja, Szakértői tiszteletdíj, Dologi költségek, Csak egyirányú értékelés Határidők: Szervezés 2008 első félév Megvalósítás 2008 második félév Értékelő csapat maximum 5 fő: 3-4 fő intézményi munkatárs, 1 fő külső szakértő, 1 fő kamarai munkatárs Értékelők előzetes felkészítése Fenntartók bevonása
Köszönöm a figyelmet! Menner Ákos : www.szakma.hu : menner.akos@szakma.hu d2@szakma.hu : 36-1-434-57-25