Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A közjegyző szerepe és lehetőségei a végrehajtási eljárásban
Advertisements

főigazgató-helyettes
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
A projekt építési tevékenységének megvalósítása A megvalósítás menete: •Generál-kivitelező kiválasztása •Munkaterületek átadása • Heti koordinációs megbeszélések.
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
A projektek megvalósítása I.
Tájékoztató előadás. A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Pályáztatási szakasz (0.szakasz)  Projekt adatlap  E MT Projektfejlesztési szakasz – Feltételes közbeszerzési eljárás?! Projektmenedzsment Hivatalos.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
1.Szabályozási kérdésekSzabályozási kérdések 2.Az ügyvédi és tanácsadói tevékenységekAz ügyvédi és tanácsadói tevékenységek 3.Közbeszerzési szabályozásKözbeszerzési.
Phare ellenőr feladata, szerepe a Programban Karlik Csilla Közbenső Fórum 2002/2003 évi területfejlesztési Phare program Február 1. Debrecen.
Tájékoztató Egyszerűsített pályázat Pályázat benyújtása, értékelés, támogatási szerződés, módosítások, ellenőrzések, szabálytalanság Budapest, július.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Építési projectek monitoringja a szakmai szakértő szemével
Tájékoztató előadás. A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Etikai kódex, ajánlott szerződésminták az építőiparban
1. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
A tervezési munka előkészítése és folyamata
15. Ön egy távközlési vállalkozás építési ellenőre
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
1 Teljesítésigazolási Szakértői Szerv MIRŐL IS BESZÉLÜNK MOST ITT? teljesítésigazolásról Szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítéséről s annak elismeréséről,
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működése és tapasztalatai 1.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Monitoring tájékoztató nap július 8. Budapest TÁMOP /1/A és TÁMOP /2/A/KMR Tananyagfejlesztés és tartalomfejlesztés különös tekintettel.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működése és tapasztalatai 1.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével.
Röviden a közbeszerzésről
Az európai fizetési meghagyásos eljárás
Közigazgatási eljárás III.
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Közbeszerzési jogorvoslat, a Döntőbizottság aktuális döntései Dr
Előzetes piaci konzultáció
Közbeszerzési tudnivalók
A folyamatba épített ellenőrzés
Kompetenciák 1. Joghatóság
Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás Az eljárás menete Kérelem Hiánypótlás Befogadás Szakértői tanács kirendelése Helyszíni szemle Szakvélemény.
A MAHOP végrehajtásának bemutatása
Az OHÜ évi (előzetes) közszolgáltatói mérlege
Közbeszerzési szabályok változása és
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
A Közbeszerzési Hatóság szerződésellenőrzési tapasztalatai
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Tájékoztató előadás

A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok 2013. évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról (módosul 2016.05.01.) 236/2013. (VI.30). Korm. rendelet a Teljesítésigazolási Szakértői Szervvel kapcsolatos egyes kérdésekről (módosul 2016.05.01.) A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Ügyrendje A fentiek mindegyike – egyéb információk mellett – megtalálható a www.mkik.hu honlapon a baloldali Teljesítésigazolási Szakértői Szerv menüpontban.

Az eljárás menete Kérelem Hiánypótlás Befogadás Szakértői tanács kirendelése Helyszíni szemle Szakvélemény készítése (szakértői tanács) Szakvélemény megküldése(titkárság)

A TSZSZ hatásköre TSZSZ eljárás indítható: építészeti tervezés és kivitelezés teljesítésével összefüggésben kialakult vita esetén műszaki szakmai kérdésekben. A TSZSZ eljárása csak a Magyarországon történő építési beruházásokra terjed ki. A megkötés csak a helyszínre vonatkozik, a felek bármelyike lehet külföldi, azzal, hogy az eljárás nyelve minden esetben a magyar, a beadott dokumentumok lefordításáról a kérelmezőnek kell gondoskodnia. A TSZSZ eljárása kérhető szerződést biztosító mellékkötelezettség (bankgarancia, zálogjog, kezesség) érvényesíthetőségével kapcsolatban is, amennyiben az érvényesítés vitatott. Az eljárást elindíthatja a megrendelő, a tervező, a kivitelező vagy az alvállalkozó, a teljesítési garancia adó vagy a képviseletükben eljáró ügyvéd. Legfontosabb, hogy írásbeli szerződés álljon rendelkezésre a vitatott teljesítéssel kapcsolatban A Tszsz a Közbeszerzési Hatóság kijelölése alapján szakhatóságként működik közre a Közbeszerzési szerződések teljesítésének és módosításának ellenőrzésére irányuló eljárásban

A törvény hatálya -tervezési -kivitelezői szerződés esetén Területi hatály Magyarország területe Időbeli hatály - Ha a felek megállapodását segíti elő, akkor bármeddig visszamenőleg - Ha bírósági eljárás indítása a cél, akkor az elévülési idő (ált. 5 év)

A törvény időbeli hatálya szerződést biztosító mellékkötelezettségek esetén A Tszszt. hatályba lépését (2013.07.01.) megelőzően kiadott bankgaranciák TSZSZ általi vizsgálhatóságával kapcsolatban a közös álláspontunk az alábbi: A TSZSZ minden esetben műszaki szakértői véleményt ad, melynek megállapításai az időbeli hatálytól függetlenek. Ilyen esetekben (azaz, ha a bankgarancia, illetve a felek közötti szerződés kelte a Tszszt. hatályba lépését megelőző) jelezzük a kérelmező felé az időbeli hatály problémáját, kérjük, hogy egyeztessen a bankjával, és a bank állásfoglalásától függően döntsön a kérelem beadásáról. Megjegyzendő, hogy a szavatossági garancia esetén a TSZSZ eljárásban a szakértő tanács a Ptk. 6:436.§ [Nyilvánvalóan visszaélésszerű vagy rosszhiszemű fizetési felszólítás] (2) b) és c) pontnak való megfelelést vizsgálja. A megállapítás így az időbeli hatálytól független. A régi Ptk. hatálya alá eső követelések vizsgálata esetén is ezt vizsgálja a TSZSZ. Ugyancsak itt jegyzendő meg, hogy a szakértői eljárás jogkérdésekkel nem foglalkozik. Ide tartozónak tartja a TSZSZ a banki eljárás felfüggesztésének, az elévülési idő vizsgálatának, a lehívás alaki és formai követelményeknek való megfelelésének vizsgálatát.

A Tszsz eljárása szerződést biztosító mellékkötelezettségek esetén A szakértői tanács megállapítja, hogy a mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt részben indokolt indokolt

Milyen dokumentumokra van szüksége a TSZSZ szakértői tanácsnak a lehívás indokoltságának megállapításához? Teljesítési garancia terhére történő lehívás vizsgálatához: A szerződésszerű teljesítés dokumentumait (jegyzőkönyvek, átadási dokumentáció, stb.). Szavatossági garancia esetén: A szavatossági idő alatt felmerült hibák kijavításáról ra szóló felhívás(ok). A hibák kijavítását igazoló dokumentumok. A hibák javításának megtagadása esetén ennek indoklása. Mindkét esetben nyilatkoznia kell a garancia adónak arról, hogy az eljárás összes releváns dokumentumát a TSZSZ felé benyújtotta.

A szakértői tanács megállapításai Abban az esetben, ha a szakértői tanács szavatossági garancia esetében megállapítja, hogy a hiba fennáll, de a hiba oka, illetve a felelősségi arány megállapításához feltárás, vagy egyéb vizsgálatok szükségesek, de ezek elvégzését a kérelmező nem vállalja, vagy releváns dokumentumok hiányoznak, abban az esetben a szakértői tanács megállapítja, hogy a bankgarancia lehívása indokolt vagy részben indokolt (ha a javítás költsége számottevő mértékben elmarad a lehívás összegétől). Amennyiben a szakértői tanács azt a megállapítást teszi, hogy a bankgarancia lehívása „részben indokolt” a szakértői tanács minden esetben összegszerű megállapítást kell, hogy tegyen,arányosítással,vagy az átadott javítási költségvetés véleményezése alapján Szavatossági/jótállási garanciánál előfordul, hogy a kedvezményezett nem vesz részt az eljárásban (a helyszíni szemlén nem jelenik meg, nem ad át dokumentumokat), emiatt a lehívás jogossága nem állapítható meg. Ebben az esetben a szakértői tanács a lehívás „nem indokolt” megállapítást teszi.

A kérelmező lehetőségei a szakvélemény kézhezvétele után Egyeztet a kérelmezettel Kereset beadás (60 napos határidő) Bírósági eljárás

Van-e utólag lehetőség a szakértői vélemény tartalmának módosítására? A szakértői vélemény leadása és ellenjegyzése után a szakértői vélemény nem módosítható. Amennyiben a későbbiekben a szakértői vélemény tartalmát bármely fél a kifogásolja, azzal kapcsolatban észrevételeket/panaszt tesz, ezt tájékoztatásul megküldjük a szakértői tanács tagjai részére. A szakértői vélemény kiegészítésére/módosítására azonban abban az esetben sincs lehetőség, ha egyértelmű (pl. számszaki) hibára hívják fel a figyelmet. A szakértői eljárás keretében jogorvoslatra lehetőség nincs, az észrevételek megválaszolására a bírósági eljárás keretében a szakértői tanács elnöke a bíróságra beidézhető.

A bírósági eljárás menete Az eljárás elindításának feltétele a kérelmező egyeztetése a kérelmezettel a TSZSZ szakvélemény alapján(60 napon belül). Ha az egyeztetés sikertelen: kereset beadása a szakvélemény kézhezvételétől számított 60 napon belül (kiemelt ügy). Kérelemre ideiglenes intézkedés a TSZSZ szakvéleményben megállapított követelés (max. 400 millió Ft) erejéig. Ha ideiglenes intézkedés nem (feltételei nem biztosítottak), akkor kérhető biztosítási intézkedés. A TSZSZ szakvéleményére alapított perben meghallgatják a kérelmezett tanúit és vizsgálják a jog-, minőségi és mennyiségi kérdéseket. A felek kérelmére a szakértői tanács elnöke a tárgyalásra megidézhető, új szakértőt is kirendelhet a bíróság. Bíróság dönt.

TSZSZ eddigi „eredményei” számokban 2016. március végéig majdnem 530 db kérelem érkezett be. Átlagosan havonta 20-25 db kérelmet adnak be, de a februári csúcs 42 ügy volt. Az eddig beadott kérelmekhez tartozó beruházási érték: ≈ 133 Mrd Ft. Ebből a vitatott összegek értéke összesen ≈ 17,4 Mrd Ft. A legnagyobb vitatott összeg ≈ 1,5 Mrd Ft, a legkisebb 315 eFt volt. A szakvéleménnyel lezárult ügyek esetében átlagosan a vitatott összegek 70-80 %-át állapították meg a szakértők.

Statisztika 2016. január végéig lezárt ügyek száma 460 db. A beadott kérelmek kb. 25 %-nál nem indult eljárás (103 db), az alábbi okok miatt: Kb. 12 %-nál nem volt írásos szerződés Kb. 35 %-nál a kérelmező visszavonta a kérelmét Kb. 35 %-nál hiánypótlást nem teljesített Többi: nem magyarországi helyszín, nem tartozott a TSZSZ kompetenciájába

Amit nem lehet számszerűsíteni Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) 2014 évi konjunktúra felmérése kitért a lánctartozások kérdésére is. A felmérésben résztvevő, mintegy 400 cég véleménye szerint: „A 2013 augusztusában létrejött Teljesítésigazoló Szakértői Szerv működése óta csökken a lánctartozásban lévő összeg. Ezt tükrözi, hogy a kintlévőség 90%-át a cégek biztonsággal behajthatónak minősítik”

Kb. 1400-as havi látogatószám

Szakvélemények utánkövetése

Köszönöm a figyelmet! Máté Miklós vezető Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Telefon: 06-1-474-5118 E-mail: mate.miklos.tszsz@mkik.hu