a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezetfejlesztési Program
Advertisements

A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Minőségmenedzsment 9. előadás
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
TÁMOP /A
Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Készítette / Author: Tuska Katalin
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Informatika a felsőoktatásban augusztus Debrecen A Magyarországon alkalmazott könyvtári szoftverek értékelése a többtényezős döntéshozatal.
A projekttervezés első lépései
Készítette: Magyar Orsolya
Előnyök és alkalmazási területek
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Operációkutatás eredete
TERVEZÉS - SZERVEZÉS - VEZETÉS
Minőségmenedzsment. Ha ugyanazt csináljuk, mint eddig, akkor ugyanazt kapjuk, mint eddig.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve.
A minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”

KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Készítette Kaponya Gergely 2014/2015 I félév Msc
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Risiko Management System bei maxon motor hungary
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Mi az az épületdiagnosztika?  Tulajdonosoknak  Vevőjelölteknek  Bérlőknek  Ingatlanforgalmazóknak  Épületkezeléssel foglalkozó szakembereknek 
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A legegyszerűbb, sokszor használható menedzsment elemzési módszerek: -Erőtér/Gyengeség-Erősség -SWOT -TIPHIB -ötletroham (brainstorming) -5W + 1H/2H -5S.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Beszerzések hatékonyság növelése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A problémafeltárás technikái
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
PMK minőségirányítási szakmai nap
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan alapvető elemzési módszerek1.
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb
Hibaelemzési módszerek
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Erősségek gyengeségek.
ABC és XYZ elemzések.
Készítette: Farkasné Veres Edina
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Varga Péter, közszolgálati CMC
Előadás másolata:

a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer. alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb menedzsment elemzési módszerek: a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.

TIPikus HIBaforrás. a lehetséges hibákról nincs adatunk, TIPikus HIBaforrás a lehetséges hibákról nincs adatunk, információnk, tapasztalatunk EZÉRT: egy jól felkészült, komplex, heterogén összetételű team tipikus hibákat határoz meg tapasztalati, szubjektív alapon

TIPIKUS HIBÁK a Cég oldaláról a megrendelők oldaláról az alvállalkozók oldaláról a megrendelők oldaláról C1.= a munkatársak felkészültségének hiányosságai A1.= nincs megfelelő kapacitás M1.= a megrendelés késedelmes leadása C2.= belső információhiány A2= információhiány M2.= nem megfelelő tájékoztatás a Cég oldaláról C3.= nem kellő időben történő tájékoztatás a megrendelő és a fuvarozó felé A3.= a „technológiai” terv hiányosságai M3.= nem megfelelő tájékoztatás, információ a Cég felé C4.= a munkavégzés feltételei biztosításának hiányosságai A4.= egyes alvállalkozók motivációhiánya M4.= az ajánlat és feltételeinek nem körültekintő áttanulmányozása C5.= a munkatársak motivációs hiányosságai A5.= a konkrét „technológiai” terv hiányosságai M5.= nem korrekt fizetési gyakorlat C6.= az új telephely megnyitásához kapcsolódó megrendelői attitűdök nem kielégítő feltérképezése A6.= egyes alvállalkozók informatikai, és/vagy szervezési hiányosságai

TIPikus HIBák

az erősségek-gyengeségek/ előnyök-hátrányok felmérése, szembeállítása ERŐTÉR ELEMZÉS CÉL: a befolyásoló körülmények/hatások felmérése; erősségeink-gyengeségeink megismerése Módszer: az erősségek-gyengeségek/ előnyök-hátrányok felmérése, szembeállítása

Használd ki, támaszkodj jobban Csökkentsd, szüntesd meg ERŐSSÉGEIDRE! Csökkentsd, szüntesd meg GYENGESÉGEIDET!

erősségei gyengeségei

javítás-fejlesztés néhány erősség és gyengeség vonatkozásában

SWOT Elemezd ki LEHETŐSÉGEIDET! Térképezd fel a FENYEGETÉSEKET, VESZÉLYEKET!

GYENGESÉG ERŐSSÉG LEHETŐSÉG FENYEGETÉS/VESZÉLY

2. S e i t o n = helyes elrendezés Az 5S program (a k ö r n y e z e t m i n ő s é g e): A minőség magában foglalja a munkavégzés és a munkakultúra minőségét is. Az 5S program célja a munkakörnyezet alkalmassá tétele a minőségi munkára illetve a minőség biztosítására. 1. S e i r i = szelektálás 2. S e i t o n = helyes elrendezés 3. S e i r o = rendben tartás, takarítás 4. S e i k e t s u = az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. S h i t s u k e = fegyelmezett magatartás, jó morál (6. Shukan = megszokás(sá válás) !)

5S: egy jellegzetes esetpélda 1. szelektálás: a régi festékporokat kivinni; a merítő kádakat átrakni a másik csarnokba; a görgősort hátrább vinni a festékszóró végével egyvonalba; a raklapokat, rekeszeket, átvinni a raktár-részbe; a csarnokban tárolt összes, nem a felületelőkészítéshez és festékszóráshoz használt segédanyagokat máshol elhelyezni; a csarnok négy sarkát és végeit kiűríteni a nem oda való dolgoktól; a dolgozói pihenő-étkező sarkot máshol kialakítani. 2. helyes elrendezés: a felületelőkészítőt a megüresedett déli csarnokrészbe keresztirányban elhelyezni; a hátsó bejáratnál, a felületelőkészítő és a szóró között és mellett a tároló területeket kialakítani; a görgősort a szóró végével egyvonalba helyezni közvetlen a nyugati csarnokrészbe; a készárú és görgőző , valamint segédanyag tárolókat kialakítani a sorok mellett. 3. rendben tartás, takarítás: a műszakok végén az új alapterület kialakítást mindig rendben átadni (utolsó 30 perc); a takarító brigád és a munkatársak tartsák és tartassák be ezt a rendet! 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása: az 5S auditok beindítása; a munkatársi javaslatok gyűjtése a CIP ládában; az 5S auditok és a javaslatok folyamatos, közös kiértékelése; a motiválási rendszer kidolgozása és bevezetése. Csak kis odafigyelés kell mindannyiunktól, hogy ez így maradjon, sőt javuljon! 5. fegyelmezett magatartás, jó morál: a teljes munkatársi körben megértetni, hogy ennek a rendnek a fenntartása a megrendelők felé a mi munkánk „tükre”; a rend, a jó munkahelyi közérzet, környezet „fél” minőség; a rendezett munkahely a vevők, megrendelők felé kitűnő „első benyomás”. Most már csak az „elsőre jót!” kell betartanunk, de ehhez már van munkahelyi háttér.

5S 1. szelektálás 5. fegyelmezett magatartás, jó morál 2. helyes elrendezés 3. rendben tartás, takarítás 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. fegyelmezett magatartás, jó morál

(egy- és többdimenziós) 5W+1H (egy- és többdimenziós)

egydimenziós 5W + 1H HOGYAN ? 5. MIÉRT? 4 .MIÉRT? 3. MIÉRT? 2. MIÉRT? OKOZAT

ingadoznaka lehívások nem tudjuk ! 5W + 1H 5. MIÉRT? ingadozás a termelésben 4. MIÉRT? 3. MIÉRT? a beszállítók nem tudják a hi.-ket tartani sok állás a soron 1. MIÉRT? 2. MIÉRT? megnőtt a soronkívüli lehívás ingadoznaka lehívások

többdimenziós 5W + 1H 5. Who= ki? HOW = 4. When= mikor? hogyan? 3.Wher= hol? 2. Why= miért? 1. What= mit?

Hogyan? településfejlesztési projekt: 1./2012.: FŐTÉR 5. ki?= Tormal/Polgi+csapat Hogyan? 1. látványterv: 03.12.-ICM/gabibá döntés: 03.16./csapat 2. Kiviteli terv: 03.30.-ICM/takjózsi döntés: 04.03./csapat 3. előkészítés: 05.02.-Tormbőcsapat 4. kivitelezés: 06.29.-ICM/gabibá 5. utómunkák: 07.22.-Tormbőcsapat. 4. mikor?= márc.1-júli 15. 3. hol?= Napsugár tér/buszford. 2. miért?= rendezvények, piacok 1. mit?= egy kulturált, komplex közösségi teret alakítunk ki

ki? Hogyan? mikor? hol? miért? mit?

5W + 2H How?- How-many?- OKOZAT 2.WHEN -MIKOR? 1.WHY -MIÉRT? gyan? OKOZAT How-many?- mennyi? 3.WHERE -HOL? 4.WHAT -MIT? 5.WHO -KI?

(halszálka, ok-okozati) ISHIKAWA (halszálka, ok-okozati) valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, és rendezése egy halszálka alakú logikai diagrammban

OKOK OKOZAT 1. 2. 3. 4. 5. 6.

F R A N C I SA LÁ TA 1. alap-anyag 2. öntet-készítés 3. össze-keverés 1.2 tojás 2 3 1 5 4 1.1 zöldségek 1.3 olaj 1.4mustár 1.5fűszer 2.1tojás-szétválasztás 2.2higiénia 2.3tartár 2.4majonéz 3.2párolás 3.1 zöldség-előkészítés 3.3 össze-keverés 5.1 vissza-tárolás 4.1 tárolás hűtőben 4.2tárolás hűtőpulton 4.3 higiénia 4.4 kitálalás 4. hűtés, tálalás 5. tárolás

5M diagram Causes EFFECT 1. 2. 3. 4. 5. request form

Pareto (ABC) elemzés a hibaokok 20 %-án keletkezik a hibák 80 %-a ; az ABC-Pareto elv: a hibaokok 20 %-án keletkezik a hibák 80 %-a ; ezek az „A” vagy kritikus hibák. Cél: ezeket kell feltárni, majd elemezni, csökkenteni, megszüntetni.

a Pareto/ABC elemzés lépései: 1. A vizsgálandó probléma és az összegyűjtendő információk/adatok meghatározása 2. A vizsgálandó időszak meghatározása 3. Információ-/adatgyűjtés, adatvételezés 4. Arányszámítás és grafikus/oszlopdiagramos ábrázolás 5. Elemzés; döntéselőkészítés/döntés.

a „20-80” (ABC/Pareto) elv érvényesülése a zavar % aránya hibaok hibaokozat arány (%) 30 A 20 80 B 10 10 C 70 10 20 10 zavarok csökkenő sorrendben A B C

a „20-80” (ABC/Pareto) elv NEM érvényesülése

a tényezők csökkenő sorrendben ABC-Pareto diagram gyakoriságok a tényezők csökkenő sorrendben

A Pareto/ABC elemzés néhány jellemzője: - feltétel: legyen elegendő, megbízható adat - adat- és információs háttere sokszor passzív - az elvnek az adott területen érvényesülni kell - legtöbbször nem utal az ok-okozati háttérre - „hatékonysághatár”: 1/4 -3/4 (1/3 -2/3 )

és befolyásoláselemzés F M E A hibalehetőség- és befolyásoláselemzés valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, három szempont (vevő - gyártó/szolgáltató -gyakoriság) szerinti súlyozása (1-10 közötti súlyszámokkal) – majd a legnagyobb rizikószámú (RPN/RPZ) hibalehetőségek „mélyelemzése”

hibalehetőség és befolyásolás elemzés F M E A Failure Mode and Effect Analysis (Fehler Möglichkeits und Einfluss Analyse) hibalehetőség és befolyásolás elemzés - Rendszer-FMEA - Interface (kapcsolódó elemek) FMEA - Tervezési(konstrukciós)-FMEA - Folyamat-FMEA

Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/1. rész B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Rendkívül súlyos hiba1.!!!   Amely csökkenti a biztonságot és/vagy sérti a törvényes előírások betartását anélkül, hogy ezzel kapcsolatban figyelemfelkeltésre kerülne sor. 10 Rendkívül súlyos hiba2.!!! Amely esetleg a biztonságot csökkenti és/vagy a törvényes előírások betartását sérti, miközben erre figyelemfelhívás történik, illetve ez a hiba a termék/szolgáltatás eladhatatlanságát eredményezi. 9 Súlyos hiba1.!! A termék/szolgáltatás fő funkcióinak kiesése. 8 Súlyos hiba2.!! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális képessége erősen korlátozott, szükség van azonnali javító jellegű beavatkozásra a használathoz. 7 Közepesen súlyos hiba1.! A termék/szolgáltatás fontos funkcióinak kiesése. Szükség van hozzáértő szakember azonnali javító beavatkozására. 6

Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/2. rész B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Közepesen súlyos hiba2.!   A termék/szolgáltatás fontos funkcionális tulajdonságainak korlátozottsága. 5 Közepesen súlyos hiba3.! A termék/szolgáltatás használati jellemzőinek kismértékű funkcionális korlátozottsága; ezt minden vevő/dolgozó érzékeli. 4 Jelentéktelen hiba. A vevőt/dolgozót csak kis mértékben érinti hátrányosan, és valószínűleg csak kis mértékben korlátozza; átlagos képességű vevő/dolgozó érzékeli. 3 Nem valószínű. Nem valószínű, hogy a hiba valamilyen észrevehető hatást gyakorol a termék/szolgáltatás használatára. Csak kvalifikált gyártó/szolgáltató, javító személyzet érzékeli. 2 Nincs kihatás. 1

1. A hibalehetőségek feltérképezése az FMEA lépései: 1. A hibalehetőségek feltérképezése 2. A hibalehetőségek súlyozása három szempont alapján; az RPZ (RPN) meghatározása 3. A legnagyobb RPZ (RPN) számú hibákkal kezdve az ok-okozati összefüggések feltárása 4. A feltárt összefüggések alapján a lehetséges megelőző intézkedések kidolgozása

- általában teljeskörűségre törekvés Néhány jellemzőjük: - általában teljeskörűségre törekvés - hosszabb idő, alaposabb munka - jelentős erőforrás- és időigény - a probléma alapos ismeretét igényli - jó akkor, ha nincsenek kiugró elemek