a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer. alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb menedzsment elemzési módszerek: a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
TIPikus HIBaforrás. a lehetséges hibákról nincs adatunk, TIPikus HIBaforrás a lehetséges hibákról nincs adatunk, információnk, tapasztalatunk EZÉRT: egy jól felkészült, komplex, heterogén összetételű team tipikus hibákat határoz meg tapasztalati, szubjektív alapon
TIPIKUS HIBÁK a Cég oldaláról a megrendelők oldaláról az alvállalkozók oldaláról a megrendelők oldaláról C1.= a munkatársak felkészültségének hiányosságai A1.= nincs megfelelő kapacitás M1.= a megrendelés késedelmes leadása C2.= belső információhiány A2= információhiány M2.= nem megfelelő tájékoztatás a Cég oldaláról C3.= nem kellő időben történő tájékoztatás a megrendelő és a fuvarozó felé A3.= a „technológiai” terv hiányosságai M3.= nem megfelelő tájékoztatás, információ a Cég felé C4.= a munkavégzés feltételei biztosításának hiányosságai A4.= egyes alvállalkozók motivációhiánya M4.= az ajánlat és feltételeinek nem körültekintő áttanulmányozása C5.= a munkatársak motivációs hiányosságai A5.= a konkrét „technológiai” terv hiányosságai M5.= nem korrekt fizetési gyakorlat C6.= az új telephely megnyitásához kapcsolódó megrendelői attitűdök nem kielégítő feltérképezése A6.= egyes alvállalkozók informatikai, és/vagy szervezési hiányosságai
TIPikus HIBák
az erősségek-gyengeségek/ előnyök-hátrányok felmérése, szembeállítása ERŐTÉR ELEMZÉS CÉL: a befolyásoló körülmények/hatások felmérése; erősségeink-gyengeségeink megismerése Módszer: az erősségek-gyengeségek/ előnyök-hátrányok felmérése, szembeállítása
Használd ki, támaszkodj jobban Csökkentsd, szüntesd meg ERŐSSÉGEIDRE! Csökkentsd, szüntesd meg GYENGESÉGEIDET!
erősségei gyengeségei
javítás-fejlesztés néhány erősség és gyengeség vonatkozásában
SWOT Elemezd ki LEHETŐSÉGEIDET! Térképezd fel a FENYEGETÉSEKET, VESZÉLYEKET!
GYENGESÉG ERŐSSÉG LEHETŐSÉG FENYEGETÉS/VESZÉLY
2. S e i t o n = helyes elrendezés Az 5S program (a k ö r n y e z e t m i n ő s é g e): A minőség magában foglalja a munkavégzés és a munkakultúra minőségét is. Az 5S program célja a munkakörnyezet alkalmassá tétele a minőségi munkára illetve a minőség biztosítására. 1. S e i r i = szelektálás 2. S e i t o n = helyes elrendezés 3. S e i r o = rendben tartás, takarítás 4. S e i k e t s u = az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. S h i t s u k e = fegyelmezett magatartás, jó morál (6. Shukan = megszokás(sá válás) !)
5S: egy jellegzetes esetpélda 1. szelektálás: a régi festékporokat kivinni; a merítő kádakat átrakni a másik csarnokba; a görgősort hátrább vinni a festékszóró végével egyvonalba; a raklapokat, rekeszeket, átvinni a raktár-részbe; a csarnokban tárolt összes, nem a felületelőkészítéshez és festékszóráshoz használt segédanyagokat máshol elhelyezni; a csarnok négy sarkát és végeit kiűríteni a nem oda való dolgoktól; a dolgozói pihenő-étkező sarkot máshol kialakítani. 2. helyes elrendezés: a felületelőkészítőt a megüresedett déli csarnokrészbe keresztirányban elhelyezni; a hátsó bejáratnál, a felületelőkészítő és a szóró között és mellett a tároló területeket kialakítani; a görgősort a szóró végével egyvonalba helyezni közvetlen a nyugati csarnokrészbe; a készárú és görgőző , valamint segédanyag tárolókat kialakítani a sorok mellett. 3. rendben tartás, takarítás: a műszakok végén az új alapterület kialakítást mindig rendben átadni (utolsó 30 perc); a takarító brigád és a munkatársak tartsák és tartassák be ezt a rendet! 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása: az 5S auditok beindítása; a munkatársi javaslatok gyűjtése a CIP ládában; az 5S auditok és a javaslatok folyamatos, közös kiértékelése; a motiválási rendszer kidolgozása és bevezetése. Csak kis odafigyelés kell mindannyiunktól, hogy ez így maradjon, sőt javuljon! 5. fegyelmezett magatartás, jó morál: a teljes munkatársi körben megértetni, hogy ennek a rendnek a fenntartása a megrendelők felé a mi munkánk „tükre”; a rend, a jó munkahelyi közérzet, környezet „fél” minőség; a rendezett munkahely a vevők, megrendelők felé kitűnő „első benyomás”. Most már csak az „elsőre jót!” kell betartanunk, de ehhez már van munkahelyi háttér.
5S 1. szelektálás 5. fegyelmezett magatartás, jó morál 2. helyes elrendezés 3. rendben tartás, takarítás 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. fegyelmezett magatartás, jó morál
(egy- és többdimenziós) 5W+1H (egy- és többdimenziós)
egydimenziós 5W + 1H HOGYAN ? 5. MIÉRT? 4 .MIÉRT? 3. MIÉRT? 2. MIÉRT? OKOZAT
ingadoznaka lehívások nem tudjuk ! 5W + 1H 5. MIÉRT? ingadozás a termelésben 4. MIÉRT? 3. MIÉRT? a beszállítók nem tudják a hi.-ket tartani sok állás a soron 1. MIÉRT? 2. MIÉRT? megnőtt a soronkívüli lehívás ingadoznaka lehívások
többdimenziós 5W + 1H 5. Who= ki? HOW = 4. When= mikor? hogyan? 3.Wher= hol? 2. Why= miért? 1. What= mit?
Hogyan? településfejlesztési projekt: 1./2012.: FŐTÉR 5. ki?= Tormal/Polgi+csapat Hogyan? 1. látványterv: 03.12.-ICM/gabibá döntés: 03.16./csapat 2. Kiviteli terv: 03.30.-ICM/takjózsi döntés: 04.03./csapat 3. előkészítés: 05.02.-Tormbőcsapat 4. kivitelezés: 06.29.-ICM/gabibá 5. utómunkák: 07.22.-Tormbőcsapat. 4. mikor?= márc.1-júli 15. 3. hol?= Napsugár tér/buszford. 2. miért?= rendezvények, piacok 1. mit?= egy kulturált, komplex közösségi teret alakítunk ki
ki? Hogyan? mikor? hol? miért? mit?
5W + 2H How?- How-many?- OKOZAT 2.WHEN -MIKOR? 1.WHY -MIÉRT? gyan? OKOZAT How-many?- mennyi? 3.WHERE -HOL? 4.WHAT -MIT? 5.WHO -KI?
(halszálka, ok-okozati) ISHIKAWA (halszálka, ok-okozati) valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, és rendezése egy halszálka alakú logikai diagrammban
OKOK OKOZAT 1. 2. 3. 4. 5. 6.
F R A N C I SA LÁ TA 1. alap-anyag 2. öntet-készítés 3. össze-keverés 1.2 tojás 2 3 1 5 4 1.1 zöldségek 1.3 olaj 1.4mustár 1.5fűszer 2.1tojás-szétválasztás 2.2higiénia 2.3tartár 2.4majonéz 3.2párolás 3.1 zöldség-előkészítés 3.3 össze-keverés 5.1 vissza-tárolás 4.1 tárolás hűtőben 4.2tárolás hűtőpulton 4.3 higiénia 4.4 kitálalás 4. hűtés, tálalás 5. tárolás
5M diagram Causes EFFECT 1. 2. 3. 4. 5. request form
Pareto (ABC) elemzés a hibaokok 20 %-án keletkezik a hibák 80 %-a ; az ABC-Pareto elv: a hibaokok 20 %-án keletkezik a hibák 80 %-a ; ezek az „A” vagy kritikus hibák. Cél: ezeket kell feltárni, majd elemezni, csökkenteni, megszüntetni.
a Pareto/ABC elemzés lépései: 1. A vizsgálandó probléma és az összegyűjtendő információk/adatok meghatározása 2. A vizsgálandó időszak meghatározása 3. Információ-/adatgyűjtés, adatvételezés 4. Arányszámítás és grafikus/oszlopdiagramos ábrázolás 5. Elemzés; döntéselőkészítés/döntés.
a „20-80” (ABC/Pareto) elv érvényesülése a zavar % aránya hibaok hibaokozat arány (%) 30 A 20 80 B 10 10 C 70 10 20 10 zavarok csökkenő sorrendben A B C
a „20-80” (ABC/Pareto) elv NEM érvényesülése
a tényezők csökkenő sorrendben ABC-Pareto diagram gyakoriságok a tényezők csökkenő sorrendben
A Pareto/ABC elemzés néhány jellemzője: - feltétel: legyen elegendő, megbízható adat - adat- és információs háttere sokszor passzív - az elvnek az adott területen érvényesülni kell - legtöbbször nem utal az ok-okozati háttérre - „hatékonysághatár”: 1/4 -3/4 (1/3 -2/3 )
és befolyásoláselemzés F M E A hibalehetőség- és befolyásoláselemzés valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, három szempont (vevő - gyártó/szolgáltató -gyakoriság) szerinti súlyozása (1-10 közötti súlyszámokkal) – majd a legnagyobb rizikószámú (RPN/RPZ) hibalehetőségek „mélyelemzése”
hibalehetőség és befolyásolás elemzés F M E A Failure Mode and Effect Analysis (Fehler Möglichkeits und Einfluss Analyse) hibalehetőség és befolyásolás elemzés - Rendszer-FMEA - Interface (kapcsolódó elemek) FMEA - Tervezési(konstrukciós)-FMEA - Folyamat-FMEA
Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/1. rész B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Rendkívül súlyos hiba1.!!! Amely csökkenti a biztonságot és/vagy sérti a törvényes előírások betartását anélkül, hogy ezzel kapcsolatban figyelemfelkeltésre kerülne sor. 10 Rendkívül súlyos hiba2.!!! Amely esetleg a biztonságot csökkenti és/vagy a törvényes előírások betartását sérti, miközben erre figyelemfelhívás történik, illetve ez a hiba a termék/szolgáltatás eladhatatlanságát eredményezi. 9 Súlyos hiba1.!! A termék/szolgáltatás fő funkcióinak kiesése. 8 Súlyos hiba2.!! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális képessége erősen korlátozott, szükség van azonnali javító jellegű beavatkozásra a használathoz. 7 Közepesen súlyos hiba1.! A termék/szolgáltatás fontos funkcióinak kiesése. Szükség van hozzáértő szakember azonnali javító beavatkozására. 6
Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/2. rész B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Közepesen súlyos hiba2.! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális tulajdonságainak korlátozottsága. 5 Közepesen súlyos hiba3.! A termék/szolgáltatás használati jellemzőinek kismértékű funkcionális korlátozottsága; ezt minden vevő/dolgozó érzékeli. 4 Jelentéktelen hiba. A vevőt/dolgozót csak kis mértékben érinti hátrányosan, és valószínűleg csak kis mértékben korlátozza; átlagos képességű vevő/dolgozó érzékeli. 3 Nem valószínű. Nem valószínű, hogy a hiba valamilyen észrevehető hatást gyakorol a termék/szolgáltatás használatára. Csak kvalifikált gyártó/szolgáltató, javító személyzet érzékeli. 2 Nincs kihatás. 1
1. A hibalehetőségek feltérképezése az FMEA lépései: 1. A hibalehetőségek feltérképezése 2. A hibalehetőségek súlyozása három szempont alapján; az RPZ (RPN) meghatározása 3. A legnagyobb RPZ (RPN) számú hibákkal kezdve az ok-okozati összefüggések feltárása 4. A feltárt összefüggések alapján a lehetséges megelőző intézkedések kidolgozása
- általában teljeskörűségre törekvés Néhány jellemzőjük: - általában teljeskörűségre törekvés - hosszabb idő, alaposabb munka - jelentős erőforrás- és időigény - a probléma alapos ismeretét igényli - jó akkor, ha nincsenek kiugró elemek