FOGYASZTÓVÉDELEM.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről
Általános áruismeret Termékfelelősség
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
G M P Dr. Hetényi László.
„Hungarikum” ELIT Klaszter Ülés Minőség biztosítás/minősítés alapjai Prof. Dr. Szigeti Jenő egyetemi tanár, intézetigazgató Szarvas
TÁMOP JÓTÁLLÁS ÉS SZAVATOSSÁG Előadók: DR. PALOTAI FERENCNÉ, az OFE Baranyai megyei elnöksége és a Baranya megyei Békéltető Testület tagja,
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Kereskedelem Szakmacsoport
Fogyasztóvédelem tanácsadóknak Esztergom, június Tudatos Vásárlók Egyesülete – Easy Learning Kft. A képzés az Európai Unió támogatásával,
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
1. Árfeltüntetés alapvető szabályai
A logisztikai rendszer részei
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Minőségbiztosítás és megfelelőség az ingatlanfejlesztésben
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
HACCP az élelmiszer-higiéniában
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Általánosságban A kötelezett helytáll azért, hogy a termék vagy szolgáltatás 1. megfelel a minőségi követelményeknek,
Felelősség, termékfelelősség
Versenyjog és fogyasztóvédelem
A kozmetikai termékekre vonatkozó szabályozás
Fogyasztóvédelem.
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
Gyógyszerek minőségbiztosítása GMP alapelvek
1 A NEMZETI MINŐSÉGÜGYI SZABÁLYOZÁSI RENDSZER Dr. Veress Gábor egyetemi tanár 2003.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
A fogyasztóvédelem szervezeti felépítése, tagozódása, feladatai.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE
1169/2011/EU jelölési rendelet
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
FOGYASZTÓVÉDELEM Kiterjedt követelményrendszer, amely a kereskedelem minden szereplőjét érinti (gyártó is lehet fogyasztó egy más üzleti kapcsolatban,
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata január 20.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
Piacfelügyelet = Veszélyes termékek kiszűrése Az áruk és szolgáltatások biztonságosságával és megfelelőségével kapcsolatos ellenőrzési és felügyeleti feladatok.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a gyakorlatban el ő forduló jogellenesen félrevezet ő tájékoztatások, az új PTK-nak.
Békés Megyei Kormányhivatal
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Fogyasztóvédelem.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
Minőségmenedzsment.
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Vásárlás az interneten
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
ÉMI Kht. Mechanikai Tudományos Osztály
Červinka - P6Če tűzoltó készülék – visszahívási eljárás
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Edelény, 2017 november 27 Kőváriné dr. Bartha Ágnes Kislépték , MAKE
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Előadás másolata:

FOGYASZTÓVÉDELEM

AZ ELŐZŐ RÉSZEK TARTALMÁBÓL

1. A FOGYASZTÓI ÉRDEKVÉDELEM ALAPVETŐ CÉLJAI: gazdasági érdekének védelme, biztonságának védelme, megteremtse az igényérvényesítés jogi hátterét, a fogyasztói jogok érvényesülése

2. A FOGYASZTÓI ÉRDEKVÉDELEM INTÉZMÉNYRENDSZERE: Állami fogyasztóvédelem Önkormányzati fogyasztóvédelem Társadalmi (civil) szervezetek a fogyasztóvédelemben - Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) - Területi Fogyasztóvédelmi Felügyelőségek (kormány-hivatalok részeként) - Európai Fogyasztói Központ (NFH-n belül) - Helyi önkormányzatok a fogyasztóvédelemben (jegyzők, képviselő testületek) - Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) - Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) - Társadalmi Egyesületek Országos Szövetsége (TEOSZ) - Tudatos Vásárlók Egyesülete - Egyéb civil szervezetek - Egyéb hatóságok a fogyasztó-védelemben, például: - Gazdasági Versenyhivatal - NAV

2. A FOGYASZTÓI ÉRDEKVÉDELEM INTÉZMÉNYRENDSZERE: 2.1. Állami fogyasztóvédelem: feladata a piacfelügyelet, a fogyasztói ismeretek bővítése, fogyasztói jogokat ismertető kiadványok megjelentetése, közreműködik az áruk biztonságosságának, megfelelősségének ellenőrzésében, betartatja a vállalkozásokkal a fogyasztókat érintő jogszabályokat.

2. A FOGYASZTÓI ÉRDEKVÉDELEM INTÉZMÉNYRENDSZERE: 2.2. Önkormányzati fogyasztóvédelem: működési engedélyek kiadása, segítik a civil szervezetek tevékenységét.   2.3. Társadalmi (civil) szervezetek a fogyasztóvédelemben: feladatuk a fogyasztók képviselete az érdekegyeztető fórumokon, a fogyasztóvédelmi jogszabályok véleményezése elősegítik a fogyasztók tájékoztatását, érdekeik képviseletét

3. A FOGYASZTÓKAT MEGILLETŐ JOGOK: A fogyasztók egészségének és biztonságának védelme. A fogyasztók gazdasági érdekeinek védelme. A fogyasztóknak az oktatáshoz és tájékoztatáshoz való joga. A jogorvoslat és a kárigény érvényesítési joga. A fogyasztói érdekek képviselete.

4. A FOGYASZTÓK EGÉSZSÉGÉNEK ÉS BIZTONSÁGÁNAK VÉDELME a gyártó köteles gondoskodni az áru biztonságáról, a forgalmazó csak olyan árut hozhat forgalomba, amely biztonságos, a forgalmazó köteles az áru biztonságosságának ellenőrzésére, a veszélyek ismertetésére, köteles tájékoztatni az áru egyéb tulajdonságairól.

4.1. Miről lehet megítélni a termék biztonságát? a termék alapvető ismérvei, összetétele, csomagolása, felhasználására vonatkozó előírások, a terméknek az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, a termék külső megjelenítése, címkézése, kezelési útmutatója, hulladékkezelési tájékoztatója, a termék használatának hatása a fokozott veszélynek kitett fogyasztókra.

4.2. A termék biztonságára vonatkozó előírások - termékfelelősség, - minőségi bizonyítvány, - megfelelőség tanúsítása, - CE jelzés

4.3. A termékfelelősség: a termékhibával kapcsolatos teljes felelősségről szól, ha a termék hibás és a hibával kapcsolatban a fogyasztónak kára keletkezik, a felelősség a gyártóé, ha a gyártó nem ismert a forgalmazót terheli a felelősség, hibásnak minősül a termék, ha nem nyújtja a tőle elvárható biztonságot, a kárt, a termék hibáját és a közöttük lévő ok-okozati összefüggést a vevőnek kell bizonyítania, nem mentesül a gyártó a felelősség alól, ha a kár bekövetkeztében egy harmadik személy vétkes magatartása is közrehatott, a gyártót a kártérítési kötelezettsége a forgalomba hozataltól számított 10 évig terheli, a hibák lehetséges típusai: konstrukciós (tervezési) hiba, gyártási hiba, tájékoztatási hiba

4.4. Minőségi bizonyítvány: lényeges tulajdonságokat műszaki adatokkal, mérési eredményekkel, vizsgálati módszerek, azonosító adatok, tartós fogyasztási cikkekhez csatolt tanúsítvány.

4.5. A megfelelősség tanúsítása: egy termék illetve szolgáltatás esetében előírt követelmények teljesülését megfelelőségnek nevezzük, megmutatja, hogy a termék vagy szolgáltatás milyen mértékben elégíti ki az előírt követelményeket, az értékelést megfelelőség-értékelő szervezetek végzik,

4.6. A CE jelzés - az EU egyik alapelve az egységes piac, az áruk és szolgáltatások szabad áramlása, - a szabad áramlás következtében nincs kötelező előzetes vizsgálat, - a CE jelölés megmutatja, hogy a forgalomba hozott termék az EU országaiban a vonatkozó piaci forgalomba hozatali jogszabályokban megkövetelt alapvető biztonsági követelményeknek megfelel, - a jelöléssel ellátott termék biztonságot jelent a felhasználóknak, - pl.:: villamossági termékek, gépek

És a folytatás...

5. A FOGYASZTÓK TÁJÉKOZTATÁSHOZ VALÓ JOGA

5.1. A tájékoztatás célja: a fogyasztó rendelkezzen kellő információval a választás megkönnyítéséhez, az áru használatához, fenntartásához szükséges ismeretekkel, az áru tulajdonságairól, minőségéről, áráról, a jogai érvényesítéséhez szükséges alapvető ismeretekkel.

5.2. A legfontosabb előírások termékcímke, használati- és kezelési útmutató, fogyasztói ár feltüntetése, megkülönböztető minőségi jelek

5.3. A termékcímke tartalma pontos megnevezés vagy védjegy vagy fantázianév, gyártó vagy forgalmazó nevét és címét, azonosítását, származási helyének megjelölését, méreteit, nettó mennyiségét összetételt, rendeltetésszerű használhatóságának vagy minőség-megőrzésének várható időtartamát, a lapvető műszaki jellemzőit,

5.3. A termékcímke tartalma minőségi osztályba sorolását, energiafelhasználásának ismérveit, környezetkímélő jellegét, megfelelőségi jelölését, engedélyszámot. esetleges veszélyességi tényezőről követelmény: magyar nyelv, közérthetően, egyértelműen, szükséges adatokkal.

5.4. A használati- és kezelési útmutató: magyar nyelven, közérthetően, egyértelműen, használat, felhasználás, eltarthatóság, kezelés módja, minőségmegtartás, tárolás, kezelés feltételei

5.5. A fogyasztói ár feltüntetése Követelmények: bruttó ár feltűntetése, a mennyiségi egységár feltűntetése, egységár forintban, árazonosítási kötelezettség, két ár esetén az alacsonyabbikat lehet érvényesíteni, az árcímke nem takarhat el fontos információt.

5.5. A fogyasztói ár feltüntetése Nem kell egységárat feltűntetni: az 50g, 50ml, vagy 5 cm alatti csomagolási egységű vagy méretű az automatákból árusított, az egy csomagban lévő, készletben árusított, a különleges díszcsomagolású, ételek készítéséhez egy csomagban összeállított árukon.

5.6. Megkülönböztető minőségi jelek: Kiváló magyar élelmiszer Kiemeli, és a többi terméktől hangsúlyosan megkülönbözteti azokat a termékeket, amelyek a magas minőségi követelményeknek eleget tesznek. Tájékoztatja és egyúttal védi a fogyasztót. Ösztönzőleg hat a minőség fejlesztésére. Hozzájárul az általános fogyasztási kultúra fejlesztéséhez.

5.6. Megkülönböztető minőségi jelek magyar termék nagydíj Célja az Európai Unió előírásainak megfelelő minőségi, környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi elvárásoknak való megfelelés elterjesztése a termék-előállítók és -felhasználók körében a fogyasztói bizalom erősítése érdekében.

5.6. Megkülönböztető minőségi jelek környezetbarát termék Azokat a termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célra szolgáló termékeké és szolgáltatásoké, megkülönböztető jelzéssel látnak el.

5.6. Megkülönböztető minőségi jelek magyar minőség háza Azon termékkel/szolgáltatással lehet pályázni, melynek jellemzői: Magyarországon fejlesztették, állítják elő, vagy/nyújtják, minőségjellemzői kiemelkedők, minőségük egyenletes, mert a termék előállítása/a szolgáltatás tanúsított minőségirányítási rendszerben folyik, vagy az egyenletesség egyéb módon bizonyítható, a termék előállítása és felhasználása/a szolgáltatás környezetkímélő.

6. A FOGYASZTÓK GAZDASÁGI ÉRDEKEINEK VÉDELME

6.1. Mit foglal magába a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat? félrevezető tájékoztató tájékoztatást, jelentős információk elhallgatása, melynek célja a vásárlók megtévesztése,

6.2. Részletezve, tilos a szakmai gondatlanság: megfelelő szakismeret, vásárló szándékos megtévesztése: pl.: minőség-megőrzési idő, vevő vásárlásra való kényszerítése: korlátozott hozzáférés hirdetése valótlanul, fogyasztói alapjogok megsértése, versenyjog megsértése, fogyasztó megtévesztése a reklámmal.

7. A JOGORVOSLAT ÉS KÁRIGÉNY ÉRVÉNYESÍTÉS

7.1. A szavatosság I. a kereskedelemben csak jó minőségű, hibátlan áru forgalmazható, a kereskedő szavatolja, hogy az áru az eladás pillanatában hibátlan, a szavatosság az eladó hibás teljesítéséért való felelősséget jelenti, a szavatossági jogok érvényesítésének ideje 2 év, kivéve a rövidebb minőségi megőrzésű termékek, ha a fogyasztó már a vásárláskor tudott a hibáról és elfogadta, akkor az erre a hibára vonatkozóan a későbbiekben szavatossági igénye nem lehet.

7.1. A szavatosság II. a szavatosság minden fogyasztási cikkre kiterjed, a bizonyítási teher az első hat hónapban a kereskedőé, a továbbiakban pedig a vevőé, a szavatossági igényét annál a kereskedőnél érvényesítheti, amelytől a terméket vásárolta, a szavatosság ideje 6 + 18 hónap, tartós használatra rendelt termékek esetében a szavatossági jogok három évre tolódhatnak, szavatossági jogok: csere, javítás, árleszállítás, elállás

7.1. A szavatosság III. Lejárt minőség megőrzési idejű élelmiszerek esetén a következő feltételekkel lehet a terméket forgalomba hozni: be kell vizsgáltatni, hogy fogyasztható-e, el kel különíteni a többi terméktől, fel kell tüntetni, hogy lejárt a minőség megőrzési ideje, le kell szállítani az árát, így a forgalomba hozatal maximális időtartama: a min. megőrzési idő 1/3-a.

7.2. Jótállás: lényege: a jótállás időtartama alatt a jótálló garantálja, hogy az érintett termék kifogástalanul fog működni, a jótállás minden 10.000 Ft-nál drágább műszaki termékre vonatkozik, a jótállás a gyártó felelőssége, a jótállás minimum időtartama 1 év, a bizonyítási teher a gyártóé, ha a termék a vásárlástól számított 72 órán belül meghibásodik, ki kell cserélni,

7.2. Jótállás II. a jótállási idő meghosszabbodik a javítási idővel, ha a javítási idő meghaladja a 15 munkanapot, cserekészüléket kell biztosítani, ha a javítási idő meghaladja a 30 napot, új készüléket kell biztosítani, ha a terméket a jótállási idő alatt már ötször javították, és hatodjára is meghibásodik, új készüléket kell biztosítani. önkéntes jótállás esetén a gyártó kedvezőbb feltételeket is megállapíthat,

7.3. Jogorvoslati lehetőségek

8. HATÓSÁGI ELLENŐRZÉS A KERESKEDELEMBEN

8.1. Az ellenőrzést az alábbi hivatalos szervek végezhetik: - Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, Gazdasági Versenyhivatal, ÁNTSZ NAV Illetékhivatal, és a területileg illetékes jegyző

8.2. Az általános ellenőrzési szempontok a fogyasztóvédelem részéről: - a működési engedély megléte, csak azzal a tevékenységgel foglalkozzon, amire engedélye szól, meglévő szakképzettség megléte, a beszerzési bizonylatok megléte, a termékek vásárlási tájékoztatója, a vásárlók könyvének elhelyezése, a fogyasztói ár feltüntetésének ellenőrzése, próbavásárlás, nyugtaadási kötelezettség ellenőrzése,

8.3. Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzési szempontja - a tisztességtelen piaci magatartást és, az ártörvény teljesítését vizsgálja.

8.4. Az ÁNTSZ ellenőrzési szempontjai: - az üzletek takarítottsága, a takarítási-fertőtlenítési szabályzat megléte és betartása az árusítás higiénás és közegészségügyi feltételeinek betartása, a forgalmazott termékek nyomonkövethetősége, eredete az élelmiszerhigiéniai feltételek betartása, a nyershús, valamint a töltelékes termékek minősége, a kereskedelmi forgalomban a hidegkonyhai és cukrászati termékek forgalmazási feltételeinek megléte, közétkeztetésben, vendéglátásban kiszolgálásra kerülő ételek hőn tartása, illetve hűtve tárolása

8.5. A NAV ellenőrzési szempontjai: - az előírt bizonylatok meglétének ellenőrzése, pénztárgépek meglétének, működésének megfigyelése, nyugtaadási kötelezettség, próbavásárlás, szállítói számlák ellenőrzése, adatszolgáltatási, bejelentési kötelezettséget importtal kapcsolatos áfa befizetése, jövedéki tevékenységek ellenőrzése, az áruk származása, a márkajelzések, védjegyek kontrollja, vámeljárások lefolytatása

8.6. A jegyző feladatai: - működési engedélyek kiadása, tevékenységek ellenőrzése, telepengedéllyel kapcsolatos feladatok, területfoglalási engedélyek kiadása, hatósági bizonyítványok kiadásával kapcsolatos feladatok, vásárlók könyvében bejegyzett elégedetlenségek kivizsgálása, stb.

VÉGRE VÉGE!!