Mesterséges intelligencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Első tapasztalatok az NIIFI-nél üzemelő infrastruktúra cloud szolgáltatással kapcsolatban Stefán Péter NIIFI RICOMNET Miskolc.
Advertisements

A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Partnerség.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
EMPOWERMENT Az alkalmazottak felhatalmazása
Digitális technika, digitális áramkörök
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Drajkó László Microsoft Magyarország
4. Kreatív döntéshozatal
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 3. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
2006. október 8.Könyves Vasárnap Mivel foglalkozik a „Mesterséges intelligencia” tudománya? A kezdetektől napjaink kutatásáig. Előadó: Nagy Sára, ELTE.
Kétszemélyes játékok Előadó: Nagy Sára.
Mesterséges intelligencia
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (ARTIFICIAL INTELLIGENCE) BEVEZETÉS.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
Elmefilozófia.
4. Elmefilozófia.
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
Mobilis robot (e-puck) robot és a Webots szimulációs rendszer megismerése szimulációs rendszer robot közepesen nehéz feladat megoldása például: vonalkövetés.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A vezető mint sikertényező szerepe egy középvállalkozás
MI A COGNITÍV PSZICHOLÓGIA? BME Pszichológia MA Tavasz 2014.
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
A hatékony stresszkezelés titkai
Pozitív gondolatok.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Filozófiatörténet előadások 1I.
MTA SZTAKI Department of Distributed Systems Mutasd a hangod! intelligens gépi jeltolmács beszéd- és halláskárosultaknak Mátételki Péter.
Részecskenyom analízis és osztályozás Pálfalvi József MSc, Intelligens Rendszerek, Önálló labor 1. Egyetemi konzulens: dr. Dobrowiecki Tadeusz (BME MIT)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Amit szívünk esdve kér, Földi kincsnél többet ér
Continuous delivery: cél a működő szoftver. Forráskód és értéke A műszaki adósság és a csődhelyzet „Kódjátszma”: irány a kiváló minőség A kód újraírásának.
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
Mesterséges intelligencia Áttekintés. Mesterséges intelligencia (MI) Artificial Intelligence (AI) Filozófia Matematika Pszichológia Nyelvészet Informatika.
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
2007. szeptember 27. DMS Forte - Dokumentumkezelési újdonságok 1 Nagyvállalati dokumentumkezelés A tartalomkezelés kálváriája ECM/OCR „Játék” a betükkel.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
SZIE GTK TTI KFI-csoport
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Mesterséges intelligencia
Sakk algoritmus.
Miért választottam a BME VIK Mérnökinformatikus alapszakot?
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Mi a filozófia?.
Nagy Roland | Robotika PMB2530, PMB2530L Nagy Roland |
Emberi és gépi morál Tomka János Bőgel György
Gépi tanulás.
ELTE Pszichológiai Intézet A mesterséges intelligencia a közeljövőben
A civil szervezetek hatásméréséről
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
A FIATAL KÖLTŐ A HALÁLRÓL AZ ÖREG A SZERELEMRŐL ÍR. „S EM UTÓDJA, SEM BOLDOG ŐSE... S EM ROKONA, SEM ISMERŐSE. N EM VAGYOK SENKINEK ”
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Pozitív gondolatok.
Előadás másolata:

Mesterséges intelligencia Lakatiné Kulcsár Kitti Új eszközök és technológiák, 2016-17/2

Alapok Nem (csak) az Ex Machinában látható embertől megkülönböztethetetlen járkáló, beszélő robot!

Alapok MI alapgondolata: Minden emberi gondolat egy kiértékelés, az emberi agy is egy computer.

Alapok MI működésének alapja: Kétszemélyes játékok Keresési algoritmus Nyerő stratégia Minimax algoritmus C. Shannon: nem lehet vágás

Alapok MI működésének alapja: α-β vágás A minimax felderíti a fa azon részeit is, amit biztosan vágni lehetne. P. Winston: „Ha van egy ötleted, ami biztosan rossz, ne töltsd azzal az időt, hogy belásd, mennyire így van.”

Múlt 2. világháború Alan Turing Enigma kb. 10114 lehetőség Bomba GYORSASÁG!

Múlt 1950-es évek: fejlődés Sakk, dáma, tic-tac-toe

Múlt Turing-teszt:

Múlt Turing-teszt legfőbb kritikusa: John Surle Kínai szoba:

Múlt John Surle: „Senki sem gondolja, hogy egy vihar számítógépes szimulációjától eláznánk. (…) Mi visz rá tehát embereket annak feltételezésére, hogy a mentális folyamatok számítógépes szimulációja mentális folyamatokat mutatna fel?”

Múlt Továbi kritikák: A „párbeszéd szimulálása” csak kevéssé tekinthető az intelligencia jelének. Vannak emberek, akik megbuknának. A teszten olyan ember is megbukhat, aki nem hajlandó a feltételek szerint együttműködni – ezt a reakciót egy intelligens gép részéről sem zárhatjuk ki; az együttműködés megtagadása nem egyenlő az értelem hiányával.

Múlt Igazi áttörés: 1997, Deep Blue vs. Garri Kaszparov

Múlt 2011, New York: Jeopardy!, WATSON „Én azt hittem, hogy az ilyen technológia még fényévekre van, de nem. Itt van. A megroppant egom rá a bizonyíték.”

Jelen MI nehézségei: Interdiszciplináris (filozófia, pszichológia, matematika, fizika) Test-elme probléma Mozgatás Felismerés Jelentés Kíváncsiság hiánya

Jelen MI nehézségei: A megtanult dolgok ösztönössé válnak és gondolkodás nélkül csináljuk őket. Hogyan tanul az ember? Kötéltáncos

Jelen Luc Steels robotjai: Félelmetes!!!

Jövő Hadi ipar: 2015, Pentagon Védelemtudományi Bizottsága tanulmány intelligens aknák Fő visszatartó erő: Felelősségvállalás Művégtagok

Jövő Stephen Hawking: A sci-fi-k valóra válnak Váncza József: MTA SZTAKI Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratóriumának vezetője „A mesterséges intelligencia (…) adott célok elérése érdekében a lehető legjobbat teszi.” „… az ily módon működő intelligens ágensek belátható idővel alkotóik számára is felfoghatatlan bonyolultságú, ugyanakkor önmagukban fejlődőképes és autonóm rendszerekké válnak.”

Jövő „Ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia ’Góleme’ ne nőjön alkotója fölébe, fel kell tudni oldani az autonóm, célorientált és együttműködő viselkedés, (…) az információ megosztás, a biztonság és a bizalom dilemmáit. Választ kell találni arra a kérdésre, hogy az automatizálás, ami sok tekintetben könnyíti az életünket, milyen értelmes és megbecsült munkalehetőségeket szüntet meg, valószínűleg mindörökre. (…)

Jövő A továbbiakban nem kerülhető el, hogy mélyebben megértsük az emberi szellem természetét: az önreflexiót, a kreativitást, az értelem és az érzelem viszonyát, valamint a tudás, a hatalom és az erkölcs kapcsolatát – mindazt tehát, ami a műszaki megközelítésből kimaradt.” 

Források https://hu.wikipedia.org/wiki/Mesters%C3%A9ges_intelligencia http://www.ng.hu/Tudomany/2015/03/23/Ember-altal-krealt-ellenseg http://www.ng.hu/Civilizacio/2016/09/05/Robotok-szerepe-a-jovo- haboruiban http://galaktika.hu/itt-a-gondolatvezerelt-mukar/ Stuart Russel, Peter Norvig: Mesterséges intelligencia, Panem Kft., 2005 Mesterséges intelligencia alapjai 1. jegyzet, D. Váncza Imre, 2016, BME