MEK - Mesterpedagógus Kutatás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
A tanári munka értékelése
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A szaktanácsadás támogató szerepe
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A pedagógusminősítési rendszer
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
A gyakorlatvezető mentor
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
A nevelési-oktatási program előzményei
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A szaktanácsadó segítő szerepe
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Dr. Schiffer Csilla. „reflektív tanításon olyan, a pedagógiai tevékenységet folyamatosan és tudatosan elemző gondolkodást és gyakorlatot értünk, mely.
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Pedagógusminősítés, tanfelügyelet
A Kutatótanár fokozat fejlesztésével kapcsolatos eredmények, dilemmák A pedagógusminősítési rendszer kiegészítése, kipróbálása és korrigálása a TÁMOP-3.1.5/
Fókuszcsoportos interjú
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A Mesterpedagógus és Kutatótanár Pilotprogram a pedagógus életpályamodell két legmagasabb fokozatának kidolgozására irányuló fejlesztések bemutatása Marosi.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
TÉMASZIGET Kutatótanárok, vezető-,támogató- és innovatív mesterpedagógusok Mit kutat a kutatótanár? Kik az ezermesterek? Brassói Sándor, Marosi Katalin.
Természettudományos nevelés Réti Mónika kutató Kutatási, Elemzési és Értékelési Igazgatóság Iskola- és Módszertanfejlesztő Központ V.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Az e- portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében TÁMOP.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Marosi Katalin Oktatási Hivatal
Mester(ség) Mócsánné NagyÁgnes innovátor mesterpedagógus
Barcsák Marianna KPSZTI
„Az akarat nem elég; tenni is kell.” Goethe
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
„Egy csónakban evezünk” Mesterpedagógusok III. Sonkádi Szabadegyeteme
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

MEK - Mesterpedagógus Kutatás ELTE Neveléstudományi Intézet Vezető kutatók Szakmai vezető Szakmai asszisztens Fehérvári Anikó, Kálmán Orsolya, Kolosai Nedda, Kopp Erika, Lénárd Sándor, Rapos Nóra, Serfőző Mónika, Széll Krisztián, Vámos Ágnes Szivák Judit Pesti Csilla Oktatási Hivatal Projektigazgatóság Cím: H–1055 Budapest, Szalay u. 10–14. Postacím: H-1055 Budapest, Honvéd u. 20/a www.oktatas.hu  

Előzmények A pedagógusminősítési rendszer kiegészítése, kipróbálása és korrigálása a TÁMOP- 3.1.5/12-2012-0001 azonosító számú projekt keretében A hiányzó mester és kutató fokozatok kidolgozása és kipróbálása Konzorcium: T-Tudok Zrt NYmE PSZK Expanzió Kft Qualitas Kft ELTE PPK: NOIR csoport és fejlesztő csoport 1 2 3

A fokozatok kialakítását meghatározó inputok Nemzetközi tanulmányok Hazai szabályozás NOIR Szakértői diskurzusok Célok és alapelvek Kérdőíves vizsgálat ( 5000 fő) Fókusz csoportok ( pedagógusok, vezetők, szakmai szervezetek) Véglegesítés: szakértők és pilotban résztvevők (1300 fő) megerősítő visszajelzései 1 2 3

Mesterpedagógus - Kutatópedagógus Alapkérdések Életpálya modell és a köznevelési rendszer fejlesztésének kapcsolata? A pedagógus oktató-nevelő munkájának minősége Szakma és a köznevelés professzionalizálódása, fejlődése, erőforrás teremtése :a legeredményesebb oktatási rendszerek egyik sajátossága a tudásmenedzsment felértékelődése 1 2 3 Pedagógus I. II. Mesterpedagógus - Kutatópedagógus kompetenciák tanóra/ foglalkozás  életút egyén eredmények, gazdagodó kompetenciarendszer tanórán túl a jövő szakmai tőkéje szervezet, hálózat erőforrásokba való befektetés a tudás rendszerszintű hasznosulása

A kutatás – fejlesztést meghatározó szempontok A mester és kutató pedagógus fokozatnak: hozzá kell járulnia a köznevelési rendszer eredményességének javításához A pedagógust szervezeti (szakmai közösség) kontextusában értelmezi (problémafókusz, szándéknyilatkozat) A tudatosan tervezett, folyamatos szakmai fejlődést, tudásteremtést és tudásmegosztást támogatja (felkészülési szakasz, mesterprogram) Visszahat az életpálya rendszer többi elemére – professzió kép A köznevelésben tapasztalható problémák feltárására, megoldására és a fejlesztések előmozdítására, az eredmények megosztására kell irányulnia 1 2 3

Tevékenységmodellek A mesterpedagógus fokozat négydimenziós tevékenységmodellje A kutatópedagógus fokozat háromdimenziós tevékenységmodellje 1 2 3

Mesterpedagógus A mesterpedagógus mindenekelőtt olyan kiváló pedagógus, aki szakmai tevékenységével, magas szintű oktató-nevelő munkájával modellként szolgál kollégái számára. A mesterpedagógus szakmai tevékenysége jelentősen hozzájárul az oktatás-nevelés eredményességének növeléséhez. A mesterpedagógus szakmai tevékenységei négy dimenzió mentén definiálhatóak: a nevelés és tanítás eredményességét szolgáló innovációs tevékenységek, tudásmegosztási tevékenységek, kutatási tevékenységek és a folyamatos szakmai fejlődést szolgáló tevékenységek A mester- és kutatópedagógusokat mindenekelőtt az emeli ki a pedagógus szakma egészéből, hogy kitüntetett szerepet kapnak az eredményes szakmai munkához szükséges tudás teremtésében, megosztásában és alkalmazásában. A pedagógusok ezen szakmapolitikai elvárások mentén írták pályázatukat! 1 2 3

A kutatás céljai Hogyan konstruálják a pedagógusok egy oktatáspolitikai elvárás-rendszer mentén a mesterpedagógus tevékenységrendszert, szerepet? innovációs tevékenységek, tudásmegosztási tevékenységek, kutatási tevékenységek és a folyamatos szakmai fejlődést Milyen hatása lehet 5 év múlva ezeknek a programoknak a közoktatásra? Milyen lesz a közoktatás, ha megvalósulnak? 1 2 3

Mesterpedagógusi pályázat részei Önéletrajz Szakmai életút bemutatása és elemzése Szakmai tevékenység a 4D mentén 3-5 választott dokumentum Bemutatóportfólió Felkészülési terv megvalósításának bemutatása (4D) Max. 6 válaszott dokumentum (visszajelzések, vélemények is a szakmai közösségtől) Mesterprogram 5 évre szóló általános terv Első szakasz részterve Szándéknyilatkozat Eredetiségnyilatkozat 1 2 3

Kutatási folyamat 1 2 3 Célok rögzítése Céloknak megfelelő elsődleges kódrendszer Tesztelés (Próbakódolás) Kódrendszer végleges kialakítása Kódrendszer betanítása Kódolás Feldolgozás Összefüggés-keresés Feldolgozás eredményeinek elemzése Elemzés Kötet, folyóirat cikkek, konferencia megjelenés Továbblépés kutatási lehetőségei 1 2 3

Kódrendszer pillérei Mesterprogramon kívüli adatok, háttérváltozók Mesterprogram részeinek, céljainak összegzése Előzmények Helyzetelemzés és ennek tartalmi elemei A mesterprogram tevékenységei és ezek jellemzői (4D megjelenése, szereplők, tevékenységterületek kapcsolatai, fejlesztési területek kapcsolatai) Mesterprogram eredményei (szereplők, változások a tervezett szakmai önfejlődés nyomán, produktumok, eredmények és tevékenységek kapcsolata) A kódoló általános benyomása a programról, annak fő részeiről 1 2 3

Kódrendszer kapcsolódásai OFI Sági Matild (2015, szerk.): A pedagógushivatás megerősítésének néhány aspektusa. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2015. 91 oldal (ISBN 978-963- 682-878-3) Jaap Scheerens - Bob Witziers - Rien Steen (2013): A Meta-Analysis of School Effectiveness Studies. Revista de Educación, 361. Mayo - agosto TALIS: Teaching Excellence through Professional Learning and Policy Reform Lessons from around the World 2016. Paris: OECD Published Innovatiemonitor Primair Onderwijs. Yolande Emmelot, Guuske Ledoux, Ineke van der Veen & Iris Breetvelt. SCO-Kohnstamm Instituut van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Universiteit van Amsterdam (SCO-rapport nr. 807, projectnummer 40218). 1 2 3

Kódolási tevékenység 1. kör 2. kör MESTER Innovátor 557 Képző 38 Vezető 118 Mentor 126 KUTATÓ 102 Összesen: 941 1 2 3 1. kör 11 vezető kutató 16 kódoló 477 mesterprogram 2. kör 9 vezető kutató 362 mesterprogram 839 mesterprogram

Várható eredmények, továbblépési lehetőségek Mesterpedagógusok probléma-céltételezései saját pedagógiai tevékenységük, szervezetük és a köznevelés fejlesztése kapcsán A célok megvalósítását szolgáló tevékenységek és tervezett eredmények mintázatai a folyamatos szakmai fejlődés, az innováció, a kutatás és a tudásmegosztás területein Az eredmények összevetése más adatbázisokkal ( TALIS, KOMP, ) A programok megvalósításának szereplői, hatásuk a szűkebb és tágabb szakmai környezetre A programok megvalósítása, a fejlesztési folyamatok tapasztalatai ( nyomon követés) 1 2 3

Köszönöm a figyelmet! Vezető kutatók Szakmai vezető Szakmai asszisztens Fehérvári Anikó, Kálmán Orsolya, Kolosai Nedda, Kopp Erika, Lénárd Sándor, Rapos Nóra, Serfőző Mónika, Széll Krisztián, Trentinné Benkő Éva, Vámos Ágnes Szivák Judit Pesti Csilla Oktatási Hivatal Projektigazgatóság Cím: H–1055 Budapest, Szalay u. 10–14. Postacím: H-1055 Budapest, Honvéd u. 20/a www.oktatas.hu