Játékelméleti megközelítés Oligopol piacok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

A játékelmélet alapfogalmai
Potenciál játékok A játékoknál minden játékosnak saját nyereménye van és azt kívánják maximálni. A potenciál játékoknál létezik egy V(s1, …, sN) potenciálfüggvény,
Játékelmélet Gyáva nyúl.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Effektív-e a verseny a szélessávú piacon?
Tökéletes verseny és monopólium
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
A verseny - a piac alkotója
A piac Szakiskola.
Piaci formák fajtái.
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Konfliktus és kooperáció
Minőségmenedzsment alapelvek
Játékelmélet és kísérletek
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
Csalók és együttműködők
Alapfogalmak.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
KONFLIKTUSMODERÁLÁS n SZÜKSÉG- SZERŰEK n TERMÉSZETESEK n DEMOKRATIKUS EGYÜTTÉLÉS  TÖBB KONFLIKTUS  KRITIKUS ÉRTÉKIG!!
Játékelmélet Nash, dominancia.
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Fogolydilemma (3. előadás)
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Bauer András - Berács József:
JÖVŐKÉPEK, SZCENÁRIÓK GYAKORLAT KULCSSZAVAK: COACH, COACHEE, COACHING, COACH KÉPZÉS Saját jövőkép készítése, átalakítása és átkeretezése Magyar Coachszövetség.
Játékelmélet Kovács Dániel László Intelligens Rendszerek kutatócsoport
Sapientia-Csíkszereda ILLYES LÁSZLÓ Grundfoci-csapatválasztás. A Pál utcai fiúk és két célfüggvény.
Vizsga feladatok (Minta)
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
Az információ-tartalom mérése Állapothalmaz, esemény
Játékelmélet - bevezetés
2. Döntéselméleti irányzatok
Logikai programozás 2..
A kvantifikáció igazságfeltételei “  xA(x)” akkor és csak akkor igaz, ha van olyan objektum, amely kielégíti az A(x) nyitott mondatot. “  xA(x)” akkor.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Stratégiai játékok. Mit nevezünk stratégiai játéknak? Az ilyen típusú játékokban a játékosok megadott szabály szerint lépnek. Általában kötelező lépni.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Vállalati stratégia március március március 28.
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Mérő László egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet Kooperáció és versengés egyidejűleg Gyula, április 1.
Mikro- és makroökonómia Monopolisztikus verseny, Oligopóliumok Szalai László
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Az amőba játék algoritmusa. A játék  Az amőba játék, vagy ahogy Magyarországon sokan ismerik, az ötödölő, az egyik legnépszerűbb logikai játék. Sikerét.
Bevezetés a játékelméletbe
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
9. tétel.
TM és a „fogolydilemma”
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Árverseny, Árvezérlés, Kartell
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Versenyhelyzet- elemzés
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Játékelméleti megközelítés Oligopol piacok
Előadás másolata:

Játékelméleti megközelítés Oligopol piacok

Játék: olyan döntési helyzet, amelyben a szereplők kölcsönös függnek egymástól A játék leírásához szükséges:  a játékosok halmaza,  a stratégiák halmaza,  visszajelzés, hogy mi a különböző stratégiakombinációk kimenetele („kifizetése”) Játékok osztályozása:  Statikus és dinamikus.  Egyszeri és ismétlődő.  Szimultán és szekvenciális.  Kooperatív és nem kooperatív.

A fogolydilemma játék „B” játékos Tagad Vall „A” játékos (-1 ; -1) Két betörőt (A-t és B-t) a rendőrség letartóztat, amikor éppen kipakoltak egy lakást. Ez bizonyítható. Nem bizonyítható azonban, hogy a két rabló megölte a lakás idős tulajdonosnőjét, akit holtan találtak az egyik szobában. Az igazság kiderítése érdekében az ügyész elkülöníti a két gyanúsítottat, hogy ne tudjanak egymással kommunikálni, és a következő alkut ajánlja: Ha továbbra is amellett marad mindkettő, hogy csak a betörést követték el, akkor csak ezért tudja őket elítélni, ami 1-1 év börtönbüntetést jelent. Ha viszont csak az egyik tagadja a gyilkosságot, a másik viszont az igazságszolgáltatással kooperálva kijelenti, hogy társa ölte meg az idős asszonyt, akkor a tagadó személyt gyilkosságért 10 évre elítéli, a másikat pedig elengedi. Ha mindketten vallanak, azaz egymást vádolják a gyilkossággal, akkor ezt nyilván együtt követték el, de mivel együttműködtek az ügyész 5-5 évre küldi mindkettőt a börtönbe. „B” játékos Tagad Vall „A” játékos (-1 ; -1) (10 ; 0) (0 ; 10) (-5 ; -5)

A fogolydilemma játék A játék kifizetését a táblázat tartalmazza Könnyen belátható, hogy játék stabil megoldása a kölcsönös vallomás. Ez domináns stratégián alapul Nem optimális megoldás! Tipikusan jellemző az oligopol piacokra A kooperációnál előnyösebb az egyoldalú csalás „B” játékos Tagad Vall „A” játékos (-1 ; -1) (10 ; 0) (0 ; 10) (-5 ; -5)

Oligopolpiaci döntések Mi a racionális viselkedés olyan helyzetben, amikor az egyes résztvevők döntésének eredményét a többiek döntése is befolyásolja? Alapfeltevések a nem kooperatív oligopolpiaci játékoknál: Racionális szereplők (profitmaximalizálás) Stratégiai viselkedés (a rendelkezésre álló információk felhasználása, várakozások kialakítása)

Oligopólium- mo ellek d Döntés sorrendje Egyszerre (szimultán) Egymás után (szekvenciális) Döntési változó Mennyiség (q) Cournot (mennyiségi verseny) Stackelberg (mennyiségi vezérlés) Ár (p) Bertrand (árverseny) Árvezérlés d

Játékelméleti alapfogalmak Játék normál formája: olyan mátrix, amely az egyes játékosok számára elérhető stratégiákat tartalmazza és megadja az egyes stratégia- kombinációkhoz tartozó kifizetéseket. Teljes (kifizetések ismertek), de nem tökéletes információ (saját lépésük előtt nem figyelhetik meg a másik játékos lépését) – szimultán játékoknál. (Szigorúan) domináns stratégia: amelyik bármely más stratégiánál nagyobb kifizetést ad, függetlenül attól, hogy mit lép a többi játékos. (Szigorúan) dominált stratégia (s’): ha van a játékosnak egy másik stratégiája (s”), amely mindig nagyobb kifizetést ad, függetlenül attól, hogy a többi fél mit lép. El kell vetni!

Nash-egyensúly Ha a többi játékos adott stratégiája mellett egy vállalat sem érhet el magasabb kifizetést egy másik stratégiát választva. Ekkor: minden játékos stratégiája a legjobb válasz a többiek egyensúlyi stratégiájára. Másképpen: a játékosok egy stratégia-együttese (halmaza) Nash-egyensúlyt alkot, ha egyik játékosnak sem érdemes egyoldalúan eltérnie az egyensúlyi stratégia-együttesben szereplő saját stratégiájától – egyik játékosnak sem származik előnye abból, ha stratégiáján változtat, amíg a többi játékos azonos módon játszik tovább.

Példa a domináns stratégiákon alapuló egyensúlyra Két nagy üdítőgyártó vállalat marketing-stratégiát alkot Ha a Super Bowl közben vásárolnak reklámidőt, akkor a versenytárs kárára növelhetik a piaci részesedésüket Ha egyikük sem reklámoz, akkor a részesedések változatlanok Ha mindketten reklámoznak, akkor szintén Ugyanaz, mint a fogolydilemma! Pepsi Reklámoz Nem reklámoz Coca-cola (–1 ; –1) (5 ; – 5) (–5 ; 5) (0 ; 0)

Nemek harca játék Itt nincs domináns stratégia A másik játékos döntéseire adott legjobb válaszok Egyik játékos sem érdekelt a döntés megváltoztatásában, feltéve hogy a másik játékos sem változtat Adott játéknak több Nash-egyensúlya is lehet „Nemek harca” játék: Hová mennek kikapcsolódni? Fiú Színház Focimeccs Lány (4 ; 2) (0 ; 0) (2 ; 4)

Nemek harca játék szekvenciálisan A fiú már a lány „fejével” gondolkodik, mielőtt a döntést meghozza. Kifizetések: F, L 0, 0 Színház Lány Foci Foci 4, 2 Fiú 2, 4 Színház Színház Lány Foci 0, 0

Példa szekvenciális játékra: piacra történő belépés A Belépő vállalat a Monopolista „fejével” gondolkodik, mielőtt a belépési döntést meghozza. Kifizetések: B, M -10, -3 Harcol: árat csökkent A Monopolista választása Belép a piacra Nem harcol: Változatlan ár 2, 4 A Belépő választása 0, 8 Változatlan ár Nem lép be A Monopolista választása Árcsökkentés 0, 4

Cournot-modell (mennyiségi verseny) Döntési változó: mennyiség Szimultán döntések Statikus modell

Melyik stratégiakombináció a játék Nash-egyensúlya? /p=140-Q, c=20/ 1800, 1800 1500, 2000 1350, 2025 q1=40 2000, 1500 1600, 1600 1400, 1575 q1=45 2025, 1350 1575, 1400

Melyik stratégiakombináció a Nash-egyensúly? S2 q2=30 q2= 40 q2= 45 S1 dominált stratégia 1800, 1500, 1350, 1800 2000 2025 q1=30 2000, 1600, 1500 1600 1400, 1575 q1=40 2025, 1350 1575, 1400 1350, 1350 q1=45 dominált stratégia

Stackelberg-oligopólium: modellfeltételek Stratégiai változó: mennyiség Szekvenciális döntés:első vállalt dönt előbb Az alapmodell további paraméterei: Egy vezető, egy követő vállalat Homogén termék Azonos költség

Stackelberg: szekvenciális változat p = 14 – Q; MC1 = MC2 = 2 Kifizetések: V, K 18, 18 15, 20 9, 20, 15 16, 16 6, 12 9 12, 6 0, q2 = 3 q2 = 4 q2 = 6 q2 = 3 A Követő választása q = 3 1 q1 = 4 A Vezető választása A Követő választása q1 = 6 A Követő választása q2 = 6

Stackelberg: szekvenciális változat p = 14 – Q; MC1 = MC2 = 2 Kifizetések: V, K q2 = 3 18, 18 15, 20 q2 = 4 A Követő választása 9, 18 20, 15 q2 = 6 q2 = 3 q2 = 4 q = 3 1 q1 = 4 A Vezető választása A Követő választása 16, 16 q2 = 6 q2 = 3 q2 = 4 6, 12 18, 9 q1 = 6 A Követő választása 12, 6 0, 0 q2 = 6

Az első lépés előnye: mennyiségi verseny esetén Az elsőként lépő előnyben van Követő többletinformáció birtokában van (ismeri a vezető kibocsátását), mégis rosszabbul jár. Feltétel: Elköteleződés az adott output mellett (lépés visszafordíthatatlan) – ha a vezető lépése nem „hiteles”, a Cournot-kimenet valósul meg. Módszerek az elköteleződésre pl. Kapacitás kiépítése Előzetes reputáció Előzetesen piacra vinni az adott mennyiséget

Bertrand-verseny, modellfeltételek Stratégiai változó: ár Szimultán döntés Az alapmodell további paraméterei: Azonos költség Nincs kapacitáskorlát Homogén termék

A Bertrand-modell logikája Ha a két vállalat terméke homogén, a vásárlók számára egyenértékűek (tökéletes helyettesítők) Ilyenkor a vásárló mindig az olcsóbbik terméket vásárolja Ha az egyik vállalat csak kicsit alacsonyabb árat határoz meg, mint a másik, megszerezheti a teljes piaci keresletet Mindaddig, amíg az ár magasabb a határköltségnél, ezzel növelni tudja a profitját. És így tovább! „B” Q = 14 − P; MC1 = MC2 = 2 P=7 P=8 „A” p = 7 (17,5; 17,5) (35 ; 0) p = 8 (0; 35) (18 ; 18) p = 7 p = 8

Hosszútávon előnyösebb-e a kölcsönös kooperálás, mint a dezertálás?

Ismétlődő játék Egy periódusos fogoly-dilemma játékban a vállalatok többet fognak termelni és kisebb profitjuk lesz, mintha összejátszanának Az összejátszás valószínűbb a többperiódusos – ismétlődő - játékban Büntetés: egy periódusos játékban nem lehetséges, ismétlődő játékban igen Ismétlődő játék esetén a vállalat befolyásolhatja riválisának magatartását jelzésekkel Fenyegetésekkel, büntetéssel a következő játékban

Fogolydilemma - újra Tekinthető-e törvényszerűnek a nem kooperál-nem kooperál stratégia kombináció? Hogyan lehet elérni a kooperál-kooperál kombinációt? A dilemma megoldásához komplexebb stratégia kell. A játék ismétlődése során alakulhat ki a kooperáló stratégia stabilizálódása Viszonosság stratégiája (Vanberg 1986) Tit for tat (Axelrod 1984) Megtorló stratégia (Hirsleifer 1982)

Axelrod versenye 1979-ben Robert Axelrod versenyre hívott sok ismert tudóst a sokmenetes fogolydilemma megoldására. Minden stratégiának 200 lépésből álló fogoly dilemma játékot kellett lejátszani. A programok minden lépés után 3-3 pontot kaptak ha mindketten kooperáltak és 1-1 pontot, ha mindketten dezertáltak. Ha az egyik program dezertált, míg a másik kooperált, akkor a dezertáló 5 ponttal lett gazdagabb, míg a kooperáló fél nem kapott pontot. Az elvileg az eredmények 0 és 1000 pont közé eshettek, ám a gyakorlatban 200 és 600 pont közötti eredményt értek el a versenyzők. 200 pontot ér el egy program, ha ő és a versenytársa a játszma végéig dezertált, míg 600 pontot úgy lehet szerezni, ha mindkét program mindvégig kooperál egymással.

Axelrod versenye A versenyből győztesként kikerült tit for tat stratégia, ami a feltételes kooperáció elvén alapul. Ennek megfelelően a következő, meglehetősen egyszerű stratégiát alkalmazta: kooperatív lépéssel kezd, s azután mindig azt lépi, amit az ellenfél lépett az előző lépésben, azaz megismétli a rivális döntését. A tit for tat döntési szabály ma már valószínűleg a legismertebb szabály a fogoly dilemmában. Ne légy irigy! Ne dezertálj elsőként! Gondolj a következő interakcióra! Módosítsuk a nyereségeket! Gondoskodjunk egymásról! Alkalmazzuk a kölcsönösséget!

Tanulságok A dinamikus játékok eltérő eredményeket hoznak, mint azok, amiket szimultán játszanak Dinamikus esetben az eredmények függnek a cégek stratégiáinak hitelességétől, hírnevétől, tanulási folyamatától Hihető és nem hihető stratégiák közötti különbségtétel - elkötelezettség kérdése