Oblath Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
2004-es gazdasági kilátások és veszélyek az EU belépés küszöbén
A KKE országok euró-csatlakozásának feltételrendszere a válság fényében Wisniewski Anna.
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Gazdasági és piaci fejlemények Magyarországon 2010-ben Treasury Club Konferencia Barta György, CIB Elemzés Budapest, május 27.
A gazdaság nemzetközi versenyképessége: értelmezések, mutatók és néhány tanulság Gáspár Pál (ICEG) Oblath Gábor (MNB, monetáris tanács)
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
A nemzetközi monetáris és pénzügyi rendszer. Alapvető fogalmak Nemzetközi monetáris rendszer Nemzetközi pénzügyi rendszer Lehetetlen hármasság Tőkeliberalizáció.
Makrogazdasági kilátások ALUTA konferencia november 12.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Makroökonómia Mundell-Fleming.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Mikor legyen Magyarországon euro? A magyar gazdaság felzárkózási kilátásai Simor András május 19.
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Inflációs kilátások ra Kovács Mihály András November.
Kell-e újraírni az eddigi forgatókönyveket? Eger, 46. közgazdász-vándorgyűlés Varga Mihály június 26.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Gazdaságpolitikai dilemmák: Felzárkózásvagylemaradás Mádi László Mádi László Közgazdász Vándorgyűlés,
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Mit kíván a külföldi befektető? Alacsony adót vagy költségvetési fegyelmet? Kormányzati hatékonyság és üzleti környezet: adalékok a növekedés intézményi.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Gondolatok az euro bevezetése kapcsán Csermely Ágnes dec. 3.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
TÖRÖKORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ Készítette: Harcsa Henrietta.
A minősítés és a standardok szükségessége a civil szektorban Szekér András „Bizalom és átláthatóság a civil szektorban” konferencia.
Gondolatok a makrogazdasági stabilizációról és a versenyképességről egy évtizeddel az évi stabilizációs program után Oblath Gábor MNB Monetáris Tanács.
ICEG E urópai Központ Az euró-övezethez történő csatlakozás stratégiái Közép-Kelet- Európában GÁSPÁR PÁL Budapest, 2004 május 26.
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Oblath Gábor MNB Monetáris Tanács és Corvinus Egyetem
Szent István Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kar Az EU- tagság és a gazdaság fellendülése közötti téves kapcsolat vizsgálata.
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI. Makrogazdasági fejlődések a közelmúltban (1)  Infláció (a fogyasztói árak mutatóival kifejezve) Éves ráta  4,87% (2006.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Európai Uniós ismeretek
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
A külső egyensúlytalanság növekedési hatása a balti államokban
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Fizetési mérleg jelentés április
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Oblath Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és KOPINT-TÁRKI
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

Oblath Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet 2017. évi Közgazdász vándorgyűlés Gazdaságpolitikai szekció Az euró bevezetéséről – az újabb tapasztalatok fényében [Adalékok az euró hazai bevezetéséhez, egy nem euró- ellenes kormányt feltételezve] Oblath Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet

Tézisek (I) Magyarország érdekében áll az eurózónához (EZ-hez) való felkészült („jó”) csatlakozás és az ehhez szükséges lépések megtétele, ámde a felkészületlen („rossz”) csatlakozás következményeinek , illetve az EZ kereteiben nehezen kezelhető gazdaságpolitikai hibáknak és makrogazdasági problémáknak a megoldása rendkívül költségesnek bizonyulhat (a saját valutával együtt két „végső mentsvár” megszűnik)  erről szól a dél-európai EZ-országok krízise Bár fontos a politikai szándék és a támogatottság, az euró-bevezetésre való felkészültség megítélése alapvetően szakmai kérdés, amelyet nem szerencsés népszavazási témává tenni Magyarországnak az euró-bevezetésnek a MK-on túlmutató, hazai feltételeinek megteremtésére kellene összpontosítania Az EZ konstrukciós hibáiból eredő gondok (különösen: az EZ deflációs hajlama) az EZ-n kívül is sújtanak bennünket, anélkül azonban, hogy a konstrukció javításába beleszólhatnánk

Tézisek (II) SI (kedvezőtlen) vs. SK (kedvező) tapasztalatai: az EU átlagához mért növekedésben mért sikeres csatlakozáshoz nem az induló fejlettségi szint (EU28-hoz SI 2007: 87%; SK 2009: 71%) hanem elsősorban a felkészültség számít (2016 - SI: 83%; SK: 77%) FI (vs. SE) tapasztalatai: az EZ-n belül magas fejlettségi szinten és makrogazdasági stabilitás mellett is lehet olyan bajba jutni, amelyen rövid távon segíthetne a valuta leértékelődése de erősen kétséges: szerkezeti problémák tartós kezeléséhez hozzájárulhat-e a valuta (tartós) leértékelődése Magyarország csak látszólag (a MK-ok szerint) közel euró-érett; arra kell programot kidolgozni, hogy érdemben is éretté váljék az euró bevezetésére Egy ilyen, szakmailag megalapozott program megvalósítása kockázatok nélkül szolgálná az ország fejlődését Ha a magunk által fontosnak tartott feltételeket + a MK-at teljesítjük, elhatározás kérdése az EZ-csatlakozás időzítése

1. Háttér és a téma időszerűsége Szakmai háttér Neményi Judittal készített, 2012-ben megjelent tanulmányunk: Az euró magyarországi bevezetésének újragondolása (prezentációm e tanulmány szemléletét képviseli) http://www.mkt.hu/docs/2012-06-28-18-45-56-KozgSzle_2012_junius.pdf A 2011-ig tartó nemzetközi tapasztalatokat dolgoztuk fel (GIPS), kitérve 3 KKEU ország (SI, SK és EE) EZ-csatlakozának kezdeti tapasztalataira Újabb tapasztalatok (2012-2016): számunkra 3 eset érdekes SI, SK, és – új problematikus esetként – FI (a baltik – a rögzített árfolyammal – lényegében a csatlakozás előtt is az EZ-ben voltak) Időszerűség Népszavazási kezdeményezések (Polgári Világ) - a téma átpolitizálása nem jó irány Számunkra kedvezőtlen, hogy az EZ-re korlátozódó változások előnyeiből kimaradhatunk – bankunió, tőkepiaci unió, közös euró-kötvény stb. (a kétsebességes EU-n belül a bénák között maradhatunk)

2. Feltételek (a 2012-es tanulmány alapján) Politikai elhatározás/akarat () A kívülről előírt (maastrichti) feltételek teljesítése [2 év ERM2; ÁHT (2); infláció; kamat] (technikailag teljesíthető) Konszenzus (társadalmi támogatottság) az euró bevezetését (?) + a stabilitás-orientációt illetően (a gazdaságpolitikában és a társadalmi partnerek törekvéseiben) () Belső gazdasági (társadalmi) feltételek Alacsony szinten horgonyzott infláció és várakozások (?) A termelékenység- és a béremelkedés összhangját biztosító intézmények, mechanizmusok () Költségvetési mozgástér a sokkok kezelésére () Hatékony makroprudenciális szabályozás (?) Egyensúly-közeli árfolyamon történő csatlakozás

3.1. Jó, vitatható és rossz érvek az euró hazai bevezetése mellett Az EU-csatlakozással vállaltuk, és hosszú távú érdekeinkkel megegyezik Ha nem csatlakozunk az EZ-hez, kimaradhatunk az EU-integráció további mélyítésének előnyeiből (bankunió, tőkepiaci unió stb.) Vitatható A kereskedelem további bővülése (újabb elemzések szerint: szerény hatás) Megszűnik az árfolyamkockázat (csak a nominális árfolyamkockázat szűnik meg [EZ-vel szemben] ↔ a reálárfolyam-kockázat fokozódhat) A saját valuta csak gondok, sokkok (ill. jegybanki alapítványok) forrása stb. (lásd majd: Ma.o felkészült-e + Finnország tapasztalatai) Nagyon rossz A fegyelmezetlen gazdaságpolitikát majd az euró-bevezetése fegyelmezi meg

3.2. Jó, vitatható és rossz érvek az euró hazai bevezetése ellen [A nominális árfolyam-kockázat megszűnik, de a reálárfolyam-kockázat megemelkedik] [Két végső mentsvárat (valutaleértékelődés, a hazai valutában való állami eladósodás) elveszítünk (gond lehet instabilitás esetén)] Németország szuper-versenyképességének hatása az euró árfolyamára Vitatható Az EZ egésze nem optimális valutaövezet (ez pl. SK-t nem zavarja) Az EZ deflációs hajlama [„belső” reál-leértékelés: kényszer; „belső” reálfelértékel(őd)és-re nincs mechanizmus] (ez az EZ-n kívül is hat) „A teljesen felkészült Finnország is ráfázott” (nem tudott leértékelni, miközben Svédország tudott – ld. pl. Krugman, Stiglitz…) Rossz: nem lehet, illetve nem érdemes… amíg nem érjük el a EZ fejeltségének X%-át (lásd SI vs. SK) amíg a munkanélküliség Y%, a foglalkoztatottság Z%… stb. amíg nincs fiskális unió

4. Szlovénia vs. Szlovákia – és Magyarország? Ha van kollektív (kormányzati + társadalmi) elszántság, de rosszul/előkészítetlenül vezetik be + pech: nagyon rosszul lehet járni (Szlovénia: a felzárkózás elakadása; lemaradás ) Ha van kollektív elszántság és jól csinálják + „szerencse”: jól lehet járni (Szlovákia: átmeneti elakadás után gyors felzárkózás) Magyarország: Kollektíve akarjuk-e? Tudnánk-e most jól csinálni gazdaságpolitika, intézmények, mechanizmusok euró-konformak-e Nem szabad a szerencsére hagyatkozni

Szlovénia: relatív árak (költségek) nemzeti valutában, a nominális-effektív árfolyam (NEER) [bal oldal] és háromféle REER (jobb oldal); 2000=100 (felértékelődés: ) - Sl-ben egy gyors (nemzeti valutában mért) relatív költség- és áremelkedési + folyamatos valutaleértékelődési periódust hirtelen szakított meg az EZ-felkészülés. - A mérés időszakában (kék vonallal jelezve) teljesültek a MK-ok. - A csatlakozást követően felgyorsult az ár- és béremelkedés, de ennek ellensúlyozásához hiányzott a valuta leértékelődése: 2 év alatt közel 10%-os ULC-alapú reálfelértékelődés (jobb oldal) - 2011-től 2015-ig folyamatos (deflációs hatású) „belső leértékelés” - Ennek erősen negatív hatása a nemzetgazdasági teljesítményre  (de előbb SK)

Szlovákia: relatív árak (költségek) nemzeti valutában és a NEER (bal oldal), és háromféle REER (jobb oldal); 2000=100 SK: a csatlakozás előtt SI inverze (árfolyam: jelentős felértékelődés, ill. felértékelés); a csatlakozás után: - mérsékelt (EZ-konform) költség- és béremelkedés - nem keletkezett olyan feszültség, amelyet „belső leértékeléssel” kellett volna kezelni  - az ország felzárkózása az EZ-csatlakozás után is folytatódott

Módszertani kitérő: a relatív nemzetgazdasági teljesítmények időbeli összehasonlítása A fejlettségi szintek (egyes években) a folyó PPP-n mért GDP/fő alapján hasonlíthatók össze (pl.: az EU28-hoz viszonyított relatív szintek alapján) E mutató évek közötti változását (a „nominális reálkonvergenciát”) három tényező befolyásolja: (i) a GDP relatív reál-növekedése; (ii) relatív népesség-változás, (iii) a belső árarányok relatív változása (+módszertani revíziók) Olyan mutatót keresünk, amely egyszerre képes kifejezni a fejlettségi különbséget és a relatív növekedési ütemkülönbségeket (alacsonyabb fejlettségi szinten könnyebb, magasabb fejlettségi szinten nehezebb az EU-átlaghoz képest gyorsan növekedni) Erre alkalmas mutató a konstans PPP-n mért GDP/fő relatív szintnek egy kiválasztott évhez (2010) viszonyított előre, illetve visszavezetése a relatív GDP-volumen változás (parciális) hatása alapján

Szlovénia és Szlovákia: felzárkózás [GDP/fő (PPP, EU28=100) bal oldal] és GDP-növekedési többlet az EU28 felett (2010-es PPP-n jobb oldal) Magyarázat. Bal oldal: a GDP/fő folyó PPP-n (relatív fejlettségi szint) – ezt befolyásolja a relatív népességváltozás és a relatív árak változása. Nem a relatív makro-teljesítmény mutatója. Jobb oldal: a 2010. évi PPP/fő bázisán a GDP relatív reálnövekedés (parciális) hatása a relatív fejlettségre Diszkusszió: jobb ábra: SK 2016-ra elérte SI színvonalát (csak a relatív növekedési különbség alapján)

5. Érett-e Magyarország az euróra (a stabilitás és a társadalmi támogatottság szempontjából)? Ha a kormány akarja, teljesíteni tudja a maastrichti kritériumokat Ámde: Alacsony szinten horgonyzott-e az infláció? (A forint leértékelődésének hatását messze túlkompenzáló negatív külső ársokkok meghatározó szerepe a hazai dezinflációban) Stabilitás-orientáció? (prociklikus minimálbér-emelés) Költségvetési mozgástér? Társadalmi támogatottság? Bér, termelékenység és ULC (szükség volt-e az árfolyamra)? 

Az árfolyamváltozás jelentősége Mao-on 2011- 2016 (azon belül: 2013-2016) között az euróban kifejezett nemzetgazdasági ULC alakításában SI-vel, SK-val é az EU28-átlaggal összehasonlítva - Nemzeti valutában Mao-on a termelékenységhez viszonyítva a bérek lényegesen gyorsabban emelkedtek, mint SI-ben és SK-ban, ezért a nemzeti valutában kifejezett ULC is gyorsabban nőtt (bal oldal) - DE: „mentsvár” volt a forint (valószínűleg túlzott) leértékelődése (jobb oldal): ULC-emelkedés euróban - EZ-tagként idővel bajba kerülhettünk volna (figyelembe véve az idei béremeléseket is) - Fontos kérdés: ha EZ-tagok lettünk volna, magától összehangolódott volna-e a nominális bér- és reál- termelékenység-változás?

Termelékenység (X-tengely) és bérek (Y-tengely): PPP-mért szintek 2016-ban az EU-ban (EU28=100) - 2016-ban Magyarországon nem volt statisztikailag szignifikáns bérlemaradás, de ha lett volna is: - az 2017. évi jelentős béremelésekkel megszűnt - Ezután már csak tudatosan a valutaleértékelődésre számítva lehet a béreket a termelékenységnél gyorsabban növelni (ill. ezt szorgalmazni) – ami szembe megy a EZ-tagság megkívánta stabilitásnak

6. Finnország (EZ-tag) vs. Svédország (saját valuta) Relevancia: magas fejlettségi szinten, az EZ-tagságra tökéletesen felkészülten, stabilitás- orientált gazdaságpolitika és társadalmi kultúra mellett is adódhat olyan helyzet, amelyben hiányzik a saját valuta (a leértékelődés lehetősége) Finnország helyzete: 3 aszimmetrikus sokk (Nokia, papíripar, az orosz viszonylatú export bedőlése) Sok tekintély (pl. Krugman, Stiglitz) szerint FI este az EZ- „kényszerzubbony” alkalmatlanságát igazolja: a leértékelődés segített volna a makrogazdasági problémák kezelésében Rövid távon biztosan – de hosszabb távon? FI és SE összehasonlítása: ULC-alapú reálárfolyam-alakulás és relatív GDP-növekedés

Finnország és Svédország: relatív ULC nemzeti valutában, nominális-effektív árfolyam és az ULC-alapú reál-effektív árfolyam (2005=100) [: felértékelődés] REER_ulc = Relatív ULC_nv*(NEER/100) SE saját valutájának nominális és reálárfolyama nagy kilengésekkel kb. ugyanott volt 2016-ban mint a finn euró nominális és reálárfolyama (kilengések nélkül)

Finnország és Svédország: az EU28-hoz viszonyított GDP/fő (folyó PPP-n, bal oldal) és a GDP EU28-hoz viszonyított növekedésének parciális hatása a relatív fejlettségre (2010-es PPP-n, jobb oldal) Az EU28-hoz viszonyított GDP-növekedés hatása a relatív reálfejlettségre GDP/fő folyó PPP-n, EU28=100 A jobb oldali ábra által jelzett teljesítménykülönbségnek egy részét a valutaleértékelődés átmenetileg csökkenthette volna, de önmagában nem lett volna elegendő ahhoz, hogy FI (SE-hez hasonló) növekedési pályára álljon.

Összegzés Magyarországnak arra kellene törekednie, hogy mielőbb megfeleljen az euró-bevezetés külső kritériumainak és felkészülten vezesse be az eurót. A felkészült csatlakozás számos előnnyel, ill. potenciális hátrányok megelőzésével, a felkészületlen csatlakozás viszont súlyos költségekkel járhat.

Ráadás Felmérés: Szeretnék-e a magyarok az euró bevezetését?

When would you like the euro to become your currency?

What impact do you think the euro has had in the countries that are already using the euro?

Do you think the introduction of the euro would have positive or negative consequences for our country?