Úthálózatvédelem a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nél Útvonalengedélyezési tevékenység Vörös Anita útvonalengedélyezési vezető 30-277-7620 1/81-99-207 voros.anita@kozut.hu
Úthálózatvédelmi osztály Két alapfeladat Közútkezelői hozzájárulások = útvonalengedélyek kiadása Közúti járműellenőrzés 23 helyen összesen 33 mérőállomás Kiadott engedélyek száma évi ~80.000 db Mérlegelt járművek száma évi ~4 millió
Tevékenység szabályozása 13/2010. (X.5.) NFM rendelete 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelete 12/2007. (III.13.) IRM rendelete KRESZ (1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelete) 1988. évi I. tv. 156/2009. (VII.29.) kormány rendelet Útvonal-engedélyezési szabályzat Járműellenőrzési szabályzat
Mérőállomások - jelen 2009. lejárt a derogáció, bevezetésre került a hajtott tengelyekre a 11,5 tonnás megengedett tengelyterhelés. 250 járműellenőr, napi 24 órában Hatósági jogkörben eljárva, de nem hoznak határozatot, nem bírságolnak. HU-GO jegy értékesítés, túlsúly, túlméretre A Schengeni csatlakozás után, „le kell vonulni a határról”.
A Schengeni határ megszűnése után Meglévő határátkelőhelyeken: Akadálymentesítés (állami feladat); Ideiglenes ellenőrzéseknek (NAV, Rendőrség) megfelelő átépítés; Tehergépjárművek súly- és méretellenőrzésének megoldása (előszűrőkkel), a jelenlegi zárt rendszer fenntartása; Rendszeres hatósági jelenlét szükségessége.
A Schengeni határ megszűnése után Új gyorsforgalmi útszakaszok esetében (pl.: M43, M44) Súlymérés határoktól távolabb; Teljes keresztmetszetben; Előszűrők (HSWIM) alkalmazásával; Komplex, több szervezet számára alkalmas ellenőrzési pontok kialakítása; Pl.: M43 autópálya Makó térségében (tervezett) mérőállomás Hatósági jelenlét és támogatás szükséges.
Mérésszámok alakulása
Zalakomár
M7 autópálya Zalakomári mérőállomások létesítése NIF Zrt. beruházásában Mérőállomás az autópálya mindkét oldalán, TEN-T hálózati elemek, azaz M7 és M70 utak ellenőrzése; Előszűrővel támogatott Minden tgk. előzetes ellenőrzése az autópálya főpályáján
Zalakomár iker mérőállomások A 4. szerelvény túlsúlyos volt.
A 4. szerelvény túlsúlyos volt.
A 4. szerelvény túlsúlyos volt.
A 4. szerelvény túlsúlyos volt.
A 4. szerelvény túlsúlyos volt.
Forgalmi adatok összehasonlítása 2015. év Összesen (Letenye) 2016. első 3 hónap engedély 546 1627 jegyzőkönyv (engedély nélküli közlekedés) 579 2367 beszedett díjak 25,2 MFt 74,5 MFt Zalakomár jobb és bal oldal adatai az első három hónapban Mérések száma Engedélyek száma Jegyző könyvek száma Túlsúlydíj Ft Eljárási Ft Bevétel összesen Ft Zalakomár bal 35 169 890 1449 9.760.500 12.919.500 34.045.550 Zalakomár jobb 36 639 737 918 6.268.450 8.100.000 19.287.900 Energiaellátás kiépítve; Forgalomszámláló fejlesztése tengelysúlymérésre alkalmassá tétele; Forgalomszámlálók cseréjénél komplex mérőállomás építése
Tervezett mérőállomások (rövid távon) M30 út – Szikszó M30 út – Szikszó M1 út – Lajta M1 út – Lajta M86 út – Vámoscsalád M4 út – Kengyeles M4 út – Kengyeles M86 út – Vámoscsalád M1 Lajta-építés alatt M43 Makó építés alatt 51-52 sz. főút 51-52 sz. főút Zalakomár M43 út – Makó M43 út – Makó
Útvonalengedélyező egységek BKK Közúti Szolgáltató Igazgatóság MAGYAR HONVÉDSÉG Úthálózat-védelmi osztály Autópálya Kezelők Útvonalengedélyezés Közúti járműellenőrzés Felügyelő központ Megyei engedélyezők Közúti járműellenőrök
Útvonalengedélyezés Központ Megyék Ügyfélszolgálat Egységes rendszer A megyéknél nem alaptevékenység Számlázás HU-GO útvonalszám bizonylat
Mitől útvonal-engedélyköteles a jármű vagy járműszerelvény? Túlsúly össztömeg 40 tonna felett Tengely 1-es nem hajtott 10 tonna 1-es hajtott 11,5 tonna 2-es tengelycsoport 18 ill. 19 tonna 3-as tengelycsoport 21,22 ill. 24 tonna Túlméret szélesség 2,55 m hosszúság 12 m ill. 16,5 m, 18,75 m magasság 4 m
Díjszámítások Eljárási díj Túlsúlydíj alapdíj X sürgősség X bonyolultság X távolság Túlsúlydíj Össztömeg - 40 tonna felett minden megkezdett 5 tonnánként Tengelytúlsúly – tengelyenként, vagy tengelycsoportonkénti túllépés
Engedélyek kiadása - MK Szoftver támogatás ÚVR integrált rendszer Linea útvonal-optilamizáló program Útvonal és közlekedési feltételek Olyan optimális útvonal meghatározása, amelyen a szállítmányok az úthálózat állagának megóvása mellett, a forgalom- és közlekedésbiztonságot is szem előtt tartva célba érnek.
ÚVR 5 rendszert váltott ki Közbeszerzési eljárás ~ 200 millió ÚVR – Mérőállomás ÚVR – Központ ÚVR – Hatóság, társszerv ÚVR – Eoffice ÚVR – Admin, VEM modulok
ÚVR
Linea Főbb jellemzők: - Súlyozások Akadályok Rétegek - Tolerancia szorzók DIS – forgalomkor-látozások
Az útvonal kijelölését akadályozó tényezők ~ 31 662 km közút (MK kezelésében lévő) 8329,5 km főhálózat 1304,3 km gyorsforgalmi hálózat 8633 db csomópont 7324 db híd ~ 4 km híd 1788 db vasúti kereszteződés Az országos közúthálózat 27 %-a településeken halad keresztül. 2010. adatok
Hidak- országos közúthálózat
Az útvonal kijelölését akadályozó tényezők Körforgalom Jelzőlámpák Jelzőtáblák Szalagkorlát Felsővezetékek
Milyen járművek útvonalengedély kötelesek
Milyen járművek útvonalengedély kötelesek
Engedélyekben szereplő közlekedési feltételek Figyelmeztető jelzések előírásai
Engedélyekben szereplő közlekedési feltételek Kíséreti előírások
Engedélyekben szereplő közlekedési feltételek Forgalom biztonsági előírások A szembejövő forgalom leállítása kötelező amennyiben a járművek egymás melletti elhaladásakor a szükséges oldaltávolság nem biztosítható.
Engedélyekben szereplő közlekedési feltételek Napszakkorlátozás
Különösen bonyolult útvonalengedélyek Útvonalbejárás Egyeztetés a megyei forgalomtechnikai osztállyal, hidászokkal Független szakértői vizsgálat MÁV áramellátási szolgálat Felsővezetékek Egyéb szolgáltatók Helyi önkormányzatok
Akikre nem vonatkoznak a szabályozások 13/2010. (X.5.) NFM rendelet Két csoport Nem kell díjat fizetni Nem kell engedélyt váltani
Mezőgazdasági járművek
Kommunális hulladék szállítás
Téli úttisztítás
Katasztrófavédelem
Baleset
„Szélmalom harc”
Akik semmiből nem tanulnak…
Gönyű kikötő - Pétfürdő, Nitorgén Művek Hosszúság X Szélesség X Magasság X Össztömeg 29,14 m X 7,3 m X 8,55 m X 90 tonna 40 m X 5,4 m X 6,6 m X 215 tonna 24,5 m X 6,8 m X 6,8 m X 75 tonna
Új irányok, fejlesztések TSM – nemzeti tengely súlymérő projekt ÚVR – tovább fejlesztése behajtási engedélyek Linea – újabb rétegként felkerülnek a súlykorlátozott szakaszok – a teljes rendszer reorganizációja 2017-ben
Köszönöm a figyelmet!