Költség-haszon elemzés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Advertisements

Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A év értékelése és a év újdonságai
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Hiteltörlesztési konstrukciók
WinVill működése a 10 vonal példáján bemutatva
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
PÉLDÁK: Beruházás értékelés Kötvény értékelés Részvény értékelés.
2. előadás Viszonyszámok
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Esélyek a munkaerőpiacon
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Szervezetfejlesztés II. előadás
Környezeti teljesítményértékelés
SZÁMVITEL.
Tartalékolás 1.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Pénzáramok összefoglaló példa (I.)
Kvantitatív módszerek
Standardizálás.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
TÁMOGATÁS ÖSSZEGE (Ft)
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Munkanélküliség.
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az értékelési szempontok.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Megfigyelés és kísérlet
Összeállította: J. Balázs Katalin
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
A szállítási probléma.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A területi koncentráció mérése: Hirschman–Herfindahl index
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Binomiális fák elmélete
Lorenz-görbe dr. Jeney László egyetemi adjunktus
A társadalmi egyeztetés számokban
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

Költség-haszon elemzés. Közúti biztonsági auditor alapképzés 2016. október. 6.

A költség-haszon (CBA) elemzés szükségessége EU irányelv 5. cikk 3. bekezdés: A tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a biztonsági beavatkozások a 2. paragrafusban bemutatott útszakaszokra irányulnak. Elsőbbséget kell élvezniük a III. melléklet 3(e) alpontjában bemutatott intézkedéseknek, különös tekintettel azokra, melyek a legmagasabb haszon-költség hányadossal rendelkeznek. Member States shall ensure that remedial treatment is targeted at the road sections referred to in paragraph 2. Priority shall be given to those measures referred to in point 3(e) of Annex III paying attention to those presenting the highest benefit-cost ratio.

A költség-haszon elemzés célja Egy beavatkozás (beruházás, intézkedés) társadalmi megtérülésének vizsgálata

Mi a költség-haszon elemzés? • Számítási eljárás, Amely egy beavatkozás költségeit és hasznait veszi számba, és értékeli ezek egymáshoz képesti viszonyát • Döntéstámogató módszer Fejlesztési változatok esetén a számításokat és értékeléseket azonos módon végzi el a lehetséges változatokra, és kimutatja a legkedvezőbbet

A költség-haszon elemzés lépései közgazdasági költségek és hasznok becslése, Költségek: jellemzően beruházás, üzemeltetés, (pótlás) Hatások: környezet, közlekedési költségek, területfejlesztés, közlekedésbiztonság közgazdasági mutatószámok (ENPV, ERR, BCR),

A fejlesztés hatása A fejlesztéssel változást akarunk elérni: hatására kevesebb balesetet, vagy kisebb kárértéket várunk Meg kell határozni a projekt nélküli esetet és ezáltal a projekt nélküli eset és a fejlesztés közötti különbözeteket. A projekt nélküli eset az, ami a projekt nélkül történne a jövőben. A projekt beruházási, működési költségeit, bevételeit és hatásait a projekt nélküli változathoz viszonyítva kell megállapítani a teljes vizsgált referencia-időtávra.

Projekt költségek és hasznok évek 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Beruházási költség 1000000 300000 üzemeltetési ktg 100000 balesetek csökkenéséből származó haszon 200000

A jelenérték fogalma “A pénznek időértéke van: ezt azt jelenti, hogy egy mai biztos 100 forint többet ér, mint egy holnap biztosan rendelkezésre álló 100 forint. …a pénzünk nem ugyanannyit ér ma, holnap vagy holnapután “ (Gazdasági alapismeretek I., Deák István és al) Így akkor a különböző időpontokban esedékes pénzösszegeket közvetlenül nem adhatjuk össze, Jelenérték: a különböző időpontban esedékes pénzösszegeket egyetlen közös időpontra számítjuk át egy alkalmas kamatláb segítségével:

Közgazdasági teljesítménymutatók ENPV (gazdasági nettó jelenérték): a jövőbeni nettó haszonáramok diszkontált értéke. Az ENPV kiszámítása a projekt megítélésének kulcseleme, mivel csak pozitív ENPV-vel rendelkező projektek támogathatók. A számítás képlete: ahol (X) a t. évben felmerülő haszon és költség különbsége, (i) a diszkontráta és (t) az aktuális év

Közgazdasági teljesítménymutatók BCR (haszon-költség arány): a teljes időszakra vonatkozóan a jelenértékre átszámított hasznok és költségek arányát mutatja. A BCR mutatóra vonatkozó követelmény, hogy legyen nagyobb, mint 1. Ezt használjuk a változatok közötti választáshoz (ERR (gazdasági belső megtérülési ráta): azon diszkontráta, amely mellett az ENPV nulla;) NPV>0: BCR >1, elfogadható, megtérül NPV<0: BCR <1, nem érdemes megcsinálni

Mintapélda Elsőbbségadással szabályozott csomópont forgalombiztonságának javítása Balesetek kimenetel szerint 3 év alatt halálos 1 súlyos 4 könnyű 9 Összesen 14 Forgalomnagyság 10000 j/nap Az egy balesetben átlagosan sérültek száma meghaltak súlyosan sérültek könnyen sérültek halálos 1,184 0,524 0,459 súlyos 1,499 0,78 könnyű 1,445 Fejlesztési változat   Beruházási költségi ktg. üzemeltetési költség csomópont átépítés, kiskorrekció 30 000 000 500 000 jelzőlámpa telepítése 60 000 000 2 000 000 körforgalomú csomópont létesítése 120 000 000 1 000 000

A Beavatkozás hatásai RBM csökkenési arány 0,66 0,76 0,88 Megtakarítás évente Baleset kimenetel szerint Személyi sérülések szerint   meghaltak súlyosan sérültek könnyen sérültek halálos súlyos könnyű 0,22 0,88 1,97 0,3 1,4 3,6 0,25 1,01 2,28 1,7 4,2 0,29 1,17 2,63 1,9 4,8 Megtakarítás eFt 129902 150315 173076

Beruházási és üzemeltetési költség (eFt) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 csomópont átépítés 30000 500 15500 jelzőlámpa telepítése 60000 2000 7000 körforgalomú csomópont létesítése 120000 1000 31000 Baleseti költségek megtakarítása (eFt) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 csomópont átépítés 129902 jelzőlámpa telepítése 150315 körforgalomú csomópont létesítése 173076

Jelenérték Költségek jelenértékének számítása (eFt) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 NPV csomópont átépítés 30000 478 458 438 419 401 384 367 352 336 9981 43615 jelzőlámpa telepítése 60000 1914 1831 1753 1677 1605 1536 1470 1406 1346 4507 79045 körforgalomú csomópont létesítése 120000 957 916 876 839 802 768 735 703 673 19962 147231 Hasznok jelenértékének számítása (eFt) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 NPV csomópont átépítés 124309 118956 113833 108931 104240 99752 95456 91345 87412 83648 1027882 jelzőlámpa telepítése 143843 137648 131721 126049 120621 115427 110456 105700 101148 96792 1189404 körforgalomú csomópont létesítése 165623 158491 151666 145135 138885 132904 127181 121704 116464 111448 1369502

Értékelés Változat NPV (eFt) BCR csomópont átépítés 984 267 csp 23,57   BCR csomópont átépítés 984 267 csp 23,57 jelzőlámpa telepítése 1 110 359 jlámpa 15,05 körforgalomú csomópont létesítése 1 222 271 kör 9,30