UVK, tapasztalatok és problémák ICC Magyar Tagozat Vám- és kereskedelemtámogatási Munkacsoport 2017 március 21.
Bemutatkozás VJASZSZ Célja Tevékenysége Sikerei Jövő www.vjaszsz.hu
Hivatkozások UVK - Uniós Vámkódex létrehozásáról szóló 952/2013/EU rendelet FJA - (EU) 2015/2446. felhatalmazáson alapuló rendelet VA - (EU) 2015/2447. végrehajtási rendelet ÁTM - (EU) 2016/341. felhatalmazáson alapuló rendelet az átmeneti szabályokról UVK-MP - (EU) 2016/578. végrehajtási határozat az UVK-ban előírt elektronikus rendszerek kifejlesztésére és telepítésére vonatkozó munkaprogram létrehozásáról Vtv - uniós vámjog végrehajtásáról szóló 2016. évi XIII. törvény Art - Adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény NGM r. - uniós vámjog végrehajtásának részletes szabályairól 11/2016. (IV. 29.) NGM rendelet NAV Korm.r. – 485/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet a NAV szerveinek hatásköréről és illetékességéről NGM szakértői r. – 40/2016. (XI. 17.) NGM rendelet a vámjogi szakértői hatósági képzésről és hatósági vizsgáról NGM vámügynöki r. – 41/2016. (XI. 17.) NGM rendelet a a vámtanácsadói és vámügynöki nyilvántartásról, valamint a vámtanácsadók és vámügynökök kötelező továbbképzéséről
Operatív vámkezelések meglepően jól átlendültünk a tavaly május 1-jén vámhatósággal kölcsönös érdek a működőképesség fenntartása (kivéve: 42-es EK-hoz ÁFA-biztosíték csak közvetett vámkezeléssel) UVK 5. cikk 16. pont UVK 158-200.cikk árunyilatkozattal kapcsolatos eljárási szabályok UVK 201-276.cikk vámeljárásokra vonatkozó rendelkezések
Elektronikus adatcsere, archiválás lehetősége megbízásokon, származási igazolásokon kívül gyakorlatilag minden okmány küldhető és tárolható elektronikus formátumban megkönnyíti, gyorsítja a megbízókkal és a vámhivatallal az ügyintézést (pl. új engedéllyel még a T-okmányt sem kell bevinni a VH-ba) UVK 278-281. cikk – átmeneti 2020.12.31-ig, munkaprogram UVK 6. cikk, 12. cikk FJA. 2. cikk
EGYKE-bejelentések lassan egy éve nem tudjuk rendesen bejelenteni magunkat (pl. visszajelzés hiánya), de még nem követelik meg kötelezően csak papíralapon működik, pl. ügyfélkapun nem kitöltési anomáliák, megbízási formák ismerethiánya Art. 7.§ UVK 18-19. cikk – Vámjogi képviselet Vtv. 20.§
Vámjogi szakértői, vámügynöki vámtanácsadói minősítések a teljes vámszakmát érinti, lemarad, aki kimarad 2 év a megszerzésig! UVK.18-19. cikk, 39. cikk d) pont; VA 27. cikk Vtv. 18.§, 23.§, 114-117.§ NGM r. 3.§ NGM szakértői r. NGM vámügynöki r.
Ügyintézési határidők 30 nap befogadás, 120+30 nap ügyintézés, óriási visszalépés a korábbi Ket. szerinti ügyintézési határidőkhöz képest üzletvesztések veszélye, pl. aktív feldolgozásnál kijárásos rendszer visszatérése UVK 22. cikk, FJA 11-13. cikk; VA 12-14. cikk Vtv. 21.§
Új engedély vagy módosítás? ennek eldöntése a vámhatóság részéről, lenti Vtv.- módosítás csak január 1-től lépett életbe „jelentős módosítás”: aránytalanul nagy adminisztratív intézkedés, vámfelügyelet, (különleges vámeljárásoknál) gazdasági feltételek vizsgálata szükséges FJA 250-254.cikk; VA.345. cikk Vtv. 121.§ (11)-(14) bekezdés
Újraértékelések módosítási kérelem, új engedélykérelem alapján vámhatósági ütemterv alapján, összhangolás sorrendiség (pénzügyi kockázat, AEO-s más engedélyekkel, nem AEO-s AEO-kritériumokkal, stb) új engedély, AEO-nál régi engedélyszámmal, kettébontás „belegyorsítson”-e a cég? UVK 23. cikk FJA 15-22. cikk
Összkezességi engedélyek beve- zetése, garanciák, kezességek mindenhol, ahol biztosíték szükséges, már alap az összkezességi engedély meg kell osztani az összkezességi engedélyt november 26 előtt még összkezességi engedély nélkül is lehetett banki garanciákkal engedélyeket kérni, folyamatban lévőkkel volt gond UVK 95. cikk UVK 92.-94. cikk FJA 82.-83. cikk Vtv. 60-61.§ NGM r. 26-28.§, 30.§
Engedélyezett címzetti engedélyhez átmeneti megőrzés egészen sokáig működhetett május 1 után is nélküle a régi engedélyekkel, most csak esetileg átmeneti megőrzési raktár kezesség/garanciaigénye gond és felesleges, más országok áthidalták 0%-os biztosítékigény lehetősége a legjobbaknak UVK 233. cikk (4) bekezdés – EC UVK 144. cikk, 147. cikk (1) bek., 148. cikk
BNYNY csak közvetett képviseletben nő a vámügynök kockázata (felelősség az ügyfél miatti hibákért/cselekményekért is) kiváltása: ügyfélnek engedélyszerzés, szintén a vámügynök pozícióját rontja UVK 5. cikk 15. pont - nyilatkozattevő UVK 182. cikk
Aktív feldolgozás összevonása a vámfelügyelet melletti feldolgozással kedvező, egy engedély kell, elég a feldolgozás után eldönteni, hogy végtermék vagy alapanyag után, vagy értékesítési iránytól függően egyáltalán meg kell-e fizetni a vámterheket UVK 210-211. cikk – Különleges eljárások UVK 256. cikk – Aktív feldolgozás
Központi vámkezelés nagy lehetőség, de ügyfélvesztést is jelenthet egyelőre csak Magyarországon belül vagy bilaterális megállapodásokkal működhet már van kiadott engedély Magyarországon belülire UVK 179. cikk FJA 149. cikk, VA 229.-232. cikk
Dr. Sándor János www.adintrade.hu Köszönöm a figyelmet! Dr. Sándor János www.adintrade.hu consulting@adintrade.hu +36 20 967 3702 1132 Budapest, Csanády utca 5. info@adintrade.hu www.adintrade.hu Tel.: +36 1 780 2553