VMR.job 2009 – Felmérés az internetezők álláskeresési szokásairól – Letölthető változat – ÁLLÁST KERESŐ NETEZŐK – Helyükre kerülnek? Internetező 18-69-éves álláskeresők jellemzői az NRC VMR.job 2009 felmérése alapján
Álláskeresés 2009-ben Helyzetkép: Az immár másfél éve szirmot bontott világgazdasági válság egyik, egyszeri emberek számára legérzékenyebb leképeződése az álláslehetőségek beszűkülése, és sok esetben a jelenlegi munkahelyük vagy állásuk megszűnésének kézzelfogható közelsége. Hamar kétfrontos harcra kényszerülhet a munkavállaló, hiszen könnyebb elveszíteni a régit és nehezebb megtalálni az újat. E két malom között őrlődnek éppen a jelenleg is állást keresők, akiket érdemes néhány szempontból külön is megvizsgálni. Magyarországon ma a legfrissebb adatok szerint a legalább hetente internetező felnőttek száma 3,2 millió, ebből 47%, azaz kb. 1,5 milliónyian az elmúlt 2 évben valamikor kerestek állást az interneten. Megközelítőleg 700 ezren pedig jelenleg is a világhálón keresgélve kívánnak elhelyezkedni, vagy állást váltani. Érdemes a jelenleg, 2009 végén éppen állást keresők fontos szegmensét körüljárni; hiszen egyrészt ők és a hozzájuk hasonlók alkotják a munkaerőpiacot, másrészt egészen friss tapasztalatokkal rendelkeznek a világ árnyékos oldaláról, ahol kiszámítható időszakonként érkező fizetés helyett kiszámíthatatlan visszajelzések jelentik a mindennapokat. VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
Aki keres, de nem talál Állást keresők paraméterei: Felmerülhet a kérdés, hogy különböznek-e a jelen álláskeresői a netező felnőttek általános megoszlásaitól különböző demográfiai jellemzők mentén. Az már első ránézésre látszik, hogy nem és életkor szerint nincs jelentős eltérés, ám településtípus szerint már a vidéken, egész pontosan a falvakban lakók vannak nagy túlsúlyban – az éppen keresők 30% ilyen, holott a netezők között csupán 18%-ot képviselnek. Még ennél is jelentősebb különbség mutatkozik iskolai végzettség szerinti bontásban; az állást keresők 68%-a valamilyen középfokú végzettséggel bír, holott a célcsoport csupán 44%-ot „indokol”. Az érme másik oldala az, hogy az alapfokú végzettségűek aránya majd’ egyhatoda a 18-69 éves internetezők között jellemző szintnek. Mindez arra enged következtetni, hogy a munkahelyek elvesztése leginkább a „könnyen pótolható”, univerzális és nagy számban rendelkezésre álló munkaerőt érinti, és kevésbé a legtöbbször speciális ismeretekkel rendelkező felsőfokú végzettségűt, legkevésbé pedig az egyébként is túl kevés szakmunkást. VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
A középfokú végzettségűeket sújtja leginkább VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
Aki keres, de nem talál Állást keresők paraméterei II.: A diplomások között kiemelkedően sokan vannak az álláskereső közgazdászok, gazdászok (27%), mérnökök, műszaki végzettségűek (23%), valamint a tanári diplomával rendelkezők (19%), ami felvételizők évek óta tapasztalható preferenciái ismeretében nem meglepő – belőlük van a legtöbb az alapsokaságban is. Napjaink álláskeresőinél az önéletrajz másik fontos építőköve a nyelvtudás, noha általában az oldal alján kapnak helyet a beszélt nyelvek és az elért tudásszint. Ezen belül kiemelt szerepet kap az angol nyelv, hiszen mind a használt platformok (internet, IT-eszközök), mind a világgazdasági szegmensek (pénzügyi világ, multinacionális cégek stb.), de még a háttértudományok (marketing, HR, kutatás-fejlesztés, reklám) is erősen amerikanizálódtak globalizáció címén. Jól látszik a 18-29-évesek mindenki másnál magasabb tudásszintje, és ha életkorukat egyeztetjük azzal, milyen évet írunk, kiderül az éles határvonal oka is. A mostani 18 évesek már éveket töltöttek nyelvtanulással, a 29 évesek pedig – 89-90-ben másodikos, harmadikos általános iskolásként - az elsők között vághatták sarokba az orosz nyelvkönyvet, illetve legtöbbször már kézbe sem kellett venniük. A nyelvtanulás és –tudás pedig november 7-ei kényszerű ünnepélyből érettségi bankett, azaz vágyott és nélkülözhetetlen képesség lett. Ennek ellenére az összes álláskereső 56%-a továbbra sem beszél semmilyen idegen nyelvet legalább középfokú szinten. VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
Életkori különségek VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
Veszedelmes viszonyok Álláspiac megítélése: Nem lehet teljes a kép anélkül, hogy a másik oldalnak is esélyt adjunk véleménye kifejtésére. Érdekes lehet, hogy maguk az álláskeresők mit gondolnak a jelenlegi álláspiacról. A kutatás során a válaszadóknak különböző állításokkal kapcsolatban kellett kifejezniük egyetértésüket vagy egyet nem értésüket. Széleskörű helyeslésre (94%) talált az az állítás, mely szerint a cégek sokszor egyáltalán nem jeleznek vissza a jelentkezőnek. A vidék és Budapest között az álláslehetőségek választéka terén fennálló különbségre is sokan rámutattak (81%), de még azzal is egyetértett a többség, 61%, hogy a szakmunkások könnyebb helyzetben vannak a piac telítettsége szempontjából. Mindezek az álláskeresők szerint markánsan jelen lévő jellemzők azt is jelentik, hogy a keresési folyamat végén – remélhetőleg - rájuk váró munkahelyig az út bizony negatív tapasztalatokkal van kikövezve. 36%-ukat érték kedvezőtlen tapasztalatok, ám ebből korántsem egyformán részesednek az egyes demográfiai szegmensek. Kiugróan magas ez az arány az ötven évesnél idősebb álláskeresők között; 54%-uk emlékszik valamiféle problémára, ami visszavetette őket. VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
Vélemények, benyomások VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
Negatív tapasztalatok VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
Ahogy az álláskeresők látják VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
Az adatok forrása A kutatás célja: VMR.job online felmérés középpontjában az olyan hazai internetezők állnak, akik az utóbbi 2 évben kerestek állást az interneten keresztül a kutatás célja feltérképezni a célcsoport álláskeresési szokásait, attitűdjeit és preferenciáit a hazai munkaerőpiac általános megítélésének vizsgálata az álláskereső honlapok ismertsége és a honlapon elérhető szolgáltatások/funkciók igénybevétele az internetes álláskeresés előnyeire, hátrányaira rávilágítani Az adatfelvétel módja: online kérdőíves felmérés, 17-20 perces kérdőívvel az adatfelvétel ideje: 2009. október 15 – 30. VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek
VMR.job 2009 tanulmányunk megvásárolható! Amennyiben érdeklik kutatásunk részletei, a piackutatas@nrc.hu e-mail címen léphet velünk kapcsolatba. A komplex elemzést IDE KATTINTVA rendelheti meg 200.000 Ft + Áfa áron. VMR.job 2009 - Letölthető változat - 2010. február 24. - www.nrc.hu/elemzesek