Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság NEMZETI KÖZNEVELÉSI RENDSZER Dr. Hoffmann Rózsa államtitkár
Milyen problémákat orvosol a Nemzeti Köznevelési Rendszer? 1. A köznevelési rendszert piacként értelmezték, s ily módon kiszolgáltatták a nemzet felemelkedése iránt közömbös érdekeknek. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
2. Tisztázatlan és nehezen érvényesíthető az állam felelőssége és irányító szerepe, az intézményfenntartás és a szakmai szolgáltatások helyzete. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
3. Az intézményi szintű döntésekben laikusok kaptak meghatározó szerepet a pedagógiai megfontolásokkal szemben. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
4. Az értékalapú nevelést felváltotta az értékrelativizmus, aminek következményei a fiatalok normaszegésének és deviáns viselkedésének erősödésében már tetten érhetők. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
5. Megszűnt az egységes nemzeti műveltség továbbadását szolgáló tartalmi szabályozás. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
6. Romlik az oktatás eredményessége, hanyatlik a fiatalok teljesítménye az oktatás majd minden területén. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
7. A felzárkóztatási programok sikertelenek maradtak: tovább nőtt a leszakadás veszélye, a tehetséggondozás nem szervesült az intézményrendszerben. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
8. A pedagógushivatás tekintélyvesztése mélyponton van, ami mára a köznevelés megújításának gátjává vált. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
9. A köznevelési rendszer egésze – példátlan módon – külső szakmai kontroll nélkül működik. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
10. A finanszírozásra egyaránt jellemző a hiánygazdálkodás és a túlköltekezés. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
11. Az aprólékos túlszabályozottság átláthatatlan működést, önállótlanságot, kicsinyes elszámolásokat, merevséget és – jóhiszeműség mellett is – számos szabálytalanságot eredményez. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
A nemzeti köznevelésről szóló törvény célja 1. Egy erős nemzeti középosztály kiépülésének elősegítése a gyermekek és fiatalok nevelése által, azaz a test, a lélek és az értelem arányos fejlesztésének, valamint az ismeretek, készségek, képességek, jártasságok, attitűdök és az erkölcsi rend összhangjának tiszteletben tartásával; a személyiség, a közösségek és a természet harmóniájának elősegítése. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
A nemzeti köznevelésről szóló törvény célja 2. A nemzeti köznevelési rendszer megteremtése a szabályozás eszközével, amely egységes, jó minőségű, magas színvonalú oktatást biztosít minden gyermek részére annak érdekében, hogy a közjót és mások jogait tiszteletben tartó, képességeinek kiteljesítésére, képességein belül a lehető legteljesebb önálló életre, és céljainak elérésére képes embereket neveljen. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
A nemzeti köznevelésről szóló törvény célja 3. Kiemelt célja a leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
A nemzeti köznevelésről szóló törvény célja 4. A pedagógus életpálya modell bevezetésével megteremteni a köznevelési intézményekben folyó nevelő-oktató munka magas minőségének, egyúttal a pedagógus munka társadalmi jelentőségéhez méltó elismerésének biztosítékát. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
A nemzeti köznevelésről szóló törvény célja 5. Magyarország oktatáspolitikája nemzeti oktatáspolitika, amely az összmagyarság erősödésének érdekeit szolgálja. Nemzeti Erőforrás Minisztérium
E célok mielőbbi eléréséhez hívom partnerül a kedves kollégákat. Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság E célok mielőbbi eléréséhez hívom partnerül a kedves kollégákat. Köszönettel: Hoffmann Rózsa rozsa.hoffmann@nefmi.gov.hu