Társadalombiztosítás – és a költségvetés kapcsolata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A nyugdíjrendszer átalakításának aktualitásai
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Munkajog és társadalombiztosítás II.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
Makroökonómia Feladatmegoldás.
Egészségpolitika.
Öregedő Európa – társadalmi kihívások
A negatív jövedelemadó?. Jóléti rendszerek elégtelenek Megaláztatás Jövedelemvizsgálat 100%-os adó.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Kovács Álmos, szakállamtitkár Pénzügyminisztérium
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülés az idős embereknek! Kormánydöntés a kiegészítő nyugdíjemelésről szeptember.
Kormányszóvivői tájékoztató Olcsóbb, hatékonyabb állam Szilvásy György a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Felzárkózás helyett távolodás az eurós követelményektől Varga Mihály, április 21.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
KORÓZS LAJOS ÁLLAMTITKÁR SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM A Nyugdíjasokat érintő kérdésekről (2009)
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Államháztartási alapismeretek
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
II. A költségvetés végrehajtásához kapcsolódó jogintézmények
Fizetési mérleg jelentés
SIKERES PIACRA LÉPÉS SVÁJCBAN szeptember A svájci társadalombiztosítási rendszer fő pillérei.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
Dr.Farkas András NyugdíjGuru
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az államháztartás.
Megbecsülés az idős embereknek
Rehabilitációs járadék,-hozzájárulás
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Szociális és társadalombiztosítási jog Bevezetés
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Költségvetés.
Előadás másolata:

Társadalombiztosítás – és a költségvetés kapcsolata Avagy játék a számokkal? Goschiné Mannó Mária 2016.11.25

Amiről szó lesz Legfontosabb jogszabályaink Alaptörvényről néhány szó Egészségbiztosítás / Nyugdíjbiztosítás a költségvetési törvényekben Forráskivonás „művészete” a társadalombiztosítási alapokból

Legfontosabb jogszabályaink Alaptörvény Legfelsőbb szintű jogforrás, amely az ország jogrendjét, az állampolgárok alapvető jogait és kötelezettségeit, az államszervezetre vonatkozó alapvető szabályokat. határozza meg Minden más jogszabály ebből vezethető le és erre vezethető vissza Költségvetési törvények – bármilyen hihetetlen A regnáló politikai vezetés céljainak, programjainak pénzügyi megvalósítását tartalmazza

Mit mond az Alkotmány, és mit mond az alaptörvény Alkotmány 2011. 12.31-ig Alaptörvény 2012. I.1-től 70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak. (2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogosultságot a társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja meg. XIX. Cikk (1) Magyarország arra törekszik, hogy minden állampolgárának szociális biztonságot nyújtson. (2) Magyarország a szociális biztonságot az (1) bekezdés szerinti és más rászorulók esetében a szociális intézmények és intézkedések rendszerével valósítja meg. XVI. Cikk (4) A nagykorú gyermekek kötelesek rászoruló szüleikről gondoskodni.

Adóváltozás Társadalombiztosítási járulék helyett szociális hozzájárulási adó a társadalmi közös szükségletek fedezetéhez való hozzájárulás a szociális hozzájárulási adó. A munkáltató által megfizetett 27%-os járulék már nem a biztosítás díja, hanem a központi költségvetés adóbevétele, amelyet az aktuális célok szerint oszt szét. A munkavállalók 17%-ról 18%-ra növelt járuléka maradt valójában a biztosítás díjára. A társadalombiztosítási ellátások bevétele 44%-ról 18%-ra csökkent, azaz kevesebb, mint felére

Adóváltozás és hatása-1 2011. évi CLVI. Törvény 453. § (4) A szociális adó megfizetése nem keletkeztet jogot az államháztartási forrásból fedezett ellátásra vagy támogatásra, és az adó mértéke nem befolyásolja az ellátást illetve támogatást .

Adóváltozás és hatása-2 (Játék a számokkal vagy tudatos kivonás? ) A látszólagos hektikusság a tudatos forráskivonás alapja Ny. Alap E. Alap Foglalkozatási Alap 2012. év 24% 2% 1% 2013. év 27% 0% 2014. év 26% 2015. év 23% 4% 2016. év 21,4% / 20,1% 5,6% / 5,5% 0% / 1,4% 2017. év 20,1% 5,5% 2,1%

Adóváltozás és hatása-3 (Játék a számokkal vagy tudatos kivonás) A Szociális hozzájárulási adó mértéke a kiadás %-ban Ny. Alap E. Alap Foglalkozatási Alap Befizetés a költségvetésbe Összesen 2012. év 64,0 % 8,4 % 22,0 % 0 Ft 41,1 % 2013. év 68,2 % 0 % 0% 158,5 mrdFt 39,5 % 2014. év 70,3 % 4,4 % 184,7 mrdFt 42,4 % 2015. év 67,8 % 18 % 74,8 mrdFt 45,3 % 2016. év 65,9 % / 65,9 % 26,6 % / 26,6 % 0 % / 14,1 % 0 Ft/ 68,1 mrdFt Fogl. Alapba 46,1% / 47,3 % 2017. év 63,8 % 27,5 % 44,4 % 48,9 %

Adóváltozás és hatása-4 (Tudatos forráskivonás) A központi költségvetés megtakarításai a Társadalombiztosítási Alapokból milliárd Ft-ban

Adóváltozás és hatása az egészségügyben (Tudatos forráskivonás) Az E. Alapban a többlet szoc.hó és a rokkantsági- rehabilitációs ellátások fedezetlensége. Számítás alapja: 2% az E. Alap bevétele a Szoc.hóból.

A forráskivonás hatása a kiadásokra A társadalombiztosítás ellátásaira fordított kiadások 2010 óta a GDP 2,34%-val csökkentek. 2017-ben ez az összeg: 874 milliárd Ft.

A forráskivonás hatása az egészségügyi kiadásokra Az E. Alap nyugellátás nélküli kiadásai a GDP 0,8%-val, a természetbeni ellátások pedig a GDP 0,6%-val csökkentek 2010 óta. Ez az összeg 2017-ben 297 milliárd Ft, illetve 223 milliárd Ft.

A forráskivonás hatása az egészségügyi kiadásokra 2010-es 15% pontos különbség 2015-re 25% pontra emelkedett. A 2013. évi Szoc.hó forráskivonás jelentősen növelte a különbséget.

Forráskivonás hatása a nyugdíjakra A foglalkoztatottak nettó átlagkeresete és az átlag-nyugdíjak aránya 2010- ről 2017-re 1,57%-ról 1,79 %-ra nő. Elértéktelenednek a nyugdíjak, a svájci indexálás megszüntetése miatt nyílik az olló. A 2015. évi zárszámadási törvény szerint a nyugdíjak reálértéke 1,4%-kal emelkedett 2015-ben.

Forráskivonás hatása az egészségügyre Sokat beszélünk róla…. Betegek, akik csak tehetik magánellátást vesznek igénybe, Évente 20-30%-kal növekszik a magán orvosi ellátás bevétele Az intézmények adóssága folyamatos, illetve ciklikus Várólisták hosszúak Egészségügyi dolgozók elmenekülnek Stb

Az államadósság helyzete A Társadalombiztosítási Alapokban a Központi költségvetés által megtakarított kiadásokkal korrigált államadósság a GDP %-ban alig változott.

Az államadósság helyzete A Társadalombiztosítási Alapokban a Központi költségvetés által megtakarított kiadásokkal korrigált államadósság a GDP %-ban alig változott. Ha 2009-hez viszonyítunk, az államadósság csökkentést a Társadalombiztosítási Alapok szintentartásával 8 év alatt 2,6%-kal csökkent volna az államadósság a magán-nyugdíjak elvétele mellett. Ehhez tegyük hozzá az irdatlan mennyiségű EU-s forrás beáramlását az országba, amelynek az államadósságot is kellett volna csökkentenie (ÁFA, SZJA, stb. miatt) További elvonások voltak az oktatásból, szociális ellátásból. No és a 3000 milliárd Ft értékű magán-nyugdíj elköltése Ezek után kérdés: HOL VAN A PÉNZ?

Mi olvasható ki ebből? A szociális biztonság Alaptörvényből való kikerülése miatt, ezen ellátások fedezetét folyamatosan csökkenti a kormányzat. A rászorulók megélhetéséhez szükséges ellátás helyett az aktív, jól keresőket támogatják a jogszabályok. A Magyarországon több, mint 100 éve meglévő szolidaritás elvét jogszabályi rásegítéssel fokozatosan felmondjuk. A több százezer Ft fizetéssel rendelkezők már nem szívesen szállnak be a közösbe.

Mi várható még? - 2017-ben csökken a szoc.hó 5%-kal - csökkenteni tervezik az SZJA-t (magasabb jövedelműeknek kedvez) - csökkentik a társasági adót 19 ill. 10%-ról 9%-ra. (magasabb jövedelműeknek kedvez) - 15% illetve 25%-os minimálbér emelés a munkáltatók terhére

Mi várható még? Történik mindez akkor, amikor a „Ratkó- gyerekek” 2017-től fokozatosan mennek nyugdíjba és kerülnek ki a járulék és adófizetők köréből. 1953-1957 között születettek a népesség 7,5%- át teszik ki. 200 ezerrel többen vannak, mint az előző 4 évben születettek.

Alapvető kérdés a TÁRKI 2016-os felmérése alapján: Arra a kérdésre, hogy egy háztartás képes-e a váratlan kiadásokat fedezni, el tud-e menni egy hétre nyaralni, tudja-e törleszteni a tartozásait, van-e pénze húsra, tudja-e otthonát megfelelően fűteni, megengedhet-e magának mosógépet, tévét, telefont, autót. Ha a válasz három kérdésre nem, akkor a háztartás anyagilag depriváltnak számít, ha négy kérdésre nemmel válaszolnak, már súlyos depriváltságról lehet beszélni. Az Eurostat adatait alapján: Magyarország durván az uniós átlag alatt teljesít: 2015-ben a népesség 44 százalékát érintette a probléma - kicsit több mint a felénél súlyos a helyzet -, miközben az uniós átlag 19,5 százalék. 

Alapvető kérdés A WHO (World Health Organization) 1998- ben kiadta „Egészség21 – egészséget mindenkinek a 21. században” c kiadványát. E tanulmány szerint az egészséghez való jog alapvető emberi jog. A tanulmány a 21 célkitűzés között megemlíti a szolidaritást az egészség érdekében és az igazságosságot az egészség területén.

Alapvető kérdés A WHO ajánlását magunkra nézve el tudjuk-e fogadni? Azaz: A jövedelmi viszonyok szerint élesen kettévált társadalomban képesek vagyunk –e biztosítani a leszakadó, s leszakadt társadalmi rétegek megélhetését is. Természetesen ez a magasabb jövedelműektől progresszíven magasabb áldozatot kíván, ami ellenszenvet válthat ki bennük, és ellentétes a jelenlegi szemlélettel.

Rögtönzött véleménykutatás a politikai döntéshez Tegye fel a kezét az, aki egyetért azzal, hogy a demokratikus ellenzék fektessen hangsúlyt a szolidaritás elvének helyreállítására vállalva ezzel azt is, hogy a magasabb jövedelműektől magasabb elvonásra van szükség, ami ellenállást válthat ki? Ugyanis a koncepció teljesen az ellentéte a jelenlegi szemléletnek.

Köszönöm az együttműködést és Köszönöm a figyelmet