Mit jelent az egyház számára a Biblia?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tartalom:A Biblia, mint „időtlen” könyv
Advertisements

Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Az Ószövetség könyvei.
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Folyamodjatok az Úrhoz,
A Biblia Isten szava.
A Biblia keletkezése, nyelvei és fordításai
A zsidó kultúra Vallás.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
A középkori filozófia főbb kérdései
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
„Az igazság Lelke elvezet titeket a teljes igazságra.” (Jn 16,13).
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
A Biblia ma is a világ egyik legkelendőbb könyve: a teljes Biblia 275 nyelven olvasható, az Újszövetséget további 495 nyelvre ültették át. A különböző.
Dávid király 11/B.
Világvége-elképzelések
Nagyböjt első hete.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Apokalipszis 12/C.
A Biblia.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
A BIBLIA ÓSZÖVETSÉG ÚJSZÖVETSÉG TÓRA EGYÉB ÍRÁSOK † EVANGÉLIUMOK
Az Újszövetség könyvei
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
A Holt-tengeri tekercsek
Az Élet Igéje január A világ nagy részén január 18. és 25. között rendezik meg az imahetet a keresztények egységéért, egyes helyeken pedig pünkösdre.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
KERESZTÉNY VALLÁS.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Az Élet Igéje szeptember.
Szentírás az Egyházban
Bevezetés az Ószövetségbe
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Kire van rábízva a hitletétemény? A hitletéteményt az apostolok az Egyház egészére bízták. Isten egész népe a hit természetfölötti érzékével, melyet a.
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
Jób könyve 1.. Játék Helyezzük Istent középpontba a tanulmányozás során Jeremiás 29:11-13 Zsoltárok 33:4-7,,Mert amit Isten kimond, az élő beszéd, erőteljes.
Zsoltárok könyve. Zsoltárok könyve Előadó: Prof. Dr. Szigeti Jenő.
Minta-tanmenet vegyes összetételű 5. osztályosok számára:
18. óra Világvallások.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Bibliaismeret I. – Ószövetség. I. Általános bevezetés I.1. A probléma felütése (Jean-Louis Ska) - Umberto Eco: Great Unread Books - katolikus részről.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
1. óra – 1. tétel Az Ószövetség mint könyvgyűjtemény
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
MILYEN AZ ISTEN? Katolikus hitünk és más (ismertebb) felekezetek tanítása Szerepi Imréné KPSZTI, április 11.
Ó- és Újszövetség.
Kialakulása, nyugati és keleti
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
Szentírástudomány a szövegkritika: Fordítások
A reformáció főbb irányzatai
Jézus életének főbb eseményei és tanításának legfontosabb elemei

„Eljön az az idő – így szól az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda házával.” … „…ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni,
Törvény alatti állapot:
Prédikátor könyve. Prédikátor könyve
Újszövetség A 2. Korintusi levél
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
Evangélikus Biblikus Szabadegyetem 2017 ősz / 3 Kőszeghy Miklós
Világvége-elképzelések
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Bevezetés az Ószövetségbe I.
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK III. Az egyéni hívő élet alapja
Előadás másolata:

Mit jelent az egyház számára a Biblia? 1. Kinyilatkoztatás és Szentírás

A Szentírás az egyház könyve A Szentírás könyveit egy ókori kis nép alkotta meg a maga sajátos és elszigetelt vallásának szolgálatában Ezeket a könyveket az Egyház terjesztette el az egész világban, mint a keresztény hit szent iratait KÉRDÉSÜNK: Miért olyan fontosak az egyház számára e művek? Miben különböznek más könyvektől?

Dei Verbum 11. A Szentlélek sugalmazására van lejegyezve az isteni kinyilatkoztatás, amelyet a szentírás szövege tartalmaz és ad elő. Az ó- és újszövetség könyveit egész terjedelmükben, minden részükkel együtt szentnek és kánoninak tartja az anyaszentegyház az apostoli hit alapján, mivel a Szentlélek sugalmazására vannak leírva. Mit JELENT AZ, hogy a Biblia tartalmazza a kinyilatkoztatást? Miért ezek az iratok lettek kánoniak, és mi okozza a kánonok különbségét? Mi maradt ki a Szentírásból? ( apokrifek) Hogyan kell elgondolnunk a bibliai művek sugalmazását? Ó- és Újszövetség kapcsolata Biblia és teológia viszonya

3. tétel 1. Kinyilatkoztatás és Szentírás 2. A Szentírás könyvei szentek és kánoniak: 2. 1. Az Ószövetségi kánon története 2. 2. Ószövetségi apokrifek

Biblia és kinyilatkoztatás Hogyan kell elgondolnunk, hogy a Biblia tartalmazza a kinyilatkoztatást?

A kinyilatkoztatás természete Zsidóság, kereszténység, iszlám: KINYILATKOZTATOTT VALLÁSOK Isten felfoghatatlan – csak azért ismerhetjük meg Őt, mert feltárta előttünk önmagát Ez a feltárulkozás Eseményekben és hozzájuk kapcsolódó szavakban történt, Célja pedig, hogy az embert meghívja és befogadja a saját közösségébe = Nemcsak tanítás, de közös történet és párbeszéd is = A célja nem(csak) tudás átadása, hanem üdvösség (= szeretetkapcsolat Istennel és az emberekkel)

A kinyilatkoztatás történetisége Az emberi történelemben zajlott, tehát Térbeli és időbeli határai vannak Áthagyományozásra szorul Időbeli határai: Ábrahámtól az apostolok haláláig tartott Térbeli határai: Az Ószövetség Izrael történetében, az Újszövetség pedig Jézus és a tanítványok közösségében történt. Áthagyományozás: Ahhoz, hogy hozzánk eljusson, kell egy közösség, amely őrzi, továbbadja, megeleveníti, aktualizálja Kezdettől fogva folyamatosan értelmezni kell: amíg a kinyilatkoztatás le nem zárul, az értelmezése eredeti ismeret (= maga is kinyilatkoztatás) Pl. az, ahogyan Jézus és az Újszövetség érti az Ószövetséget, maga is kinyilatkoztatás Az apostolok halála után azonban minden értelmezés (így a dogmák is) már csak származtatott (a kinyilatkoztatásból levezetett) ismeret

Kinyilatkoztatás és Szentírás A hagyományozás érdekében a közösség sokszor eljut oda, hogy le kell írni vagy össze kell gyűjteni a megtapasztalásokat és azok eredeti megértését Pl. azért, hogy ne vesszen el, hogy minél több emberhez eljusson, hogy a liturgia vagy a katekézis használni tudja, stb. A hagyomány önmaga számára teremti meg a szentírást, mint forrást és mércét.

Szentírás és szenthagyomány kapcsolata Protestánsok: Az Írás fölötte áll a hagyománynak (= minden hagyományt a szentírásból lehet megítélni) Katolikusok: Istenről szóló ismereteinknek két forrása van: a Szentírás és a szenthagyomány. Ez a vita meddő, mert A Szentírást a hagyomány hozta létre, logikailag tehát a hagyományé az elsőbbség (a kereszténység nem könyvvallás) Ugyanakkor a hagyomány épp azért hozta létre a Szentírást, hogy mércét állítson maga elé (a hagyományozás hiteles forrásból merítsen)

Az Egyház értelmezői tekintélye Protestánsok: az Írás önmagát értelmezi: Scriptura sacra sui ipsius interpres = Az egyházi tekintély nem mondhatja meg, hogy kell érteni a Bibliát De: ők is elvetik az önkényes értelmezést – annak illeszkednie kell az egyház hitéhez Katolikusok: Az Egyház a Szentlélek által a tanítóhivatal vezetésével őrködik a hit épségén = értelmezi a Szentírást Kérdés, mit értünk tanítóhivatal alatt… A Szentírás értelmezése az egész egyház feladata A Szentírás hiteles értelmezése csak az egész egyház közösségében lehetséges Ez az „egész” nem demokratikus módon nyilvánul meg, hanem az apostoli kollégiumnak és Péter utódjának adott feladatban Ez jelenti a tanítóhivatalt, amely „nincs fölötte az Isten szavának, hanem szolgál neki…” (DV 10)

A Szentírás könyvei szentek és kánoniak A kinyilatkoztatást áthagyományozó közösség állapította meg, mely könyveket tartalmazza a Szentírás (Ezt a listát nevezzük kánonnak). Ez a rész az ószövetségi kánon történetét foglalja össze.

Hogyan történik a kanonizálás? Kánon = mérték, mérce A Szentírás normatív mű: a hitünk mértékadó dokumentumai, amelyek mögött Isten tekintélye áll Kanonizálás: lassú folyamat Gyűjtés Válogatás Döntés A történetéről nincs közvetlen forrásunk, utalásokból következtetünk rá.

Az első szent (= kánoni) irat: a Tóra Ezdrás pap hirdette ki az 5. század végén (Neh 8 alapján) Ez még csak a Tóra magja volt (főleg törvények) A jelenlegi szövege legkésőbb a Kr. E. 4. század végéig (= 300) kánonivá lett, Ugyanis a szamaritánusoknak ugyanez a Tórája, márpedig ők 300-ra már elszakadtak a júdai közösségtől A 3. századtól minden utalás a bibliai könyvekre a Tórát első helyen említi.

A második kánoni csoport a Nebiim Első említése Sirák fia könyve 46-49. fejezetei (Kr. E. 190 körül) 46-48: összefoglalja a Józsue-Királyok könyve tartalmát Megemlékezik Izajásról a 48,22-25-ben 49,4-11-ben megemlíti Jeremiást, Ezekielt és a 12 kisprófétát Dániel könyve (165 körül) már nem kerülhetett a Nebiimbe, Tehát a Nebiim gyűjteménye legkésőbb Kr. E. 200-ra zárt kánoni csoport volt.

A harmadik csoport a Ketubim Ennek a története a legbonyolultabb. Sirák fia előszava (Kr. E. 132): a Tóra és a Nebiim mellett más iratok is vannak. (De nem sorolja fel őket) Vsz. már ismerik: Zsolt, Péld, Jób, KTM, Én Feltehetően a Makkabeusi korban hoznak létre belőlük gyűjteményt. Oka: felmutatni a zsidó kultúra értékeit a göröggel szemben. Ketubim = Antológia a zsidó ethoszt kifejező művekből Albert De Pury szerint a görög kánon hármasságára készült a zsidó kánon is.

Különféle csoportok kánonjai Szamaritánusok, palesztinai arisztokraták (későbbi szadduceusok): csak a Tóra Qumrán: Eszter, Judit kivételével minden könyvből találtak + Hénok, Jubileumok, saját zsoltárok Egyiptomi zsidók: A LXX-ba felvettek olyan könyveket is, amelyek Palesztinában nem tartoztak a kánonba, sőt görög nyelven írtakat is (Bölcs, 2Makk)

Eljött a válogatás ideje… Kr. E. 2. századtól apokrifek megjelenése Egyre nehezebb bekerülni a kánonba: régi nagy nevek alatt írnak könyveket (azzal a trükkel, hogy eddig el voltak rejtve) A gazdag vallási irodalomból már ki kell válogatni „a szent iratokat” A „szent irat” fogalma lassan alakul ki: 2Makk, Sirák Fia előszava „könyvek…” Filón: „könyvek, amelyek által a tudás és jámborság tökéletesíthető” Újszövetség: Az Írások szerint = a prófétai kinyilatkoztatás Róm 1,2: szent iratok 2Tim 3,16: Istentől sugalmazott írások 1. század végén már ismerik a kánon 22 = 24 könyvét Josephus Flavius: 22 Ezdrás apokalipszis: 24 = A Kr. U. 1. század végére a kánonra vonatkozó közmegegyezés megszületett

Eljött a döntés ideje… A zsidó háború (Kr. U. 70.) után a farizeusok maradtak a közösség egyedüli vezetői 1. század végétől legjelentősebb iskolájuk jabne (Jamnia). Itt vitatták meg a kánon kérdését is Kétségek: Prédikátor, Énekek éneke, Ezekiel, Példabeszédek Végül a közmegegyezésen nem változtattak, maradt a 22 = 24 könyv a kánon. A kanonizálás két fő elve: A könyvek prófétai eredete A prófétaságot tágan értelmezték (Salamon és Eszter is próféta) De időben szigorúan lehatárolták: Ezdrás az utolsó = Sirák fia nem kerülhetett a kánonba Héber nyelvűség A LXX ellen (ami addigra már keresztény Biblia lett)

A keresztények Ószövetség-Kánonja 1. Az ókeresztény egyház Ószövetsége a Septuaginta volt. A zsidókkal folytatott vitában gondot jelentett, hogy ők nem fogadták el a LXX saját könyveit vitaalapnak. Ezért Jusztinosz csak a protokanonikus könyvekből érvel Órigenész a Hexaplával segítette az eltérések számbavételét A nagy kódexek (A, B, Alef) nem egységesen tartalmazzák a deuterokanonikus könyveket (Hol egyik, hol másik kimarad) A kánonkatalógusok csak a protokanonikus könyveket sorolják fel. A 4. sz. végéig tehát ez a helyzet: A keresztények Kizárólag a LXX szövegét használják, minden könyvét idézik De csak a héber kánon könyveinek kanonikus voltában van közmegegyezés

A közmegegyezés létrejötte Órigenész, Athanáz: Három csoportba sorolják az Ószövetségi könyveket Kánoni = protokanonikus Megengedett, sőt hasznos = deuterokanonikus Tiltott = apokrifek A kánoni könyvek szövege, tartalma és beosztása a LXX-t követi. Ezt feladja Jeromos: a héber szöveget követi, de a LXX tartalmát és beosztását = Vulgáta. A Vulgáta lesz a következő évszázadok minta-Bibliája = gyakorlatilAG A KÁNON 1442: Firenzei egységzsinat: megegyezés Konstantinápollyal a kánont illetően = a mai kánon (46 ószövetségi könyv)

A közmegegyezés felbomlása Reneszánsz: érdeklődés az ókori kultúra és nyelvek iránt Biblia: az Ószövetséget héberből kezdik fordítANI (= A ZSIDÓ bIBLIÁT = a 39 könyvet) Luther: a 2Makk tanai miatt apokrifeknek minősíti a deuterokanonikus könyveket De a protestáns Bibliákban függelékként még sokáig megmaradnak Végül elkezdik kihagyni őket = Rövidebb protestáns Ószövetség Válaszul a tridenti zsinat megerősíti a Firenzében elfogadott kánont. A katolikus kánon elve: amit a kereszténység kezdettől fogva következetesen szent iratként olvasott.

Ószövetségi apokrifek Ami az Ószövetségből kimaradt

„Apokrif”: fogalom, szóhasználat Ma: Szentírás = kinyilatkoztatást közöl Minden más vallási mű = értelmezi a kinyilatkoztatást Apokrif = olyan ókori vallási művek, amelyek kinyilatkoztatásként állítják be magukat, de az egyház nem vette fel őket a kánonba. Katolikus névhasználat: Kanonikus (proto + Deutero) Apokrif (minden egyéb) Protestáns névhasználat: Kanonikus = protokanonikus Apokrif = deuterokanonikus + 3-4Ezd, 3-4Makk, Manassze imája Pszeudoepigrafa = minden egyéb Apokrif ≠ rossz – sok közülük nagy tekintélynek örvendett

A Septuaginta apokrif könyvei Makkabeusok 3. kve három csodás történet az egyiptomi zsidók megpróbáltatásairól Makkabeusok 4. könyve Filozofikus értekezés a szenvedélyek és szenvedések fölötti győzelemről (Kr. U. 1. sz.) Ezdrás A’ = 3. Ezdrás Az Ezd-Neh összefoglalása, rövidebb változata Salamon zsoltárai Kr. E. 1. sz. közepe, Palesztina, héberül, farizeus körök (Azért Salamoné, mert a dávidi gyűjtemény már „foglalt”) Salamon ódái Kr. U. 2. sz. szír vidéken írt zsidókeresztény alkotások

Más apokrifek 1. Hénok mennybemenetele (Gen 5,24 alapján) Etióp, szláv, héber (Jismael rabbi látomásai) A legismertebb az etióp Hénok: Kr. E. 3. századtól formálódó legendagyűjtemény Égi látomásai három kérdésben hatottak a kereszténységre Angyalok rendje Halál utáni élet Emberfia alakja (a 2. részben – kérdés, hogy ez kereszténység előtti-e) Ezdrás 4. könyve Latinul maradt ránk a Vulgátában 1. és 3. része keresztény kiegészítés, 2. része Kr. U. 1. sz. zsidó apokalipszis: Emberfia alakja Manassze imája 15 soros bűnbánati zsoltár, a görög nyelvű zsidóság köréből Kr. E. vagy u. 1. sz., a Vulgáta függelékében

Más apokrifek 2. Tizenkét pátriárka testamentuma Jubileumok könyve A pátriárkák „búcsúbeszéde” több keresztény kiegészítéssel Jézus korabeli felfogás a démonokról és a feltámadásról Kettős Messiás-várás (királyi = Júda, papi = Lévi)  Qumrán Jubileumok könyve A Gen és Ex szabad átirata Időrendjét a jubileumok (= 7x 7 évek) határozzák meg Ősi liturgikus naptárt követi (364 napos év) Csak a lélek örök életét tanítja Más, kevésbé ismert apokrifek: Báruk két apokalipszise, Mózes mennybemenetele, Ariszteász-levél, Sybilla jövendölések, stb.

Vége a 3. tételnek 3

A sugalmazás Ó- és Újszövetség kapcsolata Szentírás és Teológia kapcsolata 4. tétel

A sugalmazás (= inspiráció) fogalma Sugalmazottság = egy írás isteni eredete Az kerül a kánonba, amit a hívő közösség sugalmazottnak, tehát Istentől valónak fogad el. A kérdés az, hogyan kell elgondolnunk Isten szerepét a sugalmazott iratok létrejöttében.

Bibliai kor Ószövetség: Ahogy láttuk, a sugalmazottság feltétele a könyvek prófétai eredete. Újszövetség ugyanazt az elvet követi: a közvetve (Márk, Lukács) vagy közvetlenül apostoli eredetű könyveket tartják sugalmazottaknak. A kérdést tehát egyszerűen intézték el: amit a próféták és az apostolok írtak, azok sugalmazott könyvek. DE: Az apokrifek is prófétáktól és apostoloktól eredeztetik magukat Montanista mozgalom: a prófétaság lelke ma is él = ma is születnének még sugalmazott könyvek?

A sugalmazás kérdése A sugalmazás kérdése ezért a szerzőről a szövegre került: miről lehet felismerni a sugalmazott szöveget? Hogyan történt a sugalmazás? Hogyan lehet a Biblia isteni mű, ha egyszer emberek írták? A cél: kiemelni Isten egyedülálló szerepét a könyvek létrejöttében, Ehhez azonban tisztázni kell az emberi szerzők közreműködésének módját és mértékét. Az emberi szerző nem lehet öntudatlan írnok, mert ezzel azt is állítanánk, hogy a Biblia nyelvi gyarlóságai, következetlenségei Istentől erednek.

Ókori megoldások Tollbamondás Auctor-elmélet Leereszkedés-elmélet A Szentlélek diktálta – de a formájára az emberi szerző is hatással volt Auctor-elmélet Egy ház vagy intézmény szerzője (= auctor) nem jelenti azt, hogy ő rakta a téglákat egymásra. Az isteni szerzőség nem feltétlenül jelent irodalmi szerzőséget is. Leereszkedés-elmélet Aranyszájú Szent János gondolata: ahogy a Logosz (az Ige = a Fiú) halandó emberi testben jelent meg köztünk, úgy a bibliai könyvek emberi szavaiba is alászállt az isteni Bölcsesség

Középkor és Újkor Aquinoi Szent Tamás: Isten az elsődleges létesítő ok, az emberi szerző az eszközszerű létesítő ok ( auctor-elmélet) Reformáció: erősítik a Szentírás közvetlen isteni eredetét (főleg tollbamondás) Racionalista bibliakritika: nem a hagyomány nagy alakjai írták a bibliai könyveket, többször is átszerkesztették őket  a tollbamondás tarthatatlan Fundamentalisták: tartják a hagyományt, hogy megvédhessék a Biblia isteni eredetét Racionalista teológusok: nem érdekli őket a sugalmazás, a Biblia tanítása = a belőle ésszerűen felfogható dolgok Katolikusok: a sugalmazás új megértésére törekednek Newman: a teljes sugalmazás jellegzetesen protestáns kérdés

Az Ige és az egyház kapcsolata Protestantizmus: az Ige teremti meg az egyházat – Isten az igéje által munkálkodik a világban A kinyilatkoztatás a Szentírásba „van letéve” Ehhez a Biblia közvetlen isteni eredetének állítása elengedhetetlen Katolikusok: Az egyház az alapszentség, amelyben és amely által Jézus munkálkodik a világban A kinyilatkoztatás az egyházba „van letéve” A Szentírás az egyház könyve  a közvetett isteni eredete is elfogadható Amit a Biblia keletkezéséről ma tudunk, annak ez utóbbi jobban megfelel A sugalmazás értelme: A Biblia keletkezésének és értelmezésének folyamatát Isten népében a Szentlélek vezette és vezeti => a Biblia hűségesen tanúskodik a kinyilatkoztatásról

Ó- és Újszövetség kapcsolata Az Ószövetség megkérdőjelezése Véres történetek Elavult előírások Miért épp a zsidó nép történetét olvassuk szent történésként? A kinyilatkoztatás Ábrahámtól az apostolok haláláig tartott Az első szakasza az Ószövetség; ez is szerves része, az Újszövetség nélküle nem érthető Ó- és Újszövetség viszonya: beteljesedés Az Újszövetség helyezi az Ószövetség értelmét új összefüggésbe Jézusban ráismer azok valódi és teljes értelmére Történeti értelemben beszélünk intertestamentárius (= szövetség közi) korról Az írott Ó- és Újszövetség közötti kort (= kb. a Kr. E. 2. századtól a Kr. U. 1. sz. közepéig) értjük alatta E kor értelmező és apokrif irodalma nagyon fontos az Újszövetség megértéséhez

Szentírástudomány a szövegkritika: Fordítások a Biblia tanulmányozása megbízható szövegre épüljön Fordítások a bibliai könyvek irodalomtörténete a Biblia magyarázatának elvei és módszerei Exegézis: a szöveg megértéséhez szükséges nyelvi, történeti és irodalmi kérdések Hermeneutika: a szövegek aktualizálásával, tehát dogmatikai, morális, spirituális, stb. alkalmazhatóságával foglalkozik Biblikus teológia

A szentírástudomány segédtudományai történettudomány módszerei, és annak segédtudományai, például a régészet, a paleográfia, a földrajz vagy az etnográfia nyelvészet és az irodalomtudomány filozófiai, szociológiai vagy lélektani modellek teológia fogalomkészlete, kérdései, törekvései

Vége a 4. tételnek 4