Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
Jánosi Beatrix szeptember 08.
 2011 első félévében Magyarország látja el az Európai Unió Tanácsának soros elnöki feladatait  az önkéntesség európai éve  június 4-12.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A pedagógusminősítési rendszer
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Az osztályfőnöki szerep története
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az e-portfólió használati köre
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A beiskolázás előkészítése
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT (intézmény neve) Készítette igazgató.
Iskolai közösségi szolgálat
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Rendezvényszervezési technikák Mozgássérültek Budapesti Egyesülete október 5. Lurdy Ház.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Iskolai közösségi szolgálat
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Felkészítés a közösségi szolgálatra
Tervezési folyamat.
2015. április 24. Kissné Papp Gabriella
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Hallássérültek a könyvtárban
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban

Kísérés Partneri viszonyon alapuló cselekvésforma: diákok fizikai vagy lelki segítése, támogatása a pedagógus részéről, amelynek keretében a diákok egyénileg vagy csoportban ‒ pedagógus/pedagógusok koordinálásával ‒ saját tevékenységeikre reflektálhatnak.

A pedagógiai kísérés A pedagógiai kísérés egy ill. több személy (együttes) feladata, lehetséges résztvevői: iskolai koordinátor osztályfőnök egy – egy helyszín vagy szervezet felelőse egy – egy tanuló által választott személy a tanári karból

A pedagógiai kísérés A pedagógiai kísérés keretei: időszakosan, (esetleg rendszeresen) helyszínenként osztályfőnöki órán külön szervezetten kis csoportban egyénileg

A kommunikáció jelentősége Személyek közötti kommunikációs zavarok okai - előítélet - konfliktushelyzet - félelem a másik személy magatartásától - szorongás

A kommunikáció jelentősége Kommunikációs gátak: - hangnembeli eltérés - eltérő kulturális háttér - szavak másodlagos jelentése

A kommunikáció jelentősége Kommunikációs korlátok: - egyes szavak más – más jelentést hordozhatnak az egyes emberek számára - nonverbális kommunikáció az egyes ember számára eltérő tartalmú és jelentőségű lehet - érzelmeink befolyásolják az üzenetek fogadási és közvetítési képességét

Konfliktus helyszínek sajátosságai megelőzés: érzékenyítés, kísérés, gondos szervezés váratlan események – feloldás, feldolgozás, további támogatás felelős személyek: mentor, iskolai koordinátor

A reflexió jelentősége ideje helye módja résztvevői köre nyilvánosan vagy bizalmasan egyénileg vagy csoportosan objektíven vagy szubjektíven

A reflexió jelentősége Fejlődik a tanuló: önismerete önbizalma reális önértékelése érzelmi kiegyensúlyozottsága flexibilitása nyitottsága interperszonális és kommunikációs képességei felelősségtudata

Első reflexiós alkalom lehetséges kérdései A közös értékelés a következő kérdésköröket járja körül az első alkalommal: Hányszor végezted a tevékenységet eddig? Mi volt az első benyomásod a fogadó szervezetről? Milyen találkozásod volt a többi segítővel vagy a segítettekkel? Mi volt nehéz a tevékenység végzésében?

Első reflexiós alkalom lehetséges kérdései Mi okozott örömet a tevékenység végzése során? Mi volt számodra meglepő? Mit őrzöl meg az eddigi élményeidből a továbbiakra? Mit jelent számodra egy szóval összefoglalva: „időt szánni valamire”?

Második reflexiós alkalom lehetséges kérdései Milyen észrevételeid lennének távolabbról szemlélve az egész tevékenységet: - a fogadó szervezet vonatkozásában? (tevékenységek, munkatársak stb.) - a segítettek vonatkozásában?

Második reflexiós alkalom lehetséges kérdései Mivel gazdagított téged vagy milyen nehézséget jelentett általánosságban? Mit tehetnél saját életedben (személyes, leendő foglalkozás, család), hogy ne múljon el nyomtalanul, hanem hasznosuljon ez a tapasztalat? Mit jelent számodra egy szóval/jelzős szószerkezettel összefoglalva: „elköteleződés”/közösségi szolgálat?

Etikai normák Helyszín és tevékenység nem szolgálhat pártpolitikai, képviseleti vagy érdekvédelmi célt a tevékenység nem lehet üzleti tevékenység, nem irányulhat haszonszerzésre az emberi méltóság és az egyenlő bánásmód elve kell érvényesüljön a hátrányos megkülönböztetés tilalma nem kirekesztő,nem előítéletes, nem közvetít ilyen világképet

Etikai normák Alapelvek a tevékenység folytatása közben személyes felelősség elismerése a tevékenység során a tevékenységet az életkorhoz, az egyéniséghez és mentális állapothoz kell igazítani testi és lelki épség őrzése (saját és másé is!) diszkrimináció kerülése információk bizalmas kezelése veszélyeztetettség jelzése tudni, hogy hibát elkövethetek, és tévedhetek, de a megelőzésre és a korrekcióra törekedni kell

Etikai normák Együttműködés a szervezet munkatársaival, az irányítással és támogatással megbízott személlyel való együttműködés felmerülő kérdésekben támogatás kérése

Etikai normák Helyszínenként megfontolandó kérdések az intézménybe való utazás öltözködés kompetenciák és korlátok testi higiéné megőrzése telefonhasználat

Etikai kódex Munkavégzés közben ki van kapcsolva a telefonod. Szünetben lehet sms-ezni, telefonálni. A szüleidnek megadhatod a szervezet számát, ahol dolgozol, így el tudnak érni. Ha fényképezni szeretnél, kérj engedélyt! Ez az emberek magánéletének tiszteletben tartása miatt nagyon fontos! Sok helyen nem készíthetsz csak úgy fényképet, és biztosan nem, ha célcsoportokkal társadalmi munkát végzel. Ne hordj hordozható zenelejátszót magadnál (pl. mp3) vagy ehhez hasonlót a társadalmi munka idején! Ez is legyen kikapcsolva, mint a mobilod!

Etikai kódex Ne rágózz a munka idején, mert nem szép és ezzel rossz benyomást keltesz! Használj mindig megfelelő szavakat, és magázd a felnőtteket! Ez főleg akkor nagyon fontos, ha idősebbekkel dolgozol! A társadalmi munka elvégzése közben ne hangoskodj és ne káromkodj!

Etikai kódex Hordj alkalmas ruhát, ne túl rövid szoknyát vagy átlátszó pólót, futónadrágot, kivéve, ha sportesemény van! Ha lemondasz egy találkozót, beszélj meg rögtön egy másikat! Ezzel jó benyomást keltesz. Ha megbetegedsz, vagy váratlanul nem tudsz eljönni elvégezni a társadalmi munkád, azonnal jelezd telefonon! Ne küldj e-mailt vagy sms-t, mert az személytelen! Csak nyomós okból mondd le a munkát! Elvileg készítesz a szervezettel közösen egy ütemtervet, mely alapján a megbeszélt időpontokat teljesíted.

Zárás Szükséges?

Zárás Szempontok a záró rendezvény szervezéséhez: időpont résztvevők köre érintettek köre konkrét tapasztalatok meghívott vendégek, előadók elismerések, köszönetnyilvánítás

Zárás A tevékenységek bemutatásának módjai: egyéni portfoliók egy-egy helyszín bemutatása egyéni vagy közös készítésű plakáttal, prezentációval fotók, kisfilmek tanév végi (záráshoz tartozó) kiállítás

Köszönöm a figyelmet!