KERESZTÉNYÜLDÖZÉSEK I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖZÉPKOR (V.- XV. SZÁZADOK)
Advertisements

Római tűzvész.
A Keresztény Vallás.
Pál apostol 12/B.
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
Államalapítás.
A RÓMAI BIRODALOM BUKÁSA
A nemzetközi kapcsolatok történeti gyökerei I.
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
A középkori filozófia főbb kérdései
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Jézus te vagy minden álmom
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
Problémák az idegen kultuszokkal A 2. században a római és nem-római közötti határ élesebbé, fontosabbá vált Több esetben korlátozó intézkedéseket hozott.
Nagy Konstantin, Szent Ilona
A Római világ és a barbárok
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
A keresztény egyház a korai középkorban
A válság százada (III.sz.)
A Közel-Keletet egyesítő birodalmak
A világ képe az arabokról
A nagy népvándorlás.
A kezdetek A lovagrend a szentföldön alakult a zarándokok védelmére. Kezdetben „Krisztus szegény lovagjai” voltak. A templomosok nevet azért kapták, mert.
Apokalipszis 12/C.
Európa városi történelme
Európa vallásai.
Középkori szerzetesrendek
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
A kereszténység és a magyarság kapcsolata. Egyháztörténeti áttekintés.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
A kereszténység születése és egyházzá szerveződése
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
A NYUGATI BIRODALOM BUKÁSA
A magyarok: Fekete és fehér magyarok.   Színre, vagy vallásra vonatkozhat a „fekete” jelző?  Az egyik esetben a fekete szó utalhat egyrészt a kazároktól.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Megszentelt Élet Éve Francesco a meglepetések embere: akit Jánosnak kereszteltek – de Ferencnek hívtak a nagyravágyó ifjú - aki soha nem.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Az egyeduralom kialakulása. A principátus és a császárság
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Iszlám Kialakulása, elterjedése, értékelése.  Előzmények: az Arab-félsziget a VII. században.  Mohamed.  Mohamed viszonya más vallásokhoz.  Az iszlám.
A császárság első századai. A Julius-Claudius dinasztia (Kr.u )  Augustus †  sajátos forma alakul ki  adoptálás  Előnyős mindkét fél számára.
A Római Birodalom szétesése
A Római Birodalom Összeállította: Csapó Konrád 9.C.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
Római császárkor válsága. Gazdasági válság Hódítások elmaradása Kevesebb rabszolga Kevesebb adóbevétel Elszegényedés Áremelkedés Csökkenő termelés Megszűnő.
Vallási emlékek és vallások a mai Magyarországon
Kialakulása, nyugati és keleti
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
A reformáció főbb irányzatai
A babiloni fogság.
Róma a világ ura i. e. 27-ben Octavianus Augustust Róma első polgárává választották. Megalakult a császárság, élén a császárral, aki teljhatalmú.
Róma – Összefoglalás.
Ókori hitviták.
A két részre szakadt királyság
Jézuskától - Jézus Krisztusig
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
Vecsés gyülekezet látása
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
A reformáció.
Izrael a hellénizmus korában
REFORMÁCIÓ.
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Szent Márton.
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

KERESZTÉNYÜLDÖZÉSEK I. I. és II. századi üldözések

1. A kereszténység találkozása Rómával és a hozzá való viszonya Bár Jézus Krisztust egy római helytartó ítélte el, a megbékélésre törekedtek (Jézus tanítása is ez volt). A pogánymisszió érdekében kerülték a konfliktust a hatóságokkal, sőt imádkoztak értük, a megtérésükért. A II. század közepén úgy vélték, az isteni gondviselés műve, hogy Augustus akkor valósította meg a Pax Romanát, amikor Jézus is az ő békét hozó evangéliumát hirdette. A Római Birodalommal csak egy bajuk volt: a pogányság. A vallás megváltozását akarták.

2. Róma viszonya a vallásokhoz Majdcsak minden vallással szemben türelmet tanúsítottak (még a megfoghatatlan, képmás nélküli Istent tisztelő zsidókkal szemben is). Katonai sikereik okát abban látták, hogy – a többi néppel ellentétben – nemcsak a helyi isteneket tisztelték, hanem sokfélét minden kizárólagosság nélkül.

3. Kezdeti üldözések Nero és Domitianus (I. sz.), valamint Traianus, Hadrianus és Marcus Aurelius (II. sz.) üldözéseinek jellemzői: Nem az Egyházat magát üldözték (ezt mint szervezetet nem vették komolyan és nem tartották veszélyesnek a Birodalom szempontjából), hanem „csak” egyes keresztényeket . Csak akkor fogtak perbe valakit, ha feljelentették – nem nyomoztak a keresztények után, és névtelen feljelentésekkel sem foglalkoztak. Ha valaki „megtagadta hitét” (imádkozott az istenekhez), akkor kegyelmet kapott – még ha korábban keresztény is volt.

Ugyanakkor az is igaz, hogy többször hamis vádak szolgáltak az üldözések alapjául, mint pl. Nero üldözésekor. (Tertullianus írja: „Ha a Tiberis túl magasra emelkedik, vagy ha a Nílus nem önt ki, rögtön halljuk a kiáltást: »Oroszlán elé a keresztényeket!«”.) Elterjedtek bizonyos tévedések, pl. a vérfertőzés és az emberevés vádja (ezek alól a vádak alól a III. századra tisztázták magukat, innentől „érdemi viták” folytak). A legfőbb vád az „istentelenség”, az ateizmus volt a keresztények ellen.

Összefoglalva: Ezek az üldözések csak korlátozottak voltak, és – nyilvánosságot, valamint együttérzést keltve – inkább segítették a kereszténység terjedését. Tertullianus híres megjegyzése tehát nem csak valamely misztikus igazságot fejez ki: „A vértanúk vére az egyház magvetése.”

4. Az Egyház viszonya az első két század üldözéseihez Vallották: a vértanúk üdvözülnek (ezért előfordult, hogy önmagukat jelentették föl). A római egyház elítélte, és öngyilkosságnak nyilvánította a hatóságok provokálását. Marcus Aurelius (sztoikus filozófusként) magát az öngyilkosságot nem ítélte el, de szerinte azt „jó ízléssel” kell végezni, nem olyan „színpadiasan”, mint a keresztények. Az ezzel a döntéssel egyet nem értők kiváltak (pl. montanisták). Ugyanakkor voltak olyanok is, akik egyáltalán nem tartották bűnnek a pogány isteneknek bemutatott áldozatot (hiszen ezek valójában nem is léteznek).

KERESZTÉNYÜLDÖZÉSEK II. III. századi üldözések

1. Reakciók a kereszténység egyre szélesebb körű elterjedésére Egyes pogány gondolkodók úgy vélték, hogy válaszolniuk kell a kereszténység jelentette kihívásra: Egyfajta pogány „reneszánsz” volt megfigyelhető. Ennek legjelentősebb alakjai: Kelszosz (ő nemcsak bírálta a kereszténységet, hanem szükségesnek tartotta a politeizmus teológiai alátámasztását is), Plótinosz és tanítványa, Porphüriosz (ők „tudományosan” – a történelem és a filozófia segítségével – érveltek a kereszténység ellen).

Összefoglalva: a pogányság kényszerült védekezésre Összefoglalva: a pogányság kényszerült védekezésre. Ez egyrészt türelmetlenné tette őket, másrészt a helyi üldözések helyett birodalmi szinten jelentkezett a kereszténység problémája (maga a császár határozott).

2. A III. század közepének eseményei 247-ben ünnepelték Róma ezeréves fennállását, amely ünnepségeken a keresztények nem vettek részt. 248-ban a gótok betörnek a Birodalom területére. A két esemény hatására 249-ben Alexandriában a keresztények spontán pogrom áldozataivá válnak. Ugyanebben az évben (249.) Decius császár módszeres üldözést rendelt el a keresztények ellen: Ennek célja magának az Egyháznak a felszámolása volt (igazolás – libellus – kellett arról, hogy áldoztak az isteneknek). A 250-es években több súlyos üldözés is volt (főleg püspököket és befolyásos papokat végeztek ki). Ezek azonban a barbár betörések miatt nem lehettek sem állandóak, sem szisztematikusak.

Az Egyház tagjai közül sokan hagyták el hitüket, vagy vásároltak igazolást: A keleti egyházakban először mindnyájukat „bukottnak” tekintették, később azonban – hosszú vita után – az az álláspont kerekedett felül, hogy a bűnbánó hitehagyottakat vissza kell fogadni az Egyházba. Ebben a vitában az Egyházról alkotott két felfogás is ütközött egymással: Innentől kezdve az Egyház már nem elsősorban a „szentek közösségeként”, hanem sokkal inkább a „bűnösök iskolájaként” tekintett önmagára.

261-ben császári rendelet (Gallienus) biztosította a toleranciát, így a keresztények a IV. századig békében éltek, sőt egyes keresztények (ők egyben birodalmi hivatalnokok is voltak) pogány szertartások papjaivá is váltak.

3. A „nagy üldözés” Diocletianus császár reformokat vezetett be a birodalom irányításában: Két augustus uralkodott egy-egy cézár segítségével (keleten ő uralkodott Galerius cézárral, nyugaton Maximianus Constantius Chlorusszal). 303-ban Diocletianus minden eddiginél kegyetlenebb intézkedéseket rendelt el: Minden keresztény templomot le kellett rombolni. Minden Bibliát, szertartáskönyvet és szent edényt be kellett szolgáltatni. A papokat le kellett tartóztatni (ha áldozatot mutattak be, kiszabadulhattak). 304-től pedig halálbüntetés terhe mellett kellett áldozatot bemutatni.

Ugyanakkor nyugaton az üldözés messze nem volt ilyen kegyetlen: Galliában, Britanniában és Hispániában például Constantius mindössze néhány templomot romboltatott le, és senkit sem végeztetett ki (majd 306-tól fia, Konstantin lett a cézár, innentől kezdve pedig semmiféle üldözés nem volt).

A Diocletianus visszavonulását követő polgárháborús állapotok és politikai küzdelmek lezárultával nyugaton Konstantin, keleten Licinius uralkodott: 313-tól a pogányok és keresztények egyaránt szabadon gyakorolhatták hitüket (a keresztények és az Egyház, illetve az egyes egyházak az elkobzott vagyonokat is visszakapták).

4. A késői üldözések hatása az Egyházra Elszakadtak egymástól a két szélsőséges álláspont (a hivatalokkal való együttműködés és a hivatalokkal szembeni provokáció) hívei. (Karthágóban például őrséget állítottak a börtön elé, hogy ne vihessenek adományokat azoknak, akik nem voltak hajlandók minimálisan sem együttműködni a római hivatalnokokkal.) Ez a konfliktus vezetett az ún. „donatista egyház” különválásához, amely szakadás egészen az iszlám hódításig jellemezte Észak-Afrikát.