Orvosi Pszichológia előadás tematika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
2012. szeptember 26. Kristály Lélekvédő Egyesület Előadó: Kálóczi Andrea.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Mozgásszervi rehabilitáció
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Az időskori tanulás trendjei Magyarországon
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A beteggé válás folyamata
HHR.
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
SZAKMAI ÉLETRAJZ Dr. HÓDI Sándor
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Megfigyelés és kísérlet
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Iskolai szociális segítő
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Előadás másolata:

Orvosi Pszichológia előadás tematika Az orvosi pszichológia szemlélete és határterületei (biomedikális modell, pszichoszomatikus modell, orvosi antropológia, klinikai pszichológia, egészségpszichológia) Az öröklés és a környezet szerepe a személyiségfejlődében. A személyiség kontinuitása Korai társas viselkedés, kötődéselméletek Pszichoszexuális fejlődéselméletek a nemi identitás kialakulása, a serdülő kor, (pszichoanalitikus, szociális tanuláselméleti, kognitív, pszichoszociális megközelítés) A változásban lévő család. I. Családtervezés és terhesség A változásban lévő család II. A fiatal felnőtt kor és felnőttkor. Családi krízisek és családterápia A változásban lévő család III. Az időskor, a haldoklás és a halál lélektana

8. Az orvosi konzultáció, interjútechnikák 9. A személyiség fogalma, személyiségelméletek. Típustanok és vonáselméletek 10. Pszichológiai szakvizsgálatok a beteg megismerésében 11. A személyiség pszichoanalitikus megközelítése 12. A személyiség behaviorista megközelítése 13. A személyiség fenomenológiai megközelítése 14. A szociális környezet, szociálpszichológiai alapfogalmak

ORVOSI PSZICHOLÓGIA - KLINIKAI PSZICHOLÓGIA A pszichológia helye a tudományok rendszerében: -Borisz Kedrov-nem lineáris rendszer-központi szerep -Jean Piaget- információs feedback elve

A pszichológiai tudományok felosztása: tárgyuk, céljuk, alkalmazási terület. Orvosi pszichológia – klinikai pszichológia összevetése:

Az orvosi pszichológia néhány definíciója: - Az orvosi pszichológia az alkalmazott pszichológia egyik ága. Művelői és alkalmazói orvosok, akik nem rendelkeznek a pszichológia alaptudományi ismereteivel. A pszichológia módszertárát is praktikus célok elérése érdekében használják fel. A praktikus célkitűzés az orvoshoz forduló beteg ember személyiségének, betegségével kapcsolatos tüneteinek, arra adott reakcióinak jobb megismerése és értelmezése, és az ahhoz illő orvosi magatartás tanúsítása (Tariska I., 1974).

Kiegészítés a definícióhoz: az orvosi pszichológiát természetesen pszichológusok is művelik amikor tevékenységük során az orvos-beteg kapcsolat törvényszerűségeit elemzik és oktatási feladatokat is ellátnak az orvosképzés kapcsán. Még szélesebb körben értelmezve valamennyi segítő foglalkozású gyógyító tevékenységének törvényszerűségei az orvosi pszichológia tárgyköréhez rendelhetők. Az orvosi pszichológia a pszichológia alkalmazott ága, mely a beteg ember lélektanával, illetőleg a gyógyítás, az orvos-beteg kapcsolat lélektani kérdéseivel foglalkozik.

A megelőzéshez, beteggé váláshoz, a gyógyító tevékenységhez és rehabilitációhoz kapcsolódó pszichológiai ismeretanyag és készségrendszer szaktudománya. Az orvosi pszichológia azoknak a pszichológiai ismereteknek az összessége, amelyet az orvosok alkalmaznak orvosi tevékenységük során. Az orvosi pszichológia alapkérdése: a segítő-segített kapcsolat lélektani elemeinek rendszeres vizsgálata az orvos beteg kapcsolat példáján.

a. Az egészségmegőrzés, a megelőzés pszichológiája- egészséglélektan Az orvosi pszichológia azokkal a jelenségekkel foglalkozik, amelyek a külső és belső környezeti hatások, személyközi kapcsolatok, valamint a személyiségfejlődés adott szintjén az emberi agy, a központi idegrendszer közvetítésével befolyásolják az egészségi állapotot, illetve a betegségek kialakulását lefolyását. Két fő területe: a. Az egészségmegőrzés, a megelőzés pszichológiája- egészséglélektan b. A pszichoszomatikus orvoslás, magatartásorvoslás

Az orvosi pszichológia oktatásának célja és két fő iránya Az egészségmegőrzés, a megelőzés pszichológiája- egészséglélektan, klinikai pszichológia A pszichológiai tényezők szerepe és jelentősége a gyógyítás folyamatában – pszichoszomatikus orvoslás, magatartás-orvoslás Franz Alexander, Mostofsky, Barlow,Feldman

Alapvető orvosi készségek (Schwartz, Wojtczak, 2002) Szakmai értékek, attitűdök, magatartás és etika Az orvoslás tudományos alapjai Klinikai készségek Kommunikációs készségek A népesség egészségi állapota és az egészségügyi rendszer ismerete Információkezelés Kritikus gondolkodás és kutatás

A klinikai pszichológia definíciója: A klinikai pszichológia a pszichológiai tudományok alkalmazott ága, amely rendellenes lelki jelenségekkel foglalkozik. Alkalmazott jellege azt jelenti, hogy sajátos ismeretanyaga (patopszichológia, neuropszichológia, pszichodiagnosztika, pszichoterápia) mellett nagyrészt más alaptudományokból valamint az alkalmazási terület tudományaiból (pl.: pszichiátria) származó ismereteket alkalmaz. A rendellenes lelki jelenség egyaránt jelentheti az ember önálló életvezetését, munkavégző képességét, társadalmi alkalmazkodást nehezítő minden (akár organikus, akár szociális okokra visszavezethető) pszichés jelenségét, és az adaptációban (egészségben) bármilyen ok miatt zavart szenvedő ember lelki jelenségeit.

A patopszichológia (kór-lélektan) ismeretek az egyes ideg és elmebetegségek pszichológiai jellemzőit tartalmazzák. E tudomány azt írja le hogy milyen az elmebeteg, a neurotikus, stb. jellemző lelki jelenségei, sajátosságai. A pszichopatológia (elme-kórtan) ismeretek az egyes lelki jelenségek (pl.: érzékelés, emlékezés, érzelmek stb.) kóros változatait írják le. A normalitás fogalma: - általános alkalmazkodó képesség, - élvezés, örömképesség, - kompetens interperszonális viselkedés, - intellektuális képességek, - érzelmi és motivációs kontroll, - szociális attitűdök, - produktivitás, - autonómia, - integráltság, - kedvező énkép.

Lelki egészség a testi egészséggel analóg és lényegében a betegség hiányát fejezi ki. Egészségpszichológia (J.Matarazzo, 1980.) A pszichológia tudományának specifikus oktatási, kutatási és gyakorlati hozzájárulása az egészség megőrzéséhez, fenntartásához, a betegségmegelőzéshez és a kezeléshez, az egészség-betegség etiológiájához és diagnosztikájával kapcsolatos ismeretekhez, az egészségügyi rendszer elemzéséhez és az egészségügyi politika formálásához.

Betegség modellek: Organikus modell (biomedikális) - biologisztikus-biológiai folyamatok elsődlegessége - organizmikus-egészleges szemlélet, - neuropszichológiai szemlélet, - traumatikus szemlélet. Pszichoszomatikus modell (pszichodinamika) - intrapszichikus változások jelentősége - pszichés – konverzió - pszichés- organikus Szociális tanulási modell: Környezet és az ember közötti kapcsolat vizsgálata Viselkedéselemzés

Fenomenológiai modell - az ember nem más mint az a mód ahogy észleli a világot és benne van az az erő amely a fejlődéséhez szükséges - humanisztikusok C. Rogers Gestalt F. Pearls Napjaink pszichoszomatikája: a bio-pszicho-szociális modell (Engel,1977) A definíció szerint olyan tudományról van szó, ami biológiai, pszichológiai és szociális tényezőket egyaránt figyelembe vesz, a betegségek kialakulásánál ugyanúgy, mint lefolyásuk és a terápia vonatkozásában.

Magyar nyelven hozzáférhető irodalmak: Bálint M.: Az orvos, a betege és a betegség Akadémiai Kiadó, Budapest 1961. 2. Berne E.: Emberi játszmák Gondolat, Budapest 1984. 3. Buda B.: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei MRT Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Szakkönyvtár sorozat, 25. köt. Budapest 4. Buda B.: Az empátia az orvoslásban és a pszichológiai munkában In.: Buda B.: Az empátia – a beleélés lélektana Gondolat, Budapest 1985. 273-290. 5. Buda B.: Az orvos-beteg kapcsolat lélektana és a pszichoterápia alapvonalai In.: (Trencséni T.szerk.): A gyakorló orvos enciklopédiája Medicina, Budapest I. köt. 39-76. 1973.

6. Császár Gy. : A pszichoszomatika jelen helyzete, élőzményei, 6. Császár Gy.: A pszichoszomatika jelen helyzete, élőzményei, fejlődése In.: Dr. Császár Gy. (szerk.): Pszichoszomatika a gyakorlatban 11-25. Pszichoteam, Budapest 1989. 7. Luban-Plozza, B.-Dickhaut, M.H. (szerk.): A Bálint-csoportok gyakorlati kérdései Kapcsolati diagnosztika-kapcsolati terápia Medicina, Budapest 1986. 8. Molnár L. (szerk.): Orvosi szociológia Medicina, Budapest 1989. 9. Molnár P., Csabai M. (szerk.): Compliance. Orvosi Pszichológiai Szöveggyűjtemény II. SZOTE Orvosi Pszichológiai Önálló Oktatási Csoport, Szeged, 1980. 10. Molnár P., Csík V. (szerk.): A gyakorló orvosi tevékenység pszichoszociális vetülete. Orvosi Pszichológiai SzöveggyűjteményI. SZOTE Orvosi Pszichológia Önálló Oktatási Csoport, Szeged, 1988. 11. Sontagh S.: A betegség mint metafora Európa Könyvkiadó, Budapest 1983. 12. Kopp M., Berghammer R.: Orvosi Pszichológia, Bp. 2005