9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon KKC–2008–V–08–08–33 Vállalkozói ismeretek fejlesztése az élelmiszer-gazdaságban ÖNELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK 9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
1. Az árak alakulására napjainkban jellemző az árszínvonal-különbségek növekedése a különböző országokban. igaz hamis
1. Az árak alakulására napjainkban jellemző az árszínvonal-különbségek növekedése a különböző országokban. igaz hamis Megoldás: hamis
2. A nyersanyagok és a tömegáruk ma már a globalizált ágazatok, ezeknél az árképzés kiindulópontja csak a világpiaci ár lehet. igaz hamis
2. A nyersanyagok és a tömegáruk ma már a globalizált ágazatok, ezeknél az árképzés kiindulópontja csak a világpiaci ár lehet. igaz hamis Megoldás: igaz
3. A helyileg előállított szolgáltatásokban nem figyelhetők meg jelentős árkülönbségek. igaz hamis
3. A helyileg előállított szolgáltatásokban nem figyelhetők meg jelentős árkülönbségek. igaz hamis Megoldás: hamis
4. A külpiac kiválasztásának expanziós vagy szűkítésre épülő modellje a következő? Ezzel a módszerrel a vállalkozás egy bázispiachoz (ez általában a hazai piac) hasonló országokat keres. Ez a koncepció arra épül, hogy a termék és a marketing-program külpiacra történő adaptálásának, kiterjesztésének költségei annál kisebbek, minél hasonlóbb a külpiac a bázispiachoz. Ezt a módszert szokás „a legközelebbi szomszéd” megközelítésnek is nevezni. expanziós szűkítéses
4. A külpiac kiválasztásának expanziós vagy szűkítésre épülő modellje a következő? Ezzel a módszerrel a vállalkozás egy bázispiachoz (ez általában a hazai piac) hasonló országokat keres. Ez a koncepció arra épül, hogy a termék és a marketing-program külpiacra történő adaptálásának, kiterjesztésének költségei annál kisebbek, minél hasonlóbb a külpiac a bázispiachoz. Ezt a módszert szokás „a legközelebbi szomszéd” megközelítésnek is nevezni. expanziós szűkítéses Megoldás: expanziós
5. Melyek a franchise előnyei az átadó (jelölje „Á” betűvel), és melyek a vevő (jelölje „V” betűvel) számára? • gyors piacra jutási lehetőség külföldön is, komolyabb befektetés nélkül
5. Melyek a franchise előnyei az átadó (jelölje „Á” betűvel), és melyek a vevő (jelölje „V” betűvel) számára? • gyors piacra jutási lehetőség külföldön is, komolyabb befektetés nélkül Megoldás: Á
6. Melyek a franchise előnyei az átadó (jelölje „Á” betűvel), és melyek a vevő (jelölje „V” betűvel) számára? • a márka és a termék már bizonyítottan piacképes
6. Melyek a franchise előnyei az átadó (jelölje „Á” betűvel), és melyek a vevő (jelölje „V” betűvel) számára? • a márka és a termék már bizonyítottan piacképes Megoldás: V
7. Melyek a franchise előnyei az átadó (jelölje „Á” betűvel), és melyek a vevő (jelölje „V” betűvel) számára? • szakmai segítséget kap az átadótól
7. Melyek a franchise előnyei az átadó (jelölje „Á” betűvel), és melyek a vevő (jelölje „V” betűvel) számára? • szakmai segítséget kap az átadótól Megoldás: V
8. Melyek a franchise előnyei az átadó (jelölje „Á” betűvel), és melyek a vevő (jelölje „V” betűvel) számára? • a díjak pótlólagos jövedelmet jelentenek
8. Melyek a franchise előnyei az átadó (jelölje „Á” betűvel), és melyek a vevő (jelölje „V” betűvel) számára? • a díjak pótlólagos jövedelmet jelentenek Megoldás: Á
9. Bérmunka esetén az aktív vagy a passzív fél végzi a termék értékesítését? aktív passzív
9. Bérmunka esetén az aktív vagy a passzív fél végzi a termék értékesítését? aktív passzív Megoldás: aktív
licensz-értékesítés franchise 10. A licensz-értékesítés vagy a franchise lehetséges fizetési formái az alábbiak? • meghatározott összeg előre fizetése (down payment) a termék vagy technológia írott részének rendelkezésre bocsátásáért • további fizetések, amelyek ellentételeképpen a termék vagy technológia eléri az eladó által ígért teljesítményt • minimum royalty, garancia arra, hogy az eladó évente legalább ezt az összeget fogja kapni a vevőtől • folyamatos royalty az eladási ár százalékában kifejezve licensz-értékesítés franchise
Megoldás: licensz-értékesítés 10. A licensz-értékesítés vagy a franchise lehetséges fizetési formái az alábbiak? • meghatározott összeg előre fizetése (down payment) a termék vagy technológia írott részének rendelkezésre bocsátásáért • további fizetések, amelyek ellentételeképpen a termék vagy technológia eléri az eladó által ígért teljesítményt • minimum royalty, garancia arra, hogy az eladó évente legalább ezt az összeget fogja kapni a vevőtől • folyamatos royalty az eladási ár százalékában kifejezve licensz-értékesítés franchise Megoldás: licensz-értékesítés
11. A közvetett vagy a közvetlen kilépési forma előnyei az alábbiak? • nem kell külkereskedelmi szervezetet létrehozni és működtetni • nem kell folyamatos külpiac-kutatást végezni • a kockázat jelentős része az értékesítőre hárul • a termelő azonnal hozzájut az áru ellenértékéhez így a külkereskedelmi tevékenység fajlagosan olcsóbbá válik közvetett közvetlen
11. A közvetett vagy a közvetlen kilépési forma előnyei az alábbiak? • nem kell külkereskedelmi szervezetet létrehozni és működtetni • nem kell folyamatos külpiac-kutatást végezni • a kockázat jelentős része az értékesítőre hárul • a termelő azonnal hozzájut az áru ellenértékéhez így a külkereskedelmi tevékenység fajlagosan olcsóbbá válik közvetett közvetlen Megoldás: közvetett
12. A kis- és középvállalatok csak a külpiacra lépés legegyszerűbb formáira képesek. igaz hamis
12. A kis- és középvállalatok csak a külpiacra lépés legegyszerűbb formáira képesek. igaz hamis Megoldás: igaz
13. A kis- és középvállalkozások tőkereje nagy. igaz hamis
Megoldás: hamis 13. A kis- és középvállalkozások tőkereje nagy. igaz hamis Megoldás: hamis
14. A kkv-k a pillanatnyi előnyöket és az eseti lehetőségeket használják ki, aktívak, mozgékonyak. igaz hamis
14. A kkv-k a pillanatnyi előnyöket és az eseti lehetőségeket használják ki, aktívak, mozgékonyak. igaz hamis Megoldás: igaz
15. A kkv-k széles termékválasztékot kínálnak. igaz hamis
Megoldás: hamis 15. A kkv-k széles termékválasztékot kínálnak. igaz hamis Megoldás: hamis
16. A kkv-k célja egy-egy termék pillanatnyi profitesélyének a realizálása. igaz hamis
16. A kkv-k célja egy-egy termék pillanatnyi profitesélyének a realizálása. igaz hamis Megoldás: igaz
17. A kkv- számára megfelelő mértékű belső piac szükséges ahhoz, hogy jól kihasználják a termelés előnyeit. igaz hamis
17. A kkv- számára megfelelő mértékű belső piac szükséges ahhoz, hogy jól kihasználják a termelés előnyeit. igaz hamis Megoldás: hamis
18. Melyek a külpiacra történő kilépés proaktív és reaktív motivációi? • versenynyomás proaktív reaktív
18. Melyek a külpiacra történő kilépés proaktív és reaktív motivációi? • versenynyomás proaktív reaktív Megoldás: reaktív
19. Melyek a külpiacra történő kilépés proaktív és reaktív motivációi? • telített hazai piac proaktív reaktív
19. Melyek a külpiacra történő kilépés proaktív és reaktív motivációi? • telített hazai piac proaktív reaktív Megoldás: reaktív
20. Melyek a külpiacra történő kilépés proaktív és reaktív motivációi? • technikai előny proaktív reaktív
20. Melyek a külpiacra történő kilépés proaktív és reaktív motivációi? • technikai előny proaktív reaktív Megoldás: proaktív