Tárgyalás- és előadástechnika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MI A PREZENTÁCIÓ CÉLJA A FIGYELEM FELKELTÉSE A FIGYELEM MEGTARTÁSA
Advertisements

A hatásos prezentáció jellemzői
Bemutató-készítés PowerPoint.
A prezentáció művészete
PowerPoint program A PowerPoint programot nyissuk meg a Start menüből.
A SZÓBELI PREZENTÁCIÓ KÉSZÍTÉSÉNEK SZABÁLYAI
Jenei Ágnes Nyilvános szereplés NKE-KTK Kommunikáció 2012.
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Készítette: Fejér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Prezentáció és grafika Alapismeretek a számítógépes prezentációk.
Alapok Néhány apróság, amit tisztázni kell. Első feladatok Szúrj be egy diát a legelső helyre! Legyen rajta valami főcímszerű szöveg!
Bemutató készítési alapok
Hogyan (ne) tartsunk előadást?
B.Sc. / M.Sc. Villamosmérnöki szak
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
A hatásos prezentáció jellemzői
Ergonómiai elvek prezentáció készítésekor
Prezentáció készítés MS PowerPoint segítségével
Bemutatókészítés Takács Béla
A SZAKDOLGOZAT CÍME (ARIAL 32 pt)
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Prezentáció készítése Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Bevezetés az Openoffice Impress használatába.
A prezentációkészítés alapjai
Prezentációkészítés összefoglaló
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Kurzus adatlap Transzparens, a legfontosabb információkat tartalmazó saját kurzus adatlap Minden kurzusnak külön adatlapja van Minden oktató a saját admin.
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
Az alapvető kommunikáció
A prezentáció-készítés szabályai
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Prezentáció módszertana
Hogyan készítsünk előadást?
Gyakorló óra 5/12.
Vigyázat: minden üzenet!
Számítógépes programok használata
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Informatika Oktató: Bock Ádám. Prezentáció készítés PowerPoint program segítségével.
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Összeállította: Juhász Tibor – 2006 – Prezentációk 5. Bemutatók tervezése.
Megjegyzés: Ez a brosúra nyomtatásra készült. Mielőtt a speciális papírlapra nyomtatna, hagyományos papíron tesztelje, hogy a brosúra helyesen jelenik-e.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
Tárgyalás- és előadástechnika
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
Játszótéri biztonság az új szabályozások tükrében
Mitől jó egy prezentáció?
Prezi Lőrincz Mercedes Iftenie Márta „Szász Adalbert” Sport Líceum
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
6. Kritikai áttekintés és Vezetői összefoglaló
Instrukciók a szakdolgozat prezentáció elkészítéséhez
Tárgyalás- és előadástechnika
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Hogyan készítsünk előadást?
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Előadás-technikai kisokos
Előadás másolata:

Tárgyalás- és előadástechnika 2. óra Előadástechnika 2. Neuman – Szabó – Tanács BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 2016/17 tavasz

AZ ELŐZŐ RÉSZ TARTALMÁBÓL 

Vizuális-technikai szemléltetés Verbális és nem verbális kommunikáció PPT, PREZI, PDF Vizuális-technikai szemléltetés Verbális és nem verbális kommunikáció

PPT

EGY LEHETSÉGES DIASOR STRUKTÚRA (15 PERCES ELŐADÁS) Címdia: cím, személyes adatok, előadás apropója, dátum, logó (1 dia) Előadás-áttekintés: miről lesz szó? (1 dia) Tézised, kérdésed, problémád (1 dia) A háttér felvázolása: hol állt a világ nélküled, előtted? (1-2 dia) Eredményeid részleteiben, az elvégzett munka mennyiségének és minőségének megjelenítése (2-3 dia) Konklúzió, eredmények lényege tömören összefoglalva, válasz a kiinduló kérdésre (1 dia) Munkád/eredményeid következményei, használhatósága, jelentősége, nyitott kérdések (köszönetnyilvánítás után +1 dia – tartalék)

Mindenképp legyen! Cím: ne legyen általános (pl. háttér), hanem konkrét, rövid, frappáns + hosszabb, informatív alcím! Kezdő dia: legyen rajta minden fontos adat: előadás címe, apropója, név, e-mail cím, egyetem és logója, dátum stb.! Előadás vázlatát áttekintő dia: szükséges, viszont valóban csak áttekintő jellegű (fő pontok, de alpontok nem kellenek). Elméleti, szakirodalmi keret: nem kell a teljes bibliográfia, de lássák a legfontosabb releváns irodalmakat (+ állításaikat), amiket használtál, mindezt szépen, tudományosan, plágiummentesen!

Megjelenés Betűméret: általában ne legyen 18-asnál kisebb, mert az alig olvasható, legyen inkább nagyobb! Sorok: szellősen, ne folyjanak össze! Jellemzően ne legyen összefüggő szöveg, viszont az egy-egy szavas mondat is kevés. Ne legyen benne elgépelés és helyesírási hiba! Tegyünk rá oldalszámozást! Színek: nézzük meg, kivetítve olvashatóak-e a betűk!

Megjelenés Érdemes egy betűtípust használni, a mérettel lehet játszani. Használjunk belső címoldalakat, hogy a figyelmet ismét magunkra irányítsuk, amíg mi beszélünk! A hallgatóság mindkét agyféltekéjét aktivizálhatod, a racionális balt a mondandóddal, az érzelmi jobbat pl. képekkel.

Szemléltető eszközök Tartalmak, amikkel alátámasztjuk a mondanivalónkat: statisztikák , tények, idézetek, ábrák kulcsszavak és kulcsmondatok, definíciók Mindig jelöljük meg a forrást! (Saját grafikon vagy valakitől átvettük.) A szemléltető eszközök csak támogatják az előadást, de mi vagyunk továbbra is az előadók! Tehát: ne a kivetített slide-hoz beszéljünk, hanem a közönséghez! Ne a slide-ból próbáljuk megtudni, mit is akarunk mondani!

Ne használjunk túl sok színű háttérképet, mert nem fog látszani a szöveg! Próbálkozhatunk más színű felirattal is!

Ne válasszunk olyan hátteret, ami kikészíti a közönségünk szemét!

Romantikus lelkünket se a prezentációnkban mutassuk meg!

Rossz, ha az infók kicsik, és nem látszik belőlük semmi sem. 13 Nem jó, ha sok a funkció nélküli kép, ráadásul ki is takarják a szövegünk felét. Rossz, ha az infók kicsik, és nem látszik belőlük semmi sem.

Nem kell a ppt összes lehetőségét egy diasoron belül megvalósítani! Ha össze-vissza beúsznak a szövegek, az nem mindenkit dob fel… Sokakat kifejezetten idegesít, és komolytalanná teszi a ppt- t. Pláne, ha többféle animációt használsz egy diasoron, egy dián belül. Ha mindenütt animálsz, akkor elvész a figyelemfelkeltő jelleg. Csak néhány kiemelt ponton (max. 3), figyelmi görbe szerint (lásd később!) használd!

Kontrasztos színek használata Ne bízzunk a projektorok jó minőségében! Ami a gépen szépen látszik, kivetítve nem biztos, hogy fog! Ábráknál, különböző színekkel operáló grafikonoknál is figyeljünk erre!

Prezi

Prezi – Előnyei 1. Fiatalos, jópofa, érdekes, igényes. Kiválóan alkalmas struktúrák és összefüggések szemléltetésére, összetett, sok kérdéskört érintő problémák ábrázolására – szemben a lineáris vezetésű PPT-vel. Kicsinyítés/nagyítás funkció: egy-egy ábra, táblázat részleteire jól rá lehet közelíteni. Fénykép, videó, hanganyag, táblázat, akár PPT is: könnyen beilleszthetők, a képek szerkeszthetők is. Számos Prezi sablon és beépíthető ábra, ikon áll rendelkezésre.

Prezi – Előnyei 2. Figyelemfelkeltő. Alapverziója ingyenes és web-alapú, semmilyen programot nem kell letölteni ahhoz, hogy használhasd. Mivel web-alapú, ezért könnyedén elhelyezheted, megoszthatod blogokon, weboldalon is. Csoportmunka esetén könnyű párhuzamosan, közösen szerkeszteni. A megjelenésnek csak a fantáziánk szab határt: használjunk bártan üres hátteret, és alakítsunk ki saját sablonokat témánkhoz és az alkalomhoz illően.

Prezi – Hátrányai 1. Meg kell tanulnod használni a teljes programot, mielőtt beleveted magad a prezentációk gyártásába. A szemnek (és a gyomornak) kicsit megterhelő, ahogy minden forog. Az animációk könnyedén megzavarhatják, eltéríthetik a hallgatóságot.  Könnyen belekavarodhat az előadó a diákba. Nem annyira egyszerű egy-egy részre visszalépni, mint egy sima PPT esetében.

Prezi – Hátrányai 2. Az ingyenes Prezi fiókban minden munkád nyilvános. Ahhoz, hogy priváttá tudd tenni, fizetős (vagy oktatói) fiók kell. Ahhoz, hogy internet nélkül, offline módban is szerkeszthesd a Prezit, meg kell vásárolni egy asztali alkalmazást. Ha lemented a Prezit, offline már nem szerkesztheted – ha változtatni kell pl. egy elírást, online kell megtenni, majd újra lementeni. Nem lehet kinyomtatni az előadást, és a gyári sablonok szerkesztésére sincs lehetőség. Ha nem használsz elég nagy felbontású képeket, akkor ráközelítve csúnya pixeles lesz.

Jó tanácsok: Csak akkor, ha valóban szükséges! Egy lineáris struktúrát követő prezentáció esetében a Prezi használata nem indokolt, és ezt például negatívan is értékelhetik. Itt is érvényes a kevesebb több elve: nem kell minden technikai lehetőséget kiaknázni! Csak akkor használj Prezit, ha értesz is hozzá!

PDF 1.Előnyei: „bárhol, bármin” lejátszható, minden megoldható benne, és elkerülhető általa a Prezi és a PPT minden hibája. 2. Hátránya: „Befagyasztja” az animációkat.

ELŐADÁS Használd arra a prezentációt, hogy megerősítse (ne megismételje) amit mondasz, témától függően hasson érzelmileg is. Készíts jegyzeteket a prezentációhoz, arról amit el akarsz alatta mondani (beépített jegyzetelő vagy nyomtatott papír). Írj egy kísérő dokumentumot, hand outot többlet infóval, lábjegyzettel, amit kioszthatsz az előadás előtt-után! Ezt akár előre bejelentheted, hogy a hallgatóknak ne kelljen jegyzetelniük, s így teljes mértékben tudjanak az előadásodra figyelni.

VÁZLAT ÉS HANDOUT Nyersanyag: elmélet, gyakorlat, vizualizáció, órai ötlet, régi/új olvasmány, filmélmény, történet, stb. Valamiből valamit: az átalakítás csodát csinál. Vázlat: segítség magadnak. Mit akarsz mondani, mi után és hogyan – instrukciók az előadáshoz/ felolvasáshoz. Ha gond van a technikával, akkor is el tudd mondani az előadást: fejből, a vázlat segítségével. Handout: a közönségnek. Összefoglaló emlékeztető, amire akár jegyzetelni is tudnak. Csak az előadásod főbb pontjait tartalmazza (adataid, elérhetőséged, kutatási téma, tételmondat, módszer, eredmények). Bonyolult táblázatot, grafikont is kiadhatsz handout formájában, ami segíti, hogy jól lássák a részleteket, amiket a vetítés nem enged meg.

Vetítés közben iktass ki minden zavaró tényezőt!

VERBÁLIS ÉS NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ A verbális kommunikáció csatornái A nem verbális kommunikáció eszközei, működése, jellemzői, funkciói, csatornái

Verbális kommunikáció 27 Késők, beszélők, külső zajok, technikai bakik, időkényszer stb. Amit át akarsz adni, az egész előadás célja. Ha valamire nem tudsz válaszolni, mert nem értesz hozzá, ne kamuzz! Célcsoport ismeretei, felkészültséga témában. Szemkontaktus, interakció, diszkusszió.

Verbális kommunikáció 28 Roman Jakobson – 6 beszédfunkció: referenciális = ismerettovábbítás: az előadás tartalma, az üzenet, amit át akarsz adni. emotív = érzelmi jelleg: az érzelem, amit közvetítesz, és amit ki akarsz váltani. konatív = akarat közvetítése: cselekvésre buzdítás. fatikus = kapcsolatteremtés: megszólítás, kérdés, figyelemfelhívás. poétikai = esztétikai hatás: választékosság, kellem fülnek és szemnek. metanyelvi = nyelvi megformáltság: tartalom és forma egysége, kimunkáltsága, érthetősége, világossága.

Nem verbális eszközök Ha megvan a tartalom, amit mondani szeretnél, és hozzá a vizuális- technikai szemléltetés is, akkor lehet kezdeni a gyakorlást! Ennek egyik fontos eleme, hogy tisztában legyünk a nem verbális kommunikáció jellemzőivel, funkciójával és elemeinek működésével. Ne feledd: ha tartalmilag rendben van az előadás, azt erősítheti/gyengítheti a nem verbális kommunikáció. De: ha csak a nem verbális kommunikáció van rendben, akkor baj van, mert a „semmit” azzal sem fogod tudni eladni!

Nem verbális kommunikáció 30 Jellemzői: régebbi kommunikációs forma, mint a verbális. közvetlenebb, automatikusabb, gyorsabban feldolgozható. egyből reagálunk rá (tudatosan és nem tudatosan egyaránt). kevésbé követjük figyelemmel. kevesebb tudatos kontroll irányul rá. hatásosabban kommunikálja az attitűdöket és az érzelmeket.

A nem verbális kommunikáció funkciói 31 Társas helyzet kezelése Én bemutatása Érzelmi állapotok kommunikációja Attitűdök kommunikációja Csatornavezérlés 31

Nem verbális kommunikáció csatornái 32 Vokalitás „Testbeszéd” Arckifejezés, mimika Testtartás és mozgás Szemkontaktus - tekintet Érintés Szaglás Gesztusok és emblémák Proxemika (térközszabályozás) Fizikai jellemzők Fizikai megjelenés Mesterséges dolgok (a self kiterjesztései) Artikuláció Hangerő Hangsúly Hanglejtés Hangszín Dinamika Gyorsaság Tempó Szünet

Nem verbális kommunikáció csatornái 1. 33 Vokalitás Artikuláció: tisztán, érthetően kell beszélni, nem elnyelni a szavak végét! Hangerő: ne hidd azt, hogy kiabálsz! A leghátsó sorokba is el kell érnie a hangodnak! Hangsúly: jelöld ki a főbb pontokat, nyomatékosíts! Hanglejtés: legyen kellenően kifejező, de ne „énekelj”, ne legyen mesterkélt! Hangszín: ki mivel született.  Dinamika: ne legyen monoton a beszéd! Gyorsaság: ne hadarj! Tempó: legyen bizonyos üteme, tagoltsága a beszédnek! Szünet: ne ööö-zz! Nyugodtan tarts kis szüneteket, akár hatásszünetet is, nem fogod elveszíteni a közönséget!

Nem verbális kommunikáció csatornái 2. 34 „Testbeszéd” Arckifejezés, mimika: póker arc – ne látszódjon, ha nem szimpatikus a közönség, a kérdező, a kérdés, vagy ha nem vagy elégedett magaddal, nem szereted a témád! Szemkontaktus – tekintet: járd be a szemeddel a termet, a közönséget! Fontos a szemkontaktus – de ez nem azt jelenti, hogy egy-egy embert hosszan fixírozol! Testtartás és mozgás: nem kell egy helyben állni, nyugodtan mozogj, járkálj, de figyelj, hogy ne szédüljenek el bele! A zsebre dugodt kéz nem szimpatikus.

Nem verbális kommunikáció csatornái 3. 35 „Testbeszéd” Érintés: ne!  Magadat se igazgasd, másokat se tapogass előadás közben! Szaglás: előadás előtt szellőztess a teremben! Ha előadás közben fullasztó a levegő, mert sokan vagytok, nyugodtan kérd meg, hogy nyissanak ajtót, ablakot. Gesztusok és emblémák: ne állj vigyázban! Gesztikulálj, ha segíti a magyarázatot, de mértékkel! Kerüld a megosztó, provokatív, oda nem illő jelzéseket a ruházatodon!

Nem verbális kommunikáció csatornái 36 Proxemika (térközszabályozás): Ne állj bele a másik arcába! Ha viszont a hallgatóság a terem végébe húzódik, kérd meg őket, hogy üljenek előrébb – vagy menj utánunk! Nyugodtan járkálj, a kérdezőhöz lépj közelebb, járd be a teret! Ha a berendezés akadályoz (pl. egy pulpitus beszorít a sarokba), tedd arrébb, állj el onnan oda, ahol kényelmesen érzed magad. Figyelj, hogy mindeközben ne takard ki a vetítést – és te se állj háttal a közönsgégnek!

Nem verbális kommunikáció csatornái 37 Fizikai jellemzők Fizikai megjelenés: alkalomhoz illő öltözékben, de kényelmesen és tisztán. Mesterséges dolgok (a self kiterjesztései): vigyázz, hogy kiegészítőid illjenek az alkalomhoz! Gondold végig, hogy pl. a napszemüveg, kalap, ékszer, kitűző stb., amit hétköznap viselsz, odaillik-e, kell-e előadás közben!

Nem verbális kommunikáció: példák 38

KÖSZÖNÖM SZÉPEN A FIGYELMET! Neuman Péter: peter.neuman@filozofia.bme.hu Szabó Krisztina: kriszti.szabo@filozofia.bme.hu Tanács János: tanacs@filozofia.bme.hu