A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Ószövetség könyvei.
Advertisements

Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Mezopotámia Folytatás.
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
Az Ószövetségi történetírás
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Az antikvitás akropolisz.
A görög történelem kezdetei
A polisz születése.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TÖRTÉNETE
Ókori Kelet.
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
Az Óbabiloni Birodalom (Hammurapi és törvénye)
A Közel-Keletet egyesítő birodalmak
Az ókori Róma.
A világ képe az arabokról
EGYIPTOM.
A krétai és a mükénéi kultúra Korai civilizációk a hellének földjén
A Biblia.
Európa városi történelme
Hellász története A korai civilizációk.
A BIBLIA ÓSZÖVETSÉG ÚJSZÖVETSÉG TÓRA EGYÉB ÍRÁSOK † EVANGÉLIUMOK
“A tenger megismerte hangját és engedelmeskedett parancsának
AZ ÓSZÖVETSÉGI PRÓFÉTÁK Írásaikat terjedelmük szerint csoportosítjuk „nagyprófétákra” és „kisprófétákra” 12 „kispróféta” prédikáció-gyűjteményét találjuk.
Mit használ aggódásom, mit ér fáradozásom, s a kínos fejtörés? Az Úr átsegít vészen, ráhagyatkozik szívem, karjában nem bánt rettegés.
AMIT SZENTKORONA A MÁNAK ÜZEN PROF. DR. DR. VASS CSABA.
Gazdaság és társadalom változása a korai középkorban
Mózes öt könyve (Tóra, Pentateuchusz)
Bevezetés az Ószövetségbe
A próféták aranykora Történeti és irodalmi összefoglalás.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
A „ KÉSŐBBI PRÓFÉTÁK ”. A PRÓFÉTIZMUS I ZRAELBEN - a prófétizmus vallástörténetileg „írópróféták”; ószövetségi prófétizmus; Biblián kívüli prófétizmus.
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
Városállamok- Birodalmak
MTA Regionális Kutatások Központja Magyarország: ütköző- és konfliktusterület a migráns-kibocsájtó és befogadó térségek között Hajdú Zoltán MTA KRTK RKI.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
9. A demokrácia korszakai Athénban (Kr. e. VII−V. szd)
1. óra – 1. tétel Az Ószövetség mint könyvgyűjtemény
A köztársasági Róma.
Ó- és Újszövetség.
Kialakulása, nyugati és keleti
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
Szentírástudomány a szövegkritika: Fordítások
Vándorlás a kelet-európai pusztán
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
A babiloni fogság.
Babilon folyói mellett
A pátriárkai történetek
A két részre szakadt királyság
Izrael a hellénizmus korában
Prófétaság az ókori keleten
Jeremiás és Hananja: próféta próféta ellen
Evangélikus Biblikus Szabadegyetem 2017 ősz / 3 Kőszeghy Miklós
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
BIBLIAI SZABADEGYETEM
A) Jézus Krisztus személye
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták” 1. A próféták mint „írók” a.) A „klasszikus prófétizmus” jelensége - Kr. e. VIII. századtól a babiloni fogságig (Kr. e. VI. sz.) - személyes meghívás - sajátos tanítás: a feltételekhez kötött üdvösség - átfogó jellegű tevékenység b.) A próféták szerepük az ókori Izraelben - szűk, befolyásos réteg tagjai - adott történeti pillanatban formálták a közösségi tudatot (korszak írói, „újságírói”, „főszerkesztői”, véleményformálói) • „korábbi próféták” (Józs-2Kir) → múlt • „későbbi próféták” (Iz-Mal) → jelen / aktualitások → politika + vallás, gazdaság, szociális kérdések Ózeás: vallási problémák Ámosz: szociális igazságosság Izajás, Jeremiás: az uralkodó és a vezető réteg politikája Deutero-Izajás (Iz 40-55. fej.): kora nemzetközi helyzete Ezekiel: a Jeruzsálem Kr. e. 586-os elestével kialakult helyzet

egyéb próféták - sajátos körülményekkel összefüggésben lépnek fel Joel: természeti csapások Náhum: Asszíria bukása Abdiás: Jeruzsálem Kr. e. 586-os bukása Habakuk : a Júdát és Jeruzsálemet fenyegető Újbabiloni Birodalom Aggeus, Zakariás, Malakiás: a babiloni fogság utáni helyzet - a próféták a közélet aktív szereplői - politikusok és véleményformálók - többnyire a gazdag arisztokrácia tagjai Izajás és Jeremiás - rendszeresen konzultáltak az uralkodóval és vezetőkkel Ámosz: nagybirtokos (Tekoa, Júda) Jeremiás (Anatot) és Ezekiel (Jeruzsálem): papok Mikeás: nagybirtokos (Móreset-Gát, Júda)

2. Az „írópróféták” és az asszír, illetve az újbabiloni invázió - Ámosz (II. Jerobeám uralkodása: Kr. e. 787-747) - III. Tiglatpilezer - Ózeás és Izajás A próféciák és az asszír invázió közötti összefüggés - nemzeti érzés fellángolása - a próféták felhívják a figyelmet a helyzet törékenységére - a kortársak nem veszik a figyelmeztetést Ám 9,10 Jer 23,17 Iz 1,3 - hasonló Jer 8,7 → az intelligencia hiánya, képtelenség a történelmi helyzet pontos felismerésére, és ebből fakadóan az adott helyzetre való megfelelő válasz hiánya - lehetséges politikai válaszok: elszigetelődés vagy behódolás - Iz 8,6-8; Iz 30,15-17 „Ha nem hisztek nem maradtok meg” (Iz 7,9) - Jer 2,13; 2,18 Jeremiás először az idegen szövetségek ellen; később babilonpárti →Jeremiás reálpolitikus - fogság után: új világ építése: Aggeus, Zakariás, Malakiás

3. A próféták a nemzeti szolidaritás védelmezői - szegények, idegenek, özvegyek, árvák - ókori Kelet királyteológiáinak része (Zsolt 72[72], 12-14) - Izajás (1,23) és Jeremiás (Jer 22,1-5) → a téma a prófétáknál is egy kicsit propaganda-jellegű - jólétben élő réteg tagjai - látják a népet fenyegető veszély súlyát ↓ keresik a megoldást: mindenki szolidaritása az új helyzetben → a jog és az igazságosság területén a próféták konzervatívak - főleg a tulajdon állt figyelmük középpontjában (Iz 5,8-10) - Nábot szőlője: 1Kir 21 - a magántulajdonról alkotott két felfogás konfliktusa • Ácháb (király): a föld piacképes, áruba bocsátható • Nábot (a szőlő tulajdonosa): a föld kollektív, nemzedékeken átívelő tulajdon

4. A próféták könyvcsoportjának létrejötte Izrael nemzeti könyvtárán belül - Izajás, Jeremiás, Ezekiel: utalások a próféciák lejegyzéséről Iz 8,16 - tanítványi kör - Izajás könyvének 3 része I. Proto-Izajás: Iz 1-39. fej. (Kr. e. VIII. sz. 2. fele) II. Deutero-Izajás: Iz 40-55. fej. (Kr. e. 550-539) III. Trito-Izajás: Iz 56-66. fej. (Kr. VI. sz. második fele) Jer 36. fejezet - Báruk: Jeremiás titkára - könyvtekercs készítése, melyet felolvasnak: a nép, a vezetők és a király előtt → a prófétai szó hordozója ezután a tekercs, mely átveszi a próféta szerepét ↓ váltás: Jeremiás (Jer 1,9) → Ezekiel (Ez 2,9-3,2) Miért maradtak meg a prófétai írások, miért nem tűntek el? - Izrael hitének és nemzeti önazonosságának megtartása - magas irodalmi színvonala: Izajás, Ámosz, Ozeás, Mikeás, Jeremiás - egyes prófétai személyiségek sikere; pl. Ezekiel