Mérés, mértékegység, átváltás Előadó: Horváth Judit
Még egyszer a PISA eredményekről - Az általános iskola végén a kevesebbet tudnak, mint 10–15 évvel ezelőtt a diákok. - Növekszik a gyengén teljesítők aránya. - Csökken a kiemelkedő szintű eredményt elérők aránya . - Nagyok az iskolák közötti különbségek. - A családi háttér teljesítményt meghatározó hatása igen nagy. - A magyar iskola kevéssé képes az esélyek kiegyenlítésére. - Gondok vannak a magyar diákok tanulási stratégiáival.
,, Körül vesz bennünket mindenféle technika, milliónyi inger ér , kevesebb a közvetlen találkozás. Filmen a szobába jön a táj, a vihar, házhoz szállítják a szenzációt, a gyerek nem él át dolgokat, nem küzd meg a nehézségekkel, csak az agyával, a szemével éli meg az eseményeket. Pedig nagyobb élmény szembeszállni az esővel, a széllel, mint nézni mások küzdelmét. Az inainkban kellene érezniük a távolságot, a hegymászást, a széllel szembeni vitorlázást, és nem a TV-n nézve tudomásul véve az élet ilyen. .. Az új dolgok megtapasztalására nincs idő, ki van szolgáltatva az ember. Emiatt nem gondolkodva élnek, hanem kapkodva. ’’ Dr. Jelenics István
Egységesség elve Matematika Számtan algebra Geometria Mérés
A mérés, mérték fogalmak kialakítása 1-4. évfolyam A fogalmak kialakításának a cselekvésen alapuló előkészítése történik. 6. év végére várjuk el azt a tanulóktól, hogy legyenek képesek a szabványos mértékegységek használatára, átváltására. eset ismeret formalizált tudás készség szint
Mi okozza a problémát a mértékegység átváltásban? váltószám azonosítás mérőszám számolás művelet
Kompetenciák, melyek fejlesztése folyamatos a téma feldolgozásakor Tájékozódás a világ mennyiségi viszonyaiban, tapasztalati szinten, alkalmi egységgel. A becslés képességének fejlesztése. Fogalomalkotás definiálás a probléma induktív úton való bejárása ( ismerkedés a mértékegységek fogalmával). Induktív, deduktív következtetések. A tanulók előzetes tudása : tapasztalatot gyűjtöttek a mértékegységek fogalmáról induktív módon. A matematikai probléma deduktív megoldása, amikor alkalmaznia kell a mérésről, mértékegységről tanultakat.
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése. Kreatív gondolkodás fejlesztése. valószínűségi következtetések. Arányossági kapcsolatok felismerése, ábrázolása. Összefüggéseket felismerő képesség fejlesztése. A szaknyelv használata árnyaltabbá válik, fejlődik a gyerekek relációszókincse. Függvényszemlélet fejlesztése a feladat megoldásának táblázatba való lejegyzésével. Problémaérzékenység, problémamegoldás fejlesztése. Fejlődik a tanuló szövegértelmező képessége, az utasítás értelmezése révén.
A mértékegységek konkrét szó használatával gyarapszik a tanuló matematikai fogalomtára, a szaknyelv egyre pontosabb használatára lesz képes. Fejlődik a tanuló síkban való tájékozódó képessége. A vonalzóhasználat, mérőszalag, mérőedények, mérleg, óra a hőmérő helyes használata a tanulási szokás kialakulását erősíti ( pontosság).
Mérés, mértékegység, mérőszám összefüggései A mérés során a mérendő mennyiségeket a választott mértékegységekkel hasonlítjuk össze. Az így kapott mérőszám a mértékegységgel együtt meghatározza a mennyiséget. Mértékegység mérőszám
Előtétszavak
Hosszúság
Tömeg
Űrmérték
Idő
A mértékegységek átváltásának egy lehetséges folyamata 1. kiválasztjuk a mértékegység típusát 2. megkeressük a két mértékegységet, miből-mibe kell váltani 3. kiszámítjuk a közöttük levő váltószámot 4. megállapítjuk, hogy a ,,kisebből” váltunk a ,,nagyobb” mértékegységbe, vagy fordítva 5. eldöntjük, hogy a váltószámmal szorozni vagy osztani kell-e 6. végül a mérőszámot szorozzuk vagy osztjuk a váltószámmal.
Köszönöm a figyelmet!
Felhasznált irodalom: Csapó Benő – Fejes József Balázs – Kinyó László – Tóth Edit : Az iskolai teljesítmények alakulása Magyarországon nemzetközi összehasonlításban Árvai Magdolna: Okosan szeretni, nevelni, tanítani ( Közeli Dr. Jelenics István 2017/február 3. – Nők lapja Gergely Andrásné: Mértékegység átváltás ( Pedagógiai szemle ) Csordás Mihály – Konfár László- Kothencz Jánosné – Kozmáné Jakab Ágnes- Pintér Klára – Vincze Istvánné : Sokszínű matematika 5. Mozaik Kiadó Matematika tk. 4. oszt. Kísérleti tankönyv OFI Matematika mf. II. kötet Kísérleti tankönyv, munkafüzet