Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes A tudomány, az innováció és az oktatás szerepe a távhőszektor jövőjének formálásában Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Szerepvállalás: oktatás, K+F+I EGYETEM oktató, kutató oktatás K+F+I folyamat eredmény gazdaság
Szerepvállalás: Hogyan? Gazdaság Kihívások és célok Megoldások: mérnökök, innováció Egyetem: oktatás, K+F+I
Szerepvállalás: energiapolitika Verseny-képesség Ellátásbiztonság Fenntartható fejlődés
Szerepvállalás: kihívások hozzáférhetőség és megfizethetőség szabályozás ÁLLAM hosszú távú rendelkezésre állás, energia-biztonság diverzifikáció, stratégia fogyasztó ÁLLAM társadalmi elfogadottság: környezetvédelem, biztonság tudatformálás TÁRSADALOM ENERGETIKAI SZEKTOR
Kihívások, célok
Magas import részarány Helyzetelemzés Helyzet Veszély, Kihívás Válasz, Megoldás Magas import részarány túlzott függőség, ellátásbiztonság takarékosság, új technológiák, megújulók Elavult épületek kezelhetetlen energiaszámlák, energia-szegénység korszerűsítés, felújítás ÜHG kibocsátás klímaváltozás karbonsemleges technológiák
K+F+I fókuszpontok K+F+I Hatékonyság és takarékosság: TECHNOLÓGIAI FEJLESZTÉSEK Ellátásbiztonság: HÁLÓZATI FEJLESZTÉSEK K+F+I Környezet és klímavédelem: KARBONMENTES ÉS KARBONSEMLEGES TECHOLÓGIÁK Megfizethetőség: ENERGIASZEGÉNYSÉG, VERSENYKÉPESSÉG Stratégia és tudatformálás: DÖNTÉSTÁMOGATÓ RENDSZEREK
Oktatási rendszerünk Doktori (PhD) képzés 8 szemeszter 240 kredit Mesterképzés (MSc) 4 szemeszter 120 kredit Szakirányú továbbképzés 4 szemeszter 120 kredit Alapképzés (BSc) 7 szemeszter 210 kredit Felsőoktatási szakképzés Középiskola – Érettségi vizsga felvételi eljárás
Távhőellátás az oktatásban Energetikai mérnöki alapképzési szak Energetika I., II., Energiaellátás, Energetikai gazdaságtan, Szakmai gyakorlat, Szakdolgozat-készítés Energetikai mérnöki mesterképzési szak Energiaellátás- és gazdálkodás, Energiarendszerek vízüzeme, Energiapiacok, Energetikai projektmenedzsment, Megújuló bázisú technológiák…, Távhőellátás, Hőszállítás Szakmai gyakorlat, Diplomamunka-készítés,
Távhőellátás az oktatásban Energiatermelési szakirányú továbbképzési szak (szakmérnök képzés) – távhőellátás ismeretkör [2016. szeptembertől] Fűtőművi tüzelőberendezések Fogyasztói hőközpontok Megújuló energiaforrások a távhőellátásban Távhőellátó rendszerek vízüzeme Hőszállítás Esettanulmány I.-II. Szakdolgozat BME-GPK és MATÁSZSZ együttműködésben
ÖNÁLLÓSÁG, FELELŐSSÉGVÁLLALÁS Az oktatás jövője… Szemléletformáló, kompetenciaalapú oktatás TUDÁS a tudás mélysége, szervezettsége, kiterjedtsége, rugalmassága, formálhatósága KÉPESSÉG terület-általános és terület-specifikus képességek, motoros készségek ATTITŰD érzelmi és értékelő viszonyulások, megítélés; vélekedések, nézetek; szándékok, törekvések ÖNÁLLÓSÁG, FELELŐSSÉGVÁLLALÁS mértéke, területei a társas környezetben való cselekvés dimenziói mentén
Változó, átalakuló oktatás Átalakuló súlyponti területek Múlt (Jelen) (Jelen) Jövő (erőművi) energiatermelés Termelés, szállítás, szolgáltatás és felhasználás együttesen Elsősorban „nagy” egységek és „nagy gépek” Szélesebb technológiai profil Erősen fosszilis és nukleáris bázisú Nagyobb nyitottság a megújulók felé Technológia központúság Technológia, gazdaság és társadalom együttese Centralizált rendszerek Elosztott rendszerek
Köszönöm a figyelmet!