Dr. Odrobina László I. Országos Felnőttképzési Tanévnyitó

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A év értékelése és a év újdonságai
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Dr. Kovács László Főtitkár
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Mayer József Budapest február 27.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZÁMVITEL.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
HHR.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

AFELNŐTTKÉPZÉSI RENDSZER EDDIGI MŰKÖDÉSÉNEK JELLEMZŐI, AZ ÁTALAKÍTÁST MEGHATÁROZÓ IGÉNYEK ÉS CÉLOK Dr. Odrobina László I. Országos Felnőttképzési Tanévnyitó 2011. augusztus 30. Debrecen

A FELNŐTTKÉPZÉS EDDIGI MŰKÖDÉSÉNEK JELLEMZŐI A „bizonyíték-alapú szakpolitika” megvalósítása érdekében a valós kép megállapításához figyelembe vett főbb kutatási, elemzési források: OECD jelentések Európai Bizottság jelentése Állami Számvevőszék kutatása és ellenőrzései (2010, 2011) Központi Statisztikai Hivatal ill. OSAP adatai Felnőttképzési Akkreditáló Testület külső értékelése Egyéb hazai (pl. OFA, civil szervezetek) kutatásainak eredményei

A FELNŐTTKÉPZÉS EDDIGI MŰKÖDÉSÉNEK JELLEMZŐI A 2001. évi felnőttképzési törvény megalkotásával az országgyűlés célja volt: az Alkotmányban biztosított tanuláshoz való jog az állampolgár egész életpályáján érvényesüljön a felnőttkori tanuláshoz és képzéshez való hozzáférés szabályozott lehetőségei a társadalom minden tagja számára bővüljenek az állampolgárok meg tudjanak felelni a gazdasági, kulturális és technológiai fejlődés kihívásainak hogy eredményesen tudjanak bekapcsolódni a munka világába és sikeresek legyenek életük során a felnőttkori tanulás és képzés révén az életvitel minősége javuljon

Tanuláshoz való jog - a felnőttek kb Tanuláshoz való jog - a felnőttek kb. 10 %-a tanul A tanulás szabályozott lehetségei bővüljenek - jó minőségű képzésekben elérhetőségében nagy a különbség A gazdaság teljesítménye nem erősödött a felnőttképzéssel A munkanélküliségi ráta a 90-es évek eleje szintjére nőtt Az életminőség sem javult ennek a révén A végrehajtási rendelet nem ezt a célt, hanem egy piaci alapokon működő rendszert szabályoz A RÉGI CÉLOK MA IS AKTUÁLISAK

A felnőttképzési rendszer működésének jellemzői 1. – a „piaci modell” A piaci modell veszélyei: a képzéseket önerejükből megvásárolni nem képes rétegek – az állami támogatások ellenére – nem jutnak hozzá a számukra fontos képzésekhez, a rendszer kínálat-vezéreltté válik, azaz a képzési kínálat (és nem a kereslet) határozza meg a lebonyolított képzések szakirányait, a leginkább rászorulók megfelelő képzés híján a társadalom perifériájára sodródhatnak (ÁSZ 2010). A felnőttképzés piaci jellege növeli a különbségeket: csak a jól képzettek engedhetik meg maguknak az életen át tartó tanulásban való részvételt (OECD 2005)

A felnőttképzési rendszer működésének jellemzői 1 A felnőttképzési rendszer működésének jellemzői 1.- a kínálati oldal Az akkreditált felnőttképző intézmények székhely szerint

A felnőttképzési rendszer működésének jellemzői 2 – a keresleti oldal A tanulást akadályozó tényezők az intézményrendszerrel, a szociális helyzettel és a megfelelő képzés elérhetőségével összefüggő problémák keverékéből adódnak. Rossz iskolai tapasztalatok, önbizalomhiány, motiváció hiánya A tanulás alacsony presztízse – munkáltatói támogatás hiánya A képzés elérhetőségével kapcsolatos nehézségek közlekedési nehézségek idő (KKV-k) jövedelem A megfelelő célú képzés hiánya módszerek, kiegészítő szolgáltatások rugalmasság (Európai Bizottság 2011)

A piaci-jelleg, a kínálat-dominancia (és annak következményei) jelentette tehetetlenségi erő érvényesül (a kínálati oldal nem érdekelt a teljes körű megoldásban)ű Folyamatosan újratermelődik az inaktív, aluliskolázott réteg (bevonásuk nem volt eredményes) A KKV-k saját dolgozók képzésére fordított kiadásai bővülnek )nemcsak az Szjh. terhére) új követelmények a munkahelyeken a tanulás fogalma is átalakul A hagyományos tanfolyami képzések nem vonzóak A felzárkóztatandókat mentorálni is kell A szakmai képzésnél fontos lenne a tényleges munkahelyi gyakorlat Rugalmas rendszer kell – élettapasztalat figyelembe vételével

A felnőttképzési rendszer működésének jellemzői 3 A felnőttképzési rendszer működésének jellemzői 3. – a képzések tartalma Szakmai vs. általános képzés: A felnőttek nézetrendszerében a tanulási helyzetek, a tudás értékének megítélési alapját a tanulás „hasznosíthatósága” jelenti, ez pedig sok esetben a munkaerő piaci / szakmai képzés (bár ennek értékével kapcsolatban szkeptikusak a megnyilatkozók); az általános személyiségfejlesztés, az állampolgári – és alapkészségek, a szociális és személyes kompetenciák alacsonyabb értéket képviselnek . Ugyanakkor: A felnőttképzési statisztika nem alkalmas az eredményesség, hatékonyság komplex megítélésére, mert nem irányul a képzést eredményesen befejezett résztvevők elhelyezkedésének megfigyelésére, így nem teszi lehetővé a képzések munkaerő-piaci alátámasztottságának vizsgálatát. Részadat a támogatott szakmai képzésről : csak minden 2. tud elhelyezkedni Másik adat: rosszabb eséllyel talál munkát az, mint aki ugyanazt a képesítést iskolai rendszerben szerezte.

A felnőttképzési rendszer működésének jellemzői 4 A felnőttképzési rendszer működésének jellemzői 4. – a minőség, eredményesség A támogatott felnőttképzés eredményességi és hatékonysági mutatói nem voltak meghatározva, az eredményesség minősítésére alkalmas információs rendszert nem alakítottak ki. (ÁSZ 2010) A pályakövetési rendszer nem épült ki. Az akkreditációs rendszer nem nyújt garanciát a minőségi képzések megvalósulására.

A felnőttképzéssel szembeni eredményességi követelmények felnőttképzésben azok vegyenek részt, akiknek erre legnagyobb szükségük van, azaz munkaerő-piaci pozíciójukat, elhelyezkedési esélyeiket a képzés leginkább növeli legyen alacsony a képzésből lemorzsolódók aránya minél nagyobb arányú legyen az elhelyezkedés

Eszközök, irányok A felnőttképzés feladatellátásának differenciálása - „a piaci modell nem tökéletes”- szerepek újraelosztása szükséges - nagyobb szerep a közoktatás intézményeinek - Türr István Képző és Kutató Intézet - nem minden képző alkalmas mindenféle képzés lebonyolítására 2. A feltételrendszer változásai - a támogatott/OKJ szigorítása (engedély) - egyéb képzési tevékenység egyszerűsítése (bejelentés) Hatósági intézményi háttér változása: megszűnik a kettős ellenőrzés A nyelvi képzések hiányos szabályozása 5. A támogatási rendszer változásai

Szigorodó feltételrendszer Személyi, tárgyi és tartalmi feltételek: Szigorúbb személyi feltételek meghatározása: alkalmas szakmai és adminisztratív vezetés, megfelelő képzettségű oktatói kör, tanári értékelési rendszer alkalmazása Szigorúbb tárgyi feltételek meghatározása: különösen a gyakorlati képzés feltételeit illetően; a naprakész szakmai ismeretekhez való hozzáférés biztosítása Tartalmi feltételekben fix óraszámok meghatározása óraszám az OKJ-s képzések tekintetében

Az akkreditáció új elvárásainak kialakítása Akkreditáció – vele vagy nélküle? Az elemzések szerint az akkreditáció fenntartható, az elvárások átalakításával el tudja látni fogyasztóvédelmi szerepét.

A képző minőségbiztosítási rendszerével kapcsolatos elvárások: Mennyiségi indikátorok a képzésről: pl. képzési és vizsgaeredmények, az oktatásba és az infrastruktúrába történt befektetések A résztvevők elégedettségmérésének eredménye A tanárok és vizsgáztatók véleménye A külső érdekeltek (pl. munkaadók) véleménye A vezetés elemzései és értékelései a minőségről A minőségfejlesztés során szerzett tudás, ismeretek felhasználása

A minőségirányítás eszköze: A minimális elvárásokat tartalmazó, az ágazat szereplőinek egyetértésével kidolgozott és jogszabály alapján bevezetett ellenőrzési standardok. Például: A tanítási és a munkamódszereknek a bemeneti követelményekhez és a képzési célhoz igazodónak kell lenniük. A tanítási módnak és a résztvevők munkájának kellő változatossággal kell bírnia és a résztvevők tanulásban való jártasságához kell igazodnia. A képzőintézménynek rendelkeznie kell olyan állandó munkatársakkal az oktatói és az adminisztratív pozíciókban, akik szakmai tudása és tapasztalata lehetővé teszi a képzőintézmény számára, hogy képzési módszertanát és kínálatát folyamatosan fejlessze. A képzőintézménynek megfelelő kapcsolata kell, hogy legyen a munka világával.

TÁMOGATÁSOK 2011. ősz: Az Állami Számvevőszék jelentése a szakképzési hozzájárulás felhasználása célszerűségének ellenőrzéséről Az ÁSZ ajánlásai a Kormánynak

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! laszlo.odrobina@ngm.gov.hu