A foglalkozás –munkakör elemzésének módszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
A „MODULFÜZET” készítette B a l á z s T a m á s. - T U D J U K…, - M E R J Ü K…, - T E S S Z Ü K.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Angol nyelvi kompetencia
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Könyvtárhasználati verseny
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Fontosabb fogalmak Képesség :
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A CSALÁDI NAPKÖZI GONDOZÁS
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
E-learning alapú távoktatásos képzés
Készítette: Magyar Orsolya
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
A beiskolázás előkészítése
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Facilitátorok felkészítése a foglalkozás-, illetve munkakörelemzések megvalósításához Menyhért Anikó Szakképzés-kutatási és fejlesztési osztály január.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
MODULÁRIS OKTATÁS A TANULÁS TANÍTÁSA Megvalósító: Kisné Takács Ágnes
Az üzletek operatív működtetése
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
moduláris szakképzési szerkezet
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szociális kompetencia
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A foglalkozás –munkakör elemzésének módszere  

A foglakozás / munkakörelemzés alapelvei Facilitátori gyakorlatom Témakörök Fogalmak Mi a kérdés? A foglakozás / munkakörelemzés alapelvei Facilitátori gyakorlatom Tapasztalatok Megfontolások Should We Teach: What we know best? What we were taught? What we enjoy teaching?What we have exoerience with? What the textbook happens to include? or What the worker needs for succesful employment?

Kompetencia alapú rendszer alapfogalmai KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉS MODUL

Kompetencia Ismeretek, képességek, magatartásformák összessége, mely által az egyén képes lesz feladatok eredményes teljesítésére

Kompetencia alapú képzés Olyan képzés, mely pontosan meghatározott feladatok teljesítésére, kompetenciák megszerzésére irányul. A hallgatót / tanulót a megszerzendő kompetenciákról előre tájékoztatják

A modul I. A modul önálló tananyag- egység, amely a munkakörelemzés alapján meghatározott feladatokra (cselekedetekre) orientált, formailag, tartalmilag egységes. A modulokból rugalmasan állíthatók össze a különböző képzési programok. A modul magában foglalja azt a belépő szintet (ismeretet, készséget, magatartásformát), amely feltétlenül szükséges sikeres elvégzéséhez (amire épül), az elérendő végcélt, azokat az elméleti gyakorlati ismereteket, melyeket a hallgató alkalmazni tud ,amikre képes kell legyen az adott munkakör feladatainak sikeres ellátásához.

A modul II. Magába foglalja továbbá az oktatási, tanulási stratégiákat, az alkalmazott módszereket, eszközöket, értékelés ütemezését, szempontjait. Minden tananyag-egység (modul) egy előre meghatározott szintre juttatja a hallgatót. A kiértékelés, amely vagy intézményen belüli, vagy országos standard alapján történik, igazolja a megszerzett tudást képességet.

Mit kellene tanítani? Amit a legjobban tudunk? Amit mi tanultunk? Amit szeretünk tanítani? vagy Amire a dolgozónak szüksége van a sikeres teljesítéshez?

A foglalkozás/munkakör elemzés alapelvei A szakértő,- tapasztalt,- elismert dolgozók mindenkinél jobban le tudják írni a végzett munkájukat A munka hatékony leírási módja: pontosan meg kell fogalmazni a teljesített feladatokat Minden tökéletesen végrehajtott feladathoz szükséges ismeret, készség, eszköz, hozzáállás

A feladatcsoportok, feladatok megfogalmazásának módja IGE: cselekvő mód, egyes szám harmadik személyű alakban pl. kiválasztja, előkészíti, értékeli. FŐNÉV: a cselekvés tárgya, amire a cselekvés irányul pl berendezés, anyag, készülék, MELLÉKNÉV: módosítja, pontosítja a feladatot,pl. „pénzügyi” tervet készít

A módszer előnyei Csoport megbeszélés, kritika, vita Ötletek szabad áramlása Csoportszinergia Konszenzus elérése Átfogó eredmény Magas színvonalú végeredmény

Néhány alkalmazás Folyamatok elemzése Munkatárs keresés Tananyagfejlesztés Képzési szükséglet meghatározása Kompetencia teszt készítés Dolgozói teljesítmény értékelés Munkaköri leírás készítése Folyamatok elemzése Munkatárs keresés Karrier tanácsadás Szervezetfejlesztés Minőségirányítás

A módszer alkalmazásának további előnyei Kapcsolatépítés Kapcsolatok építése, fejlesztése az adott szakmában Továbbképzés, tapasztalatcsere a csoporttagok számára Személyes kapcsolatok kialakítása Pontos tájékoztatás a munkatársak számára

Foglalkozás / munkakör táblázata Fel.cs. A Fel. A1 A2 A3 A4 B B1 B2 C C1 D 6-12 75-125 Graphic Representacion of Job Job devided into Duties and Duties devided into Tasks

A műhelymunka végeredménye Pontosan megfogalmazott feladatcsoportok, feladatok, Alapvető ismeretek és készségek meghatározása Elvárt magatartásformák Eszközök, berendezések, anyagok Jövőkép Egyéb elvárások, alkalmazott rövidítések

A műhelymunka szabályai A beosztást figyelmen kívül kell hagyni Mindenki egyenlő alapokon vesz részt a vitában Az elképzeléseket szabadon meg lehet vitatni Maradjunk a témánál Rá kell hangolódni mások elképzeléseire Negatív kritika helyett, építő javaslatokat tegyünk

További szabályok Minden feladatot gondosan fogalmazzunk meg Ne használjunk utalásokat, hivatkozásokat Megfigyelők nem szólhatnak bele a vitába

A foglalkozás / munkakör elemzés lépései A bizottság tájékoztatása A munkakör, foglalkozás, szakterület elhelyezése a / egy szervezeten belül A feladatcsoportok, fő felelősségi területek meghatározása A feladatok meghatározása 4 lista elkészítése: Alapvető ismeretek, készségek, eszközök, magatartásformák, jövőkép Áttekintés, pontosítás Sorrendezés Egyéb tevékenység az igények alapján

A műhelymunka jellemzői Strukturált ötletbörze Építő javaslatok Szakmai vita Szakértői megegyezés

A sikeres műhelymunka kritériumai Hiteles facilitátor Elkötelezett munkaszakértők Együttműködő írnok Megfelelő tárgyi feltételek Háborítatlan körülmények

Mit tegyen a facilitátor? Biztasson! Sokszor dicsérjen! Fókuszáljon a témára! Következetesen alkalmazza a módszert! Tervezze meg a programot!

Mit ne tegyen a facilitátor? Ne kritizáljon! Ne türelmetlenkedjen! Negatív érzelmeket ne mutasson! Ne keltse a „mindenkinél okosabb vagyok” látszatát!

Gyakorló példák Szülő Gondnok, férj Gépkocsivezető Pincér

LÉNYEGES KÉRDÉS Mit csinál?

A JÓ VÁLASZ Cselekvést kifejező ige Megtudjuk kire, mire irányul a cselekvés Konkrét eredménye van a cselekvésnek Az eredmény mérhető, minősíthető Jelzővel tovább pontosítható

Segítő , előrevivő gondolatok Gondolj a konkrét tevékenységre, - Te hogyan csinálod, meséld el! Írd körül, segítenek a többiek! Milyen további feladatokat rendelhetünk mellé? Ki lehet-e adni valakinek ezt a feladatot? A szakmában világos kell legyen a megfogalmazás!

Köszönöm a megtisztelő figyelmet. Eredményes munkát kívánok Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Eredményes munkát kívánok! Bartók Tamásné, Ilona tbartok@hu.inter.net 30/9253-285

Feladatok Műhelymunka részletes időtervének el- készítése Csoportlétszámmal kapcsolatos megfontolások Milyen eszközeink vannak a hangadókkal? Legyen- e a facilitátor a szakterületen jártas? Milyen segítő módszertani eszközei vannak a facilitátornak?

További feladatok 6. Bemutatkozási szempontok 7. Jégtörők 8. A facilitátortól elvárt magatartásformák 9. Mi a szerepe a szervezeti ábrának? 10. A csoportmunka befejezésének feladatai