A foglalkozás –munkakör elemzésének módszere
A foglakozás / munkakörelemzés alapelvei Facilitátori gyakorlatom Témakörök Fogalmak Mi a kérdés? A foglakozás / munkakörelemzés alapelvei Facilitátori gyakorlatom Tapasztalatok Megfontolások Should We Teach: What we know best? What we were taught? What we enjoy teaching?What we have exoerience with? What the textbook happens to include? or What the worker needs for succesful employment?
Kompetencia alapú rendszer alapfogalmai KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉS MODUL
Kompetencia Ismeretek, képességek, magatartásformák összessége, mely által az egyén képes lesz feladatok eredményes teljesítésére
Kompetencia alapú képzés Olyan képzés, mely pontosan meghatározott feladatok teljesítésére, kompetenciák megszerzésére irányul. A hallgatót / tanulót a megszerzendő kompetenciákról előre tájékoztatják
A modul I. A modul önálló tananyag- egység, amely a munkakörelemzés alapján meghatározott feladatokra (cselekedetekre) orientált, formailag, tartalmilag egységes. A modulokból rugalmasan állíthatók össze a különböző képzési programok. A modul magában foglalja azt a belépő szintet (ismeretet, készséget, magatartásformát), amely feltétlenül szükséges sikeres elvégzéséhez (amire épül), az elérendő végcélt, azokat az elméleti gyakorlati ismereteket, melyeket a hallgató alkalmazni tud ,amikre képes kell legyen az adott munkakör feladatainak sikeres ellátásához.
A modul II. Magába foglalja továbbá az oktatási, tanulási stratégiákat, az alkalmazott módszereket, eszközöket, értékelés ütemezését, szempontjait. Minden tananyag-egység (modul) egy előre meghatározott szintre juttatja a hallgatót. A kiértékelés, amely vagy intézményen belüli, vagy országos standard alapján történik, igazolja a megszerzett tudást képességet.
Mit kellene tanítani? Amit a legjobban tudunk? Amit mi tanultunk? Amit szeretünk tanítani? vagy Amire a dolgozónak szüksége van a sikeres teljesítéshez?
A foglalkozás/munkakör elemzés alapelvei A szakértő,- tapasztalt,- elismert dolgozók mindenkinél jobban le tudják írni a végzett munkájukat A munka hatékony leírási módja: pontosan meg kell fogalmazni a teljesített feladatokat Minden tökéletesen végrehajtott feladathoz szükséges ismeret, készség, eszköz, hozzáállás
A feladatcsoportok, feladatok megfogalmazásának módja IGE: cselekvő mód, egyes szám harmadik személyű alakban pl. kiválasztja, előkészíti, értékeli. FŐNÉV: a cselekvés tárgya, amire a cselekvés irányul pl berendezés, anyag, készülék, MELLÉKNÉV: módosítja, pontosítja a feladatot,pl. „pénzügyi” tervet készít
A módszer előnyei Csoport megbeszélés, kritika, vita Ötletek szabad áramlása Csoportszinergia Konszenzus elérése Átfogó eredmény Magas színvonalú végeredmény
Néhány alkalmazás Folyamatok elemzése Munkatárs keresés Tananyagfejlesztés Képzési szükséglet meghatározása Kompetencia teszt készítés Dolgozói teljesítmény értékelés Munkaköri leírás készítése Folyamatok elemzése Munkatárs keresés Karrier tanácsadás Szervezetfejlesztés Minőségirányítás
A módszer alkalmazásának további előnyei Kapcsolatépítés Kapcsolatok építése, fejlesztése az adott szakmában Továbbképzés, tapasztalatcsere a csoporttagok számára Személyes kapcsolatok kialakítása Pontos tájékoztatás a munkatársak számára
Foglalkozás / munkakör táblázata Fel.cs. A Fel. A1 A2 A3 A4 B B1 B2 C C1 D 6-12 75-125 Graphic Representacion of Job Job devided into Duties and Duties devided into Tasks
A műhelymunka végeredménye Pontosan megfogalmazott feladatcsoportok, feladatok, Alapvető ismeretek és készségek meghatározása Elvárt magatartásformák Eszközök, berendezések, anyagok Jövőkép Egyéb elvárások, alkalmazott rövidítések
A műhelymunka szabályai A beosztást figyelmen kívül kell hagyni Mindenki egyenlő alapokon vesz részt a vitában Az elképzeléseket szabadon meg lehet vitatni Maradjunk a témánál Rá kell hangolódni mások elképzeléseire Negatív kritika helyett, építő javaslatokat tegyünk
További szabályok Minden feladatot gondosan fogalmazzunk meg Ne használjunk utalásokat, hivatkozásokat Megfigyelők nem szólhatnak bele a vitába
A foglalkozás / munkakör elemzés lépései A bizottság tájékoztatása A munkakör, foglalkozás, szakterület elhelyezése a / egy szervezeten belül A feladatcsoportok, fő felelősségi területek meghatározása A feladatok meghatározása 4 lista elkészítése: Alapvető ismeretek, készségek, eszközök, magatartásformák, jövőkép Áttekintés, pontosítás Sorrendezés Egyéb tevékenység az igények alapján
A műhelymunka jellemzői Strukturált ötletbörze Építő javaslatok Szakmai vita Szakértői megegyezés
A sikeres műhelymunka kritériumai Hiteles facilitátor Elkötelezett munkaszakértők Együttműködő írnok Megfelelő tárgyi feltételek Háborítatlan körülmények
Mit tegyen a facilitátor? Biztasson! Sokszor dicsérjen! Fókuszáljon a témára! Következetesen alkalmazza a módszert! Tervezze meg a programot!
Mit ne tegyen a facilitátor? Ne kritizáljon! Ne türelmetlenkedjen! Negatív érzelmeket ne mutasson! Ne keltse a „mindenkinél okosabb vagyok” látszatát!
Gyakorló példák Szülő Gondnok, férj Gépkocsivezető Pincér
LÉNYEGES KÉRDÉS Mit csinál?
A JÓ VÁLASZ Cselekvést kifejező ige Megtudjuk kire, mire irányul a cselekvés Konkrét eredménye van a cselekvésnek Az eredmény mérhető, minősíthető Jelzővel tovább pontosítható
Segítő , előrevivő gondolatok Gondolj a konkrét tevékenységre, - Te hogyan csinálod, meséld el! Írd körül, segítenek a többiek! Milyen további feladatokat rendelhetünk mellé? Ki lehet-e adni valakinek ezt a feladatot? A szakmában világos kell legyen a megfogalmazás!
Köszönöm a megtisztelő figyelmet. Eredményes munkát kívánok Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Eredményes munkát kívánok! Bartók Tamásné, Ilona tbartok@hu.inter.net 30/9253-285
Feladatok Műhelymunka részletes időtervének el- készítése Csoportlétszámmal kapcsolatos megfontolások Milyen eszközeink vannak a hangadókkal? Legyen- e a facilitátor a szakterületen jártas? Milyen segítő módszertani eszközei vannak a facilitátornak?
További feladatok 6. Bemutatkozási szempontok 7. Jégtörők 8. A facilitátortól elvárt magatartásformák 9. Mi a szerepe a szervezeti ábrának? 10. A csoportmunka befejezésének feladatai