A szakiskolák aktuális problémái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
SNI-s ALKALMAZÓI VERSENY. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK FŐVÁROSI INFORMATIKA TANULMÁNYI VERSENYE Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Érettségi tájékoztató 2015/ Értékelt vizsga: 290/ 301 Érdemjegy54321 Darabszám
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A nemzetiségi nevelés-oktatás eredményei és hatékonyság mutatói a tótkomlósi Szlovák Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában és Óvodában Készítette: Laukó.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Új kihívások a pályaválasztásban 2017
A 2017-es felsőoktatási felvételi pontszámítás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
E-learning modellek osztályozása
Középfokú felvételi eljárás a 2016/2017. tanévben
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
BOROS SÁMUEL SZAKGIMNÁZIUMA
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
2017. Szeptemberében induló képzések
Pályaválasztási tanácsadás
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
Esélyek a munkaerőpiacon
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
„Munkaerőpiaci kutatások 2016”
Transzplantációs Alapítvány a Megújított Életekért
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Mátészalkai Szakképző Iskola
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Környezetgazdaságtan 1
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
középfokú felvételi eljárás
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
KÉPZÉSSEL A MUNKAERŐ-HIÁNY ELLEN?
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Felhasználóképzés a kórházban
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Rendkívüli felvételi eljárás
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Középfokú felvételi eljárás a 2017/2018. tanévben
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
A mérés-értékelés tanulmányozása Dániában
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Érettségi 2006-os év Szülői ért okt. 28.
Érettségi tájékoztató 2019
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
A tehetséggondozás kihívásai
Miről álmodik a rezidens?
Előadás másolata:

A szakiskolák aktuális problémái Liskó Ilona, FKI, 2006

Álláspontok: A szakiskolák népszerűtlenek (szülők, jelentkezők) Sok a pályakezdő diplomás, kevés a szakmunkás (gazdasági szereplők) Oktatáspolitikai beavatkozás lehetősége?

iskolatípus 1999 2002 Gimnázium 19% 23% Szakközépiskola 44% 50% Milyen középfokú iskolában érdemes továbbtanulni Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatások, 1999 és 2002, OKI  iskolatípus 1999 2002 Gimnázium 19% 23% Szakközépiskola 44% 50% Szakiskola 8% 10% Nincs jelentősége 12% Válaszhiány 5%

Kutatás 2003 tavaszán: 2370 végzős középiskolás kérdőíves megkérdezése Régióra, településre, képzési formára, szakmacsoportra reprezentatív minta 2003 őszén 407 fő kérdőíves követése Kérdések: Kik választják a szakiskolát? Hogyan értékelik az iskolát? Milyen perspektívával lépnek tovább?

Családi körülmények: Lakóhely Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Családi körülmények: Szülők együttélése Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Családi körülmények: Szülők iskolai végzettsége Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Általános iskolai előzmények Forrás: Végzős középiskolások, 2003 Tagozatos osztály Általános iskolai eredmény szerkezetváltó gimnázium 34% 4,6 hagyományos gimnázium 33% 4,4 szakközépiskola 20% 3,9 szakiskola 13% 3,3

Általános iskolai előzmények Forrás: Végzős középiskolások, 2003 Az iskolák színvonalának különbsége A tanulmányi eredmények különbsége A felvételi szelekció különbsége (szakiskolások 27%-a nem az első helyre jut be) Az iskolaválasztási motívumok különbsége (továbbtanulás, biztonság, szakma, kényszerűség)

Családi körülmények és ált. iskolai előzmények: Következtetés A szakiskola presztízse sosem volt magas (fontos mobilitási funkció) A közép és felső rétegek iskolázottságuk átörökítésére törekednek (létszámában növekvő csoport) A szakiskolák a szakképzett szülők és a hátrányos helyzetű szülők gyerekeinek iskolái Az iskola társadalmi átrétegződésből adódó presztízs vesztése Az iskola funkciójának átalakulása (hátrány kompenzálás) Az iskola funkciójából adódó presztízs vesztés

Középiskola:A szakelméleti képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola:A szakmai gyakorlati képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola:A szakmai gyakorlat helye Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola: Milyen nyelvet tanult Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola: Járt-e külön nyelvórára Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola: A nyelvoktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola: Számítógép használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola: Internet használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola: Az informatikai oktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola:Mire készít fel a középiskola Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola: Az iskola értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola: Következtetés A gimnáziumok felkészítenek a felsőfokú továbbtanulásra (megfelelnek a szülői és tanulói elvárásoknak) A szakiskolások egynegyede elégedett a szakelméleti képzéssel és egyharmada a gyakorlatival Nyelvtudást és informatikát illetően messze elmaradnak az érettségit adó középiskoláktól Tapasztalatai alapján a tanulók egyharmada választana másik iskolát és másik szakmát Az iskolai szolgáltatásokról szerzett tanulói tapasztalatok igazolják az iskolák alacsony presztízsét

Perspektívák: Középiskola utáni foglalkozás Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Perspektívák: Középiskola utáni továbbtanulás Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Perspektíva: Következtetés A gimnazisták többsége felvételt nyert felsőfokra A szakiskolások egyharmada dolgozik, és egyötöde munkanélküli Közel egyharmaduk új szakma tanulására kényszerül A munkapiaci tapasztalatok igazolják az iskolák alacsony népszerűségét

Összefoglaló következtetés A szakiskolák népszerűtlenségének okai Soha nem volt magas presztízsű A közép és felső rétegekhez tartozó szülők növekvő száma és ambíciói A hátrányos helyzetű tanulói összetétel Az iskolai szolgáltatások alacsony színvonala A kedvezőtlen munkapiaci perspektívák (elhelyezkedés, alacsony keresetek) Ezek közül oktatáspolitikai eszközökkel legfeljebb a 4. orvosolható.