„Ne programozzuk a gyereket!” - Papertre, a Logo atyjára emlékezünk Digitális pedagógus és nemzedék konferencia „Digitális lábnyomok – digitális mérföldkövek” Budapest, 2016. november 26. Kőrösné dr. Mikis Márta korosmarta@gmail.com Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE)
„Az episztemológus gyermek nagyszerű képe akkor ragadta meg fantáziámat, amikor Piaget-vel dolgoztam együtt. 1964-ben, miután öt évet töltöttem Piaget genfi Genetikus Ismeretelméleti Központjában, igen lenyűgözött az a megállapítás, hogy a gyerekek saját gondolati struktúráik építői.” „Manapság az oktatási szituációk nagy részében a gyerekek úgy találkoznak a számítógéppel, hogy az kipróbálja képességeiket: megfelelő nehézségű feladatot ad nekik, a megoldásról visszajelez, és információkat közöl – tehát a programozza a gyereket. Logo-környezetben ez a viszony megfordul: már jóval iskoláskor előtt is a gyerek irányít. És miközben gondolkodni tanítja a számítógépet, felfedező munkába kezd saját gondolkodásáról.” (Seymour Papert, 1981) Piaget-tanítvány, MIT-professzor → LOGO-programnyelv
A hazai kezdet: 1985: Microscience konferencia, Balatonalmádi Turcsányiné Szabó Márta – ELTE óvoda (Commodore64) + Logo programozás szakkönyv OPI-kísérlet: Bp-i Tanítóképző Főiskola + kispesti iskola (Farkas Károly)
→ A legelső szakkönyvek „A Logo magával ragadhatja a kezdőt és a szakembert, fiatalt és időst egyaránt. Semmi kétségem afelől, hogy néhány éven belül tanúi lehetünk olyan számítógépes környezetek kialakulásának, amelyek rászolgálnak a »számítógépes szamba-iskola« elnevezésre...”
Népszerűség!!! a személyi számítógépek tömeges elterjedése „nyitott program”: kreativitás, egyéni alkotások Látványos teknőcgrafika (kipróbálások – módosítások sorozata, egyszerű kezelés, javítás), motiváció NAT Informatika műveltségterülete (a számítógép kezelése, algoritmikus gondolkodás fejlesztése, problémamegoldás, dokumentumkészítés…) óvodáskorban is! Eurologo és Hungarologo konferenciák
Programozás - Logo
Az ISZE szerepe: Bemutató órák → Comenius Logo országliszensz, 1997 (ELTE TeaM Labor) Logo módszertani tanfolyamok (30 óra) Logo tanulmányi versenyek 1998-tól hazai és nemzetközi konferenciák, szakmai bemutatók, publikációk Gyermekinformatika Szakmai Műhely Módszertani kiadványok, pl. Tarkabarka informatika
TARKABARKA INFORMATIKA Feladatgyűjtemény tanítóknak, óvoda- és gyógypedagógusoknak az információs és kommunikációs kultúra megalapozásához
Alkotunk a számítógéppel Készítsd el! Hogyan készült? Készítsd el, színezd ki! Program-megfejtő: mit rajzol a teknőc, ha…
Készség- és képességfejlesztés téri tájékozódás kreativitás mozgáskoordináció (nagy- és finommozgások) lateralitás memória, figyelem, koncentráció logika, problémamegoldás következetesség, strukturális gondolkodás fegyelem, pontos feladatvégzés kooperativitás, feladatmegosztás tervezés – megvalósítás – azonnali visszacsatolás egységének rögzülése
Algoritmusok Robot-játék Algoritmusok lejátszása Hétköznapi algoritmusok lejegyzése (szövegben, rajzban) Helyes sorrend megkeresése Hibás algoritmus javítása Algoritmus lépésekre bontása lerajzolása
A Logo előkészítése teknőcjátékokkal: - saját test, (megszemélyesítés, A Logo előkészítése teknőcjátékokkal: - saját test, (megszemélyesítés, szintónia) - terepen - táblás játékokkal
Roamer Compu-robotok
Teknőc ihlette alkotások a faliújságon
A játék irányítja-e a gyereket, avagy a gyerek a játékot? Mindenképen olyan szoftvert keressünk, amely a tanulónak lehetővé teszi az önálló vizsgálódást, alkotást és azt, hogy önállóan jöjjön rá a dolgok nyitjára; olyan alkotások elkészítését, amelyben a felnőttnek vagy társainak is része van (pl. kép, rövid animáció, születésnapi üdvözlőlap); az aktív együttműködést, amely a felnőttnek és a gyereknek együttes örömet szerez és közös beszédtémát ad! (Seymour Papert, The connected Family. Atlanta, 1996.)
Logo az ezredforduló után A Logo versenyek kibővítése 4 korcsoportra - versenyfeladat 2015-ből: Új „Logo-változatok” - Imagine, Elika, Scratch http://scratch.inf.elte.hu/ ScratchJunior Interaktív táblák A digitális műveltség alapjai (Programozás?)
Seymour PAPERT (1928 – 2016) A Logo-környezet… …„egyedülálló eszköz, amely segítségével éppen azt az akadályt vehetjük célba, amit Piaget és sok más kutató szerint a gyermekitől a felnőtt gondolkodásig vezető fejlődésben át kell törnünk. ... Olyan ismereteket, amelyeket azelőtt csak formális eljárásokkal lehetett megszerezni, most konkrét módon közelíthetünk meg.”
9 éves gyermek alkotása a képernyőteknőccel Köszönöm a figyelmet! 9 éves gyermek alkotása a képernyőteknőccel