„Ne programozzuk a gyereket!” - Papertre, a Logo atyjára emlékezünk

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
LEGO® robotok az iskolában
Óvoda.
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete a tagjai által önkéntesen létrehozott, önkormányzattal rendelkező, közhasznú szervezetként működő jogi.
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Széchenyi tehetségműhely
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadás támogató szerepe
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A tanárképzés gyakorlatorientált kiegészítése Turcsányiné dr. Szabó Márta egyetemi docens ELTE, TTK, Informatika Szakmódszertani.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Comenius Logo alkalmazásai
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
1 Az aktív tábla használatáról. 2 "Mi vagyunk a technológiánk, az emberi lények nem érdemelték ki nevüket addig, amíg nem találták fel a fejszét, az ágyékkötőt.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
e-Learning a tanárképzésben
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Digitális világ – interaktív táblán
Kárpát-medencei Nemzetközi Módszertani Konferencia Lehetőségek és alternatívák Játékos Informatika.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
Az iskoláskor küszöbén
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
2012. augusztus Nyári Tanártovábbképzés.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A beiskolázás előkészítése
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
LEGO Dacta program.
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Sakk-logikaoktatás a gyakorlatban A logikus gondolkodástól a kritikai gondolkodásig.
Az idegen nyelv oktatása a Darusban 1990-ig kötelező az orosz nyelv társadalmi igény:német angol mindennapos német a két tannyelvű oktatás – 2000-ben.
Új tanulási módszerek az informatikában Lakosné Makár Erika 1
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
DARUS a gyermekekért.
Hogyan készülnek a HÓD kérdések?
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

„Ne programozzuk a gyereket!” - Papertre, a Logo atyjára emlékezünk Digitális pedagógus és nemzedék konferencia „Digitális lábnyomok – digitális mérföldkövek” Budapest, 2016. november 26. Kőrösné dr. Mikis Márta korosmarta@gmail.com Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE)

„Az episztemológus gyermek nagyszerű képe akkor ragadta meg fantáziámat, amikor Piaget-vel dolgoztam együtt. 1964-ben, miután öt évet töltöttem Piaget genfi Genetikus Ismeretelméleti Központjában, igen lenyűgözött az a megállapítás, hogy a gyerekek saját gondolati struktúráik építői.” „Manapság az oktatási szituációk nagy részében a gyerekek úgy találkoznak a számítógéppel, hogy az kipróbálja képességeiket: megfelelő nehézségű feladatot ad nekik, a megoldásról visszajelez, és információkat közöl – tehát a programozza a gyereket. Logo-környezetben ez a viszony megfordul: már jóval iskoláskor előtt is a gyerek irányít. És miközben gondolkodni tanítja a számítógépet, felfedező munkába kezd saját gondolkodásáról.” (Seymour Papert, 1981) Piaget-tanítvány, MIT-professzor → LOGO-programnyelv

A hazai kezdet: 1985: Microscience konferencia, Balatonalmádi Turcsányiné Szabó Márta – ELTE óvoda (Commodore64) + Logo programozás szakkönyv OPI-kísérlet: Bp-i Tanítóképző Főiskola + kispesti iskola (Farkas Károly)

→ A legelső szakkönyvek „A Logo magával ragadhatja a kezdőt és a szakembert, fiatalt és időst egyaránt. Semmi kétségem afelől, hogy néhány éven belül tanúi lehetünk olyan számítógépes környezetek kialakulásának, amelyek rászolgálnak a »számítógépes szamba-iskola« elnevezésre...”

Népszerűség!!! a személyi számítógépek tömeges elterjedése „nyitott program”: kreativitás, egyéni alkotások Látványos teknőcgrafika (kipróbálások – módosítások sorozata, egyszerű kezelés, javítás), motiváció NAT Informatika műveltségterülete (a számítógép kezelése, algoritmikus gondolkodás fejlesztése, problémamegoldás, dokumentumkészítés…) óvodáskorban is! Eurologo és Hungarologo konferenciák

Programozás - Logo

Az ISZE szerepe: Bemutató órák → Comenius Logo országliszensz, 1997 (ELTE TeaM Labor) Logo módszertani tanfolyamok (30 óra) Logo tanulmányi versenyek 1998-tól hazai és nemzetközi konferenciák, szakmai bemutatók, publikációk Gyermekinformatika Szakmai Műhely Módszertani kiadványok, pl. Tarkabarka informatika

TARKABARKA INFORMATIKA Feladatgyűjtemény tanítóknak, óvoda- és gyógypedagógusoknak az információs és kommunikációs kultúra megalapozásához

Alkotunk a számítógéppel Készítsd el! Hogyan készült? Készítsd el, színezd ki! Program-megfejtő: mit rajzol a teknőc, ha…

Készség- és képességfejlesztés téri tájékozódás kreativitás mozgáskoordináció (nagy- és finommozgások) lateralitás memória, figyelem, koncentráció logika, problémamegoldás következetesség, strukturális gondolkodás fegyelem, pontos feladatvégzés kooperativitás, feladatmegosztás tervezés – megvalósítás – azonnali visszacsatolás egységének rögzülése

Algoritmusok Robot-játék Algoritmusok lejátszása Hétköznapi algoritmusok lejegyzése (szövegben, rajzban) Helyes sorrend megkeresése Hibás algoritmus javítása Algoritmus lépésekre bontása lerajzolása

A Logo előkészítése teknőcjátékokkal: - saját test, (megszemélyesítés, A Logo előkészítése teknőcjátékokkal: - saját test, (megszemélyesítés, szintónia) - terepen - táblás játékokkal

Roamer Compu-robotok

Teknőc ihlette alkotások a faliújságon

A játék irányítja-e a gyereket, avagy a gyerek a játékot? Mindenképen olyan szoftvert keressünk, amely a tanulónak lehetővé teszi az önálló vizsgálódást, alkotást és azt, hogy önállóan jöjjön rá a dolgok nyitjára; olyan alkotások elkészítését, amelyben a felnőttnek vagy társainak is része van (pl. kép, rövid animáció, születésnapi üdvözlőlap); az aktív együttműködést, amely a felnőttnek és a gyereknek együttes örömet szerez és közös beszédtémát ad! (Seymour Papert, The connected Family. Atlanta, 1996.)

Logo az ezredforduló után A Logo versenyek kibővítése 4 korcsoportra - versenyfeladat 2015-ből: Új „Logo-változatok” - Imagine, Elika, Scratch http://scratch.inf.elte.hu/ ScratchJunior Interaktív táblák A digitális műveltség alapjai (Programozás?)

Seymour PAPERT (1928 – 2016) A Logo-környezet… …„egyedülálló eszköz, amely segítségével éppen azt az akadályt vehetjük célba, amit Piaget és sok más kutató szerint a gyermekitől a felnőtt gondolkodásig vezető fejlődésben át kell törnünk. ... Olyan ismereteket, amelyeket azelőtt csak formális eljárásokkal lehetett megszerezni, most konkrét módon közelíthetünk meg.”

9 éves gyermek alkotása a képernyőteknőccel Köszönöm a figyelmet! 9 éves gyermek alkotása a képernyőteknőccel