PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 2. előadás Major Zsolt Balázs

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hallás.
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Csoport munka.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs - 2. előadás.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Társismeret.
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A környezet szerepe az észlelésben
ÉRZÉKSZERVEK KÉSZITETTE: taTesz.
Villamosság élettani hatásai Érzékszervek működésének alapjai
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Sztereogram.
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
A társas viselkedés pszichológiája
Bevezetés a pszichológiába
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Vényköteles gyógyszerek expediálásakor végzendő betegoktatás
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
Magasabbrendű idegtevékenység
A holdillúzió magyarázata
Általános lélektan Az észlelés.
Észlelés Gestalt elvek Színlátás Térlátás Illúziók.
Bevezetés a pszichológiába
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
2. óra Kognitív folyamatok
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Érzékszervek receptorsejt: ingert ingerületté alakító sejt
Pszichológiai Ismeretek
Autonómia és felelősségvállalás
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Magasabb rendű idegtevékenység
Kémiai receptorok.
Bemutatkozik az iskolapszichológus …
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Asztrológiai továbbképzés
A pszichológiai mérés alapjai
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Magasabbrendű idegtevékenység
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Magasabb rendű idegtevékenység
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
ÖNISMERET.
Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Társadalmi nem és szexuális beállítottságon alapuló üldöztetés
Előadás másolata:

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 2. előadás Major Zsolt Balázs

TÖBBEK KÖZÖTT… Hogyan lehet elnyerni a beteg bizalmát? Hogyan lehet leküzdeni az ellenszenvet bizonyos betegekkel kapcsolatban? Hogyan lehet jó kapcsolatot fenntartani kollégákkal? Hogyan lehet harmonikus a magánéletem? Hogyan ne cseréljem össze az 1, és a 10 mg-os fecskendőt…? Hogyan legyen pontos az anamnézis feljegyzése?

Általános pszichológia Érzékelés Észlelés Figyelem Emlékezés Tanulás Képzelet Gondolkodás

Bizonyítsák be nekem teljesen egyértelműen, objektíven, hogy léteznek…!

Szinaptikus rés Neurotranszmitterek (Serkentő vs. Gátló) I/0 (elemi) Információ Idegsejtek – és hálózatuk Egységek – pl. területek az agyban Biológiai alapok

Érzékelés - Észlelés Fizikai ingerek: - fény (elektromágne ses sugárzás) - hanghullám - nyomás - hő - kémiai anyagok Érzékszervek (Speciális receptorok) - pálcikák, csapok - szőrsejtek - stb. Transzdukció Észlelés 1 / 0 Információ

Érzékelés Látás Hallás Szaglás Ízlelés Bőrérzékelés Kinesztétikus Érzéklet modalitások

Mi történik a következő „rövid-filmen”?

Észlelés Felülről lefelé irányuló folyamatok: Keressünk példákat! Oksági észlelés:

Észlelés …hogy életben maradjunk… Figura-háttér Csoportosítás (jó folytatás, közelség, hasonlóság) Lokalizáció (Gestalt) Távolságészlelés Indukált mozgás (Hold a felhők mögött „mozog”) Sztroboszkopikus mozgás Valódi mozgás Okság észlelése Mozgásészlelés Monokuláris (Relatív nagyság, Takarás, Relatív magasság, Lineáris perspektíva, mozgásparallaxis = vonat ablakból távoli tárgyak képe lassabban mozog a retinán) Binokuláris

FELÜLRŐL LEFELÉ IRÁNYULÓ FOLYAMATOK: Nem hagyatkozunk az emlékezetünkre, hogy az 1 mg-os fecskendőt hagytuk a fiókban, és nem vesszük ki oda sem pillantva, mikor meglátjuk a felét, hanem ellenőrizzük. Anamnézist azonnal jegyzeteljük (ld. saját konstruktív memóriánk!) Anamnézis során hatékony és pontos kérdezés („Koccanás vs. ütközés” – ld. majd gyakorlatokon: nyitott-zárt kérdések adekvát mixe!) A betegek is ugyanezért felejtik el a gyógyszerek adagolását, követik pontatlanul az utasításokat (ennek kivédésére ld. kommunikációs gyakorlat, ill. 4. előadás!). Differenciáldiagnosztika = konstruktív gondolkodás!! Kérdések..?

Szociálpszichológia

Társas világ észlelése Elsőbbségi hatás (Első benyomás!!!) Élénkség – „Jó-Hír TV” kb. 2 hét alatt bukna meg…  Holdudvar hatás – pl. szőke kislány… Sémás észlelés – „felülről lefelé irányuló folyamat” = konstruktív…  Állandósult séma = sztereotípia: Bejósolhatóság iránti igény… Szívósak Énvédő mechanizmus… Pygmalion…!

Szociálpszichológia Társas világ észlelése Oksági következtetések – attribúciók (külső-belső tényezők): Alapvető attribúciós hiba – pl. saját felvételim… Ld. észlelés… Eco-Martini… (támadható hittel!)

SZTEREOTÍPIÁK, ATTRIBÚCIÓK: Tudatosan ügyelünk megjelenésünkre – első benyomás…(konstruktív észlelés..)! Tudatosan nem a sztereotípiáink alapján ítélünk meg embereket, illetve pl. a koszos hajléktalanról sem tételezzük fel, hogy önhibájából került ilyen helyzetbe. A belépő dühös beteg esetében nem követjük el az alapvető attribúciós hibát – nem gondoljuk, hogy undok ember, hanem kiderítjük, mitől dühös, hiszen lehet, hogy 3 órát kellett várnia ránk… - mert, ha undokok leszünk vele, akkor ő is tényleg azzá válik… (Önmagát beteljesítő jóslat – ill. ld. játszmák: mosoly…! ) Kérdések..?

Szociálpszichológia Tömeg „Jézus!” = „Barabás!” Le Bon: A tömeg önálló személyiséggel rendelkező képződmény, melyben a beletartozó egyének személyisége teljes mértékben elvész… Cél: boldogulni a társas világban = bejósolhatóként (=mögé látni, ismerni és felismerni (!) a jelenségeinek működési mechanizmusait!!) észlelni azt!

TÖMEG: Rejtett kurrikulum…(Változtatni lehetetlen, csak változni lehetséges…): Ne álljanak be a „sorba”…! Kérdések..?

Szociálpszichológia Egyéb társas hatások Csoportjaink: Elsődleges, másodlagos csoport – család, iskola, stb. Referencia csoport – barátok, párt, stb. Csoporthoz tartozás!! Sherif kísérlete… (kékek vs. pirosak) (világos kékek vs. sötétkékek… ) Szerepeink: Szerepek – apa, főnök, férj, stb. Forgatókönyvek – étterem, munkahely, családi vacsora, tegeződés-magázódás (pl. előadás, vizsgahelyzet vs. tréning) stb. Leendő orvos szerep!!!

Kisebb értékűség érzése (INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIA) Közösségi megtartó erő / valahová tartozás

CSOPORTOK: Tudatosan nem érzünk eleve ellenszenvet egy másik kórházhoz (csoporthoz), körzethez, orvosi területhez tartozó kollégánk iránt – és ennek főleg nem adunk hangot a beteg előtt. Nem érezzük magunkat „jobbnak”, „feljebbvalónak” sem a betegeknél, sem a nővéreknél. Pl. Roma betegek esetében tudatosan kikapcsoljuk az esetleges sztereotípiáinkat Ugyanígy, ha nőként felfokozott és szerteágazó szexuális életet élő férfi páciensünk nemi betegséggel küzd, vagy velünk ellentétes politikai, vallási nézeteket hangoztat a páciens... „Hová tűntek a grundok…?” ( Kérdések..?

Szociálpszichológia Személyközi vonzalom Az ellentétek vonzzák egymást…?? ?

Szociálpszichológia Személyközi vonzalom Vonzódás: Fizikai vonzódás Közelség Ismerősség hasonlóság Szerelem: Inkább hasonlóak De kell biz. fokú autonómia ld. longitudinális vizsgálatok Saját példák? Mi a szerelem?? Eddigi legjobb definíció: (majdnem) olyan, mint a legjobb barátság… (a „lila köd” inkább a mi vágyainkról szól…)

SZEMÉLYKÖZI VONZALOM: Keressük a hasonló érdeklődésű csoportok társaságát. Holdudvar-hatás kiküszöbölése – alapvető attribúciós hiba „ellenőrzése”…! Kamasz beteg bizalmának megnyerése – ha térdműtét előtt pl. a témáról váltanak pár szót, ha a pácienst éppen ez foglalkoztatja…! Ld. „Hová tűntek a grundok?”…!

Kérdések és válaszok

Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest , o , o. (közösen a köv. előadással) Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest , , o. (közösen a köv. előadással) Irodalom: VÉGE a 2. előadásnak Megköszönöm kitüntető figyelmüket!