PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 2. előadás Major Zsolt Balázs
TÖBBEK KÖZÖTT… Hogyan lehet elnyerni a beteg bizalmát? Hogyan lehet leküzdeni az ellenszenvet bizonyos betegekkel kapcsolatban? Hogyan lehet jó kapcsolatot fenntartani kollégákkal? Hogyan lehet harmonikus a magánéletem? Hogyan ne cseréljem össze az 1, és a 10 mg-os fecskendőt…? Hogyan legyen pontos az anamnézis feljegyzése?
Általános pszichológia Érzékelés Észlelés Figyelem Emlékezés Tanulás Képzelet Gondolkodás
Bizonyítsák be nekem teljesen egyértelműen, objektíven, hogy léteznek…!
Szinaptikus rés Neurotranszmitterek (Serkentő vs. Gátló) I/0 (elemi) Információ Idegsejtek – és hálózatuk Egységek – pl. területek az agyban Biológiai alapok
Érzékelés - Észlelés Fizikai ingerek: - fény (elektromágne ses sugárzás) - hanghullám - nyomás - hő - kémiai anyagok Érzékszervek (Speciális receptorok) - pálcikák, csapok - szőrsejtek - stb. Transzdukció Észlelés 1 / 0 Információ
Érzékelés Látás Hallás Szaglás Ízlelés Bőrérzékelés Kinesztétikus Érzéklet modalitások
Mi történik a következő „rövid-filmen”?
Észlelés Felülről lefelé irányuló folyamatok: Keressünk példákat! Oksági észlelés:
Észlelés …hogy életben maradjunk… Figura-háttér Csoportosítás (jó folytatás, közelség, hasonlóság) Lokalizáció (Gestalt) Távolságészlelés Indukált mozgás (Hold a felhők mögött „mozog”) Sztroboszkopikus mozgás Valódi mozgás Okság észlelése Mozgásészlelés Monokuláris (Relatív nagyság, Takarás, Relatív magasság, Lineáris perspektíva, mozgásparallaxis = vonat ablakból távoli tárgyak képe lassabban mozog a retinán) Binokuláris
FELÜLRŐL LEFELÉ IRÁNYULÓ FOLYAMATOK: Nem hagyatkozunk az emlékezetünkre, hogy az 1 mg-os fecskendőt hagytuk a fiókban, és nem vesszük ki oda sem pillantva, mikor meglátjuk a felét, hanem ellenőrizzük. Anamnézist azonnal jegyzeteljük (ld. saját konstruktív memóriánk!) Anamnézis során hatékony és pontos kérdezés („Koccanás vs. ütközés” – ld. majd gyakorlatokon: nyitott-zárt kérdések adekvát mixe!) A betegek is ugyanezért felejtik el a gyógyszerek adagolását, követik pontatlanul az utasításokat (ennek kivédésére ld. kommunikációs gyakorlat, ill. 4. előadás!). Differenciáldiagnosztika = konstruktív gondolkodás!! Kérdések..?
Szociálpszichológia
Társas világ észlelése Elsőbbségi hatás (Első benyomás!!!) Élénkség – „Jó-Hír TV” kb. 2 hét alatt bukna meg… Holdudvar hatás – pl. szőke kislány… Sémás észlelés – „felülről lefelé irányuló folyamat” = konstruktív… Állandósult séma = sztereotípia: Bejósolhatóság iránti igény… Szívósak Énvédő mechanizmus… Pygmalion…!
Szociálpszichológia Társas világ észlelése Oksági következtetések – attribúciók (külső-belső tényezők): Alapvető attribúciós hiba – pl. saját felvételim… Ld. észlelés… Eco-Martini… (támadható hittel!)
SZTEREOTÍPIÁK, ATTRIBÚCIÓK: Tudatosan ügyelünk megjelenésünkre – első benyomás…(konstruktív észlelés..)! Tudatosan nem a sztereotípiáink alapján ítélünk meg embereket, illetve pl. a koszos hajléktalanról sem tételezzük fel, hogy önhibájából került ilyen helyzetbe. A belépő dühös beteg esetében nem követjük el az alapvető attribúciós hibát – nem gondoljuk, hogy undok ember, hanem kiderítjük, mitől dühös, hiszen lehet, hogy 3 órát kellett várnia ránk… - mert, ha undokok leszünk vele, akkor ő is tényleg azzá válik… (Önmagát beteljesítő jóslat – ill. ld. játszmák: mosoly…! ) Kérdések..?
Szociálpszichológia Tömeg „Jézus!” = „Barabás!” Le Bon: A tömeg önálló személyiséggel rendelkező képződmény, melyben a beletartozó egyének személyisége teljes mértékben elvész… Cél: boldogulni a társas világban = bejósolhatóként (=mögé látni, ismerni és felismerni (!) a jelenségeinek működési mechanizmusait!!) észlelni azt!
TÖMEG: Rejtett kurrikulum…(Változtatni lehetetlen, csak változni lehetséges…): Ne álljanak be a „sorba”…! Kérdések..?
Szociálpszichológia Egyéb társas hatások Csoportjaink: Elsődleges, másodlagos csoport – család, iskola, stb. Referencia csoport – barátok, párt, stb. Csoporthoz tartozás!! Sherif kísérlete… (kékek vs. pirosak) (világos kékek vs. sötétkékek… ) Szerepeink: Szerepek – apa, főnök, férj, stb. Forgatókönyvek – étterem, munkahely, családi vacsora, tegeződés-magázódás (pl. előadás, vizsgahelyzet vs. tréning) stb. Leendő orvos szerep!!!
Kisebb értékűség érzése (INDIVIDUÁLPSZICHOLÓGIA) Közösségi megtartó erő / valahová tartozás
CSOPORTOK: Tudatosan nem érzünk eleve ellenszenvet egy másik kórházhoz (csoporthoz), körzethez, orvosi területhez tartozó kollégánk iránt – és ennek főleg nem adunk hangot a beteg előtt. Nem érezzük magunkat „jobbnak”, „feljebbvalónak” sem a betegeknél, sem a nővéreknél. Pl. Roma betegek esetében tudatosan kikapcsoljuk az esetleges sztereotípiáinkat Ugyanígy, ha nőként felfokozott és szerteágazó szexuális életet élő férfi páciensünk nemi betegséggel küzd, vagy velünk ellentétes politikai, vallási nézeteket hangoztat a páciens... „Hová tűntek a grundok…?” ( Kérdések..?
Szociálpszichológia Személyközi vonzalom Az ellentétek vonzzák egymást…?? ?
Szociálpszichológia Személyközi vonzalom Vonzódás: Fizikai vonzódás Közelség Ismerősség hasonlóság Szerelem: Inkább hasonlóak De kell biz. fokú autonómia ld. longitudinális vizsgálatok Saját példák? Mi a szerelem?? Eddigi legjobb definíció: (majdnem) olyan, mint a legjobb barátság… (a „lila köd” inkább a mi vágyainkról szól…)
SZEMÉLYKÖZI VONZALOM: Keressük a hasonló érdeklődésű csoportok társaságát. Holdudvar-hatás kiküszöbölése – alapvető attribúciós hiba „ellenőrzése”…! Kamasz beteg bizalmának megnyerése – ha térdműtét előtt pl. a témáról váltanak pár szót, ha a pácienst éppen ez foglalkoztatja…! Ld. „Hová tűntek a grundok?”…!
Kérdések és válaszok
Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest , o , o. (közösen a köv. előadással) Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest , , o. (közösen a köv. előadással) Irodalom: VÉGE a 2. előadásnak Megköszönöm kitüntető figyelmüket!