A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Makroökonómia gyakorlat
Advertisements

A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Makroökonómia 5. előadás.
Makroökonómia gyakorlat
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
A piac Szakiskola.
A befektetési környezet
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Piacgazdasági alapfogalmak
A munkapiac és az összkereslet
Makroökonómia 3.előadás.
Makroökonómia Pénzpiaci egyensúly.
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Az infláció és az inflációs folyamatok
Alapfogalmak.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
Neoklasszikus szintézis
Bg.5 téma A biztosítási piac.
A makrgazdasági munkakínálat:
A makrogazdaság piacai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Termelés  Fogyasztás
A marketing piac tartalma
Makroökonómia 1. ea..
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard IV.Előadás Pénzpiac, LM görbe Március.
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard V.Előadás Makrogazdasági egyensúly Április.
Kereslet-rugalmassági számítások
Az áru és a pénzpiac együttes egyensúlya
A gazdasági élet problémái
A teljes keynesiánus modell
A keynesiánus munkapiac
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A gazdasági élet problémái
Makroökonómia II. ea. Munkakereslet és munkakínálat. Munkapiac a neoklasszikus modellben. Neoklasszikus árupiac.
A neoklasszikus modell összefoglalása
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Makroökonómia Keynesiánus modell összefoglalása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A piac és a piacgazdaság
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
Bevezető előadás.
A munkaerőpiac áttekintése
Gazdasági rendszerek.
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Munkaerő-piaci ismeretek kurzus
Előadás másolata:

A piac és a piacgazdaság

A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a lehetséges eladók és vevők közötti cserekapcsolatok összessége. II. Gazdasági értelemben minden olyan – tényleges, vagy akár elvont – helyet értünk, ahol egy vagy több jószág és (vagy) a pénz cseréje zajlik. A csere lebonyolításához eladókra és vevőkre, pontosabban a javak kínálatára és keresletére van szükség. III. Szűkebb, hagyományos értelemben a piacok vagy piachelyek konkrét helyek, amelyek bizonyos árukkal való rendszeres kereskedést szolgálják.

A piacok fő funkciója A javak fogyasztásba való eljuttatásával együtt a fogyasztó igényeinek visszacsatolása a termeléshez, és ezen információn keresztül tájékoztatja mind a termelőket, mind a fogyasztókat. A javak fogyasztásba való eljuttatásával együtt a fogyasztó igényeinek visszacsatolása a termeléshez, és ezen információn keresztül tájékoztatja mind a termelőket, mind a fogyasztókat.

A piacon kínált jószág jellege alapján beszélhetünk: Fogyasztói piac árupiac Fogyasztói piac árupiac (fogyasztási javak piaca) szolgáltatáspiac termékpiac Termelési tényezők piaca Termelési tényezők piaca Munkapiac Munkapiac Tőkepiac, pénzpiac Tőkepiac, pénzpiac

Fogyasztási cikkek piaca

Termelési tényezők piaca

Munkapiac

Tőkepiac, pénzpiac

A piacgazdaság működése, a piaci mechanizmus HÁZTARTÁSOK VÁLLALKOZÁSOK, ÜZLETI SZERVEZETEK TERMELÉSI TÉNYEZŐK PIACA FOGYASZTÁSI CIKKEK PIACA Munka, föld, tőke Termelési tényezők Fogyasztási cikkek Munkabér, bérleti díj, kamat Pénzkiadás Pénzbevétel Jövedelem elköltés Termék, termelési tényező mozgása Pénzmozgás

A piac fő kategóriái, elemei kereslet kereslet kínálat kínálat ár ár jövedelem jövedelem verseny verseny

A piac szereplői A piac szereplőinek mindazon személyeket, szervezeteket és csoportokat tekinthetjük, akik termelési vagy fogyasztási tevékenységükkel közvetlenül befolyásolják a piaci folyamatokat és a piaci események szempontjából egységnek tekinthetjük. A piac szereplőinek mindazon személyeket, szervezeteket és csoportokat tekinthetjük, akik termelési vagy fogyasztási tevékenységükkel közvetlenül befolyásolják a piaci folyamatokat és a piaci események szempontjából egységnek tekinthetjük. Legfontosabb piaci szereplők: Legfontosabb piaci szereplők: - a fogyasztók (háztartások, vállalat) - az eladók (termelők, vállalat) - költségvetési intézmények és - egyéb szervezetek

A piac szabályozó szerepe A kereslet és a kínálat találkozása határozza meg az adott termék, vagy szolgáltatás árát. A kereslet és a kínálat találkozása határozza meg az adott termék, vagy szolgáltatás árát. A fogyasztók a magasabb árú termékek fogyasztását csökkentik és helyettesítik olcsóbbal, azok fogyasztása nő. A fogyasztók a magasabb árú termékek fogyasztását csökkentik és helyettesítik olcsóbbal, azok fogyasztása nő. A termelők a jövedelmezőbb termékek termelését fokozzák (a kínálat nő), a kevésbé jövedelmezőkét csökkentik (kínálat csökken). A termelők a jövedelmezőbb termékek termelését fokozzák (a kínálat nő), a kevésbé jövedelmezőkét csökkentik (kínálat csökken). A már kialakult ár az egyes szereplők számára a szabadversenyes piacon adottság. A már kialakult ár az egyes szereplők számára a szabadversenyes piacon adottság.

A piacok néhány fontosabb jellemzője A termelési tényezők piacán a kereslet rendszerint származékos kereslet. A termelési tényezők piacán a kereslet rendszerint származékos kereslet. A kereslet –kínálat -ár viszonya befolyásolja a jövedelmet. A kereslet –kínálat -ár viszonya befolyásolja a jövedelmet. A piaci verseny fő mozzanata, az egészségesen működő piacgazdaságban, az eladók egymás közötti versenye. A piaci verseny fő mozzanata, az egészségesen működő piacgazdaságban, az eladók egymás közötti versenye.

A makrogazdaság piacai Árupiac Pénzpiac Tőkepiac Munkapiac

Árupiac Az árupiac egy nemzetgazdaságban a termékek és szolgáltatások összes keresletét és kínálatát, valamint az azok közötti kapcsolatot jelenti. Makrogazdasági kereslet a háztartási szektor fogyasztási kereslete, a vállalati szektor beruházási kereslete az állami szektor kereslete Makrogazdasági kínálat a vállalati szektor által megtermelt és eladásra felkínált termékek és szolgáltatások összessége

Pénzpiac A pénzpiac elsősorban a bankrendszer és a többi gazdasági szektor közötti kapcsolat formáját jelenti. Pénzkereslet: az a pénzmennyiség, amit a gazdasági szereplők tartani kívánnak Pénzkínálat: az a pénzmennyiség, amelyet a bankrendszer a gazdasági szereplők számára felkínál A pénzpiacon alakul ki a kamatláb

Tőkepiac Tőkepiacnak nevezzük mindazokat az adásvételi módokat és helyeket, amelyek lehetővé teszik, hogy a megtakarításokat tőkeként használják. A tőkepiacon pénztőke adás-vétele történik kamat ellenében. A tőkepiacon pénztőke adás-vétele történik kamat ellenében. Tőkekereslet: a vállalatok beruházásaikhoz keresnek tőkét Tőkekínálat: Tőkekínálat: a gazdasági szereplők megtakarításai

Munkapiac A munkapiac a munka, mint termelési tényező cseréjét közvetíti. Kereslet: a vállalati szektor munkaerőigénye Kínálat: a háztartási szektor kínálja fel munkaerejét A munkakereslet és munkakínálat alapján határozódik meg a munkabér (nominálbér, reálbér)