Presbiteri csendesnap Presbiter, képviselőtestületi-tag, gyülekezeti munkatárs a gyülekezetépítésben és a misszióban Nyíregyháza április 30.
Bemutatkozás helyett az ajándék állapotról: 1.) éve alig tudok valamit a gyülekezetről. 2.) Holnap már nem leszek itt.
Ennél fogva nem kell - lavírozni, - óvatoskodni, - udvariaskodni, - következményektől tartani. Ugyanakkor „Készek legyetek számot adni... a bennetek élő reménységről.” Ez pedig felelősség!
Nem az ami A Biblia szerint a presbiter olyan, mint Péter és János apostolok, akik magukról úgy szólnak, mint presbiter társakról. (Lásd: 1Pt 5,1; 2Jn 1; 3Jn 1) Vagyis tanító, igehirdető, lelkigondozó, gyülekezetet vezető és szervező emberek. Olyanok, akik Timóteusok is, és Pál apostol így figyelmezteti őket: „… hirdesd az igét, állj elő vele, akár alkalmas, akár alkalmatlan az idő, feddj, ints, biztass teljes türelemmel és tanítással.” (2Tim 4,2)
A mai (önkényes) értelmezés szerint a presbiter a lelkész lelki munkájának elősegítője azáltal, hogy a szükséges hátteret biztosítja, és üzemelteti, (fűtés, világítás, épületek, pénzügyek stb.) úgy, hogy felelősséget nem kell vállalnia érte.. A mai presbiter a Biblia szerint diakónusnak (szolgálók az asztaloknál) felel meg. (ApCsel 6,1-6) A fentiektől eltérő egyéb hozzáállás: aki semmit nem csinál, legfeljebb a lelátóról csípőre tett kézzel osztja az észt, hogyan kellene focizni.
Tükör □ presbiterek? □ diakónusok? □ egyéb? □ ilyen is, olyan is? A presbitériumban vannak:
Ha ilyen is, olyan is, akkor milyen arányban? Presbiter: 0-25% □; 26-50% □; 51-75% □; % □ Diakónus: 0-25% □; 26-50% □; 51-75% □; % □ Egyéb: 0-25% □; 26-50% □; 51-75% □; % □
Tükör Egyenlőtlenségek és egyenlőség: Tipikus: 1 ˂ 13; 2 ˂ 18; 4 ˂ 30 □ Atipikus (reményt keltő): 3 ˂ 11; 6 ˂ 12; 10 ˂ 20 □ Biblikus: 14 = 14; 20 = 20; 30 =30 □
Felelősség 1 → ért? 2 → 800 – 1300-ért? 4 → 2000 – 3000-ért? vagy 14 → 300 – 500-ért! 20 → 800 – 1300-ért! 30 → 2000 – 3000-ért!
Bénultság tünetei 1. Megmagyarázás 2. Sopánkodás 3. Tanácstalanság 4. Feladatok nem ismerése 5. Feladatok át nem látása 6. Másikra várás 7. „Majd a vezetők megmondják” - hozzáállás 8. Hierarchiában gondolkozás
9. Bizalmatlanság oda, vissza és oda-vissza 10. Szolgálat helyett munka 11. Munka amibe nem Isten küld 12. Partvonal mellől drukkolás, kritizálás 13. Kéne effektus 14. „Elhiszem, hogy van Isten” - hit 15. Tudni a beszélő és cselekvő Istenről, de hiányzik ennek megtapasztalása 16. „A hit magánügy” - tévedése
Van gyógyulás: „Kelj fel és járj!” ISTEN TERÁPIÁI 1. Igeterápia 2. Imaterápia 3. Mozgásterápia 4. Látás terápia 5. Beszédterápia 6. Testvérterápia 7. Csoportterápia 8. Feladatterápia 9. Tanulásterápia 10. Munkaterápia 11. Feed-back (visszacsatolás) terápia
Az isteni terápia eredménye Helyreállít, Felkészít a szolgálatra, Szolgálatba küld, Szolgálat végzése, Alázatra tanít Istenfüggőséget erősít - „Nélkülem semmit nem cselekedhettek.”
Ami elválaszthatatlan (Antiókhiai típusú gyülekezet) 1. Gyülekezetépítés/épülés Isten tudja a legjobban, mert adja, hogy a gyülekezet épül, ha -van gyülekezeti MAG, -az elnökségben lelki egység van, -a presbiterek presbiteri szolgálatot végeznek és nem diakónusit -az istentiszteleteken esetenként bizonyságtétel elhangzik, - van misszió, melyet a gyülekezet egésze végez.
2. Misszió A misszió Isten terápiás eszköze, és ezért nem, akarom, vagy nem akarom kérdése, mert -misszió nélkül csak idő kérdése, hogy mikor épül le egy gyülekezet, -rajta keresztül azt (is) gazdagítja, aki a missziót végzi (missziói feed back), -a misszió segít meglátni „népem nyomorúságát”, -a misszió eszközén keresztül hűségre és rendszerességre tanítja az Úr azt, aki egyébként szalmaláng természetű, -a misszióval Isten segíti az újjászületett embert a naponkénti megtérésben.
Gyülekezeti missziót, de hogyan? Isten nem (csak) misszionáló szervezeteket akar látni az egyházban, nem is csak missziós lelkületű lelkészeket, hanem egész gyülekezeteket, melyekben: -legyen az utazásra, kimozdulásra már képtelenekből imaháttér, -nem a lelkész az ügy emberi motorja, -szívét és anyagiakat (ez összefügg) odaszánó testvérek, akik az utazások, kimozdulások hátterét, a gyülekezet anyagi forrásaival együtt, azt kiegészítve biztosítják, -a konfirmáció utániaktól kezdve, legyen miden korosztály a misszióban, -legyen megharcolt, kiimádkozott, alázattal átitatott missziós stratégia, -legyen a gyülekezetben Missziós Bizottság
Hogyan tovább? Presbiterek, képviselő-testületi-tagok, gyülekezeti munkatársak - Április 30.-a szombat van. Alszunk rá egyet. - Május 1. vasárnap, még tart az élmény. (?) - Május 2.-a hétfő, munkanap, távoli és meseszerű, ami Vargabokorban volt? - Egyáltalán nem távoli, itt belül szorít. - Jönnek a gondolatok (véletlen?), tenni kéne valamit.
- Nekem? - Miért pont én? - Kevés vagyok, kicsi vagyok. - „Nehéz beszédű vagyok” - Ez a lelkészek feladata lenne. - Stb. - „Imádkozz ezért!” - hallom valahonnan. - „Vedd fel a telefont és hívd X-et, Y-ot és Z-t!” - hallom valahonnan.
Ha már összegyűltetek, az Úrtól kérjetek bölcsességet, mert nem a pénzzel kezdődik (az a legkevesebb)” - hallom valahonnan. - A belső hangra viszont kérdések: Oda? Ahhoz? Hívni? Őt is? Menni? Akkor is? Mindenáron? - „IGEN” - halljuk most már együtt. - „Igen Uram” - válaszoljuk együtt.
Hogyan tovább? Lelkészek - Április 30.-a szombat van. Alszunk rá egyet. - Május 1. vasárnap, még tart az élmény. (?) - Május 2.-a hétfő, munkanap, távoli és meseszerű, ami Vargabokorban volt? - Egyáltalán nem távoli, itt belül szorít. - Jönnek a gondolatok (véletlen?), imádkozni kéne - „Hívd a kollégákat is” - hallom a belső hangot - „Imádkozzatok azért, hogy - ne ti legyetek közvetlenül a kezdeményezők, - mellé tudjatok állni,
- ne gondoljatok azonnal klikkesedésre, szektásodásra halljuk a belső hangot. - Kérdezzétek meg: „mire van szükségetek? -, de ne a pénzzel kezdjétek, mert Jézus sem tele bukszával küldte ki a tanítványait”. - Mondjátok: „szívesen képeznénk titeket”, - Mondjátok „tapasztalatainkra szükségetek van, tapasztalataitokra szükségünk van”. - Mondjátok: „a jó rend és a tanítás tisztasága érdekében az időnkénti ellenőrzésre és kiértékelésre szükség van”.
Egyébként pedig „Minden gondotokat Őreá vessétek, mert neki gondja van rátok” és „Kérjétek az aratás Urát, hogy küldjön munkásokat aratásába.”