1 Felmérés a versenyképességről a Textil/Ruházati-, Bőripari ágazatokban az új Tagállamok valamint Bulgária és Románia vonatkozásában. A vállalati kérdőívek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Advertisements

A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Allegroup.hu Grando.hu – Az online pláza.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Versenyelemzés 8.fejezet.
A verseny - a piac alkotója
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
A vállalkozások környezete
Minőségmenedzsment 2. előadás
A BRIC-országok jövője
Benchmarking.
Településmarketing Értékaudit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Sponsorare necesse est
Vizsga feladatok (Minta)
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Termék & Márka Kopcsay László.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Vállalkozásmenedzsment I.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Felmérés a versenyképességről a Textil/Ruházati-, és Bőriparban az új Tagállamokban valamint Bulgáriában és Romániában. TERMELÉS KISKERESKEDELMI ELADÁSOK.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
K&H a családi vállalatok bankja
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
2/18/2018 Marketingterv Név.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Európai Uniós ismeretek
Felmérés a Magyar Textil-, Ruhaágazatok versenyképességéről
A piac és a piacgazdaság
Márkakereskedői helyzetkép
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
A regionális gazdasági integrációk
Közbeszerzési Hatóság
Előadás másolata:

1 Felmérés a versenyképességről a Textil/Ruházati-, Bőripari ágazatokban az új Tagállamok valamint Bulgária és Románia vonatkozásában. A vállalati kérdőívek eredményei a 10 résztvevő ország esetében. Ezen okmány az Európai Közösség BSP2 programja finanszírozásával jött létre. Az itt kifejezett álláspontok a CAST véleményét tükrözik, nem tekintendő az Európai Bizottság hivatalos véleményének. Budapest, 2005.május 19.

2 A minta Az összes kérdőív darabszáma: vállalat a Textil/Ruházati ágazatból, ill. az összes 69 %-a 316 vállalat a Bőr/Cipőipari ágazatból, ill. az összes 31 %-a Vállalatok országonként: Minimum: 22 vállalat Szlovéniából Maximum: 314 vállalat Bulgáriából A mintavétel összetettsége megkívánta egy olyan elemzés kidolgozását, mely az összes adatot, az összes országra vetítve %-os értékeket mutat.

3 A 10 ország A felmérésben szerepelt országok: -Bulgária -Cseh Köztársaság -Észtország -Magyarország -Lettország -Litvánia -Lengyelország -Románia -Szlovákia -Szlovénia

4 Első rész

5 1.1 Melyik ágazatban működik a vállalat ? A minták kb. 56 %-a textil-, és ruházati vállalatot képvisel, míg a bőr-, és bőrárúk 42 %-ot. Magyarországon igen jelentős a bőripari termékek gyártása.

6 1.2 Eladott árúk Bizonyos termékek egyáltalán nem szerepelnek a magyar mintában.

7 1.3 Az eladott termékek eredete Minden magyar vállalat saját részre is gyárt. Ez egy igen egyedülálló jellemző a 10-országbeli mintavételen belül. LVSLROCZSKBLEEHULTPLAV Saját termelés98,386,482,594,576,273,940,0 100,0 88,091,383,1 Kereskedelmi árú importált 1,713,617,55,523,826,160,00,012,08,716,9

Méretre vetített forgalom Magyarországon jelentős arányt képviselnek a kisvállalatok (73% összehasonlítva az 55,9%-os átlaghoz képest). Másrészről a második legnagyobb részt képviseli a forgalmát tekintve> 50 mil. €. (12,1% az 5,4%-kal szemben)

Foglalkoztatottak száma A magyar minta a középkategóriába esik a foglalkoztatottak számát tekintve. (71,8% a 43,6%-os átlaggal szemben). Ez a jellemző egy kissé ellentmondásos az előzőeket tekintve. (erre magyarázatul szolgálhat az, hogy a magyar vállalatok termelékenysége alacsony).

Eladások (piacok) Magyarországon és Lengyelországban a hazai eladások igen maghatározóak(kb. 69% a 41% átlaggal szemben). Ez talán az igen fejlett és nagy belső piacnak köszönhető?

11 Első rész következtetései A magyar minta sajátos jellemvonásokat mutat, mely a többiekétől eltér: - a bőrgyártók magas aránya - sok kisforgalmú vállalat - foglalkoztatottak számát tekintve a középméret magas aránya - hazai eladások magas aránya

12 Második rész

Vállalati eladások (mennyiség): 73% a 39,2%-os átlaggal szemben!!!! A magyar vállalatok nagy számban hiszik azt, hogy tevékenységük csökkenő tendenciát mutat.

Vállalati eladások (érték): Hasonló, de kevésbé pesszimista csak 68,4 %- uk a 36,4 %-os átlaggal szemben mutat csökkenő tendenciát.

Gondolja, hogy vállalatának jelenlegi erősségei elegendőek ahhoz, hogy a versennyel felvegyék a harcot, avagy változások szükségesek ? Nagyobb változásokra van szükség kb. 60 % állítja, szemben az 50%-os átlaggal. Szlovének, lengyelek, magyarok és a csehek (akiknek csökkenő a tevékenységük) nagy nyomás alatt vannak, a nagy változások megvalósítására.

Az elkövetkezendő 2 évben az Ön vállalatának versenyképessége milyen lesz …? Csaknem nincs olyan magyar vállalat – ez a legalacsonyabb adat ! – mely a jövőben erősebbnek tekintené magát… A legjobb esetben hasonló pozícióban gondolják magukat (54 % a legmagasabb arány a 42,8 %- os átlaggal szemben).

Kik a legfenyegetőbb versenytársak ? A legfenyegetőbb versenytárs a kínai volt (2004. dec.), de a magyarok a saját nemzeti versenytársaikat is annak tekintik.

18 A második rész eredményei A magyar vállalatok jelentősen szenvednek a nemzetközi versenytől. Különösképpen a kínai versenytől és egy általános pesszimizmus figyelhető meg köreikben. Magyarország, együtt a többi Közép Állammal, az EU15-höz hasonló költségstruktúrát képvisel és ennek eredményeképpen többet szenved.

19 Harmadik rész

Voltak-e az Ön vállalatának KÖZVETLEN következményei a kínai verseny legutóbbi növekedéséből adódóan ? Ez az adat (97,1 %) visszaigazolja, hogy a magyar vállalatokat erősen befolyásol a kínai verseny (a 10 országbeli felmérésből itt a legmagasabb az arány). LVSLROCZSKBLEE HU LTPLAV Igen3,377,367,490,964,380,952,5 97,1 81,970,2 68,6 Nem96,722,732,69,135,719,147,5 2,9 18,129,831,4 Összesen100,0

A következmények a következők voltak Az összes lehetséges következményt már tapasztalták a magyarok.

Az Ön üzletében a negatív hatás milyen volt … Nagyon magas a negatív hatás és a magyarok érezték a legrosszabb hatást is. Még egyszer a magyar vállalatok hasonlóan a szlovén és a cseh vállalatokhoz egy igen hangsúlyozott „klaszterba” tömöríthetőek. 100,0

Az Ön vevői körében mely szegmenset érintette leginkább a kínai verseny ? A magyar vállalatok körében a hazai kereskedők és gyártók érintettek a leginkább a kínai verseny miatt. Nem túl sok az EU25 kereskedői körében. Ez különbözik az átlag eredményétől.

Mely termékeit érintette leginkább a kínai verseny ? A magyar vállalatok helyzete igen különbözik a többiekétől.Fontos aláhúzni, hogy Magyarországon teljesen elavult azt állítani, hogy a kínai verseny kizárólag az alacsony kategóriájú termékeket érinti. Inkább a középkategóriát érinti.

Melyek a legerősebb versenytényezői a kínai exportálóknak ? A magyarok tartanak az ár/minőség kínai termékek kombinációjától. Az ár viszi a pálmát (a magyarok itt az átlagnak megfelelőek).

Gondolja, hogy a kínai gyártók tisztességtelen gyakorlatokat folytatnak ? A magyarok meg vannak arról győződve, hogy minden kínai versenytárs állandóan alkalmaz tisztességtelen eszközöket… Többé kevésbé megfelel a többi felmért ország átlagának.

Vannak Önnek bizonyítékai a tisztességtelen gyakorlatokra vonatkozóan ? Sajnos nehéz közvetlen bizonyítékot szerezni. Csak találgatások vannak (itt a legmagasabb az arány a felmért 10 országéval összehansonlítva. LVSLROCZSKBLEE HU LTPLAV Igen, van közv. bizonyíték 0,083,37,17,89,110,30,0 8,1 12,823,616,2 Nincs közvetlen20,041,715,947,142,451,445,5 13,7 32,640,635,1 Csak találgatások56,716,731,952,939,413,521,2 60,2 36,018,934,7 Pletyka szinten 23,341,752,20,018,235,133,3 26,1 31,440,630,2 Összesen100,0

Az Ön véleménye szerint, mely tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat folytatják a kínaiak ? Minden gyakorlat alkalmazása megtörténik. A magyar vállalatok válaszai a leginkább arányosan szétosztottak a lehetőségek körében. LVSLROCZSKBLEE HU LTPLAV Hibás vámnyilatk. 0,05,917,815,827,019,94,3 25,3 12,418,714,7 Nem regisztrált importok csempészése 28,311,815,721,121,024,514,9 25,3 15,221,119,9 Dömping53,344,138,237,734,038,434,0 23,2 37,924,836,6 Másolt termékek 18,338,227,723,718,016,642,6 25,7 34,534,027,9 Egyéb0,0 0,51,80,00,54,3 0,6 0,01,40,9 Összesen100,0

Kik a kínaiak legerősebb szövetségesei ? Az importőrök és a kereskedők a kínaiak legerősebb szövetségesei; valamint a hazai fogyasztók…A magyar vállalatok hasonlóan gondolkodnak, mint az átlag.

Vannak a kínai gyártóknak gyenge pontjaik ? A kínai versenytársaknak a minőség a leggyengébb pontja, éppúgy mint a terméktervezés és a szolgáltatás. Többé kevésbé a válasz a többi országéhoz hasonló.

A jelen általános feltételek alatt, milyen nagy a kínai termelők versenyelőnye az árban ? Egy széles körben elterjedt vélemény: Ár ! Vélemény mint az átlagé.

32 Ár/Minőség arány A magyar vállalatok erősen hiszik, hogy a kínai termékek adnak „értéket az árért”. Jelentős arány (90,8 % a 58,4 % átlaghoz viszonyítva.

33 Vevőre szabottság A vevőre szabottság kisebb szerepet játszik. A vélemény eltér más országétól.

34 Termékskála A magyar vállalatok véleménye arról hogy a termékskála fontos vagy sem, arányosan eltér egymástól.Ez különbözik a többi 10 országétól.

35 A harmadik rész következtetései A magyar vállalatok erős befolyását érzik a kínai versenynek. Az általános kép az ár tényező felé dől el. (a kínaiak ebben verhetetlenek). A felméréskor, az eredmények inkább megérzések voltak. Most, 4 hónap elteltével azt lehet mondani, hogy ezek a megérzések többnyire helytállóak voltak.

36 Negyedik rész

Az elkövetkezendő években a kínai jelenlét az európai piacokon milyen lesz … A magyarok 100 %-ban biztosak abban, hogy a kínaiak jelenléte növekedni fog. És ez csak a kezdet.

Mely tényezők lehetnek hatásosak a kínai verseny ellen a jelenlegi kereskedelmi feltételek mellett ? A magyar vállalatok hisznek a márkanevekben/kommunikációban és a szolgáltatásban, jobban mint a többi országban. Kétszer annyian. Az árcsökkentés nem egy vitatható opció.

Az Ön véleménye szerint, melyek azok a tényezők, ahol elősegíthető lenne az EU gyártók versenyképessége ? LTSLROCZSKBLEE HU LTPLAV Innov. támogatás 61,727,922,425,030,736,633,7 22,9 27,324,0 31,2 Pénzügyi támogatás38,316,424,721,822,7 10,5 26,0 19,530,123,3 Emberi erőforrás támogatása, fejlesztése 0,024,617,07,35,715,624,2 13,0 20,310,613,8 Alacsonyabb adók, Szoc. Ktsg.-ek 0,031,135,938,737,524,429,5 35,5 31,333,9 29,8 Egyéb0,0 7,33,40,62,1 2,6 1,61,41,9 Összesen100,0 „Tedd könnyebbé az üzletet”: ez a magyar vállalatok üzenete a magyar hatóságok felé. A vélemény nem különbözik a többi országétól.

Van az Ön vállalatának stratégiája az új versennyel szemben ?... Sok gondolkodás...pontosan úgy mint az átlag esetében. Bár a magyar vállalatok elismerik, hogy nemigen „felkészültek” még. (a különbség majdnem 20 %-os)

Ha már gondolkodik az új stratégiáról, melyek azok a lépések, amiket előre láthatóan tervez ?I Árcsökkentés költségcsökkentésen-, és termelékenység növelésen keresztül. A magyar vállalatok a középmezőnyben koncentráltak: 50 % a 18 % átlaggal szemben.

42 Árcsökkentés néhány gyártási folyamat/termék termeléskihelyezése által A megkérdezett magyar vállalatok körében a termeléskihelyezés nem egy opció. Ez különbözik az átlagétól.

43 Minőségjavítás (anyagok és gyártási folyamatok) A minőségjavítást fontos tényezőként tekinti a magyar vállalatok többsége. Sokkal többen mint a többi 10 országban.

44 Tervezésben és divatban javulások LVSLROCZSKBLEE HU LTPLAV 1 alacsony0,012,518,083,314,810,610,0 0,0 14,116,3 20,018,810,05,63,717,710,0 0,0 20,015,510,1 30,025,032,011,1 23,930,0 64,4 15,025,423,8 412,912,522,00,033,310,625,0 5,1 20,012,715,4 5 magas87,131,318,00,037,037,225,0 30,5 45,032,434,3 Összesen100,0 A tervezés és divat azon tényezők, melyek egy sikeres stratégia elemei…. Több magyar vállalat gondolkodik így, mint az átlag.

45 Szolgáltatásban javítások (szállítás stb.) A szolgáltatások is nagyon fontosak… De kevesebb vállalat esetében, mint az átlag.

46 Vevőigények kielégítésének javítása a vevőreszabottságon keresztül A magyarok ezen tényezőt egyik elengedhetetlen tényezőjének tekintik, mely felveheti a versenyt a kínai versennyel szemben.

47 Beruházás a hírnévbe-, a márkanévbe-, a kommunikációba Itt is igen nagy az érdeklődés… magasabb mint a többi országban. LVSLROCZSKBLEE HU LTPLAV 1 alacsony0,016,711,868,00,011,90,0 23,811,314,3 20,08,317,612,016,010,227,3 9,2 23,86,513,1 30,0 17,612,016,033,99,1 15,8 9,521,013,5 40,058,311,88,020,08,536,4 60,5 9,535,5 24,8 5 magas0,016,741,20,048,035,627,3 14,5 33,325,8 24,2 Összesen0,0100,0

48 Következtetések Kína jelenléte itt van és nagyon úgy tűnik, hogy jelenlétüket a jövőben erősíteni fogják; négy hónap elteltével a kvótanélküli piac biztos. A felmérésben szereplő 10 ország esetében, melyekben a magyar vállalatok is benne foglaltatnak, úgy tűnik, hogy nincs egy meghatározott, körülvonalazott, kitisztult ellenstratégia. Egyéni stratégiák sikeresek lehetnek… ám a nemzeti szintet befolyásolják a nemzetközi megállapodások;csak egy EU ipar koncentráció hozhat eredményeket az innovációban, tervezésben és a kereskedelempolitikában.

49 Új textil/ruházati és bőr ágazati stratégiák Az egyik stratégia a költségcsökkentésen nyugszik és a termeléskihelyezést, delokalizációt egy lehetséges eszköznek tekinti. Másrészt pedig annak érdekében, hogy erős magyar márkaneveket lehessen megteremteni szükség van a termék/szolgáltatás felértékelésére. A felmerülő stratégia célozza a magyar helyzet teljes integrációját és homogenizálását az EU 15 vállalati ágazatba.