2016. A helyközi autóbusz-közlekedés A helyközi autóbusz- közlekedésről általában.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedés szervezése Dr. Horváth Balázs egyetemi docens.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
„A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő-piaci Alapból támogatja” Záró konferencia június „ Új esély:
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Készítette: Gondos Borbála
Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA Komplex közforgalmú közlekedési modell Thomas Epp – dr. Horváth Balázs PTV AustriaSzéchenyi István Egyetem
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Budapest Airport, a T1 bezárása Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója május 24.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
A vasúti elérhetőség és a vendégforgalom közötti összefüggés vizsgálata a Dunántúl vasúti közlekedése alapján Somogyi Bence Ph.D.-hallgató Pécsi Tudományegyetem.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A szakiskolák aktuális problémái
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Integrált közlekedés Hálózat-menetrend
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr október
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A jogszerű és hatékony foglalkoztatás lehetősége kollektív szerződésben Pécs, Előadó: dr. Nemeskéri-Kutlán Endre Munkajog vezető.
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Esélyek a munkaerőpiacon
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az IM csomópont funkciója, főbb tervezési kérdései
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Környezetgazdaságtan 1
„B” komponens Az SZTE informatikai infrastruktúrájának fejlesztése
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
MOZGÓ SZÍNPAD Molino Kft
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Folyamatosan emelkedik a lakosság
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Új pályainformációs eszközök - filmek
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A társadalmi egyeztetés számokban
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

2016. A helyközi autóbusz-közlekedés A helyközi autóbusz- közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 2 A helyközi autóbusz-közlekedés feladatai Alapvető szerep a kisebb települések életében Gyenge vasúti lefedettség –hazánkban kb településből kevesebb mint 1000-nek van vasútállomása –sok helyen távol van a vasútállomás a lakott területtől –sokfelé csak kevés vonat közlekedik A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 3 A helyközi autóbusz-közlekedés kettős feladata A közlekedési alapellátottság biztosítása ott, ahol az autóbusz-közlekedés a kizárólagos helyközi tömegközlekedési forma. Mobilitási szolgáltatást nyújtani az igényeknek megfelelően versenyképes színvonalon ott, ahol ez gazdaságilag eredményes működést tesz lehetővé. A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 4 Településhierarchiai kapcsolatok A helyközi autóbusz-közlekedésről általában Főváros Regionális központ Felsőfokú központ Középfokú központ Alapfokú központ Alapfokú települések

Széchenyi István Egyetem 5 Alapfokú települések ide tartoznak a legkisebb települések (néhány száz fős lakosság) szinte csak lakóhelyi funkció minimális munkahely, iskola, üzlet, orvosi rendelő stb. nem rendelkeznek olyan létesítményekkel, amelyek a környező települések lakosságát szolgálnák az emberek elutaznak, majd dolguk végeztével hazatérnek A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 6 Alapfokú központ olyan funkciók, amelyek a környező néhány kisebb település lakosságát szolgálják (általános iskola, orvosi rendelő, gyógyszertár, alapfokú üzletek, kisebb létszámot foglalkoztató munkahelyek stb.) tipikusan községi rangú települések (ezer fő nagyságrendű lakosszámmal) Az utazási igények –egy része erre a településre irányul, –nagyobb része viszont innen kiinduló. A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 7 Középfokú központ általában városok jelentősebb munkahelyek oktatási, kulturális, egészségügyi, igazgatási stb. funkciók számottevő beutazási forgalom A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 8 Felsőfokú központ megyeszékhelyek szakoktatás, felsőoktatás, szakosított, ill. magasabb szintű egészségügyi ellátás, nagyobb létszámot foglalkoztató munkahelyek, bevásárlóközpontok, sport-, kulturális- és szórakoztató létesítmények domináns beutazó forgalom A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 9 Regionális központok leendő régióközpontok –Miskolc –Debrecen –Szeged –Pécs –Győr funkcióellátottságuk meghaladja a felsőfokú központokét (szakosított egészségügyi ellátás, felsőoktatás, nagyszámú munkahely) A főváros képezi a településhierarchia csúcsát. A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 10 A helyközi autóbusz-közlekedésről általában A helyközi autóbusz- közlekedés települési hierarchiából fakadó feladatai

Széchenyi István Egyetem 11 A hálózat és a menetrend kialakítása a funkcióknak megfelelően a szokásos időtartamon belül a visszautazás is megoldható legyen a kistérségekben a településhierarchiától eltérően körzetesített funkciók elérése –pl. az általános iskola nem a központban van, akkor ennek elérhetőségét is kötelezettségként kell értelmezni a főváros kiemelkedő szerepe miatt az ország minden településéről elérhető legyen Budapest, az aznapi visszatérés lehetőségével (ez inkább menetrendi, mint hálózati kérdés) A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 12 A vonalak tervezési alapelvei Elővárosi vonalak –intenzív kapcsolat a nagyvárosok és a városkörnyéki települések között  városi jellegű közlekedés jelentős utasszám periodikus közlekedés –legrövidebb útvonal nagy utasszám miatt nincs szükség több település felfűzésére –a városban a végpont valamilyen helyi közlekedési csomóponthoz közel célszerű –jellemzően minden megállóban megállnak a járatok A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 13 Városkörnyéki vonalak –utasszám nem éri el az elővárosiét –kerülőutak betérők (felfűzés) utasoknak hosszabb utazási idő alacsonyabb gazdasági ráfordítás a kettő egyensúlya –végpont a városközpontban –hivatásforgalmú járatokat érdemes a főbb munkahelyek, iskolák felé közlekedtetni  „terítő” szerepkör az utasok ne kényszerüljenek átszállni a ritkábban közlekedő helyi járatokra (időveszteség) –jellemzően minden megállóban megállnak A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 14 Regionális vonalak –mindkét végpont a régión belül található –szomszédos városok, a megye városai, szomszédos megyeszékhelyek összeköttetése –a gyakorlatban a regionális járatok szolgálhatnak környéki utazásokat is  utasszám növekedés (gazdasági előny) A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 15 Távolsági vonalak –végpontok különböző régiókban –nagyvárosok, nagyvárosok és a főváros, kiránduló- és üdülőhelyek között –nagy vonalhossz  hosszú menetidő –indokolt lehet az utazási idő rövidítése érdekében, hogy csak a fontosabb megállókban álljanak meg a járatok kérdéses, hogy így a megfelelő utasszám biztosítható-e (gazdaságosság) a sok megálló okozta menetidő-növekedés a többi közlekedési formákkal szemben rontja a versenyképességet –a vasúti közlekedés kínálatának befolyása a kialakításra A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 16 A vasúttal való kapcsolat az autóbusz-közlekedés a vasúthoz képest háromféle pozíciót foglalhat el: –rá- és elhordó szerep –kiegészítő szerep –versenyhelyzet A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 17 Rá- és elhordó szerep az autóbuszjáratok a vasútállomásokra, illetve onnan szállítják az utasokat, a vonatra való átszállást feltételezve az autóbusz-közlekedés nem törekszik az utasok kiindulóponttól célpontig történő elszállítására akkor indokolt, ha a színvonal és gazdaságossági szempontok mérlegelése alapján ez a rendszer előnyösebb az utasok célpontig történő szállítását jelentő teljes kiszolgálásnál A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 18 A helyközi autóbusz-közlekedésről általában ElőnyHátrány UtasRövidebb utazási idő, ha a vasút sebessége nagyobb, mint az autóbuszközlekedésé Az átszállás idővesztesége és kényelmetlensége a csatlakozó ponton Részben újabb átszállás a vonatról való leszállás után a helyi közlekedésre, további időveszteség és kényelmetlenség Autóbusz üzemeltető Költségmegtakarítás a vonal rövidítése miatt Bevételkiesés a vonal rövidítése miatt Vasúti üzemeltető Több utas, több bevétel A rá- és elhordáson alapuló rendszer előnyei és hátrányai a közvetlen autóbusszal történő kiszolgáláshoz képest

Széchenyi István Egyetem 19 Kiegészítő szerep az autóbusz-közlekedés adott térségben a vasúti közlekedés hiányait pótolja lehetséges formái ennek –olyan időszakban közlekedtet járatot, amikor nincs vonat –beköt a forgalomba olyan települést, amelyet nem érint a vasútvonal A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 20 Versenyhelyzet Az autóbusz-közlekedés olyan szolgáltatási színvonalat nyújt, ami előnyösebb a vasúti kínálatnál és arra készteti ezzel az utasokat, hogy az autóbuszt vegyék igénybe. Az autóbusz-közlekedés lehet előnyösebb: –átszállás nélküli utazás –a lakóhelyek és utazási célpontok jobb megközelítése –gyakoribb járat, kevesebb várakozási idő, nagyobb utazási választék –nagyobb utazási sebesség Elméletileg az kívánatos, hogy a közforgalmú közlekedési ágazatok összehangolásával, kínálatuk integrálásával, jobb utazási színvonal jöjjön létre.  Az autóbusznak és a vasútnak együttesen kell versenyképesnek lenni az egyéni közlekedéssel szemben. A helyközi autóbusz-közlekedésről általában

Széchenyi István Egyetem 21 Köszönöm a figyelmet!