DR. KARASZI ANDREA PROMO MARKETING ÉS MÉDIA SZOCIÁLIS SZÖVETKEZET Mit értünk marketingtervezésen? Marketing-eszköztár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Advertisements

Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Az üzleti terv.
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Marketing menedzsment elmélet és gyakorlat JATE közgazdász képzés Susányi Tamás II. félév.
Marketingkommunikáció
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Stratégiai tervezés.
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Politikai marketing – kampánystratégiák
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
6. Tétel Új üzletét szeretné reklámozni
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Reklámozás, Public Relations
A KOMMUNIKÁCIÓS MIX-STRATÉGIA ALAPJAI
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing alapjai.
Marketing mix.
Vállalati arculat.
A marketing piac tartalma
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Sponsorare necesse est
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A marketingkommunikáció
8. Az eladásösztönzés.
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Termék & Márka Kopcsay László.
A MARKETING FOLYAMATA.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Marketing alapok Kopcsay László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A reklám centruma.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
2/18/2018 Marketingterv Név.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

DR. KARASZI ANDREA PROMO MARKETING ÉS MÉDIA SZOCIÁLIS SZÖVETKEZET Mit értünk marketingtervezésen? Marketing-eszköztár

Mit értünk marketingtervezésen? A marketing a cég/vállalat képességeit a vásárló szükségleteihez és igényeihez illesztő folyamat, amely azt szolgálja, hogy mindkét fél elérje céljait. A marketing olyan termékek és szolgáltatások előállítását célozza meg, amelyekre ismert fogyasztói kereslet létezik, nem pedig olyasminek az eladását, amit a cég/vállalat kíván előállítani.

Mit értünk marketingtervezésen? A marketingtervezés a marketingcélokról (mit akar a vállalat elérni?) és a marketingstratégiákról (hogyan kívánja a cég/vállalat a kitűzött marketingcéljait elérni?) szól. A marketingcélok kizárólag a termékekre és piacokra korlátozódnak (meglévő termékek meglévő piacokon/új termékek meglévő piacokon/meglévő termékek új piacokon/új termékek új piacokon) A marketingstratégiák azok az eszközök, amelyekkel a marketingcélokat el lehet érni (ezek érintik a marketingmix eszközrendszerét: termék, ár, értékesítés helye, promóció)

Marketingterv előnyei Eléri a tevékenységek jobb koordinációját Beazonosítja a várható eseményeket Növeli a cég/vállalat felkészültségét a változásokra Minimalizálja a váratlan eseményekre adott nem racionális válaszokat Csökkenti a cég/vállalat fejlődési irányát illető konfliktusokat Javítja a kommunikációt Módszeres előretekintésre serkenti a menedzsmentet A rendelkezésre álló eszközöket jobban hozzáilleszti a kiválasztott lehetőségekhez

A marketingtervezés folyamata 1. Elemzés 2. Célkitűzés 3. Stratégia 4. Taktikák A folyamat formálisan két marketingtervre bontható: stratégiai marketingtervre és taktikai marketingtervre.

A stratégia és a taktika közötti különbség Hosszú távú (stratégiai) marketingszemlélet: túlmutat a következő pénzügyi éven, ált. 3-5 közötti időszakra készül, biztosítja azt a hátteret, amely az operatív döntések meghozatalához szükséges azzal, hogy meghatározza hol áll a vállalat, hova akar eljutni, és ezt hogyan teheti meg. Rövid távú (taktikai) marketingtevékenység: részleteiben kidolgozottabb, mivel tartalmazza a stratégiai terv első évének eredményeihez szükséges lépések költségvetését és ütemezését.

A stratégiai marketingtervezés folyamata és a marketingterv A stratégiai marketingtervezés logikus lépések olyan sorozata, amelyeket azért teszünk meg, hogy eljussunk a marketingtervig.

A stratégiai marketingtervezési folyamat lépései 1. fázis: Célok kitűzése: - Küldetés - Vállalati célkitűzések 2. fázis: Helyzetelemzés: - Marketingauditálás - SWOT-elemzések - Előfeltevések 3. fázis: A stratégia megfogalmazása: - Marketingcélok- és stratégiák - Várható eredmények becslése - Alternatív tervek és mixek meghatározása 4. fázis: Eszközök elosztása és ellenőrzése - Pénzügyi tervezés - Az első év részletes végrehajtási programja

A stratégiai terv A tervezési folyamat végterméke. Vállalati küldetés Pénzügyi összefoglaló (grafikusan ábrázolja a bevétel és a profit alakulását a teljes tervezési időszakra) Piaci áttekintés (marketingauditálás, piacszegmentálás) SWOT-elemzések Előfeltevések Marketingcélok- és stratégiák 3 éves előrejelzés és pénzügyi terv

A marketingauditálás Az összes külső és belső, a szervezet teljesítményét adott időszakban befolyásoló tényező módszeres, kritikus és elfogulatlan áttekintése és értékelése. Rálátást biztosít a cégnek a környezetéhez fűződő viszonyára, lehetővé teszi a menedzsment számára, hogy az ismert tényezők alapján meghatározza a vállalat helyét környezetében. Hol tart most a cég/vállalat? Külső audit: a nem szabályozható változók (üzleti és gazdasági környezet, piac, verseny) Belső audit: a szabályozható változók (a szervezet erősségei és gyengeségei, a környezettel és a versenytársakkal összevetett működés és eszközök)

Külső audit Üzleti és gazdasági környezet - politikai, adóügyi, jogi, - gazdasági - társadalmi, kulturális - technológiai - vállalaton belüli

Külső audit Piac: teljes piac, méret, növekedés és trendek, piaci jellemzők, fejlődés - termékek - árak - fizikai elosztás - csatornák - vevők, fogyasztók - kommunikáció

Külső audit Verseny: - főbb versenytársak - méret - piacrészesedés, piaci lefedettség - piaci helyzet, hírnév - termelési lehetőségek - elosztási eljárások - marketingmódszerek - nemzetközi kapcsolatok - jövedelmezőség - kulcsfontosságú erősségek és gyengeségek

Belső audit Marketingműködési változók: - saját cég/vállalat - eladások (összesen, földrajzi hely, üzletág, típus, vevő és termék szerint) - piacrészesedés - profitráta, költségek - a marketingmix elemei: termékmenedzsment, ár, értékesítés, promóció, működés és eszközök

A piacok és a szegmensek definiálása a tervezés előtt Elérni kívánt fogyasztók kiválasztása Mit vásárolnak? Árkategóriák, igénybe vett üzlettípusok, a különböző termékek fizikai jellegzetességei. Kik vásárolnak? Demográfiai, társadalmi- gazdasági, földrajzi, kulturális tényezők (segíti a kommunikációs program tervezését). Miért vásárolnak? Előnyök, attitűdök, hitek, személyiség, életstílus (alátámasztja a marketingstratégiát).

A piacok és a szegmensek definiálása a tervezés előtt A piaci szegmentálás célja a szervezet képességeinek a hasonló igényekkel rendelkező fogyasztók szükségleteihez történő igazítása, és ezáltal kereskedelmi előny szerzése. A vevőkkel folytatott párbeszéd és a piackutatás lehetővé teszi a vásárlók által fontosnak tekintett előnyök megállapítását. Haszonelemzés: tulajdonság-előny-haszon Pl.: Termékeinket hozzáértők kézi munkával állítják elő (tulajdonság), tehát jobb minőségűek, mint a géppel gyártottak (előny), (mi következik ebből?) emiatt tartósabbak (haszon).

A termékek és szolgáltatások elemzése a tervezés előtt Termék/szolgáltatás - funkcionális jellemzők: alkotóelemei, teljesítménye - hozzáadott értékek: hírnév, vállalati arculat, kiszolgálás minősége - Növekedés, érettség, hanyatlás - Értékesítési és profitadatok

Marketingcélok A célok kitűzése a vezetési tevékenységek lényege, megszabja a tervek irányát. A célkitűzés biztosít arról, hogy a cég/vállalat tisztában van azzal, mi az, amit a stratégiái várhatóan valóra váltanak, és hogy mikor sikerül egy adott stratégiának elérni a célját. Kizárólag termékekkel és piacokkal foglalkoznak, hiszen a szervezet pénzügyi céljainak eléréséhez valamit el kell adnunk valakinek.

Marketingcélok kategóriái A meglévő termékek eladása a meglévő piacokon és piaci szegmensekben (a piac kitöltése) A meglévő termékek kiterjesztése új piacokra és piaci szegmensekre (piacfejlesztés) Új termékek fejlesztése a meglévő piacokra és piaci szegmensekre (termékfejlesztés) Új termékek fejlesztése új piacokra és piaci szegmensekre (diverzifikáció)

Marketingstratégiák Képessé teszi a vállalatot arra, hogy kiválassza azokat a vevőket, és így azokat a piacokat is, akikkel és amelyekkel üzletet kíván kötni. Ez az út vezet a kiválasztott piacoknak felkínált termékek és szolgáltatások választékán át a marketingcélok eléréséhez. A vállalat, a vevők és a versenytársak a marketingstratégia fő összetevői.

Marketingstratégiák 1. Termék: termékvisszavonás, változtatás, bővítés, formatervezés, márkázás, pozicionálás, csomagolás általános irányelvei 2. Ár: a termékcsoportok számára meghatározott általános árképzési stratégiák a különböző piaci szegmensekben. 3. Értékesítés: az elosztási csatornák és a vevőszolgálati szintek általános irányelvei 4. Piacbefolyásolás: általános irányelvek a vásárlókkal történő kommunikáció eszközeire vonatkozóan (reklám, PR, internet)

Marketingstratégiák Azt kell kifejeznie, hogyan lehet megvalósítani a marketing-célkitűzéseket. Általánosságban határozzák meg a marketingterv megvalósításának eszközeit, és nem foglalkoznak a megvalósítás részletes lépéseivel, amiket a stratégiai tervekből levezetett egyéves operatív (taktikai) tervek tartalmaznak.

Marketingstratégiák A menedzserek rendelkezésére álló marketingstratégiák: - a termék teljesítményének, minőségének vagy tulajdonságainak megváltoztatása - a reklám vagy a promóció megváltoztatása - az egységár megváltoztatása - a szállítás vagy az elosztás megváltoztatása - visszavonulás a piacokról - a formatervezés szabványosítása - új piacok, termékek, létesítmények megszerzése

Reklám- és eladásösztönzési stratégiák Kommunikációs mix: - személytelen kommunikáció: reklám, promóció, figyelemfelkeltő táblák, PR (közkapcsolatok) - személyes kommunikáció: közvetlen, általában az értékesítő személyzet által lebonyolított személyes találkozások

Reklám- és eladásösztönzési stratégiák Reklámcélok – a vásárlói attitűd megváltoztatása és a tudatosítás Kik azok, akiket befolyásolni próbálunk? Milyen sajátos előnyöket vagy információt próbálunk kommunikálni számukra? Reklámcél: információközlés, a vásárló ítéleteinek megváltoztatása, a vásárlói attitűd megváltoztatása, vágy keltése, termékkapcsolatok létrehozása, akciók irányítása, biztatás, emlékeztetés, a vásárlás megindoklása, bizonyítás, érdeklődés felkeltése

Reklámstratégiák A reklámcélok meghatározásából a reklámstratégiai folyamat többi lépése természetszerűen következik. Ezek a későbbi lépések a következő kérdéseket vetik fel: Ki? - Ki a célközönség? - Mi az, amit már tudnak, éreznek, hisznek rólunk és termékünkről vagy szolgáltatásunkról? - Miféle emberek ők? Hogyan jellemezhetjük, azonosíthatjuk őket?

Reklámstratégiák Mi(t)? - Mi a reakció, amit szeretnénk kiváltani a célközönségből? - Mit akarunk „mondani”, hogyan akarjuk, hogy „érezzenek”, mit akarunk, hogy „higgyenek”, „értsenek”, „tudjanak” termékünk vagy szolgáltatásunk megvásárlásáról? - Mit kínálunk? - Mi az, amit nem akarunk kínálni? - Melyek céljaink legfontosabb prioritásai? - Melyek az írásba foglalt, illetve a vállalat által elfogadott célkitűzések?

Reklámstratégiák Hogyan? - Hogyan önthetjük céljainkat megnyerő formába? - Milyen bizonyítékunk van arra vonatkozóan, hogy ez közel áll célközönségünk igényeihez és elfogadható a számára?

Reklámstratégiák Hol? - Hol van(nak) a legköltségkímélőbb hely(ek) kommunikációnk végrehajtása szempontjából (a célközönséghez viszonyított költségek alapján)? - Hol van(nak) a legelőnyösebb hely(ek) kommunikációnk számára (a rendelkezésünkre álló csatornákhoz viszonyított várható válaszok szempontjából)?

Reklámstratégiák Mikor? - Mikor tárjuk kommunikációnkat a célközönség elé? - Mi a reklámjaink, kommunikációnk időbeli ütemezésének magyarázata? - Mely tényezők korlátozzák választási szabadságunkat? - Tekintettel kell-e lennünk egyéb ösztönzési akciókra (egyéb termékek/szolgáltatások, versenytársaink termékei/szolgáltatásai, szezonális trendek/hatások, piacot befolyásoló speciális események)

Reklámstratégiák Az eredmények: - Milyen eredményeket várunk? - Hogyan mérjük az elért eredményeket? - Hogyan fogjuk megítélni kommunikációnk relatív sikerét (jó/rossz/közömbös)? A költségvetés: - Mennyi pénzre van szükségünk az eltervezett tevékenység végrehajtásához? - Mennyi pénz áll majd rendelkezésünkre? - Hogyan tudjuk kézben tartani kiadásainkat? Az ütemezés: - Kinek, mikor és mi a feladata? - Mit költünk, mire, hol és mikor?

Eladás-ösztönzési stratégiák Jellegzetes ajánlatot alakítsunk ki meghatározott célközönség számára adott időszak alatt. Az ajánlatnak a termékben/szolgáltatásban benne rejlő hasznosságokat kell tartalmaznia, szemben a reklám által kínált megfoghatatlan előnyökkel, mint pl. a megjelenés vonzerejében rejlő hozzáadott érték.

Eladásösztönzés tipikus feladatai Készletalakulás szemmel tartása Versenytársak aktivitásának ellensúlyozása Újravásárlások bátorítása Marginális vásárlók meggyőzése A számlák időben történő kifizetésének elérése Próbavásárlások lehetővé tétele

Eladásösztönzés Befolyásolni próbálja: - Az üzletkötők adjanak el többet - A vevők vásároljanak többet és gyakrabban - A vevők használjanak több terméket - A felhasználók vásároljanak többet és gyakrabban - A felhasználók használjanak többet és gyakrabban - A forgalmazók tartsanak készleten többet Formái: - Pénz: árleszállítások, kuponok, játékok, versenyek - Termékek: ingyenes termékek, ingyenes kipróbálási lehetőségek - Szolgáltatások: garancia, ingyenes szolgáltatások

Eladás-ösztönzési terv Ütemezési és költségcélok Stratégiák és tömör összegzésük Ne legyen túl részletes, a marketingtervben csak egy rövid összefoglaló formájában szerepeljen.

A stratégiai marketingterv hozzávalói A marketingtervezési folyamatA marketingtervezési folyamat végterméke: a stratégiai marketingterv tartalma 1. lépés: Célok kitűzése-Vállalati küldetés -Pénzügyi összefoglaló 2. lépés: Helyzetelemzés- Piaci áttekintés: piacstruktúra, piaci trendek, piaci szegmensek, piaci rés elemzése - Lehetőségek-Fenyegetettségek - Erősségek-Gyengeségek - Tanulmányozni kívánt tényezők - Feltevések 3. A stratégia megalkotása- Marketingcélok - Marketingstratégiák 4. Eszközallokáció és ellenőrzés- Eszközkövetelmények (mérés és áttekintés)

Marketing eszköztár Termékpolitika Árpolitika Értékesítési politika (a termékeknek – a vevői igények teljesítése érdekében – a megfelelő időben, a megfelelő mennyiségben és helyen kell rendelkezésre állniuk) Kommunikációs politika (reklám, PR, értékesítés- ösztözés, személyes eladás)

Márkázás A vállalat megkülönbözteti termékét a versenytársaktól. Jelent nevet, megjelölést, szimbólumot és designt. Megkülönböztető névhasználat, csomagolás és forma kifejlesztése. Az ún. márkaszemélyiség kialakításával a márkázás elérheti, hogy a vevő a márkához különböző képzeteket (pl. presztízs, biztonság, elegancia, stb.) társítson, valamint könnyebben döntsön a márka megvásárlása mellett.

Mi a márkák feladata? Azonosítás, megkülönböztetés, hozzáadott érték, biztonság biztosítása. Erős az a márka, amelyiknek következetes és állandó arculata van. Ezt az arculatot nem elég kialakítani, közvetíteni is kell! Amilyen kép a fogyasztóban kialakul, az a márka image, amire hat a reklám, az eladás helye, a design, a hírnév, a PR, az ár, az eladó az üzletben, a csomagolás, az eladásösztönző módszerek.

A saját márka bevezetésének sikere A többi márkához képest a sajátmárkás termék minősége a többi termékhez viszonyítva magas vagy közel azonos színvonalú A minőségingadozás alacsony Az árszínvonalbeli különbség magas a márkázott és a sajátmárkás termékek között Kevés márkázott terméket gyártó van a kategóriában A márkázott termékekre költött reklámkiadások alacsonyak

Milyen a jó márkanév? Könnyen kiejthető Könnyen megjegyezhető Pozitív asszociációkat kelt Sugallja a termékelőnyöket Jellegzetes (megkülönböztető) Nem birtokol már bejegyzett márkanevet

Hogyan lehet sikeres márkát teremteni? Minőség Pozicionálás: a célpiac megfelelő kiválasztása Újra-pozicionálás: a piac vagy a lehetőségek változása miatt változtatni kell a stratégián, a pozicionálás során valamilyen jelentős megkülönböztető előnyt érdemes tudatosítani a célcsoport tagjaiban (új csomagolás, új célcsoport kijelölése) Kommunikációs mix: cél a márkatudatosság kiépítése, a kedvező attitűdök erősítése Elsőnek lenni: az úttörő márkáknak nagyobb az esélye a sikerre Hosszú távú szemlélet

Hogyan lehet sikeres márkát teremteni? Ötletgyűjtés (forrás: fogyasztók, kutatók, versenytársak, értékesítési csatornában dolgozók, viszonteladók) Ötletek szelektálása Termékkoncepció kifejlesztése és tesztelése (Mire használható a termék? Milyen maga a termék? Kiket szolgál a termék? Mit jelent a termék a fogyasztók számára?) Marketingstratégia kialakítása

Hogyan lehet terméket fejleszteni? Gazdaságossági számítások (értékesítési-, költség-, nyereségtervek vizsgálata, vállalat stratégiai célkitűzései, kockázatelemzés) Termékfejlesztés (prototipus elkészítése, próbagyártás megindítása, termék végleges formája, csomagolása) Piaci tesztelés (piacbefolyásolási eszközök kiválasztása, média-mix ellenőrzése, tesztárak kialakítása, termékraktárak létrehozása, megfelelő értékesítési forma kiválasztása, végső ár, kommunikációs terv kifejlesztése) Széles körű piaci bevezetés (eladási kampány, sajtókonferenciák) Értékelés (elemezni kell az eladási adatokat, a termék technikai és piaci sikerét, gyengeségeit)

Mi az oka, hogy sok új termék megbukik? A legjobb ötlet elsikkad A rossz ötletet fejlesztik tovább (elégtelen piackutatás) A koncepciót nem rendesen tesztelték A versenytárs hasonló, de jobban kidolgozott ötlettel jön ki a piacra A versenytárs rosszabb alternatívával jön ki, ám előbb és nagyobb ráfordítással indítja a promóciót, kommunikációs kampányt A koncepció rendben volt, de a termék nem teljesítette az elvárt minőséget A koncepció rendben volt, de a termék nem volt eléggé megkülönböztetett

Mi az oka, hogy sok új termék megbukik? A kereskedők nem vásárolták meg a terméket A bevezetési kommunikációs kampány nem érte el a célját A termékfejlesztés felemésztette a pénzt, nem maradt a kommunikációs kampányra A termékfejlesztés túl sokáig tartott, a megfelelő pillanat elmúlt A termék nagy divattermék, de a divat csak pár hónapig tart A célpiac kisebb mint gondolták

Marketingkommunikáció Klasszikus reklám: - nyomtatott sajtó, - szabadtéri eszközök (óriásplakát, közlekedési jármű, festett táblák, tűzfalak, világító berendezések/fényreklámok, utcabútorok/padok, zászlók, molinók), - rádió, - televízió, - mozi, - internet

Marketingkommunikáció Nem hagyományos marketingkommunikációs eszközök: - direkt marketing (DM-levél, internet, szórólap), - vásárlásösztönzés, - eseménymarketing, - rendezvények, - vásárok, - kiállítások, - szponzorálás, - személyes eladás, - PR

Marketingkommunikáció Egyéb: - nyomtatványok (katalógus, árjegyzék, névjegy, csomagolópapír, prospektus, plakát, naptár, újévi üdvözlőkártya, szórólap, stb.)