Felsőoktatási fejlesztések a közötti európai uniós támogatási időszakban Pécs, Fonyó Attila közigazgatási tanácsadó
Stratégiai célok a felsőoktatás területén Fokozatváltás a felsőoktatásban stratégia és Nemzeti Reform Program főbb felsőoktatási célkitűzései: A felsőfokú vagy annak megfelelő végzettséggel rendelkezők arányának (a évesek körében) 34 százalékra növelése A lemorzsolódók, a végzettség nélkül a felsőoktatásból kilépők arányának csökkentése Műszaki és informatikai (STEM / MTMI) hallgatók részarányának növelése a hallgatók között, 27%-ról 40%-os arány közelébe Munkaerőpiacon elvárt készségek elsajátításának beépítése a képzési folyamatba Digitális kompetenciák bővítése Duális képzés bevezetése és kiterjesztése Doktori képzés és a fokozatszerzés hatékonyabbá tétele 2
Stratégiai célok a (felsőoktatási) kutatási terén Kiemelt cél a K+F+I ráfordítások jelentős megemelése a GDP 1,8%-ára. kiemelt kormányzati cél a K+F+I rendszer működéséhez szükséges kutatói állomány létszámának növelése. A hazai célkitűzés 40%-os növekedéssel számol 7 év alatt Felsőoktatás specifikus célok: felsőoktatási kutatás szolgáltatások bővítése, vállalati megrendelések kielégítése alapfinanszírozásban / finanszírozás számítási módjában a kutatási dimenzió megjelenítése, erősítése külső források: H2020, Strukturális Alapok felhasználása és a lehívás hathatóságának javítása kutatói utánpótlást biztosító programok indítása 3
EFOP Elvárt fejlesztési eredmények Legalább 4 új képzési központ létesül felsőoktatási szempontból alulszolgáltatott helyeken A felsőoktatásba való bekerülést és bennmaradást támogató programokban fő jelentkező és hallgató fog részt venni, egyéni támogatást kapni Kutatói utánpótlást támogató programokban hallgató fog részt venni A Campus Mundi mobilitási programban külföldi részképzésben hallgató vesz részt. Az új képzési formában, azaz duális képzésben adott évben végzettséget szerző hallgatók száma 2023-ra évi fő lesz Doktori fokozatszerzések száma megnő, a konvergencia régiókban 645 főről évi 800-ra, országosan 1207 főről évi főre növeljük a sikeresen disszertációt védők számát 4
EFOP 3. prioritás – Képzés fejlesztés „Értéklánc-alapú” megközelítés Korai pálya- orientáció Képzők képzése (általános és középiskolai tanárok) Egyetemi előkészítő képzések, „0. évfolyam” Intézményi kampányok, beiskolázás Bennmaradást támogató programok, Oktatási innováció: kimenetek bővítése, gyakorlat-orientáltság Gyakorló szakemberek bevonása Felkészítés a céges környezetben történő munka-végzésre 5 II. EFOP Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében I. EFOP A felsőoktatási intézmények felkészítő és pályaorientációs tevékenységeinek támogatása, MTMI40 III. EFOP Duális és kooperatív felsőfokú képzések, felsőoktatási szakképzési és szakirányú továbbképzések fejlesztése és lebonyolítása
EFOP Felsőoktatási Képzés fejlesztés Az EFOP konstrukció a felsőoktatásba való bekerülést szolgálja: tapasztalatszerző és szakmai ismeretet biztosító képzések, ferlzárkoztató évfolyamok működtetése (8 Mrd Ft) felsőoktatásba való bekerülést és bennmaradást támogató programokban résztvevők száma: fő Az EFOP konstrukció támogatja a komplex intézményi fejlesztéseket az oktatás hatékonyabbá tétele és a már bent lévő hallgatók eredményes végzettség szerzése érdekében, felsőoktatásban való bennmaradást elősegítő felzárkóztató, kiegészítő programok; oktatási innováció; képzés és tartalomfejlesztés; tanulás támogató szolgáltatások bővítése; területi szolgáltatásbővítés; nemzetköziesítés révén. (24 Mrd Ft) felsőoktatásba való bekerülést és bennmaradást támogató programokban résztvevők száma: fő Az EFOP konstrukció intézményi fejlesztései a duális képzéseket valamint a felsőoktatási szakok szakmai gyakorlatainak feltételrendszerét javítják, elősegítik a munka világában történő tapasztalat szerzést. (3,7 Mrd Ft) felsőoktatásba való bekerülést és bennmaradást támogató programokban résztvevők száma: 360 fő 6
EFOP 3. prioritás – Kutatási célú pályázatok 7 II. EFOP Európa Kutatási Térség (ERA) Felsőoktatási intézményi konzorciumok – külföldi kutatóhelyek, egyetemek Tudományos kapcsolatrendszer, Horizon2020 eredményesség I. EFOP Intelligens szakosodás Egyetem – környező vállalat K+F szolgáltatás, technológia és tudástranszfer III. EFOP Hallgatói műhelyek, doktori iskolák, kutatói utánpótlás EGYETEM
EFOP Felsőoktatási Kutatás-fejlesztés EFOP szolgálja intézményi projekteken keresztül az intelligens szakosodás keretében a felsőoktatási intézmények profiljának specializálását, a tudásnégyszög kiépítését, a felsőoktatási intézmények és vállalati együttműködések erősítését, felsőoktatási és más kutatóhelyek kapacitásaik összehangolását, a és a társadalmi innováció előmozdítását (20 Mrd Ft). Kutatói utánpótlást támogató programokban résztvevők száma: fő EFOP tematikusan szerveződő konzorciumok támogatása szolgálja az alapkutatások nemzetközi beágyazottságának növelését a Horizon2020 projektekben és az európai kutatási hálózatokban (pl. EIT), és egyéb programokban (pl. FET) való magas arányú részvétel elérése érdekében, a hazai és európai kutatóhelyek közötti kapcsolatok erősítésével (15,94 Mrd Ft). Kutatói utánpótlást támogató programokban résztvevők száma: 500 fő EFOP (országos) intézményi projektek keretében a hallgatói tudományos műhelyek közvetlen és célzott támogatása szolgálja a doktori iskolák, szakkollégiumok, fejlesztői versenyek, műhelyek erősítését az oktatói és kutatói utánpótlás biztosítása érdekében (10,88 Mrd Ft). Kutatói utánpótlást támogató programokban résztvevők száma: fő 8
EFOP Felsőoktatási infrastruktúra fejlesztési program Keretösszeg: 29 Mrd Támogatott beruházási területek: A, oktatási eszköz fejlesztés, műszer és labor modernizálás, beleértve a hallgatók által használt könyvtári infrastruktúra megújítását B, a három klinikával rendelkező felsőoktatási intézmény (SZTE, PTE, DE) esetében kötelező az orvosi- és egészségtudományi képzésekhez szükséges skill központok, valamint laborok, hallgatói terek átalakításának, bővítésének megvalósítása; opcionális tevékenység az orvosi – gyógyszerészeti elméleti tömb létrehozása. C, új telephely létrehozása felsőoktatási szempontból alulszolgáltatott helyeken. D, Alkotóház, kutatóház, tudáscentrum létesítése, bővítése. 9
EFOP Felsőoktatási infrastruktúra fejlesztési program Keretösszeg: 29 Mrd Támogatott beruházási területek: A, oktatási eszköz fejlesztés, műszer és labor modernizálás, beleértve a hallgatók által használt könyvtári infrastruktúra megújítását B, a három klinikával rendelkező felsőoktatási intézmény (SZTE, PTE, DE) esetében kötelező az orvosi- és egészségtudományi képzésekhez szükséges skill központok, valamint laborok, hallgatói terek átalakításának, bővítésének megvalósítása; opcionális tevékenység az orvosi – gyógyszerészeti elméleti tömb létrehozása. C, új telephely létrehozása felsőoktatási szempontból alulszolgáltatott helyeken. D, Alkotóház, kutatóház, tudáscentrum létesítése, bővítése. 10
Felsőoktatás fejlesztés EFOP pályázatok Felhívás azonosító jele Felhívás neve Felhívás keretösszege (Mrd Ft) Státusz És megjelenési tervek EFOP Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében 24,00 TÁRSADALMI EGYEZTETÉSEN Megjelenés: Október Beadás: December EFOP A felsőoktatási intézmények felkészítő és pályaorientációs tevékenységeinek támogatása, MTMI40: a matematikai, természettudományos, informatikai, műszaki szakokra való jelentkezést és bennmaradást támogató programok 8,00 FEMCS lezárult November Január EFOP Duális és kooperatív felsőoktatási képzések, felsőoktatási szakképzési és szakirányú továbbképzések fejlesztése és lebonyolítása 3,70 FEMCS lezárult Október December EFOP-3.6.1Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések20,00 Megjelent Május Beadás: 2016: Szeptember EFOP Tematikus kutatási hálózati együttműködések 15,40 FEMCS lezárult November 2017.Január EFOP Felsőoktatási hallgatók tudományos műhelyeinek és programjainak támogatása 10,88 FEMCS lezárult November Január EFOP Felsőoktatási infrastruktúra fejlesztési program29,00TÁRSADALMI EGYEZTETÉSEN Október December
Köszönöm a figyelmet!