1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés PMT ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja
2 Témakörök 2015/849 EU irányelv ( ) - a pénzügyi rendszerek pénzmosás vagy terrorizmusfinanszírozás céljára való felhasználásának megelőzéséről (4. irányelv) Moneyval : 5. körös országértékelés az FATF új ajánlásai és metodológiája alapján (2015. I. negyedévétől) Összefoglaló dokumentum a nemzeti kockázatelemzésről A kamara – mint felügyeleti szerv - válasza : –Új Pmt ellenőrzése szabályzat ( ), hatályos től –Átdolgozott Pmt kérdőív, 7 kérdés ( bejelentési kötelezettség)
A 2015/849 EU irányelv ( ) A pénzügyi rendszerek pénzmosás vagy terrorizmus finanszírozása céljára való felhasználásának megelőzéséről, a 648/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 2005/60/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 2006/70/EK bizottsági irányelv hatályon kívül helyezéséről Az új FATF ajánlások és a negyedik pénzmosás elleni irányelv 7. cikke alapján Magyarország köteles a saját pénzmosási és terrorizmusfinanszírozási kockázatok, problémák feltárására, értékelésére, értelmezésére és enyhítésére Határidő: , DE: a Moneyval az 5. körös országértékelését ban folytatja le, így a nemzeti kockázatértékelést az irányelv átültetését megelőzően kell elkészíteni ! 3
Monayval - az Európa Tanács Pénzmosás és Terrorizmus-finanszírozás Elleni Bizottsága A FATF (Financial Action Task Force – Pénzügyi Akciócsoport, mint globális sztenderdalkotó) új módszertana - kockázatbecslés, technikai megfelelés, hatékonyság (2012. február) A nemzeti kockázatelemzés elkészítése nemzetközi követelmény - célja a kockázatok megismerése a fenyegetések és a sebezhető pontok feltárásával a döntéshozók, politikaformálók, a pénzügyi információs egységként működő hatóság, a bűnüldöző szervek, a Pmt. szerinti felügyeletet ellátó szervek és a Pmt. hatálya alá tartozó felügyelt szolgáltatók számára. 4
Összefoglaló dokumentum a nemzeti kockázatelemzésről A nemzeti kockázatelemzés elősegíti: az érintett hatóságok erőforrásainak hatékony beosztását, pozícionálását, prioritások felállítását; a kockázatérzékenységi alapon történő felügyeleti eljárások hatékonyságának növelését és/vagy kialakítását; a pénzügyi és nem pénzügyi szolgáltatók saját (intézményi vagy szektorális) kockázatelemzéseinek elkészítését és eljárásaik hatékonyabbá tételét; a kockázatérzékenységi alapon történő ügyfél-átvilágítás hatékonyabb végrehajtását; folytatás 5
Összefoglaló dokumentum a nemzeti kockázatelemzésről a kockázatokat figyelembe vevő egyszerűsített és szigorított eljárások kidolgozását és alkalmazását, illetve azon kivételek meghatározását, amelyeket részben vagy teljesen mentesíteni lehet/szükséges a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni rendelkezések alól; a bűnüldözés stratégiájának, súlypontjainak meghatározását a pénzmosás és alapbűncselekményei, valamint a terrorizmus finanszírozása elleni fellépés terén; a pénzeszközt, vagyont generáló bűncselekmények pénzmosási kockázatának megbecsülését. Véglegesítve: végén 6
Az MKVK válasza A pénzmosás kamarai ellenőrzéséről szóló szabályzat i módosítása (hatályos: től) Célja: kockázatalapú kiválasztás, kevesebb, de mélyebb ellenőrzés, kiterjesztve a bejelentési kötelezettség teljesítésének ellenőrzésére is Módszere: kamarai hatósági eljárás keretében, leválasztva a kamarai minőségellenőrzésről, helyszíni, szúrópróbaszerű vizsgálat Kockázati tényezők: –a szolgáltatónál még nem volt ellenőrzés –fegyelmi büntetésben részesült –a legutóbbi ellenőrzés felhívással, javaslattétellel zárult –a legutóbbi minőségellenőrzés „nem felelt meg” eredménnyel zárult 7
Az ellenőrzött szolgáltató kötelezettségei az ellenőrzés lefolytatását elősegíteni és lehetővé tenni, a kamara felhívásaiban, határozataiban foglaltakat teljesíteni, a helyszíni ellenőrzés idejére a helyiséget és a technikai feltételeket biztosítani. A minőségellenőrzést lehetőleg az ellenőrzött szolgáltató munkavégzési helyén, székhelyén (telephelyén) kell lefolytatni, vagy az ellenőrzött kérésére annak a kamarai területi szervezetnek a székhelyén, amelyhez az ellenőrzött tartozik. Ilyen esetben a kamarai területi szervezet köteles biztosítani a megfelelő (zárt) és irodai felszerelésekkel (fénymásoló, nyomtatásai lehetőség, elektromos csatlakozás, íróasztal, stb.) ellátott helyiséget, szükség szerint munkaidőn túl is, folytatás 8
Az ellenőrzött szolgáltató kötelezettségei olyan ügyféllistát átadni, amely a könyvvizsgálói szolgáltatások tárgyának megjelölése mellett 8 évre visszamenően tartalmazza a Kkt. 3. § (1) bekezdése szerinti könyvvizsgálói tevékenységre megbízást adó ügyfeleket, a minőségellenőrnek szóban vagy írásban tájékoztatást, magyarázatot adni, az ügyféllista, illetve a helyszíni ellenőrzés alapján a helyszínen szúrópróbaszerűen kiválasztott ügyféldossziékba, dokumentációs anyagokba a betekintést lehetővé tenni, az iratokat és nyilvántartásokat felhívásra bemutatni, másolatkészítési lehetőséget biztosítani, a minőségellenőr kérésére az ügyféllista, valamint az általa szolgáltatott adatok és a rendelkezésre bocsátott dokumentáció teljességéről nyilatkozatot tenni. 9
10 Az új Pmt. kérdőív 1. kérdés: szabályzat megfelelősége A szolgáltató a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló belső szabályzata megfelel-e a jogszabályi előírásoknak? Értelmezés: A válasz IGEN, ha a szolgáltató szabályzata egyezik a Kamara által kiadott hatályos mintaszabályzattal, vagy tartalmazza a 35/2007. (XII. 29.) PM rendeletben a szolgáltatók által elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit. Eltérés esetén a válasz: NEM.
11 2. kérdés: ügyfél azonosítás kötelezettsége Eleget tett-e az ellenőrzés alá vont szolgáltató a Pmt §-ai által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségeknek? Értelmezés: A válasz IGEN, ha a kiválasztott megbízásoknál, az adatlapok rendelkezésre állnak. Adatlap alatt bármilyen, a javasolttól eltérő formátumú, de a Pmt törvényben kötelezően előírt adatokat tartalmazó, hiteles dokumentum elfogadható. Nem választ kell adni, ha az adatlapok nincsenek kitöltve, vagy az adatlapok tartalma nem felel meg az előírásoknak.
12 3. kérdés: szerződés megfelelősége Tartalmazza-e a könyvvizsgálatra vonatkozó szerződés vagy külön okirat a Pmt §-i által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségre vonatkozó utalásokat? Értelmezés: A válasz IGEN, ha a szolgáltató szerződései vagy egyéb okiratai tartalmazzák a megbízó ügyfél, valamint annak képviselője, vagy, amennyiben a képviselő nem a saját nevében, hanem a tényleges tulajdonos nevében jár el, a tényleges tulajdonos azonosítására vonatkozó utalást.)
4. kérdés: a bejelentési kötelezettség teljesítése Az ellenőrzés adatai alapján megállapítható-e a szolgáltató részéről a bejelentési kötelezettség teljesítésének elmaradása? Értelmezés: A bejelentési kötelezettségre okot adó körülmények fennállását, a bejelentési kötelezettség teljesítését elsődlegesen azon könyvvizsgálati megbízatások vonatkozásában kell vizsgálni, melynek kapcsán a korábbi kamarai minőségellenőrzés során az ISA 240. témaszámú „a könyvvizsgáló csalással összefüggő felelőssége a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatánál” megnevezésű könyvvizsgálati standardra irányuló kérdésekre nemleges válasz született. 13
14 5. kérdés: a bejelentő kiválasztása Megtörtént-e azon személy kijelölése, valamint bejelentése, akinek feladata a bejelentések továbbítása a pénzügyi információs egységként működő hatóság részére és a kijelölés megfelel-e az előírásoknak? Értelmezés: A kijelölt személy lehetőség szerint a szolgáltató vezetője, vagy vezető beosztású alkalmazottja. Ha dokumentáltan megtörtént a kijelölt személy bejelentése a pénzügyi információs egységként működő hatóságnak (VPKBP) és erről a kijelölt személynek is tudomása van, a válasz IGEN.)
15 6. kérdés: alkalmazottak tájékoztatása Megtörtént-e az alkalmazottak tájékoztatása/oktatása a Pmt törvény és a szabályzat adta kötelességek illetve felelősség vonatkozásában? Alátámasztja-e ennek tényét dokumentáció? Értelmezés: Biztosítani kell, hogy a könyvvizsgálói tevékenység ellátásában részt vevő alkalmazottak a jogszabályi rendelkezéseket megismerjék, a pénzmosást (…) lehetővé tevő, illetőleg megvalósító gazdasági eseményeket felismerjék, a pénzmosásra vagy a terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény, körülmény felmerülése esetén e törvénynek megfelelően tudjanak eljárni. IGEN a válasz, ha van kijelölt személy ÉS dokumentált a képzés megtörténte. Egyedül dolgozó, és alkalmazottat nem foglalkoztató könyvvizsgáló esetén a válasz N/É.)
16 7. kérdés: ügyfélnyilvántartás vezetése Megfelel-e a szolgáltató nyilvántartása a Pmt 28. §-ában rögzítetteknek? Értelmezés: Ha a nyilvántartás naprakészen tartalmazza az ügyfél-átvilágítási és követési adatokat, okiratokat, valamint a bejelentések és adatszolgáltatások teljesítését, a felfüggesztést igazoló iratokat, a válasz IGEN, amennyiben a nyilvántartás nem felel meg a törvényi előírásoknak, a válasz NEM.
Szankciók és jogorvoslati lehetőségek Maradéktalan teljesítés esetén bizottsági határozat az ellenőrzés megszüntetéséről Hibás, hiányos teljesítés esetén a bizottság a határozatában: a.felhívja a szolgáltató figyelmét a jogszabályoknak és a szabályzatnak megfelelő eljárásra, az elmulasztott intézkedések megtételére, b.fegyelmi vétség elkövetésének alapos gyanúja esetén fegyelmi eljárás elrendelésére tesz javaslatot a kamara elnökének. 17
18 Eredményes munkát kívánunk! Köszönjük a figyelmet.