1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés PMT ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Balatonalmádi, szept A Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége, célkitűzései, különös tekintettel a közérdeklődésre számot tartó.
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
Humán rendszerek, közszféra
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Varga Zsuzsanna főosztályvezető
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Állam munkavédelmi feladatai
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Szabályzatok változásai
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
1 Pmt. kérdőív kérdéseinek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
1 Könyvvizsgálói megbízások minőségellenőrzése Jelentéskészítés Galyatető Puskás István.
Könyvvizsgálói megbízások minőségellenőrzése
MINŐSÉGELLENŐRZÉS A GYAKORLATBAN
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
1 XI. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés Budapest, szeptember 5. SZAKMAI AKTUALITÁSOK - KÉRDÉSEK Előadó: dr. Ladó Judit MKVK Szakmai alelnök.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Munkahelyi egészség és biztonság
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Az új pénzmosási törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai a biztosítóknál.
Az igénybevevői nyilvántartás
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Gyura Gábor Szanálási keretrendszer – Piaci konzultáció
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
Munkácsi Márta a Minőségellenőrzési Bizottság tagja
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Elektronikus aláírás és iratkezelés
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Előzetes piaci konzultáció
A könyvvizsgálat színvonalának növelése a minőségellenőrzésen keresztül Szabó Zsuzsanna & Mádi-Szabó Zoltán.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Pénzmosás elleni harc audit feladatai
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
A Pmt/Kit ellenőrzések módszertana, tanulságai
Közbeszerzési Hatóság
Könyvvizsgálói jelentés – kulcsfontosságú könyvvizsgálói kérdések
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Mikor jó egy MER rendszer? A MER ellenőrzések módszertana, tanulságai
KÖNYVVIZSGÁLÓI KÖZFELÜGYELET
Előadás másolata:

1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés PMT ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja

2 Témakörök 2015/849 EU irányelv ( ) - a pénzügyi rendszerek pénzmosás vagy terrorizmusfinanszírozás céljára való felhasználásának megelőzéséről (4. irányelv) Moneyval : 5. körös országértékelés az FATF új ajánlásai és metodológiája alapján (2015. I. negyedévétől) Összefoglaló dokumentum a nemzeti kockázatelemzésről A kamara – mint felügyeleti szerv - válasza : –Új Pmt ellenőrzése szabályzat ( ), hatályos től –Átdolgozott Pmt kérdőív, 7 kérdés ( bejelentési kötelezettség)

A 2015/849 EU irányelv ( ) A pénzügyi rendszerek pénzmosás vagy terrorizmus finanszírozása céljára való felhasználásának megelőzéséről, a 648/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 2005/60/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 2006/70/EK bizottsági irányelv hatályon kívül helyezéséről Az új FATF ajánlások és a negyedik pénzmosás elleni irányelv 7. cikke alapján Magyarország köteles a saját pénzmosási és terrorizmusfinanszírozási kockázatok, problémák feltárására, értékelésére, értelmezésére és enyhítésére Határidő: , DE: a Moneyval az 5. körös országértékelését ban folytatja le, így a nemzeti kockázatértékelést az irányelv átültetését megelőzően kell elkészíteni ! 3

Monayval - az Európa Tanács Pénzmosás és Terrorizmus-finanszírozás Elleni Bizottsága A FATF (Financial Action Task Force – Pénzügyi Akciócsoport, mint globális sztenderdalkotó) új módszertana - kockázatbecslés, technikai megfelelés, hatékonyság (2012. február) A nemzeti kockázatelemzés elkészítése nemzetközi követelmény - célja a kockázatok megismerése a fenyegetések és a sebezhető pontok feltárásával a döntéshozók, politikaformálók, a pénzügyi információs egységként működő hatóság, a bűnüldöző szervek, a Pmt. szerinti felügyeletet ellátó szervek és a Pmt. hatálya alá tartozó felügyelt szolgáltatók számára. 4

Összefoglaló dokumentum a nemzeti kockázatelemzésről A nemzeti kockázatelemzés elősegíti: az érintett hatóságok erőforrásainak hatékony beosztását, pozícionálását, prioritások felállítását; a kockázatérzékenységi alapon történő felügyeleti eljárások hatékonyságának növelését és/vagy kialakítását; a pénzügyi és nem pénzügyi szolgáltatók saját (intézményi vagy szektorális) kockázatelemzéseinek elkészítését és eljárásaik hatékonyabbá tételét; a kockázatérzékenységi alapon történő ügyfél-átvilágítás hatékonyabb végrehajtását; folytatás 5

Összefoglaló dokumentum a nemzeti kockázatelemzésről a kockázatokat figyelembe vevő egyszerűsített és szigorított eljárások kidolgozását és alkalmazását, illetve azon kivételek meghatározását, amelyeket részben vagy teljesen mentesíteni lehet/szükséges a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni rendelkezések alól; a bűnüldözés stratégiájának, súlypontjainak meghatározását a pénzmosás és alapbűncselekményei, valamint a terrorizmus finanszírozása elleni fellépés terén; a pénzeszközt, vagyont generáló bűncselekmények pénzmosási kockázatának megbecsülését. Véglegesítve: végén 6

Az MKVK válasza A pénzmosás kamarai ellenőrzéséről szóló szabályzat i módosítása (hatályos: től) Célja: kockázatalapú kiválasztás, kevesebb, de mélyebb ellenőrzés, kiterjesztve a bejelentési kötelezettség teljesítésének ellenőrzésére is Módszere: kamarai hatósági eljárás keretében, leválasztva a kamarai minőségellenőrzésről, helyszíni, szúrópróbaszerű vizsgálat Kockázati tényezők: –a szolgáltatónál még nem volt ellenőrzés –fegyelmi büntetésben részesült –a legutóbbi ellenőrzés felhívással, javaslattétellel zárult –a legutóbbi minőségellenőrzés „nem felelt meg” eredménnyel zárult 7

Az ellenőrzött szolgáltató kötelezettségei az ellenőrzés lefolytatását elősegíteni és lehetővé tenni, a kamara felhívásaiban, határozataiban foglaltakat teljesíteni, a helyszíni ellenőrzés idejére a helyiséget és a technikai feltételeket biztosítani. A minőségellenőrzést lehetőleg az ellenőrzött szolgáltató munkavégzési helyén, székhelyén (telephelyén) kell lefolytatni, vagy az ellenőrzött kérésére annak a kamarai területi szervezetnek a székhelyén, amelyhez az ellenőrzött tartozik. Ilyen esetben a kamarai területi szervezet köteles biztosítani a megfelelő (zárt) és irodai felszerelésekkel (fénymásoló, nyomtatásai lehetőség, elektromos csatlakozás, íróasztal, stb.) ellátott helyiséget, szükség szerint munkaidőn túl is, folytatás 8

Az ellenőrzött szolgáltató kötelezettségei olyan ügyféllistát átadni, amely a könyvvizsgálói szolgáltatások tárgyának megjelölése mellett 8 évre visszamenően tartalmazza a Kkt. 3. § (1) bekezdése szerinti könyvvizsgálói tevékenységre megbízást adó ügyfeleket, a minőségellenőrnek szóban vagy írásban tájékoztatást, magyarázatot adni, az ügyféllista, illetve a helyszíni ellenőrzés alapján a helyszínen szúrópróbaszerűen kiválasztott ügyféldossziékba, dokumentációs anyagokba a betekintést lehetővé tenni, az iratokat és nyilvántartásokat felhívásra bemutatni, másolatkészítési lehetőséget biztosítani, a minőségellenőr kérésére az ügyféllista, valamint az általa szolgáltatott adatok és a rendelkezésre bocsátott dokumentáció teljességéről nyilatkozatot tenni. 9

10 Az új Pmt. kérdőív 1. kérdés: szabályzat megfelelősége A szolgáltató a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló belső szabályzata megfelel-e a jogszabályi előírásoknak?  Értelmezés: A válasz IGEN, ha a szolgáltató szabályzata egyezik a Kamara által kiadott hatályos mintaszabályzattal, vagy tartalmazza a 35/2007. (XII. 29.) PM rendeletben a szolgáltatók által elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit. Eltérés esetén a válasz: NEM.

11 2. kérdés: ügyfél azonosítás kötelezettsége Eleget tett-e az ellenőrzés alá vont szolgáltató a Pmt §-ai által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségeknek?  Értelmezés: A válasz IGEN, ha a kiválasztott megbízásoknál, az adatlapok rendelkezésre állnak. Adatlap alatt bármilyen, a javasolttól eltérő formátumú, de a Pmt törvényben kötelezően előírt adatokat tartalmazó, hiteles dokumentum elfogadható. Nem választ kell adni, ha az adatlapok nincsenek kitöltve, vagy az adatlapok tartalma nem felel meg az előírásoknak.

12 3. kérdés: szerződés megfelelősége Tartalmazza-e a könyvvizsgálatra vonatkozó szerződés vagy külön okirat a Pmt §-i által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségre vonatkozó utalásokat?  Értelmezés: A válasz IGEN, ha a szolgáltató szerződései vagy egyéb okiratai tartalmazzák a megbízó ügyfél, valamint annak képviselője, vagy, amennyiben a képviselő nem a saját nevében, hanem a tényleges tulajdonos nevében jár el, a tényleges tulajdonos azonosítására vonatkozó utalást.)

4. kérdés: a bejelentési kötelezettség teljesítése Az ellenőrzés adatai alapján megállapítható-e a szolgáltató részéről a bejelentési kötelezettség teljesítésének elmaradása?  Értelmezés: A bejelentési kötelezettségre okot adó körülmények fennállását, a bejelentési kötelezettség teljesítését elsődlegesen azon könyvvizsgálati megbízatások vonatkozásában kell vizsgálni, melynek kapcsán a korábbi kamarai minőségellenőrzés során az ISA 240. témaszámú „a könyvvizsgáló csalással összefüggő felelőssége a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatánál” megnevezésű könyvvizsgálati standardra irányuló kérdésekre nemleges válasz született. 13

14 5. kérdés: a bejelentő kiválasztása Megtörtént-e azon személy kijelölése, valamint bejelentése, akinek feladata a bejelentések továbbítása a pénzügyi információs egységként működő hatóság részére és a kijelölés megfelel-e az előírásoknak?  Értelmezés: A kijelölt személy lehetőség szerint a szolgáltató vezetője, vagy vezető beosztású alkalmazottja. Ha dokumentáltan megtörtént a kijelölt személy bejelentése a pénzügyi információs egységként működő hatóságnak (VPKBP) és erről a kijelölt személynek is tudomása van, a válasz IGEN.)

15 6. kérdés: alkalmazottak tájékoztatása Megtörtént-e az alkalmazottak tájékoztatása/oktatása a Pmt törvény és a szabályzat adta kötelességek illetve felelősség vonatkozásában? Alátámasztja-e ennek tényét dokumentáció?  Értelmezés: Biztosítani kell, hogy a könyvvizsgálói tevékenység ellátásában részt vevő alkalmazottak a jogszabályi rendelkezéseket megismerjék, a pénzmosást (…) lehetővé tevő, illetőleg megvalósító gazdasági eseményeket felismerjék, a pénzmosásra vagy a terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény, körülmény felmerülése esetén e törvénynek megfelelően tudjanak eljárni. IGEN a válasz, ha van kijelölt személy ÉS dokumentált a képzés megtörténte. Egyedül dolgozó, és alkalmazottat nem foglalkoztató könyvvizsgáló esetén a válasz N/É.)

16 7. kérdés: ügyfélnyilvántartás vezetése Megfelel-e a szolgáltató nyilvántartása a Pmt 28. §-ában rögzítetteknek?  Értelmezés: Ha a nyilvántartás naprakészen tartalmazza az ügyfél-átvilágítási és követési adatokat, okiratokat, valamint a bejelentések és adatszolgáltatások teljesítését, a felfüggesztést igazoló iratokat, a válasz IGEN, amennyiben a nyilvántartás nem felel meg a törvényi előírásoknak, a válasz NEM.

Szankciók és jogorvoslati lehetőségek Maradéktalan teljesítés esetén bizottsági határozat az ellenőrzés megszüntetéséről Hibás, hiányos teljesítés esetén a bizottság a határozatában: a.felhívja a szolgáltató figyelmét a jogszabályoknak és a szabályzatnak megfelelő eljárásra, az elmulasztott intézkedések megtételére, b.fegyelmi vétség elkövetésének alapos gyanúja esetén fegyelmi eljárás elrendelésére tesz javaslatot a kamara elnökének. 17

18 Eredményes munkát kívánunk! Köszönjük a figyelmet.