Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában
TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi sajátosságait, egyéni szükségleteit Ismeri és tudja értelmezni a konfliktusok sajátosságait, okait tanulói csoportok esetében, ismer hatékony konfliktus-megoldási technikákat Ismeri az iskola, mint szakmai intézménybelső szerkezetét, a döntések mechanizmusát Megfelelő önismerettel rendelkezik
Attitűdök / nézetek Elkötelezett a közösségek építése iránt Az iskola világában tudatosan törekszik az értékek sokféleségének elfogadására, nyitott mások véleményének, értékeinek megismerésére, tiszteletben tartására Alapvető fontosságúnak tartja a tanulókra, tevékenységükre való reflektálást
Közösségi pedagógiai gyakorlat Cél: tapasztalatszerzés a tanulók tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének szervezése, vezetése, tanulói közösségek építése terén Idő: 3. vagy a 4. félév Hely: EKF Gyakorlóiskola Tartalom: szakvezető irányításával heti 3 óra + egy hét egyéni, illetve csoportos programszervezés (ofő óra, tanórán kívüli tevékenység)
Hetente: egy előkészítő óra, egy hospitálás és egy megbeszélő óra. A félév során egy hét összefüggő iskolalátogatás is történik.
Módszerek: megfigyelés, megbeszélés, dokumentumelemzés, foglalkozástervezés-vezetés
Egyéni gyakorlat (időtartam 5 nap) Összegyűjtendő információ A közösség története Kapcsolatteremtés lehetősége Létszámadatok Közösségi jellemzők Környezeti jellemzők A tanulási lehetőségek Közösségi szervezetek és hálózatok Szabadidős lehetőségek
Diákönkormányzat Szociális szolgáltatások az adott közösség számára Egészségügyi ellátás az adott közösség számára Rendfenntartás, szabályozás
Egyéni programszervezés Kreatív műhelyek, kézműves foglalkozások: célja a szabadidő hasznos eltöltése, a gyermekek/tanulók kreativitásának, ügyességének, képzelőerejének fejlesztése. Dokumentáció: programterv, a programokon részt vettek jelenléti íve, fényképek.
Tréningek szervezése különböző céllal pl. kommunikációfejlesztés, konfliktuskezelés stb. Dokumentáció: programterv, a programokon részt vettek jelenléti íve, fényképek
Kerekasztalok: szervezése különböző témakörökben. A kerekasztalok célja, hogy a résztvevőket rövid és hosszú távon egyaránt érintő kérdésekben elősegítse a konszenzus létrejöttét, párbeszédet indítson el, cselekvésre ösztönözzön. Dokumentáció: programterv, a programokon részt vettek jelenléti íve, emlékeztető, fényképek.
Sporthoz köthető programok, versenyek, túrák szervezése Dokumentáció: programterv, a programokon részt vettek jelenléti íve, fényképek Ünnepekhez kötődő közösségi rendezvények szervezése A feladat dokumentálása portfólióban.
Csoportos gyakorlat A hallgatók osztályfőnöki órákat és tanórán kívüli tevékenységeket látogatnak. A feladat dokumentálása portfólióban.
A gyakorlatok rendszere az EKF-en ÉVF. 1. FÉLÉV2. FÉLÉV Közösségi pedagógiai (vagy itt végzi) Közösségi pedagógiai (vagy itt végzi) Tanítási gyakorlat (4+1) 5. Tanítási gyakorlat (5+1) Összefüggő gyakorlat (4+1) Tanítási gyakorlat (5+1) Összefüggő gyakorlat (4+1) 6. Összefüggő gyakorlat (5+1)
A tervezett gyakorlatok rendszere az EKF-en ÉVF. 1. FÉLÉV2. FÉLÉV 1. Gyakorlóiskolai tevékenység (heti 2 óra) 2. Közösségi pedagógiai (vagy itt végzi) Közösségi pedagógiai (vagy itt végzi) 3. Gyakorlóiskolai tevékenység (heti 2 óra) Gyakorlóiskolai tevékenység (heti 2 óra) 4. Tanítási gyakorlat (4+1) 5. Tanítási gyakorlat (5+1) Összefüggő gyakorlat (4+1) Tanítási gyakorlat (5+1) Összefüggő gyakorlat (4+1) 6. Összefüggő gyakorlat (5+1)